Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-21, 13:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Till att börja med så finns det köpare, möjligen inte till det pris man förväntat sig men de finns.
Priserna har t.o.m. hämtat sig något under en period i år vilket tyder på att de har köpkraft.

Så vad som händer är att som säljare får man förvänta sig att det tar längre tid alternativt att man måste sänka priset. Vilket skett priserna har ju gått ned.

För många likt mig skulle det inte vara något problem, jag kom in på marknaden för 25 år sedan. Jag gör ju en rejäl vinst även med dagens priser.
En anna aspekt är att långt ifrån alla som byter bostad är tvingade att sälja.
Jag har haft fler än tio olika bostäder och endast en av mina affärer har varit jag varit tvungen att sälja.
I övriga fall har jag om jag velat kunna bo kvar. Visst lite trängre än jag velat, lite längre till jobb inte i det område jag helst vill bo i osv.

Så det är inget konstigt eller fel när antalet affärer minskar då marknaden är iskall utan bara ett rationellt beteende av kloka människor.

Att priserna sjunker spelar ju inte heller någon roll om man inte skall sälja.
Det finns alltid en andel av affärer på marknaden som görs på grund av "måste", t.ex. dödsfall, separationer, men också att man flyttar ihop eller får barn. Jag har svårt att uppskatta denna andel, men i en normal marknad skulle jag gissa på 10-20%. Denna andel bör naturligtvis vara mycket högre på en "dålig" marknad, eftersom de som inte "måste" sälja, precis som du är inne på avvaktar. Någon större panikrörelse där massor av folk som inte "måste" sälja ändå försöker göra det, tror jag inte längre på.
Citera
2023-05-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Precis så. Ett par hundratusen hushåll är i den sitsen. Och ytterligare flera tiotusen som egentligen skulle skilja sig eller redan är skilda som inte kan sälja nu pga prisslakten.
Och ytterligare alla dödsbon. Dessa objekt vräks ut på marknaden.

Utbudet kommer bara fortsätta öka. Och priserna ska ner.

Precis så här skruvat är det i bubbelbabblares huvuden. Ändå ser vi inga vrakpriser eller hus som säljs i panik som någon av er kan länka till. Måste vara väldigt stora bufferterar folk sitter på. När tror du som bubbelbabblare att de är slut? Är det i höst folk säljer i panik till vrakpriser? 2024?
Citera
2023-05-21, 14:21
Medlem
Citat:
Så det är inget konstigt eller fel när antalet affärer minskar då marknaden är iskall utan bara ett rationellt beteende av kloka människor.

Jag tror ett ras i antalet försäljningar skadar förtroendet för bostadsmarknaden.

Tänk dig att ni är en familj som behöver större boende.
Först ska ni försöka sälja boendet till ett pris som ni kan tänkas sälja för, i samma veva ska ni söka nytt boende ni kan tänkas flytta till, för den prisbilden ni hoppas kunna sälja för.
Citera
2023-05-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Precis så här skruvat är det i bubbelbabblares huvuden. Ändå ser vi inga vrakpriser eller hus som säljs i panik som någon av er kan länka till. Måste vara väldigt stora bufferterar folk sitter på. När tror du som bubbelbabblare att de är slut? Är det i höst folk säljer i panik till vrakpriser? 2024?

Det finns många som inte kan sälja för det lägre marknadspriset. Alternativet är att "hålla ut" och hoppas priserna stabiliseras på högre priser igen. Därav att försäljningsvolymerna är lägre.
Citera
2023-05-21, 14:36
Medlem
Citat:
Inte de största finaste lägenheterna i stan nej. Rn motsvarande lägenhet med stor låneandel hade betingat de kostnaderna och det är folk bevisligen helt fine med.

Däremot hade hyrorna nog sjunkit i Alby och Kramfors
Hyrorna ligger på 20.000 spänn för en tvåa i innerstan normalt så nej det är inte dyrt för att bo i Djurgårdstaten.

Nu kommer säkert någon idiot hitta ett kontrakt med staden dår någon hyr atelje berydligt billigare men det är inte ens en promille av beståndet och det ger dessutom nägot tillbaka
Citera
2023-05-21, 14:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Inte de största finaste lägenheterna i stan nej. Rn motsvarande lägenhet med stor låneandel hade betingat de kostnaderna och det är folk bevisligen helt fine med.

Däremot hade hyrorna nog sjunkit i Alby och Kramfors
Så Brf och HR är samma lika?
Citera
2023-05-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag tror ett ras i antalet försäljningar skadar förtroendet för bostadsmarknaden.

Först ska ni försöka sälja boendet till ett pris som ni kan tänkas sälja för, i samma veva ska ni söka nytt boende ni kan tänkas flytta till, för den prisbilden ni hoppas kunna sälja för.
Kan ju också vara så när man lägger ut att det är färre liknande objekt ute samtidigt.
Finns alltid köpare så förhandla lång tillträdes tid istället. Minst 6 månader så är det lugnt.
Räkna med några tuffa år sen vänder det igen. Får känslan av att många här bor i singelhushåll utan barn med massa ångest.
Kan inte pausa livet pga av lågkonjunktur.
Citera
2023-05-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa

Fast både bostaden familjen säljer och bostaden de tänker köpa har minskat i pris. Har man ekonomin så är dåliga tider på bostadsmarknaden ett ypperligt tillfälle att byta upp sig.
Citera
2023-05-21, 17:44
Medlem
Citat:
Fast både bostaden familjen säljer och bostaden de tänker köpa har minskat i pris. Har man ekonomin så är dåliga tider på bostadsmarknaden ett ypperligt tillfälle att byta upp sig.
Om man har pengar kan man alltid fynda i dåliga tider av de som inte har pengar, oavsett vad det är för vara.
Men det krävs som sagt att man har pengar.
Citera
2023-05-21, 20:56
Medlem
Citat:
Stress testerna från finansinspektionen visar att de flesta kommer klara räntor på 7%.
Gött, varför är riksbanken så defensiv gällande räntan då?
Citera
2023-05-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Gött, varför är riksbanken så defensiv gällande räntan då?

För att en höjd ränta slår med lång fördröjning. Tar man i för mycket riskerar man skapa mer problem än man löser.
Citera
2023-05-21, 21:53
Medlem
Citat:
För att en höjd ränta slår med lång fördröjning. Tar man i för mycket riskerar man skapa mer problem än man löser.

Ta i för mycket? Seketas står i 11,5 mot euron. 10,5 mot dollarn. Du menar tagit i för lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in