2023-05-19, 15:21
Medlem
BigJoeys avatar
Aj aj aj....

Hexatronic ska bara göra 0.7% återköp, ned från tidigare kommunicerade 10%. Där sumpade de chansen att få till en short squeeze på blankarna!

Trots att VD Henrik försvarar bolaget mot blankarnas påståenden både via artikel och direkt i DI Börsmorgon, så är aktiekursen bara upp 1%. Inte alls starkt.

Däremot vägrade VD Henrik att svara på hur mycket lager de hade, vilket är oroväckande, då det var just det som fick konkurrenten Clearfield att gå ned mycket och minska sin guidance för 2023. Det kommer nog blankarna skapa mer oro kring.

Sen kommer Viceroys rapport någon gång framöver.

Q2-rapporten kommer inte förrän om 3 månader. Vad kan få kursen att vända upp innan dess?

Nej, detta är INTE en aktie jag vill ligga lång i just nu... även om jag egentligen gillar bolaget.

Väntar in stödnivåerna på 50 och 32 kr, som antagligen nås innan Q2.

Däremot tror jag inte på Viceroy att den ska ned till 25 kr, om det inte är så att de faktiskt hittat bedrägeri eller olagligheter i bolaget.
Citera
2023-05-21, 05:49
Medlem
SBB & Truecaller tycker jag var 100% legit, men detta? Behövs mer info från båda sidor.
Citera
2023-05-21, 11:22
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigJoey
Aj aj aj....

Hexatronic ska bara göra 0.7% återköp, ned från tidigare kommunicerade 10%. Där sumpade de chansen att få till en short squeeze på blankarna!

Trots att VD Henrik försvarar bolaget mot blankarnas påståenden både via artikel och direkt i DI Börsmorgon, så är aktiekursen bara upp 1%. Inte alls starkt.

Däremot vägrade VD Henrik att svara på hur mycket lager de hade, vilket är oroväckande, då det var just det som fick konkurrenten Clearfield att gå ned mycket och minska sin guidance för 2023. Det kommer nog blankarna skapa mer oro kring.

Sen kommer Viceroys rapport någon gång framöver.

Q2-rapporten kommer inte förrän om 3 månader. Vad kan få kursen att vända upp innan dess?

Nej, detta är INTE en aktie jag vill ligga lång i just nu... även om jag egentligen gillar bolaget.

Väntar in stödnivåerna på 50 och 32 kr, som antagligen nås innan Q2.

Däremot tror jag inte på Viceroy att den ska ned till 25 kr, om det inte är så att de faktiskt hittat bedrägeri eller olagligheter i bolaget.

Lägg till detta att min TA pekar rakt mot 30 kr.
Citera
2023-05-21, 19:45
Medlem
Komiskt att pajar här inne. Tror ni alla insideköp skulle göras om dom visste att verksamheten skulle kollapsa? Tvärtom så ser hexatronic inte någon inbromsning.
Hexatronic lämnar ju ut siffrorna vid varje rapport. Skulle säga att ett korrekt värde på Hexatronic med dagens siffror bör ligga runt 170-190 kr. PE-tal 16 för ett tillväxtbolag är extremt lågt.
Citera
2023-05-23, 20:04
Medlem
BigJoeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultomten7
Komiskt att pajar här inne. Tror ni alla insideköp skulle göras om dom visste att verksamheten skulle kollapsa? Tvärtom så ser hexatronic inte någon inbromsning.
Hexatronic lämnar ju ut siffrorna vid varje rapport. Skulle säga att ett korrekt värde på Hexatronic med dagens siffror bör ligga runt 170-190 kr. PE-tal 16 för ett tillväxtbolag är extremt lågt.

Tror du är alldelles för överoptimistisk här. Särskilt då börsens värdering (P/E-multipel) tenderar att gå ned i lågkonjunktur, vilket det finns ganska hög risk för närmaste 1-2 åren. Mer rimlig, men fortfarande optimistisk värdering är cirka 100 kr (t.ex P/E 20 på 5 kr vinst per aktie för helåret 2023).

Dessutom är de nya insideköpen väldigt små i förhållande till insideförsäljningarna för drygt ett halvår sedan. VD Henrik behöver göra betydligt större insideköp (typ 10-50 mkr) för att det i min åsikt ska ge betydande signalvärde eller ev. skapa en short squeeze för blankarna.

Läs dessa två länkar:

https://www.placera.se/placera/telegram/2023/05/23/addtech-nasdaq-justerar-om-i-omx-stockholm-benchmark-index.html

Hexatronic blir utkastad från detta index från och med torsdag 1 juni. Det är negativt på två sätt. Först leder det till forced selling. Hur mycket? Det vet jag ej. Sedan leder det framöver till att blankarna får det lättare pga lägre köptryck.

https://drive.google.com/file/d/1L09nrG-boBZwBQKllHmGDnq7QkpWeXmS/view

En balanserad analys från Placera Forum. Läs särskilt sidor 2-3 för argument som antagligen blankarna har mer info än övriga marknaden om.

Slutsats:
Det är nästan 90 dagar till nästa rapport (som förhoppningsvis är bra). Men tills dess kan kursen gå ned väldigt mycket mer. Antagligen obefogat mycket pga blankningen, utkastad från OMX Stockholm Benchmark Index 1 juni och när Viceroy släpper sin elaka rapport och DI säkerligen sprider den och vill skriva fler negativa artiklar om bolaget för att få klick och uppmärksamhet.

Om man däremot lyckas pricka botten blir det säkert en bra investering på några års sikt.
Senast redigerad av BigJoey 2023-05-23 kl. 20:08.
Citera
2023-06-02, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigJoey

En balanserad analys från Placera Forum. Läs särskilt sidor 2-3 för argument som antagligen blankarna har mer info än övriga marknaden om.

Tack det var intressant, reagerade på:
"... är nu uppe i 54 bolag (med enbart 1696 anställda)"

Lät skumt initialt men runt 30 anställda på en mindre fiber-installatör tycker jag inte låter anmärkningsvärt lågt.

edit: Reggade mig på placera forum, jäklar vilken dålig kopia på Shareville... burrr vilket dåligt interface.
Senast redigerad av PlebsonMusk 2023-06-02 kl. 02:07.
Citera
2023-06-03, 19:39
Medlem
Allt detta är bara skitsnack. Vi kommer få se kraftiga inköp i hexatronic och blankarrapporten kommer vara patetisk!
Bara fylla på för min del.!
Citera
2023-06-04, 09:32
Medlem
Citat:

Insynsköp kan lika gärna vara manöver för att hålla upp aktiekursen. Inte alls ovanligt. Spelplanen för tillväxtbolag är totalt annorlunda idag, när det inte finns gratis-pengar längre att bygga tillväxten på.

Jag har hitills aldrig sett Viceroy fallera med att backa upp sin research. Känns väldigt risky att vara lång i denna. Jag skulle avvakta.
Citera
2023-06-07, 11:54
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Allt detta är bara skitsnack. Vi kommer få se kraftiga inköp i hexatronic och blankarrapporten kommer vara patetisk!
Bara fylla på för min del.!

Dra ut tremånadetsgrafen och studera den, den pekar rakt mot 30 kr fortfarande.

Det kan lika gärna vara du som är patetisk.

Kursen har mer än halverats på tre månader vilket i min bok signalerar sälj, inte köp.
Citera
2023-06-07, 11:56
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Inköpspris på 100kr. Men fyllde på i onsdags rejält.

2023.04.07.

Var inte för säker på att din investering i Hexatronic slår index.
Citera
2023-06-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Dra ut tremånadetsgrafen och studera den, den pekar rakt mot 30 kr fortfarande.

Det kan lika gärna vara du som är patetisk.

Kursen har mer än halverats på tre månader vilket i min bok signalerar sälj, inte köp.

Hört talas om blankare och att dom oftast ger sig på småspararfavoriter? Varför jo, för att dom säljer direkt det darrar.
Jag sitter kvar i hexatronic. Fiber har bara börjat i usa och England och Tyskland!
Citera
2023-06-08, 20:50
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Hört talas om blankare och att dom oftast ger sig på småspararfavoriter? Varför jo, för att dom säljer direkt det darrar.
Jag sitter kvar i hexatronic. Fiber har bara börjat i usa och England och Tyskland!

Blankarna kan inte sänka kursen, de har däremot förmåga att nosa upp övervärdetade bolag och blanka dem.

Om allt vore frid och fröjd så hade kursen inte dalat 50% såhär snabbt.

Och lite förenklat men väldigt sant är att en utdelning på 10 öre (ett skämt) inte motivetar en kurs på 65 kronor och än mindre en kurs på 150 kr.

30 kr i pipeline som sagt.
Senast redigerad av Atamon 2023-06-08 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in