Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-06-15, 04:37
Medlem
Det absolut värsta är ni fittor som blinkar ut NÄR ni kör ut ur rondellen, det fyller ingen funktion alls. Ni ska signalera att ni är påväg att köra ut, vilket betyder att ni ska blinka INNAN ni kör ut ur rondellen för att signalera till övriga att "jag ska ut nästa avfart". Det här begriper bara 5% av folk med körkort sjukt nog.
FITTOR!!!!!
2023-06-15, 06:45
Citat:
Ursprungligen postat av getoffmylawn
Det absolut värsta är ni fittor som blinkar ut NÄR ni kör ut ur rondellen, det fyller ingen funktion alls. Ni ska signalera att ni är påväg att köra ut, vilket betyder att ni ska blinka INNAN ni kör ut ur rondellen för att signalera till övriga att "jag ska ut nästa avfart". Det här begriper bara 5% av folk med körkort sjukt nog.
FITTOR!!!!!

Fast om du inte hade så j-vla bråttom in och var så j-vla stressad skulle det inte vara ett problem din kuk. Men OK jag ska tänka på det för det är vad jag lärde mig så du har rätt vilket är extremt irriterande.
2023-06-15, 06:51
Medlem
Nu blinkar inte jag själv vänster i rondell men hade nog gjort i vissa situationer. Handlar väl om att visa för andra förare att jag kommer fortsätta i rondellen.
Skadar ju inte att vara tydlig.
2023-06-15, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Dessa jävla white trash och boomers som är övertygade om att deras vänsterblinkers gör nytta.

När en av dessa efterblivna vänsterblinkare till och med ifrågasätter vitsen med att blinka ur sig ur cirkulationsplatsen orkar jag inte mer.

Ni behöver inte blinka vänster i en cirkulationsplats eftersom ni SKA anta att alla bilar i cirkulationsplatsen ska fortsätta i cirkulationsplatsen OM bilen inte blinkar höger, då kan ni börja rulla in i cirkulationsplatsen. En utebliven vänsterblinkers innebär INTE att ni kan köra in i cirkulationsplatsen eftersom det inte finns någon lag på detta. Om ni inte ser en lucka i trafiken ska ni alltså stanna och vänta tills nästa bil i rondellen blinkar höger innan ni kör in i cirkulationsplatsen.

Jag brukar alltid blinka vänster i rondell, speciellt som man vet att det retar en del som inte fattar poängen med det.
Har jag mer tid över, så brukar jag ta ett extra varv i rondellen med vänsterblinkers i, så man kan njuta riktigt mycket med att få blinka vänster.
Självklart blinker jag alltid ut med höger, just exakt när jag känner för det.
2023-06-15, 07:02
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, när man själv inte klarar av att fatta vart en bil är på väg utan att de använder blinkers så måste det ju förstås upplevas som någon form av svart magi att andra klarar det.

Det handlar om kommunikation trafikanter emellan.

Det finns en orsak till att använda blinkers. Det ger information om vad en bil/förare tänkt att köra. Man är inte en dålig förare bara för att man inte är tankeläsare och inte kan se vad folk som inte blinkar har för tankar. Det finns en orsak till att det är lag på att använda körriktningsvisare.

Tycker ditt argument är lika dåligt som de som postat att "du är inte en duktig förare om du inte ligger i 200 km/h på en 80-väg".

Otroligt dålig moral och feltänkt.

Se denna video om hur det skall gå till i en CP (även om att blinka är en generellt viktig funktion i trafiken för att kommunicera mellan trafikanter): https://youtu.be/M75DVzrVlZs
Senast redigerad av peterpanp 2023-06-15 kl. 07:04.
2023-06-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
De arbetar med detta professionellt, och jag litar mer på de på TS än på random folk som "combiuner" på FB.
Du har inte i trafiken att göra. Stava klarar du inte heller av, trots att du kan läsa innantill. 🙄
2023-06-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
De som INTE

Sen skiter jag ett gott stycke i vad transportstyrelsen anser, då dessa är en samling idioter som inte vet vad säkerhet är.

Det där var väl inte så smart….? Om du tror att det bara är en samling idioter på Transportstyrelsen som inte vet vad säkerhet är, så kan man tro att du är en sent offer för dubbel lobotomi…..

Transportstyrelsen har extremt mycket kunskap i ämnet trafik och trafiksäkerhet, då det under deras tak finns en massa specialkompetens samt samlad vetenskap om detta. Jag tvivlar faktiskt på att du är så korkad att du verkligen inte förstår det innerst inne…?
2023-06-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det där var väl inte så smart….? Om du tror att det bara är en samling idioter på Transportstyrelsen som inte vet vad säkerhet är, så kan man tro att du är en sent offer för dubbel lobotomi…..

Transportstyrelsen har extremt mycket kunskap i ämnet trafik och trafiksäkerhet, då det under deras tak finns en massa specialkompetens samt samlad vetenskap om detta. Jag tvivlar faktiskt på att du är så korkad att du verkligen inte förstår det innerst inne…?
Det är därför de ändrar så att man INTE ska blinka vänsterni rondeller samt har vajerräcken på vägarna istället för säkrare räcken, bland annat? 🙄
2023-06-15, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Det är därför de ändrar så att man INTE ska blinka vänsterni rondeller samt har vajerräcken på vägarna istället för säkrare räcken, bland annat? 🙄

Trafikverket har INTE bestämt att man inte ska VB in i CP. Det enda de gjort är att visa vad som är minsta krav. De säger även att det är fullt tillåtet att VB in i CP, även om det inte är ett krav.
Dessutom så har körskolorna löpande dialog med styrande myndigheter som t ex Trafikverket, och de uppmanar inte körskolorna att sluta lära ut VB i CP utan det lär körskolor fortfarande ut med dessa styrande myndigheters goda minne.

Angående räcken så handlar det säkert om flera faktorer, och det finns garanterar vajerräcken som kan vara säkrare än vissa andra räcken. Det kan handla om kostnader och hur brukar det låta från svensken om när det kommer till skatter och kostnader….?
2023-06-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Trafikverket har INTE bestämt att man inte ska VB in i CP. Det enda de gjort är att visa vad som är minsta krav. De säger även att det är fullt tillåtet att VB in i CP, även om det inte är ett krav.
Dessutom så har körskolorna löpande dialog med styrande myndigheter som t ex Trafikverket, och de uppmanar inte körskolorna att sluta lära ut VB i CP utan det lär körskolor fortfarande ut med dessa styrande myndigheters goda minne.

Angående räcken så handlar det säkert om flera faktorer, och det finns garanterar vajerräcken som kan vara säkrare än vissa andra räcken. Det kan handla om kostnader och hur brukar det låta från svensken om när det kommer till skatter och kostnader….?
De ändrade lagen om blinkning i rondeller mellan år 2000 och 2015, till det sämre, att blinkning ut var det enda som behövdes.

Kollar du i olycksforumet så ser du att vajerräcke INTE är säkert. En Dodge Viper tryckte räcket så den nådde över på motgående körbana och frontade med en husbil. En annan förare dog av att träffat räcket med sin Corvette och det var snack om att vajern gått över huven och halshuggit föraren. För mc-förare är det livsfarligt. Nån husbil hade kört rätt igenom vajerräcket i en annan olycka. De stoppar inga lastbilar eller suvar. Lars Vilksolyckan gick väl också genom ett vajerräcke?

Någon nämnde även i en av trådarna att de flesta länder tydligen har förbjudit vajerräcken för att de inte är säkra!
2023-06-15, 10:25
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag blinkar inte vänster utan bara höger när jag ska svänga ut.
Kommunikation med andra trafikanter (alltid) är det viktigaste vid säker bilkörning, samtidigt som jag är medveten om hur många idioter det finns i trafiken som kör som om dom ägde vägarna, gamla som är virriga och dom som inte kan trafikreglerna, pratar i mobilen eller har bilen full med skrikande ungar osv.
Personligen tycker jag att den "nya" regeln om att bara blinka ut ur rondellen är bättre än hur det var innan. Eller regeln i sig var bra men folk kunde inte använda den utan körde ofta med sin vänsterblinkers hela vägen ända ut vilket skapade större fara än som det är nu.
Största faran i rondeller är ju dom som ligger i innerfil och ska köra ur rondellerna, och de som kör in samtidigt som den i innerfilen ska ut.
Jag har varit nära att smälla vid rondeller ett par gånger under mina 30år vid ratten men min egen uppmärksamhet har räddat mig.
2023-06-15, 10:53
Transportstyelsen eller trafikverket har aldrig någongsin rekommenderat någon körskola att blinka vänster vid rondellkörning. Att vissa senildementa stolpskott i tråden hävdar det, är bara ren och skär lögn och grundar sig på en falsk slutledning. De rekommenderar endast det lagarna säger. Vissa trafiklärare saknar slutledningsförmåga och drar felaktigt slutsatsen att de rekommenderar detta iom att de inte säger att det är förbjudet. De ställer frågorn till myndigheterna så att de får de svar de vill ha, för att de har åsikten att VB är bra och fyller en funktion. Det är 100% confirmation bias hos dessa obegåvade trafiklärare. De har en agenda och vill påverka förarna åt ett annat håll än vad myndigheter och lagar säger.

Vb säger ingenting som inte alla redan begriper om bilen fortsätter längs den cirkulära vägen, där inga andra trafikregler gäller än de allmänna, som på vilken annan enkelriktad väg som helst. Det enda VB säger om man ligger i innervarv är att man avser stanna till vid rondellkanten alternativt svänga upp på gräset, tvätta bilen i fontänen eller kanske picknicka. För upp där ska man nog troligen iaf. Ligger du i yttervarv med VB så ska du byta fil till innern. Byter du inte fil så bör du snarast stänga av blinkersen.
Senast redigerad av qaaq 2023-06-15 kl. 11:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in