Citat:
Det finns alltid en andel av affärer på marknaden som görs på grund av "måste", t.ex. dödsfall, separationer, men också att man flyttar ihop eller får barn. Jag har svårt att uppskatta denna andel, men i en normal marknad skulle jag gissa på 10-20%. Denna andel bör naturligtvis vara mycket högre på en "dålig" marknad, eftersom de som inte "måste" sälja, precis som du är inne på avvaktar. Någon större panikrörelse där massor av folk som inte "måste" sälja ändå försöker göra det, tror jag inte längre på.
Till att börja med så finns det köpare, möjligen inte till det pris man förväntat sig men de finns.
Priserna har t.o.m. hämtat sig något under en period i år vilket tyder på att de har köpkraft.
Så vad som händer är att som säljare får man förvänta sig att det tar längre tid alternativt att man måste sänka priset. Vilket skett priserna har ju gått ned.
För många likt mig skulle det inte vara något problem, jag kom in på marknaden för 25 år sedan. Jag gör ju en rejäl vinst även med dagens priser.
En anna aspekt är att långt ifrån alla som byter bostad är tvingade att sälja.
Jag har haft fler än tio olika bostäder och endast en av mina affärer har varit jag varit tvungen att sälja.
I övriga fall har jag om jag velat kunna bo kvar. Visst lite trängre än jag velat, lite längre till jobb inte i det område jag helst vill bo i osv.
Så det är inget konstigt eller fel när antalet affärer minskar då marknaden är iskall utan bara ett rationellt beteende av kloka människor.
Att priserna sjunker spelar ju inte heller någon roll om man inte skall sälja.
Priserna har t.o.m. hämtat sig något under en period i år vilket tyder på att de har köpkraft.
Så vad som händer är att som säljare får man förvänta sig att det tar längre tid alternativt att man måste sänka priset. Vilket skett priserna har ju gått ned.
För många likt mig skulle det inte vara något problem, jag kom in på marknaden för 25 år sedan. Jag gör ju en rejäl vinst även med dagens priser.
En anna aspekt är att långt ifrån alla som byter bostad är tvingade att sälja.
Jag har haft fler än tio olika bostäder och endast en av mina affärer har varit jag varit tvungen att sälja.
I övriga fall har jag om jag velat kunna bo kvar. Visst lite trängre än jag velat, lite längre till jobb inte i det område jag helst vill bo i osv.
Så det är inget konstigt eller fel när antalet affärer minskar då marknaden är iskall utan bara ett rationellt beteende av kloka människor.
Att priserna sjunker spelar ju inte heller någon roll om man inte skall sälja.