Citat:
Ursprungligen postat av
Mandelgubben
Jag tror att 36:e paragrafen i avtalslagen skulle aktualiseras här då straffet för kontraktsbrottet inte är proportionerligt sett till själva kontraktsbrottet. Det finns ingen tydlig gräns utan det görs alltid en enskild bedömning från fall till fall.
Jag är dock ingen expert så någon mer juridiskt kunnig får gärna flika in. Men jag förutsätter att vitet hade jämkats eller lämnats utan avseende.
Jag kan ha fel nu, men tror inte hotet i sig var att de skulle behöva betala skadeståndet, utan att dom hade behövt finansiera själva rättsprocessen i skiljedomstolen själv vilket hade gjorde att dom ändå skulle ha förlorat stora summor pengar även om dom "vann".
Kallas för lawfare och är fullt lagligt.
Det ironiska är att dessa människor ska jobba som jurister, men vet inte hur man läser ett kontrakt.
Inte undra på att Sverige ser ut som det gör, Rickard är bara ett symptom på alla dom problem som Sverige har.
Tror personligen denna dokumentär kommer få flera att ge sig in i den här "branschen" för lätta pengar, uppenbarligen är det öppet målet just nu och domaren har tagit siesta.