2023-06-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry1978
Den personlighetsstörning både hon och Rikard har är obotlig, så de kommer börja hitta på nya hyss så fort de muckat från kåken. Man kan ju dock hoppas att all uppmärksamhet gör det svårt att fortsätta i Sverige och att de prövar lyckan någon annanstans. Danskarna borde vara på sin vakt?

Ja klart de inte förändras. Men som du säger. De är förhoppningsvis rätt svartlistade hos alla former av någorlunda seriösa företag.
Citera
2023-06-08, 21:09
Medlem
Citat:
De försöker hävda att hon skulle bli skyldig bolaget för det intäktsbortfall som skulle uppstå för att hon inte arbetar.
Jag är ingen jurist men jag skulle säga att det tveksamt att det resonemanget skulle klara rättslig prövning. Bolaget måste i så fall bevisa för en domstol att de lidit ekonomisk skada av att hon inte påbörjat sin anställning och det tror jag inte skulle gå. Men givetvis är det obehagligt för den där stackars tjejen att få två psykopater efter sig som hotar med stämning.
Sedan kan man ju ifrågasätta kvaliteten på de jurister som skrivit på de där anställningsavtalen, verkar ju kanske inte vara några experter på arbetsrätt direkt…

Med risk för att gå off topic så är det inte riktigt det den eventuella rättsliga frågan skulle kretsa kring. Jag uppfattar att det har varit en vitesklausul infogad i anställningsavtalet. En vitesklausul medför att endast avtalsbrott i sig behöver föreligga och inte någon faktiskt skada till följd av nämnda avtalsbrott. Rättsfrågan skulle snarare handla om huruvida aktuell klausul skulle jämkas med stöd av 36 § avtalslagen. Jag bedömer att det skulle vara ett högst troligt utfall vid en sådan hypotetisk tvist.

Det ska dock tilläggas att jag har för mig att jag har stött på ett rättsfall från AD där man har utdömt vite för att arbetstagaren lämnade sin anställning för tidigt (enligt avtalet). Det ärendet gällde - såvitt jag minns - vårdsektorn (möjligen tandläkeriet) och det bakomliggande syftet med vitesklausulen i det fallet var att arbetsgivaren initialt bekostade utbildning för arbetstagaren till ett inte oansenligt belopp. Den intresserade kan säkert söka fram rättsfallet i fråga och förkovra sig.
Citera
2023-06-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roaming.molester
Med risk för att gå off topic så är det inte riktigt det den eventuella rättsliga frågan skulle kretsa kring. Jag uppfattar att det har varit en vitesklausul infogad i anställningsavtalet. En vitesklausul medför att endast avtalsbrott i sig behöver föreligga och inte någon faktiskt skada till följd av nämnda avtalsbrott. Rättsfrågan skulle snarare handla om huruvida aktuell klausul skulle jämkas med stöd av 36 § avtalslagen. Jag bedömer att det skulle vara ett högst troligt utfall vid en sådan hypotetisk tvist.

Det ska dock tilläggas att jag har för mig att jag har stött på ett rättsfall från AD där man har utdömt vite för att arbetstagaren lämnade sin anställning för tidigt (enligt avtalet). Det ärendet gällde - såvitt jag minns - vårdsektorn (möjligen tandläkeriet) och det bakomliggande syftet med vitesklausulen i det fallet var att arbetsgivaren initialt bekostade utbildning för arbetstagaren till ett inte oansenligt belopp. Den intresserade kan säkert söka fram rättsfallet i fråga och förkovra sig.

Jag har inte läst avtalet så jag vet inte, du kan ha rätt. Jag uppfattade det lilla som sas i dokumentären såsom jag skrev ovan.

Om det är som du säger så blir det ju än märkligare att jurister som anställs som experter inom arbetsrätt ens skriver på ett sånt avtal - för de var väl åtminstone jurister?
Citera
2023-06-08, 21:31
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Jag har inte läst avtalet så jag vet inte, du kan ha rätt. Jag uppfattade det lilla som sas i dokumentären såsom jag skrev ovan.

Om det är som du säger så blir det ju än märkligare att jurister som anställs som experter inom arbetsrätt ens skriver på ett sånt avtal - för de var väl åtminstone jurister?

Åter igen, Jurist är en helt oskyddad titel, vem fan som helst kan kalla sig ”jurist”
Citera
2023-06-08, 21:35
Medlem
Citat:
De försöker hävda att hon skulle bli skyldig bolaget för det intäktsbortfall som skulle uppstå för att hon inte arbetar.
Jag är ingen jurist men jag skulle säga att det tveksamt att det resonemanget skulle klara rättslig prövning. Bolaget måste i så fall bevisa för en domstol att de lidit ekonomisk skada av att hon inte påbörjat sin anställning och det tror jag inte skulle gå. Men givetvis är det obehagligt för den där stackars tjejen att få två psykopater efter sig som hotar med stämning.
Sedan kan man ju ifrågasätta kvaliteten på de jurister som skrivit på de där anställningsavtalen, verkar ju kanske inte vara några experter på arbetsrätt direkt…

Intäktsbortfall, ja. Men det är ju inte detsamma som icke utbetald lön. Men det är så hon räknar på ljudklippet. Det borde vara en schablon för intäkt minus lön om något.
Och ja, det är jävligt ironiskt att de som skriver på anställningsavtalet i samma ögonblick bevisar att de är usla på avtal och inte borde anställas.
Citera
2023-06-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvadratiskcirkel
Intäktsbortfall, ja. Men det är ju inte detsamma som icke utbetald lön. Men det är så hon räknar på ljudklippet. Det borde vara en schablon för intäkt minus lön om något.
Och ja, det är jävligt ironiskt att de som skriver på anställningsavtalet i samma ögonblick bevisar att de är usla på avtal och inte borde anställas.

Jag tror att det rör sig om ett vite på 48K, resten drar hon ur ingenstans. Hon inkluderar även rättegångskostnader som att motparten redan tagit det till rätten och förlorat. Det är ju så siffran "en miljon" uppstår. I en manisk galnings flippade sinnevärld. I annat fall är det en asmärklig klausul där vitesbeloppet kopplas till avtalad lön.
Citera
2023-06-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Var eller Är Rich@rd och Mik@ela gifta?

Som jag uppfattar det gifta men ta det med 5 nävar salt....
Citera
2023-06-08, 23:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Garpenberg är byggt som en hälsingegård, vad det nu får heta i Dalarna.

Richard R Ringheim Olsson har satt upp en Napoleonplansch i en byggnad med ljusrosa puts, och uppdämt vatten i parken. Det ser ut som Södermanland eller liknande. Jag tänkte Yxtaholm men det verkar inte stämma.
Nej, det är en hyfsat stor herrgård byggd i sten och han sitter på andra våningen i herrgården. Herrgården är ett i huvudsak konferenshotell.
Citera
2023-06-09, 01:01
Bannlyst
Citat:

Lustigt och ironiskt det där att dessa "jurister" blir blåsta det första dom gör redan när de skriver på kontraktet. Man borde nästan ha det kontraktet som ett första test för om en person är skicklig nog för att få jobbet eller om den skriver på det utan att blinka.

Men det är väl som så att vem som helst får kalla sig "jurist" och starta en juridisk byrå. Enligt Konsumentverket finns inte några särskilda krav på utbildning eller erfarenhet för att erbjuda juridisk rådgivning i Sverige. Inte konstigt att det flockas av oseriösa "jurister" och "juridiska" byråer/företag.
Citera
2023-06-09, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Lustigt och ironiskt det där att dessa "jurister" blir blåsta det första dom gör redan när de skriver på kontraktet. Man borde nästan ha det kontraktet som ett första test för om en person är skicklig nog för att få jobbet eller om den skriver på det utan att blinka.

Men det är väl som så att vem som helst får kalla sig "jurist" och starta en juridisk byrå. Enligt Konsumentverket finns inte några särskilda krav på utbildning eller erfarenhet för att erbjuda juridisk rådgivning i Sverige. Inte konstigt att det flockas av oseriösa "jurister" och "juridiska" byråer/företag.

Det där skulle aldrig hålla i domstol ändå så det var bara tomma hot. Rickard och Mikaela verkar lika okunniga om juridik som de jurister de anställer. Det enda den utsatta kvinnan riskerade var att få Rickard Olsson efter sig vilket förvisso kan vara nog så jobbigt och med det i åtanke är det möjligt att de ändå lyckades skrämma anställda att betala de där vitena.
Senast redigerad av Mandelgubben 2023-06-09 kl. 08:02.
Citera
2023-06-09, 08:01
Medlem
Jag vill läsa lite mer smaskigt skvaller om Henrik Einarsson. Förgrep han sig alltså på sin styvdotter? Riktigt otäck figur. Tycker han är lika obehaglig som Rickard.
Citera
2023-06-09, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Det där skulle aldrig hålla i domstol ändå så det var bara tomma hot. Rickard och Mikaela verkar lika okunniga om juridik som de jurister de anställer. Det enda hon riskerade var att få Rickard Olsson efter sig vilket förvisso kan vara nog så jobbigt och med det i åtanke är det möjligt att de ändå lyckades skrämma anställda att betala de där vitena.

Säker på det? Skriver man på ett sådant avtal där det står i klartext att man blir skyldig pengarna om man avbryter i förtid så blir det ju svårt att säga emot. Ett avtal blir väl inte ogiltigt bara för att det är dåligt när hon trots allt skrev på det frivilligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in