2023-06-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det har inte jag eftersom Ida drack som alla andra i sin närhet på festerna. Precis som du dricker jag knappt och har aldrig gjort, jag ”behöver” inte det för att våga prata med andra, slappna av, våga dansa eller vad det nu kan vara. Och sen tycker jag inte det är gott om det inte är en väldigt svag cocktail eller pyttelite vin av bra kvalitet till en god middag. Men det är jag, flera av mina vänner går ut och festar ibland och kan dricka flera öl/drinkar/glas champagne eller vad det nu kan vara. Jag hade personligen varken velat eller klarat det tror jag, men jag vet att det är normalt. Jag tycker inte jag har rätt att hindra min make från att dricka så mycket han vill. Hade han däremot blivit fullare än andra så att det stack ut hade jag skämts och blivit orolig. Då menar jag redlöst berusad, så att han inte kunnat gå eller ta vara på sig själv, men det har aldrig hänt. Han kan och vill dock gärna dricka mer än mig när vi är på fest, men det gör nästan alla vuxna som inte är nykterister.

Ja. Som sagt. Jag förstår dem båda. Både Arvids perspektiv och Idas perspektiv. Att Arvid reagerade på Idas drickande och inte de andras, beror ju på att det är Ida han är där tillsammans med och som är hans fru. Hade hon gjort något riktigt bra, som även de andra gjorde, så är det ju henne han hade känt sig mest stolt över, även om de andra gjort samma sak. Hon står ju honom närmast, så vad hon gör kommer givetvis väcka större känslor hos honom oavsett om andra personer runtomkring dem gör samma sak som Ida.
Citera
2023-06-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Dra mig baklänges vad smörigt inlägg av Alex, smörigt gentemot produktionen och psykologerna. Vad är orsaken?

Ja det gör att den sympati för vad han har fått utstå, minskar betydligt när han fjäskar så för produktionen och tipsar andra att söka till nästa säsong. Han verkar mer än lovligt hjärntvättad. Vi kommer säkert att få se Alex bryta ihop till en blöt gråtande boll i soffan när han vill vara fortsatt gift med Lina och hon säger nej till honom.
Citera
2023-06-08, 17:35
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
August är för normbrytande för att vanliga kvinnor ska finna honom attraktiv. Även han verkar vara en bra person i övrigt om man frånser hans anarkistiska ådra.
Och vem har sagt att han ska ha vanliga kvinner?, experterna trodde nog att Carro var en kvinnlig motsvarande normbrytare men man råka revalvera lite för mycket, kvinnliga normbrytare kommer vara så fula att ingen på Agust nivå kommer vilja ha dom, utan den lyckligt utvalde kommer ligga 5 viktklasser högre, så funkar kvinnliga könet, ju dock-snyggare du är desto mer trendkänslig blir du

Det enda normbrytande med Agust är hans livsstil, hans åskådning är inte normbrytare, det är vanlig miljö-vänster-flum
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-06-08 kl. 17:39.
Citera
2023-06-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja det gör att den sympati för vad han har fått utstå, minskar betydligt när han fjäskar så för produktionen och tipsar andra att söka till nästa säsong. Han verkar mer än lovligt hjärntvättad. Vi kommer säkert att få se Alex bryta ihop till en blöt gråtande boll i soffan när han vill vara fortsatt gift med Lina och hon säger nej till honom.

Intressant att samma kvinnor som tycker synd om Ida föraktar samtidigt Alex.
Citera
2023-06-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du skriver som om de var lika skyldiga. Nej, det är Ida som gjort fel och som ska lyssna på Arvid. Hon ska ta hänsyn till hans åsikt, han behöver inte ta hänsyn till hennes. Och jag tror inte han gör det heller i det långa loppet.

Ersätt Sprit med Sex så ser du att detta inte är en fråga om bara olika värdering. Det är en som gör fel och som ska lyssna på den andra.

Nej. Fel. Jag skriver att jag har förståelse för de båda och anser att båda gjort rätt som lyfter med varandra vart de står i frågan. Jag ser ingen som skyldig, även om flera andra ser antingen Ida som skyldig eller Arvid som skyldig.

Så länge de inte har barn, så ser jag inga fel i att Ida vill dricka sig berusad vid fest. När de sedan får barn bör hon definitivt inte dricka alkohol om de inte har barnvakt över en helg fredag-söndag och hon dricker och festar på fredagen.

Arvid är inget barn och borde alltså kunna tåla sin hustrus drickande och ta ansvar för sina egna känslor kring detta, precis som Ida sa. Sedan kan jag definitivt relatera till hans oro... Jag gillar inte heller när folk är fulla i min omgivning. I synnerhet inte partners. Men man får ju inse att ens partner inte är i symbios med en själv och därmed måste få dricka alkohol om denna vill.

Nej, jag ser inte likheten mellan fylla och otrohet.
Citera
2023-06-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Å herregud. Du låter inte frisk. Tror inte Idas värden är dåliga, Arvid däremot ser ju faktiskt ut att lida av en pajad lever, mannen är ju helt gul i hyn… Ida verkar inte dricka dagligen likt Carro, Fredrik och Stina, hon ser ut att både träna och äta hälsosamt, är stark och vig och framförallt har hon en frisk själ och sinne vilket är det viktigaste av allt. Påpekar du för alla som äter chips på fester att dom misshandlar sin kropp också?

Jag påtalar inte vad någon bekant gör med sin kropp. Det är upp till dem. Om det är någon närstående så tar jag däremot upp det med dem. Jag fick t.e.x. min fru att sluta feströka när vi träffades.

Att supa till är att förstöra sin kropp lite. Din jämförelse med att äta chips på fest är löjeväckande.
Senast redigerad av Keus 2023-06-08 kl. 17:42.
Citera
2023-06-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, ett äktenskap är ingen tävling. Men samtidigt är det en fin balansgång mellan att lyssna på sin partner och ta hänsyn till sin partners känslor och att underkuvas och förändras som person för sin partners skull.

Jag tänker att det behövs mer tid för Ida att ta ställning. Tex. om hon verkligen vet att det kommer vara hon och Arvid och att det ska bli barn osv. Tja, då kanske hon ser att alkohol inte passar in i deras liv. Men just nu är de i dejtingfas och har inga barn. Och då kanske hon vill "Passa på" att festa och vara ung. Och att Arvid då själv får ta ansvar för sina känslor över detta.

Ja, det är en fin balansgång och ja, Ida behöver mer tid att bearbeta situationen.
Citera
2023-06-08, 17:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
man kan också se det som att de endast känt varandra i 14 dagar. Och att det tar längre tid än så att hitta en fin kompromiss. Dvs. bara 15 dagar innan levde Ida fortfarande sitt singelliv där hon kunde gå ut och ta en festkväll med sina vänner och Arvid kunde umgås med sina ex så mycket han ville. De fortsätter med detta, när de fortfarande är i dejtingfasen, vilket de ju faktiskt är, 14 dagar in i relationen/bekantskapen med varandra. De håller fortsatt på att lära känna varandra och se om det kan var något att bygga en framtid på. Ska de då ge upp sina gamla liv, innan de ens vet om deras 14 dagars långa förhållande är värt att satsa en framtid på?

Att lära känna varandra är faktiskt "nu umgås jag med mina ex och berättar det och at det inte finns någon attraktion alls där och ser om hon tycker det är ok". "Nu dricker jag som jag brukar göra vid fest och ser om han gillar när Kerstin dyker upp". Och så pratar man om det, vilket Ida och Arvid gjorde.

Jag har i övrigt själv lyft frågan, så som Arvid gjorde. I en relation där jag ansåg att partnern drack för mycket. och då var det betydligt mer än Ida. Det var alltså "dricka-däcka" det handlade om. Vilket faktiskt gav mig avsmak. Så jag har full förståelse för Arvid i att det kan vara känsligt med en partner som dricker så att fyllan märks. Och nej: man blir aldrig helt avslappnad i det hela. Även om man får lugnande svar och även om personen minskar sitt drickande. Varje gång drickat kommer fram, finns där en oro. Men som Ida så sunt sa: sina egna känslor ansvarar man för själv. Man kan inte försöka trycka på att ens partner ska sluta dricka... Om ens partner nu tycker det är kul att dricka ibland. Men begära nykterhet runt barn, det har man all rätt att göra. Barn mår inte väl av att se föräldrarna personlighetsförändrade, som många lätt kan bli av alkohol.
Barn tar inte skada av föräldrar som tar ett glas vin då och då. De tar skada av dåliga beteenden och för vissa kommer dessa beteenden fram när de dricker.

Mina barn tycker att jag glad och trevlig när de varit med på fest. Vi har pratat om det och de ser inga problem med det. Nu mer hänger de med på festivaler och konserter.
Citera
2023-06-08, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag påtalar inte vad någon bekant gör med sin kropp. Det är upp till dem. Om det är någon närstående så tar jag däremot upp det med dem. Jag fick t.e.x. min fru att sluta feströka när vi träffades.

Att supa till är att förstöra sin kropp lite. Din jämförelse med att äta chips på fest är löjeväckande.
Man består av kropp och sinne. Arvid skulle kanske tänka lite mer på att ha ett friskt och tillåtande sinne, så skulle de må bättre.
Citera
2023-06-08, 18:04
Medlem
Citat:
Jag håller med. Bådas ståndpunkt är lätt att förstå.

Nej!

Eftersom Arvid överreagerar. Inget i det Ida gjort motiverar hans reaktion.
Citera
2023-06-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Barn tar inte skada av föräldrar som tar ett glas vin då och då. De tar skada av dåliga beteenden och för vissa kommer dessa beteenden fram när de dricker.

Mina barn tycker att jag glad och trevlig när de varit med på fest. Vi har pratat om det och de ser inga problem med det. Nu mer hänger de med på festivaler och konserter.

Jag citerar här vad jag skrev, se det fetade:

"Men begära nykterhet runt barn, det har man all rätt att göra. Barn mår inte väl av att se föräldrarna personlighetsförändrade, som många lätt kan bli av alkohol."

"Glad och trevlig" antar jag att du är även vid andra tillfällen än när du dricker, får jag väl ändå hoppas? Dvs. du blir inte personlighetsförändrad. Du blir bara lite mer av något du även normalt kan vara. Egenskaperna du får är ju dessutom angenäma.

Personlighetsförändrad är dock något annat... Tex. obefogat högljudd, sluddrig, klumpig, gråtmild, icke-lyhörd, överdrivet klängig etc. Som folk kan bli om det blir lite för mycket innanför västen. Och detta kan skrämma barn om deras föräldrar är och då mår barnen inte bra.

Ida verkade inte överdrivet påverkad. Det var mest att hon sa att hon var full, som fick en att fatta att så var fallet. Av det lilla vi fick se.
Citera
2023-06-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Nej!

Eftersom Arvid överreagerar. Inget i det Ida gjort motiverar hans reaktion.

Beror väl på vad Arvid har för tidigare erfarenheter av fulla människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in