2026-08-21, 23:53
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Exaktemente, Hexatronic är en sådan där aktie som behöver extremfaktorer för att kursen ska gå upp, covid alla skulle ha fiber och snabbt internet hemma (i världen), sedan var det en lång utförsbacke till AI kom och knackade och dom började med datacenter, det finns väldigt mycket mer att säga om saken men detta var grovt förenklat.

En normaliserad hexatronic ligger snarare på 30 krona så där har du fallet i min värld från dagens info.

När aktien börjar närma sig < 20 < 25 så skulle jag räkna på det seriöst igen om inte AI och Fiber är dött då blir det billigare, REJÄLT mycket billigare.
Citera
2026-08-22, 02:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och hur tror du då att det avvika från index närmsta året?
Hur ska jag kunna veta det?
Citera
2026-08-24, 10:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur ska jag kunna veta det?

Tror skrev jag.
Citera
2026-08-24, 10:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Exaktemente, Hexatronic är en sådan där aktie som behöver extremfaktorer för att kursen ska gå upp, covid alla skulle ha fiber och snabbt internet hemma (i världen), sedan var det en lång utförsbacke till AI kom och knackade och dom började med datacenter, det finns väldigt mycket mer att säga om saken men detta var grovt förenklat.

En normaliserad hexatronic ligger snarare på 30 krona så där har du fallet i min värld från dagens info.

När aktien börjar närma sig < 20 < 25 så skulle jag räkna på det seriöst igen om inte AI och Fiber är dött då blir det billigare, REJÄLT mycket billigare.

4,78% av aktierna ägs av blankare som delar din uppfattning.
Citera
2026-08-24, 10:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Hexatronic saknar en tydlig huvudägare, det tio största ägarna har tillsammans mindre än 50% av rösterna. Det är i princip en privatperson och resten banker och finansinstitut på topp tio ägarlistan.

Störst är Handelsbanken fonder med 5,2% av aktierna och 5,3% av rösterna.

Det hade varit önskvärt med en kraftfullare huvudägare.
Citera
2026-08-24, 19:29
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Hexatronic saknar en tydlig huvudägare, det tio största ägarna har tillsammans mindre än 50% av rösterna. Det är i princip en privatperson och resten banker och finansinstitut på topp tio ägarlistan.

Störst är Handelsbanken fonder med 5,2% av aktierna och 5,3% av rösterna.

Det hade varit önskvärt med en kraftfullare huvudägare.

Bra bolag tickar och går även med ok ledning, jag skulle säga att det finns en större risk för att bra bolag och ok ledning inte tickar i boxarna i Hexatronic, oavsett ägare.

De bästa bolagen tickar och går UTAN ägarinblandning. (Se Buffett & Munger style tex)
Citera
2026-09-01, 13:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Blankningen har krupit upp till 4,96% nu.
Kursen har svårt att etablera sig över 40 kr trots att alla riktkurser ligger övrr 40 kr.

Vad är det blankarna förväntar sig ska utlösa en nedgång?
Citera
2026-09-01, 21:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Blankningen har krupit upp till 4,96% nu.
Kursen har svårt att etablera sig över 40 kr trots att alla riktkurser ligger övrr 40 kr.

Vad är det blankarna förväntar sig ska utlösa en nedgång?
Vad är det som säger att riktkurserna skulle vara korrekta?
Citera
2026-09-02, 06:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Vad är det som säger att riktkurserna skulle vara korrekta?

Ingenting faktiskt.
Riktkurser är mumboj umbo.
Citera
2026-09-02, 21:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ingenting faktiskt.
Riktkurser är mumboj umbo.
...och precis som köp- eller säljrekar, ofta syftande till att flytta en aktiekurs i den riktning som gynnar banken själv, eller deras betalande kunder.
Citera
2026-09-03, 18:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
...och precis som köp- eller säljrekar, ofta syftande till att flytta en aktiekurs i den riktning som gynnar banken själv, eller deras betalande kunder.

Ja man undrar ju vad den storbank som sätter en jättehög riktkurs har för motiv till det.
Citera
2026-09-03, 20:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ja man undrar ju vad den storbank som sätter en jättehög riktkurs har för motiv till det.
Inte sällan är det en tjänst från deras analysavdelning till deras säljavdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in