2023-06-14, 15:30
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Förklara gärna det puckade så att både jag och Naturhistoriska förstår det utan att vara så dryg och puckad själv. Låt mig gissa, det blir fail på båda delarna i den uppmaningen.

Varför inte börja med att läsa artiklarna istället för att fantisera och skarva?

Hint: se MrArturs citerade stycke exempelvis
Citera
2023-06-14, 15:58
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Varför inte börja med att läsa artiklarna istället för att fantisera och skarva?

Hint: se MrArturs citerade stycke exempelvis
Jösses, det är ju en pågående process, precis som jag skrev. Det är helt naturligt att glaciärer och permafrost är på tillbakagång eftersom vi under en kort period (sedan slutet av 1800) varit i en återhämtningsfas från det som normalt kallas LIA. Eroderande berg är också helt naturliga både i perioder av varmare och kallare klimat.

Fö spelar det absolut ingen roll vad som händer så kan du alltid leta reda på en klimatdåre som säger att det beror på kopruttar och riktiga bilar.
Citera
2023-06-14, 17:32
Avstängd
Citat:
Jösses, det är ju en pågående process, precis som jag skrev. Det är helt naturligt att glaciärer och permafrost är på tillbakagång eftersom vi under en kort period (sedan slutet av 1800) varit i en återhämtningsfas från det som normalt kallas LIA. Eroderande berg är också helt naturliga både i perioder av varmare och kallare klimat.

Fö spelar det absolut ingen roll vad som händer så kan du alltid leta reda på en klimatdåre som säger att det beror på kopruttar och riktiga bilar.
Kor andas ut metan. Det kommer inte ut "bakvägen". Du letar inte reda på några "klimatdårar". De klimatengagerade debatterar med dig.
Senast redigerad av Nammnet 2023-06-14 kl. 17:36.
Citera
2023-06-14, 18:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Här är ett inlägg från Advanced earth and space science (AGU) också

https://blogs.agu.org/landslideblog/2023/06/12/fluchthorn-1/
Citat:

It is interesting that this failure occurred in June. There is evidence from Alaska that large mountain collapses occur preferentially in the Spring and early Summer, and that they are associated with climate change. Clusters of events were loosely associated with El Nino periods. As we are just entering an El Nino event, and global temperatures are at unprecedented levels for this time of year, we are in for an interesting time.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10346-017-0879-7
Citat:
These rock avalanches began about 2 years after the long-term trend in mean annual maximum air temperature may have exceeded 0 °C. Possibly more important, most of these rock avalanches occurred during a multiple-year period of record-breaking warm winter and spring air temperatures. These observations suggested to us that rock avalanches in the study area may be becoming larger because of rock-permafrost degradation. However, other factors, such as accumulating elastic strain, glacial thinning, and increased precipitation, may also play an important role in preconditioning slopes for failure during periods of warm temperatures.

Du får acceptera att din trovärdighet är obefintlig. Den text du hänvisar till talar om tidsperspektiv på hundratals miljoner år.

Och det hade ju framkommit om du postat en länk till ditt utdrag. Alla vet varför du utelämnade den.
https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/geologi/jordklotetochjordskorpan/bergskedjorochbergskedjebildning.1015.html

Du är en oärlig desinformatör som kämpar för att göra världen till en sämre plats än den annars vore.
Citera
2023-06-14, 18:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Förklara gärna det puckade så att både jag och Naturhistoriska förstår det utan att vara så dryg och puckad själv. Låt mig gissa, det blir fail på båda delarna i den uppmaningen.

Grejen är att du hävdar - om man får använda en liknelse - att en bil får stopp beroende på friktion och luftmotstånd, och inte för att det är soppatorsk.

Det finns massor av sådana liknelser, ett skepp skulle exempelvis sjunka beroende på högre densitet än vattnet, och inte för att det är hål i det.

Förstår du nu? Det är en skillnad mellan generella förhållanden och akuta orsaker.
Citera
2023-06-14, 20:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
[...] Den text du hänvisar till talar om tidsperspektiv på hundratals miljoner år.

Och det hade ju framkommit om du postat en länk till ditt utdrag. [...]
(Det som står i länken är i allt väsentligt sådant man får lära sig i skolan. Det behövs inte länkar till allting.) Ras och skred inträffar givetvis vid den tidpunkt när strukturen inte längre håller. Det är basal hållfasthetslära. Detta sker hela tiden på olika ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Grejen är att du hävdar - om man får använda en liknelse - att en bil får stopp beroende på friktion och luftmotstånd, och inte för att det är soppatorsk.

Det finns massor av sådana liknelser, ett skepp skulle exempelvis sjunka beroende på högre densitet än vattnet, och inte för att det är hål i det.

Förstår du nu? Det är en skillnad mellan generella förhållanden och akuta orsaker.
Helt irrelevanta liknelser som inte har ett dugg med tråden att göra.
Citera
2023-06-14, 20:50
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
(Det som står i länken är i allt väsentligt sådant man får lära sig i skolan. Det behövs inte länkar till allting.) Ras och skred inträffar givetvis vid den tidpunkt när strukturen inte längre håller. Det är basal hållfasthetslära. Detta sker hela tiden på olika ställen.

Nu var det ju inte min länk. Det var jag som postade Brain Damage länk, eftersom den utelämnades. Du kan ju titta på de andra länkarna som jag faktiskt presenterade information ifrån.
Citat:

Du blandar ihop "irrelevant" med "löjligt".
Det är väldigt träffsäkra liknelser. Gravitation fick även WTC - tornen att kollapsa. Och just gravitation är vad som driver den densitetsberoende separationen när en båt både flyter och sjunker.

Visst är det ett löjligt argument?

Inte ens i Brain Damage egen referens nämns gravitation.

Du borde ha lärt dig vid detta lag Totius. Du behöver argumentera för dina påståenden för att bli tagen på allvar.
Citera
2023-06-14, 20:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Men du har inget argument till varför, vilket är föga förvånande.

Här är en till, planet kraschade som resultat av gravitation, och inte att motorerna stoppade.

Det är vad hjärnskadan säger och som du tycker är höjden av vetenskap.
Citera
2023-06-14, 21:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[…]
Du borde ha lärt dig vid detta lag Totius. Du behöver argumentera för dina påståenden för att bli tagen på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men du har inget argument till varför, vilket är föga förvånande.
[...]
Jag ger alltid tydliga argument. I detta fall är argumentet: Ras och skred inträffar givetvis vid den tidpunkt när strukturen inte längre håller. Det är basal hållfasthetslära. Detta sker hela tiden på olika ställen.

Alla normalt tänkande människor förstår det argumentet.
Citera
2023-06-14, 21:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag ger alltid tydliga argument. I detta fall är argumentet: Ras och skred inträffar givetvis vid den tidpunkt när strukturen inte längre håller. Det är basal hållfasthetslära. Detta sker hela tiden på olika ställen.

Det sker uppenbarligen inte hela tiden. På senare tid har det börjat inträffa oftare i samband med el nino, varma vintrar och oftare på våren och tidig sommar. En uppenbar klimatsignal. Det hade du ju läst om du kollat igenom referenserna. Vilket du vägrar när vetenskap hotar din identitet. Vi vet.
Därför är det ett riktigt sysifosuppdrag att försöka övertyga förnekare som dig själv.

Nej. Det är inget argument. Det innehåller inget förklaringsvärde och det säger inget. Finns inget falsifierbart och det som betyder något är en tautologi. Ja, det rasade för att strukturen inte höll. Vari ligger förklaringsvärdet i att det rasat med den felaktiga premissen att "det rasar hela tiden för att strukturen inte håller"?
Det är bara en upprepning av vad referenserna tidigare visat. Skillnaden är att referenserna förklarar och argumenterar genom evidens varför. "Strukturen höll inte" och "det rasade" är ekvivalenta påståenden. En tautologi och "det rasade för att strukturen inte höll" en cirkelargumentation.
Citat:

Alla normalt tänkande människor förstår det argumentet.
Jag tror säkert att du övertygar många. Men vi som har utbildning ser i större utsträckning att det inte är ett argument. Alla argumentationsfel gör anspråk på att utgöra argument.
Citera
2023-06-14, 21:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det sker uppenbarligen inte hela tiden. På senare tid har det börjat inträffa oftare i samband med el nino, varma vintrar och oftare på våren och tidig sommar. En uppenbar klimatsignal. Det hade du ju läst om du kollat igenom referenserna. Vilket du vägrar när vetenskap hotar din identitet. Vi vet.
Därför är det ett riktigt sysifosuppdrag att försöka övertyga förnekare som dig själv.

Nej. Det är inget argument. Det innehåller inget förklaringsvärde och det säger inget. Finns inget falsifierbart och det som betyder något är en tautologi. Ja, det rasade för att strukturen inte höll. Vari ligger förklaringsvärdet i att det rasat med den felaktiga premissen att "det rasar hela tiden för att strukturen inte håller"?
Det är bara en upprepning av vad referenserna tidigare visat. Skillnaden är att referenserna förklarar och argumenterar genom evidens varför. "Strukturen höll inte" och "det rasade" är ekvivalenta påståenden. En tautologi och "det rasade för att strukturen inte höll" en cirkelargumentation.

Jag tror säkert att du övertygar många. Men vi som har utbildning ser i större utsträckning att det inte är ett argument. Alla argumentationsfel gör anspråk på att utgöra argument.
Har du ens varit i Alperna eller på något berg överhuvudtaget? Alla normalt tänkande människor vet att bergskred sker i berg. Det behöver inte ens ”diskuteras” (läs: tjafsas om).
Citera
2023-06-14, 21:50
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Har du ens varit i Alperna eller på något berg överhuvudtaget? Alla normalt tänkande människor vet att bergskred sker i berg. Det behöver inte ens ”diskuteras” (läs: tjafsas om).
Jag har varit i Alperna och aldrig sett detta nej.
Inte för att det är ett dugg relevant. Men jag är artig nog att besvara direkta frågor iaf.

Nu är vi färdiga för denna gången. Jag har sagt det jag vill ha sagt och det jag sagt har en tydlig och relevant argumentation som jag av erfarenhet lärt mig inte kommer att besvaras med samma mynt.

Detta sker oftare nu än tidigare ofta efter varma vintrar under vår och tidig sommar efter varma vintrar, alltså har klimatförändringarna betydelse för dessa händelser. Som mina vetenskapliga referenser visar. Där står detta uttryckligen, vilket du också hade sett om du inte var en faktaresistent vetenskapsförnekare som tror att "det rasade för att det inte höll" är en bättre förklaring. Jag kan uppenbarligen inte göra något åt en sådan dumhet som försvaras in absurdum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in