2023-06-08, 15:55
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Att som Arvid umgås med och sova över hos sina ex tycker jag signalerar väldigt mycket att han anser sig vara en singel i ett äktenskap. För mig är det ett helt oacceptabelt beteende och utesluter honom som pappamaterial. ”Var är pappa?” ”Pappa sover över hos Sanna i natt, hans gamla flickvän.”

🤮

Ofräscht är bara förnamnet.

Precis! Det är inte många som skulle acceptera det. Absolut inte jag! För mig hade det varit tack och hej direkt.
Citera
2023-06-08, 15:57
Medlem
RedXs avatar
…fast Arvid sov väl inte över hos sina ex?
Citera
2023-06-08, 15:57
Medlem
Vilket tjat om Ida och Arvid. Ser inget konstigt i att han reagerar på hennes drickande. Han förstår ju dessutom varför han gör det och förklarar det för henne på ett bra sätt. De kommer att förbli lyckligt gifta. Arvid och Agust är de med mest mognad i detta program.
Citera
2023-06-08, 16:01
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag har lyssnat på sekvensen flera ggr och det jag uppfattar är att han skojar att han delat säng med sina ex. Men nej så roligt hade han inte. Men sov där gjorde han ju.
Citera
2023-06-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är uppväxt i Danderyd.

Ah, det förklarar varför du är lite skev i skallen, där opererar man ju in pinnen i röven när de föds, stackare. Av allt man sett hittills är det helt normal alkoholkonsumtion av en vuxen människa, det har inget med WT-uppväxt överhuvudtaget. Du kan röra dig i alla samhällsklasser & hitta folk som gillar att slappna av med alkohol med jämna mellanrum & samtidigt ha ett helt fungerande liv.
Citera
2023-06-08, 16:21
Avslutad
Såg på Kärleksrådet 8 nyss, har inte brytt mig om att titta på dom avsnitten innan. Där tas det ju upp mycket av det som snackas om här, och på ett bra sätt. https://www.svtplay.se/video/epoR5Xm/gift-vid-forsta-ogonkastet-karleksradet/8-konflikter-och-utmaningar-jag-far-ju-lite-hjart-kniv-dar
Citera
2023-06-08, 16:24
Medlem
I Sverige får man knappt ifrågasätta någons alkoholkonsumtion, ajabaja.
Citera
2023-06-08, 16:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylisar
Ah, det förklarar varför du är lite skev i skallen, där opererar man ju in pinnen i röven när de föds, stackare. Av allt man sett hittills är det helt normal alkoholkonsumtion av en vuxen människa, det har inget med WT-uppväxt överhuvudtaget. Du kan röra dig i alla samhällsklasser & hitta folk som gillar att slappna av med alkohol med jämna mellanrum & samtidigt ha ett helt fungerande liv.
Haha ni WT-människor lever för sponken och blir så sura när vi tar flaskan från er. Vi från Danderyd har nöjen på en högre nivå. Ida är alldeles för WT för Arvid och självklart håller det inte. Hon får hitta någon från Tullinge eller Tumba som passar hennes fylle-personlighet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-08 kl. 16:36.
Citera
2023-06-08, 16:35
Medlem
Citat:
Liiiite storm-i-vattenglas är det väl ändå över Ida/Arvid och partajgate?

Jag tycker följande:

* Idas festande är inte extremt. Normal partynivå.
* Att Arvid känner en oro/avsmak är inte heller extremt. Det är normalt att bli less på sin partner när han/hon vill dricka mer än en själv.
* Arvids familjebakgrund spelar också in, vilket är förståeligt.
* De har diskuterat frågan på ett lugnt och sansat sätt. Ingen av dem ställde till någon scen eller något ultimatum.
* De tycks ha försonats på ett bra sätt.
* På bröllopsfesten i Grekland upprepades mönstret (Ida partajar, Arvid intar ”måttlig mängd” alkohol). Och ingen av dem gjorde en stor sak av det.

Sunma sumarum; Folk läser in alldeles för mycket i det här. Ida är ingen alkis och Arvid är inte (åtminstone i det här fallet) orimligt kontrollerande.

Jag håller med. Bådas ståndpunkt är lätt att förstå.
Citera
2023-06-08, 16:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
* De har diskuterat frågan på ett lugnt och sansat sätt. Ingen av dem ställde till någon scen eller något ultimatum.
* De tycks ha försonats på ett bra sätt.
* På bröllopsfesten i Grekland upprepades mönstret (Ida partajar, Arvid intar ”måttlig mängd” alkohol). Och ingen av dem gjorde en stor sak av det.
Hm, de har varit ihop i 14 dagar och negativa mönster upprepas redan. Inte något som håller i 10 år eller ens i 1 år. Alla med erfarenhet vet att det man hatar första veckan hos en partner växer en faktor 100 på några år.

Jag är förvånad att så många här tar för givet att man inte ger upp spriten fast den nygifta mannen ber snällt. Vad är nästa steg, sex med andra? "Jag har bara roligt om jag får ha extra sex. jag gör som jag vill".

Det är ju bara sprit. Har ni inget liv utan sprit? Googla på vad det kallas.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-08 kl. 16:42.
Citera
2023-06-08, 16:40
Medlem
Citat:

Nej. Som jag uppfattade det så träffade han något av sina ex och skämtade med Ida om att han kunde sagt att han sovit över hos exen och ställa till med en scen. Dvs. Han har om jag uppfattade det hela korrekt inte sovit hos något ex. Men träffat minst ett av sina ex under sin "egentid".
Citera
2023-06-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hm, de har varit ihop i 14 dagar och negativa mönster upprepas redan. Inte något som håller i 10 år eller ens i 1 år. Alla med erfarenhet vet att det man hatar första veckan hos en partner växer en faktor 100 på några år.

Jag är förvånad att så många här tar för givet att man inte ger upp spriten fast den nygifta mannen ber snällt. Vad är nästa steg, sex med andra? "Jag har bara roligt om jag får ha extra sex".

Det är ju bara sprit. Har ni inget liv utan sprit? Googla på vad det kallas.

man kan också se det som att de endast känt varandra i 14 dagar. Och att det tar längre tid än så att hitta en fin kompromiss. Dvs. bara 15 dagar innan levde Ida fortfarande sitt singelliv där hon kunde gå ut och ta en festkväll med sina vänner och Arvid kunde umgås med sina ex så mycket han ville. De fortsätter med detta, när de fortfarande är i dejtingfasen, vilket de ju faktiskt är, 14 dagar in i relationen/bekantskapen med varandra. De håller fortsatt på att lära känna varandra och se om det kan var något att bygga en framtid på. Ska de då ge upp sina gamla liv, innan de ens vet om deras 14 dagars långa förhållande är värt att satsa en framtid på?

Att lära känna varandra är faktiskt "nu umgås jag med mina ex och berättar det och at det inte finns någon attraktion alls där och ser om hon tycker det är ok". "Nu dricker jag som jag brukar göra vid fest och ser om han gillar när Kerstin dyker upp". Och så pratar man om det, vilket Ida och Arvid gjorde.

Jag har i övrigt själv lyft frågan, så som Arvid gjorde. I en relation där jag ansåg att partnern drack för mycket. och då var det betydligt mer än Ida. Det var alltså "dricka-däcka" det handlade om. Vilket faktiskt gav mig avsmak. Så jag har full förståelse för Arvid i att det kan vara känsligt med en partner som dricker så att fyllan märks. Och nej: man blir aldrig helt avslappnad i det hela. Även om man får lugnande svar och även om personen minskar sitt drickande. Varje gång drickat kommer fram, finns där en oro. Men som Ida så sunt sa: sina egna känslor ansvarar man för själv. Man kan inte försöka trycka på att ens partner ska sluta dricka... Om ens partner nu tycker det är kul att dricka ibland. Men begära nykterhet runt barn, det har man all rätt att göra. Barn mår inte väl av att se föräldrarna personlighetsförändrade, som många lätt kan bli av alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in