2023-06-08, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag har full förståelse för oron när ens partner blir fullare än vad man själv tycker är rimlig gräns. Alla sätter sin gräns olika.

Och jag har samtidigt full förståelse för att Ida tycker det är kul att ibland festa och släppa loss.

De behöver förmodligen finna en kompromiss i det hela. Tex. att Ida kan festa utan att Arvid är med. Så slipper han oroa sig. Och hon får festa. Eller så är han med när hon festar och får då gilla läget om hon blir fullare än vad han står ut med.

Det har inte jag eftersom Ida drack som alla andra i sin närhet på festerna. Precis som du dricker jag knappt och har aldrig gjort, jag ”behöver” inte det för att våga prata med andra, slappna av, våga dansa eller vad det nu kan vara. Och sen tycker jag inte det är gott om det inte är en väldigt svag cocktail eller pyttelite vin av bra kvalitet till en god middag. Men det är jag, flera av mina vänner går ut och festar ibland och kan dricka flera öl/drinkar/glas champagne eller vad det nu kan vara. Jag hade personligen varken velat eller klarat det tror jag, men jag vet att det är normalt. Jag tycker inte jag har rätt att hindra min make från att dricka så mycket han vill. Hade han däremot blivit fullare än andra så att det stack ut hade jag skämts och blivit orolig. Då menar jag redlöst berusad, så att han inte kunnat gå eller ta vara på sig själv, men det har aldrig hänt. Han kan och vill dock gärna dricka mer än mig när vi är på fest, men det gör nästan alla vuxna som inte är nykterister.
Citera
2023-06-08, 17:16
Medlem
Alla som följer nyheterna vet att vi har gott om mäns förakt, misshandel och mord på kvinnor i Sverige. Några har jag träffat i mitt jobb. En del som huserar i kommentariatet här på flashback delar dna med dessa män. Hoppas det stannar därvid. Ingen är på befintligt underlag ett fyllo i programmet och ingen "har valt flaskan" istället för äktenskapet. Skärpning! Det räcker med kvinnoförakt nu.
Citera
2023-06-08, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Hon borde lyssnat mer på honom. Ett äktenskap är ingen tävling, utan mör beakta den andras känslor i större utsträckning. Dessutom hade han hade rätt i sak.

Tror inte du vet vad ett äktenskap är. Arvid hade solklart fel, det låter inte som att du har vänner och ett socialt liv för då hade du vetat att Ida inte sticker ut som en barnlös karriärkvinna i en storstad…
Citera
2023-06-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Tror inte du vet vad ett äktenskap är. Arvid hade solklart fel, det låter inte som att du har vänner och ett socialt liv för då hade du vetat att Ida inte sticker ut som en barnlös karriärkvinna i en storstad…

Jag har inte sagt att hon sticker ut.

Jag säger att man förstör sin kropp lite varje gång man super sig full. Och det gör man. Finns inget att diskutera där.
Citera
2023-06-08, 17:18
Medlem
Citat:
Men hon raderade det rätt kvickt för nästa gång jag tittade var det borta. Blev förvånad när jag såg det, tycker hela grejen med programmet är djupt olämpligt för psykologer att delta i, ser jätteskumt ut när dom sen försvarar deltagarna på instagram och börjar intyga vart det sovits osv.

Ja, det låter mycket märkligt...
Citera
2023-06-08, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zalcon
Alla som följer nyheterna vet att vi har gott om mäns förakt, misshandel och mord på kvinnor i Sverige. Några har jag träffat i mitt jobb. En del som huserar i kommentariatet här på flashback delar dna med dessa män. Hoppas det stannar därvid. Ingen är på befintligt underlag ett fyllo i programmet och ingen "har valt flaskan" istället för äktenskapet. Skärpning! Det räcker med kvinnoförakt nu.

Och tänk att det är en självutnämnd feministpsykolog som sållat fram en sådan man och sen låter honom vädra sådana här misogyna värderingar i tv utan att hon säger ett ord annat än att han är ärlig, modig, fantastisk, yadayada. Bara gänget som ser upp till honom är ju som du säger talande.
Citera
2023-06-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Haha ni WT-människor lever för sponken och blir så sura när vi tar flaskan från er. Vi från Danderyd har nöjen på en högre nivå. Ida är alldeles för WT för Arvid och självklart håller det inte. Hon får hitta någon från Tullinge eller Tumba som passar hennes fylle-personlighet.

Ida känns lite tacky, Arvid är mer i nivå med kungafamiljen.
Citera
2023-06-08, 17:22
Avslutad
Citat:
Jag har inte sagt att hon sticker ut.

Jag säger att man förstör sin kropp lite varje gång man super sig full. Och det gör man. Finns inget att diskutera där.

Å herregud. Du låter inte frisk. Tror inte Idas värden är dåliga, Arvid däremot ser ju faktiskt ut att lida av en pajad lever, mannen är ju helt gul i hyn… Ida verkar inte dricka dagligen likt Carro, Fredrik och Stina, hon ser ut att både träna och äta hälsosamt, är stark och vig och framförallt har hon en frisk själ och sinne vilket är det viktigaste av allt. Påpekar du för alla som äter chips på fester att dom misshandlar sin kropp också?
Citera
2023-06-08, 17:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och ja, Arvid gjorde rätt som lyfte det med Ida. Sin syn på saken. Och Ida gjorde rätt som lyfte sin syn på saken. Det är ju bra att de tidigt i relationen vet vart den andre står.
Du skriver som om de var lika skyldiga. Nej, det är Ida som gjort fel och som ska lyssna på Arvid. Hon ska ta hänsyn till hans åsikt, han behöver inte ta hänsyn till hennes. Och jag tror inte han gör det heller i det långa loppet.

Ersätt Sprit med Sex så ser du att detta inte är en fråga om bara olika värdering. Det är en som gör fel och som ska lyssna på den andra.
Citera
2023-06-08, 17:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Å herregud. Du låter inte frisk. Tror inte Idas värden är dåliga, Arvid däremot ser ju faktiskt ut att lida av en pajad lever, mannen är ju helt gul i hyn… Ida verkar inte dricka dagligen likt Carro, Fredrik och Stina, hon ser ut att både träna och äta hälsosamt, är stark och vig och framförallt har hon en frisk själ och sinne vilket är det viktigaste av allt. Påpekar du för alla som äter chips på fester att dom misshandlar sin kropp också?
Fyllot är starkt och vigt. Och den supertrimmade militären som tränar hela dagarna är sjuk. OK.
Citera
2023-06-08, 17:24
Medlem
Citat:
Hon borde lyssnat mer på honom. Ett äktenskap är ingen tävling, utan man bör beakta den andras känslor i större utsträckning. Dessutom hade han hade rätt i sak.

Nej, ett äktenskap är ingen tävling. Men samtidigt är det en fin balansgång mellan att lyssna på sin partner och ta hänsyn till sin partners känslor och att underkuvas och förändras som person för sin partners skull.

Jag tänker att det behövs mer tid för Ida att ta ställning. Tex. om hon verkligen vet att det kommer vara hon och Arvid och att det ska bli barn osv. Tja, då kanske hon ser att alkohol inte passar in i deras liv. Men just nu är de i dejtingfas och har inga barn. Och då kanske hon vill "Passa på" att festa och vara ung. Och att Arvid då själv får ta ansvar för sina känslor över detta.
Citera
2023-06-08, 17:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Ida känns lite tacky, Arvid är mer i nivå med kungafamiljen.
Det är riktigt, hon är inte på hans nivå och den matchningen är inte genomtänkt. Folk från Djursholm och Fittja gifter sig sällan med varann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in