2023-06-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
I Sverige får man knappt ifrågasätta någons alkoholkonsumtion, ajabaja.

Inte om det saknas anledning. Arvid var för känslig och opragmatisk i sin reaktion på Idas förehavanden. Han hemföll åt obearbetade känslor istället för att intellektuellt värdera situationen.
Citera
2023-06-08, 18:25
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Liiiite storm-i-vattenglas är det väl ändå över Ida/Arvid och partajgate?

Jag tycker följande:

* Idas festande är inte extremt. Normal partynivå.
* Att Arvid känner en oro/avsmak är inte heller extremt. Det är normalt att bli less på sin partner när han/hon vill dricka mer än en själv.
* Arvids familjebakgrund spelar också in, vilket är förståeligt.
* De har diskuterat frågan på ett lugnt och sansat sätt. Ingen av dem ställde till någon scen eller något ultimatum.
* De tycks ha försonats på ett bra sätt.
* På bröllopsfesten i Grekland upprepades mönstret (Ida partajar, Arvid intar ”måttlig mängd” alkohol). Och ingen av dem gjorde en stor sak av det.

Sunma sumarum; Folk läser in alldeles för mycket i det här. Ida är ingen alkis och Arvid är inte (åtminstone i det här fallet) orimligt kontrollerande.

Du har helt rätt. Dessutom tror jag de flesta som klagar här i tråden skulle säga samma sak som dig om de pratade med Arvid eller Ida på riktigt istället för att diskutera här i anonymitet.
Citera
2023-06-08, 18:37
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det har inte jag eftersom Ida drack som alla andra i sin närhet på festerna. Precis som du dricker jag knappt och har aldrig gjort, jag ”behöver” inte det för att våga prata med andra, slappna av, våga dansa eller vad det nu kan vara. Och sen tycker jag inte det är gott om det inte är en väldigt svag cocktail eller pyttelite vin av bra kvalitet till en god middag. Men det är jag, flera av mina vänner går ut och festar ibland och kan dricka flera öl/drinkar/glas champagne eller vad det nu kan vara. Jag hade personligen varken velat eller klarat det tror jag, men jag vet att det är normalt. Jag tycker inte jag har rätt att hindra min make från att dricka så mycket han vill. Hade han däremot blivit fullare än andra så att det stack ut hade jag skämts och blivit orolig. Då menar jag redlöst berusad, så att han inte kunnat gå eller ta vara på sig själv, men det har aldrig hänt. Han kan och vill dock gärna dricka mer än mig när vi är på fest, men det gör nästan alla vuxna som inte är nykterister.

Du återkommer hela tiden till att alla andra drack lika mycket som Ida och jag har svårt att förstå hur du tänker. Om de suttit i parken med ett gäng alkisar, hade det varit ok att vara stupfull då bara för att alla andra är det? Arvid har bara en fru, självklart bryr han sig om hennes alkoholkonsumtion oberoende av hur mycket eller lite de andra dricker.

Om jag är ute med min fru och hon tycker det är obehagligt när jag blir för full, då anpassar jag mig efter henne så vi kan ha trevligt tillsammans. Vad vore poängen annars? Att jag ska ha kul medans hon mår dåligt och skäms över sin man? Då kan jag lika gärna gå ut själv, utan henne.
Citera
2023-06-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du återkommer hela tiden till att alla andra drack lika mycket som Ida och jag har svårt att förstå hur du tänker. Om de suttit i parken med ett gäng alkisar, hade det varit ok att vara stupfull då bara för att alla andra är det? Arvid har bara en fru, självklart bryr han sig om hennes alkoholkonsumtion oberoende av hur mycket eller lite de andra dricker.

Om jag är ute med min fru och hon tycker det är obehagligt när jag blir för full, då anpassar jag mig efter henne så vi kan ha trevligt tillsammans. Vad vore poängen annars? Att jag ska ha kul medans hon mår dåligt och skäms över sin man? Då kan jag lika gärna gå ut själv, utan henne.

Precis så och det är också där de landar förhoppningsvis.
Citera
2023-06-08, 18:59
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Stina och Fredrik. Garanterat. Tror även att Arvid och Ida väljer att försöka fortsätta med.

Det tror jag också, att Arvid och Ida väljer att fortsätta, de har satsat mycket i prestige, men att det inte kommer att hålla, mycket för att de ändå i grunden är ganska så olika. Arvid har ett sjukt kontrollbehov men Ida är ändå stark, frågan är om han lyckas bryta ner henne.
Citera
2023-06-08, 19:20
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDrama
Det är ju uppenbarligen samma person. Dvs. q-wxyz och Kellare-kristoffer.
Bara att ignorera och scrolla förbi tramset.
Ja precis. Det kunde inte vara mer uppenbart.
Citera
2023-06-08, 19:24
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH

Men det många menar här är att ingen klagar på de andra som oxå dricker friskt. Allt fokus är bara på Ida som om hon vore nån fyllekärring. Varför klagar ingen på stina och Fredrik som dricker alkohol i varenda scen de är med i? Eller Carro som dränker sina sorger i vin så fort hon får chansen. Det är ju löjligt att bara rikta in sig på Ida.
Citera
2023-06-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Men det många menar här är att ingen klagar på de andra som oxå dricker friskt. Allt fokus är bara på Ida som om hon vore nån fyllekärring. Varför klagar ingen på stina och Fredrik som dricker alkohol i varenda scen de är med i? Eller Carro som dränker sina sorger i vin så fort hon får chansen. Det är ju löjligt att bara rikta in sig på Ida.

Du missar hela poängen i hans inlägg.

Det intressanta är inte hur mycket den ena eller andra dricker utan att man gör så gott man kan för att båda ska få en trevlig kväll om man är ute tillsammans.
Citera
2023-06-08, 19:49
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Du missar hela poängen i hans inlägg.

Det intressanta är inte hur mycket den ena eller andra dricker utan att man gör så gott man kan för att båda ska få en trevlig kväll om man är ute tillsammans.
Tycker du att Arvid bidrar till en trevlig kväll genom att vara sur, stel och dömande. Jag är uppvuxen med en alkoholist och dricker aldrig. Men min sambo gillar att dricka ibland, jag sitter inte och surar eller dömer henne för det.
Citera
2023-06-08, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Intressant att samma kvinnor som tycker synd om Ida föraktar samtidigt Alex.

Det var inte alls vad AnnaChiara skrev. Själv är jag orolig för Ida och tycker att Alex är bäst av männen. Men precis som AnnaChiara tycker jag det är frustrerande att se honom försvara en produktion som gjort så sadistiska matchningar. Igen! Precis som han normaliserat hur Lina behandlat honom hela tiden. Någon av psykologerna, eller alla såklart, borde ha talat klarspråk med honom och berättat att han är värdefull och faktiskt inte har skuld i hur Lina behandlade honom. Han verkar ha ett djupt rotat mönster av att tro det är honom det är fel på när andra är taskiga, och det beror säkert på att andra fått trampa på honom hursomhelst utan att skola och familj gått in och satt stopp? Jag vet inte, men får dom tankarna.
Citera
2023-06-08, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Beror väl på vad Arvid har för tidigare erfarenheter av fulla människor?

Nej det gör det inte! Andra människor, din partner, ska inte behöva lida pga dina erfarenheter..!
Citera
2023-06-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Tycker du att Arvid bidrar till en trevlig kväll genom att vara sur, stel och dömande. Jag är uppvuxen med en alkoholist och dricker aldrig. Men min sambo gillar att dricka ibland, jag sitter inte och surar eller dömer henne för det.

Varför skulle det vara relevant? Det är ingen tävling. Jag bara påtalade att man ska sträva efter den situation som användaren UyCVswHfsnM2z3nH talade om. Där man hjälper varandra att få en så trevlig kväll som möjligt.

Det här snacket om att jag ansvarar för att ha roligt själv och du ansvarar för att ha roligt själv är destruktivt individualistiskt. Och ja, jag vet att både Ida och Arvid håller på så vilket egentligen inte är konstigt, eftersom det är så unga singlar brukar resonera.
Senast redigerad av Keus 2023-06-08 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in