2023-06-21, 21:13
Medlem
RyanCrockers avatar
Har det framkommit hur svt fick tillgång till inspelningarna? I Morgonpasset nämnde reportern att polisen inte haft tillgång till inspelningarna tidigare. Kan det leda till fler åtal nu?
Senast redigerad av RyanCrocker 2023-06-21 kl. 21:18.
Citera
2023-06-22, 05:58
Medlem
Christopher.s avatar
Intressant hur dålig svensk lagstiftning är och att en stor del av avtalsrätten i Sverige möjliggör omfattande "bedrägerier". Verkar som att inte mycket ändrats sedan baggböleriets tid.

Oskäliga anställningsavtal : helt okej.
Oskäliga klausuler i avtal: helt okej.

Man kan i princip printa ner vilket skit som helst på ett papper, supa motparten full och doppa fingret i bläck och kladda på ett papper, det värsta är att det håller i domstol.

Tycker också att dokumentären svärtar ner hela juristkåren, allt från fackförbundet till många av de yrkesverksamma verkar ha tvivelaktig moral.
Senast redigerad av Christopher. 2023-06-22 kl. 06:02.
Citera
2023-06-22, 07:06
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tycker också att dokumentären svärtar ner hela juristkåren, allt från fackförbundet till många av de yrkesverksamma verkar ha tvivelaktig moral.

Riktigt pack!
Citera
2023-06-22, 07:36
Medlem
Asb3rger1337s avatar
De borde väl va bedrägeri eftersom man både haft uppenbart uppsåt och iprincip erkänt att man inte arbetat.
Systematiskt inte haft uppsåt att utföra en tjänst och sen fakturera.
Det är liksom värre än att inte kunna fullgöra utan de har medvetet lurat folk på pengar.

Hoppas de åker dit hårt.
Citera
2023-06-22, 11:16
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Intressant hur dålig svensk lagstiftning är och att en stor del av avtalsrätten i Sverige möjliggör omfattande "bedrägerier". Verkar som att inte mycket ändrats sedan baggböleriets tid.

Oskäliga anställningsavtal : helt okej.
Oskäliga klausuler i avtal: helt okej.

Man kan i princip printa ner vilket skit som helst på ett papper, supa motparten full och doppa fingret i bläck och kladda på ett papper, det värsta är att det håller i domstol.

Mycket bra poäng, jag har länge undrat över detta då jag träffat på jurister och advokater som ljuger obehindrat. Etik och moral liksom sanningshalt verkar vara mindre viktigt än att vinna mål.
Citera
2023-06-22, 12:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Mycket bra poäng, jag har länge undrat över detta då jag träffat på jurister och advokater som ljuger obehindrat. Etik och moral liksom sanningshalt verkar vara mindre viktigt än att vinna mål.
Anledningen till att de lär sig ljuga obehindrat är som sagt att de inte kan straffas i praktiken. Så bedrägeri enligt Rive är precis som Olsson säger inte bedrägeri, det är ju lagligt i praktiken.

Om svenska lagstiftare vore intresserade kunde de genast stoppat Rive och Affärsjuristexperten med nya lagar som underlättar för polisen att hitta brott. Men staten är inte intresserad. Jag har alltid undrat varför.
Citera
2023-06-22, 12:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Jag önskar att folk inte vore så lättrogna och naiva. Har verkligen varit det själv.
Hehe, hela TV-programmet visar ju att kvinnliga JURISTER med 4-5 års studier är så lättrogna och naiva.

Det borde inte få förekomma kvinnor som jurister. Det är visserligen män som driver det storskaliga fusket. Men utan kvinnors slapphet och naivitet hade de inte kunnat fuska. Olsson utan kvinnor är bara en narcissist utan pengar.
Citera
2023-06-22, 12:18
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Har det framkommit hur svt fick tillgång till inspelningarna? I Morgonpasset nämnde reportern att polisen inte haft tillgång till inspelningarna tidigare. Kan det leda till fler åtal nu?

”Källor inom företaget” sa man ju angående inspelningarna.
Citera
2023-06-23, 15:33
Medlem
Jag såg alla tre avsnitten igår och det är några saker jag undrar över, men som inte riktigt framkom i dokumentären:

- Varför blir det just till Sverige som Richard flyttar efter avtjänat fängelsestraff i Norge?

- Varför blev det just arbetsrättsliga tvister och juridik som han riktade in sig på med sin bedrägeriverksamhet? Känns märkligt med tanke på att han inte har någon som helst utbildning eller annan bakgrund inom juridiken.

- Hur etablerades relationen mellan honom och Mikaela Olsson? Var hon involverad i Rive, eller var Arbetsrättsexperten deras första projekt tillsammans?
Citera
2023-06-23, 18:11
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Jag såg alla tre avsnitten igår och det är några saker jag undrar över, men som inte riktigt framkom i dokumentären:

- Varför blir det just till Sverige som Richard flyttar efter avtjänat fängelsestraff i Norge?

- Varför blev det just arbetsrättsliga tvister och juridik som han riktade in sig på med sin bedrägeriverksamhet? Känns märkligt med tanke på att han inte har någon som helst utbildning eller annan bakgrund inom juridiken.

- Hur etablerades relationen mellan honom och Mikaela Olsson? Var hon involverad i Rive, eller var Arbetsrättsexperten deras första projekt tillsammans?

Ruggigt! En hästhandlare av rang med andra ord!
Citera
2023-06-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten

Sverige och Norge har väldigt snarlika system. Och språk. För 20 år sedan hade vi dessutom mycket arbetskraftsinvandring från Norge.

Vad har han för utbildning eller inte? Det är inga problem att själv lära sig ett ämnesområde. Det har han gjort förr.
Han är ju inte helt svårlärd heller vad det verkar, att skaffa flygcert är inte gjort i en handvändning, till exempel. Nu vet jag inte exakt vilken licens han skaffat, men gissar PPL eller LAPL.
Citera
2023-06-23, 21:56
Medlem
Larasofts avatar
Vad har Einarsson dömts för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in