Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Har aldrig sett förut!
”Delvis finansiering med 1,2 % ränta”
Jag undrar vad som menas med ”delvis” i detta fall? Hur länge kan säljaren garantera 1,2% och hur är upplägget? Jag hittar ingen förklaring av detta.
Köpare bör också observera att uppvärmning sker med direktverkande el som den boende betalar. Det ingår alltså inte i månadsavgiften. Kan bli ordentligt dyrt under vinterhalvåret.
Det kallas "säljarrevers", det är ett vanligt skuldebrev med säljaren som borgenär (den som lånar ut) och köparen som gäldenär, det förekom flitigt i mitten på 70 talet i några år. Då var jag ung banktjänsteman för att sedan bli fastighetsmäklare, jag har alltså personlig erfarenhet av hur detta hanteras juridiskt.
Det görs i tider när det är svårt att sälja fastigheter och bostadsrätter pga att lånen har blivit dyra.
"
Vad är en säljarrevers?
En säljarrevers är bara ett annat ord för ett skuldebrev, med fastighetens säljare som borgenär (kreditgivare). Med andra ord, kan det beskrivas som att du köper en fastighet på kredit eller avbetalning, på samma sätt som du kan göra med en telefon eller tvättmaskin. Efter överenskommelse med säljaren, kan du bättre hantera ditt kapital genom att skjuta upp betalningen av en del av köpeskillingen.
Sällan rör det sig om betydande belopp som du kan skjuta upp, utan det kan vara omkring 10-20 procent av priset. Det kan däremot göra stor skillnad för dig som köpare för att mer effektivt använda ditt egna kapital."
https://tessin.com/sv/blogg/delfinansiera-ditt-fastighetskop-med-en-saljarrevers/