2023-05-17, 22:37
Medlem
Atamons avatar
Kursen har gått ner 50% på en månad och stängde på 65,94 kr idag ändå sitter ni och tycker att detta ser bra ut trots att allt pekar mot 30 kr.
Citera
2023-05-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
I senaste avsnittet av Börspodden, som släpptes igår, så hittar killarna ett flertalet konstigheter i Hexatronic:s redovisning och bolagets aktie är just nu ner 27 %.

Killarna har tidigare sänkt Onivas aktie med ca 80 % efter att ha hittat konstigheter i redovisningen.

Fascinerande att inte någon stor tidning som tex. DI någonsin gör sådana här granskningar.

Hur ser ni på reaktionerna på Johan och Johns analys?

https://soundcloud.com/borspodden

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/299737/hexatronic-scandinavia

Trodde på Hextronics, men hoppade ut och det var i grevens tid.
Citera
2023-05-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag har märkt att jag är bra på att hitta botten många gånger och det på ren känsla. Det jag också märkt är att jag i stället för att hålla säljer allt för tidigt många gånger men jag analyserar mina köp och sälj historik och det har nu blivit mycket bättre tack och lov! Vad gäller Hexatronic finns alla förutsättningar för en fin progress då den även är rätt högt omsatt vad jag förstår. Så det finns en fin rygg i bakgrunden där och fin fundamenta med.

Det verkar som det fanns fler bottnar. Men det är ju inte lätt att förutspå att Viceroyre ska sätta igång en auktion. Dock blir man lite brydd över bristen på granskande journalism inom finans. Kan det ha med ägarförhållandena inom mediakoncererna att göra? Det är sjukt att man ska behöva hänga på Twitter och övervaka blankningsregiser, trots att man gör läxan med fundamenta innan investering. Men antar att det är dessa tider vi lever i.

Har personligen ingen häst i detta loppet Btw.
Citera
2023-05-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det verkar som det fanns fler bottnar. Men det är ju inte lätt att förutspå att Viceroyre ska sätta igång en auktion. Dock blir man lite brydd över bristen på granskande journalism inom finans. Kan det ha med ägarförhållandena inom mediakoncererna att göra? Det är sjukt att man ska behöva hänga på Twitter och övervaka blankningsregiser, trots att man gör läxan med fundamenta innan investering. Men antar att det är dessa tider vi lever i.

Har personligen ingen häst i detta loppet Btw.
Som sagt gick ut på toppen då jag var osäker på värderingen. Nu har jag inte gått in igen och trenden är starkt nedåt med en blankare som i starka ordalag uttalar sig om bolaget. Det ser jag inte som ett köptillfälle just nu.
Precis dags att börja hänga på Twitter?
Citera
2023-05-18, 14:07
Medlem
Citat:
Som sagt gick ut på toppen då jag var osäker på värderingen. Nu har jag inte gått in igen och trenden är starkt nedåt med en blankare som i starka ordalag uttalar sig om bolaget. Det ser jag inte som ett köptillfälle just nu.
Precis dags att börja hänga på Twitter?

Aha! Ok. Bra för dig. Trodde du nyss klivit på. Läste lite slarvigt. Jag ska läsa in mig lite mer kring problematiken som blankarna identifierat, vad bolaget svarar upp med o.sv, innan jag avgör vilket håll jag tror det brakar åt. För brakar gör det ju. Vad jag förstår, så svarade de med en återköps-kampanj, som Viceroyre sedan hånade som en dimråde. Viken nivå det blivit i finansvärlden….
Citera
2023-05-18, 14:18
Medlem
Citat:
Aha! Ok. Bra för dig. Trodde du nyss klivit på. Läste lite slarvigt. Jag ska läsa in mig lite mer kring problematiken som blankarna identifierat, vad bolaget svarar upp med o.sv, innan jag avgör vilket håll jag tror det brakar åt. För brakar gör det ju. Vad jag förstår, så svarade de med en återköps-kampanj, som Viceroyre sedan hånade som en dimråde. Viken nivå det blivit i finansvärlden….
Verkligen! Vill man ha lite lugn och ro så investerar man i typ Investor eller valfritt större investment bolag. Men lite spänning vill man ju ha fast det kan blir lite väl drama.
Ja nivån är låg så är det! Sociala medier är en anledning till det. En stor skrik megafon för allt möjligt ogenomtänkt dravel. Så i detta fall vill även jag förstå vad som är fel om det är något fel?
Senast redigerad av Truefighter 2023-05-18 kl. 14:21.
Citera
2023-05-18, 14:23
Medlem
Citat:
Verkligen! Vill man ha lite lugn och ro så investerar man i typ Investor eller valfritt större investment bolag. Men lite spänning vill man ju ha fast det kan blir lite väl drama.
Ja nivån är låg så är det! Sociala medier är en anledning till det. En stor skrik megafon för allt möjligt ogenomtänkt dravel. Så i detta fall vill även jag förstår vad som är fel om det är något fel?

I stora drag så pekar det på att all vinst är genom avyttringar, och inte organisk tillväxt. De menar kort sagt, att de inte gör cash på kärnverksamheten.
Citera
2023-05-18, 14:31
Medlem
Citat:
I stora drag så pekar det på att all vinst är genom avyttringar, och inte organisk tillväxt. De menar kort sagt, att de inte gör cash på kärnverksamheten.
Vad kan det då handla om för avyttringar?
Det lilla jag läste var att blankaren tyckte de gjorde dåliga förvärv och något om att "försöka sälja din mamma". Samt problem som konkurrenten hade och som de tyckte borde gälla Hexatronic med bara att bolaget inte ville medge det. Inga siffror eller exempel som stöd för sina påståenden, med det inte sagt att han inte kan ha rätt, fast väldigt vag bevisföring.
Citera
2023-05-18, 16:31
Medlem
Citat:
Avyttringar handlar det väl inte om? Hexatronic har ju tvärtom växt väldigt snabbt (för snabbt?) genom förvärv och det Viceroy bl.a. verkar anmärka på är att förvärven inte genererar någon vidare organisk tillväxt.

Citat:
Di har också tagit del av en större sammanfattning. Där ifrågasätter Viceroy, som analysfirman heter, nivån på den organiska tillväxten inom de förvärv Hexatronic gjort mellan 2016 och 2022.

Firman skriver också att ökningar av omsättningen inte översätts till kassaflöde.

...

Viceroy riktar också kritik mot Hexatronics rapportering, som anklagas för att sakna detaljer.

”Hexatronic har aldrig hållit ett konferenssamtal i samband med sina rapporter”, skriver blankarfirman.

Hexatronics VD har gett några kommentarer på detta:
Citat:
”Men det jag fått återgivit om kritiken ställer jag mig mycket frågande till”, säger han till Di.

”Till att börja med är vi mycket noggranna när vi gör våra förvärv”, säger han med hänvisning till den granskning som föregår ett bolagsköp.

”Vi är väldigt nöjda med de förvärv vi gjort”, fortsätter han.

Ang. kassaflödet:
Citat:
”Vi byggde mycket lager, på grund av alla störningar, exempelvis på grund av komponentbrist och utvecklingen för priset på råvaror.”

”Det håller vi på att plocka ned nu”, säger Henrik Larsson Lyon.

Känns väl inte direkt som den mest digra blankningsrapporten av vad som framkommit hittills. Men oavsett om det finns något av substans bakom eller inte lär det fortsätta komma strid ström av skit om bolaget från de som har intresse av att pressa ner aktien. Så det känns inte värst lockande att ge sig in och slåss mot det.
Citera
2023-05-19, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Avyttringar handlar det väl inte om? Hexatronic har ju tvärtom växt väldigt snabbt (för snabbt?) genom förvärv och det Viceroy bl.a. verkar anmärka på är att förvärven inte genererar någon vidare organisk tillväxt.

Hexatronics VD har gett några kommentarer på detta:

Ang. kassaflödet:

Känns väl inte direkt som den mest digra blankningsrapporten av vad som framkommit hittills. Men oavsett om det finns något av substans bakom eller inte lär det fortsätta komma strid ström av skit om bolaget från de som har intresse av att pressa ner aktien. Så det känns inte värst lockande att ge sig in och slåss mot det.

Nej, jag vet. Och jag skrev väl även det i ett senare inlägg? Kontentan är dock detsamma. Värdering som inte bygger på organisk tillväxt.

Håller med om att det förmodligen inte är det vassaste underlaget för blankningen. Inte SBB direkt.
Citera
2023-05-19, 11:04
Avstängd
Citat:
Nej, jag vet. Och jag skrev väl även det i ett senare inlägg? Kontentan är dock detsamma. Värdering som inte bygger på organisk tillväxt.

Håller med om att det förmodligen inte är det vassaste underlaget för blankningen. Inte SBB direkt.

De så k. "analytikerna" verkar ha noll koll. Hade aldrig hört talas om Hexatronic förrut. Med det tipsades rätt flitigt om Hexatronic innan och eftersom det lät trovärdigt gick man in. Men det var nog bara därför att de själva investerat tungt i H. som de rekommenderade detta. Ungefär samma nivå som tipsen på FB. Ska nog sluta läsa analytikertips. Känns inte trovärdigt det minsta. Nu har det iofs gått upp lite, men det kan sjunka igen med dubbla multiplar.
Citera
2023-05-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
De så k. "analytikerna" verkar ha noll koll. Hade aldrig hört talas om Hexatronic förrut. Med det tipsades rätt flitigt om Hexatronic innan och eftersom det lät trovärdigt gick man in. Men det var nog bara därför att de själva investerat tungt i H. som de rekommenderade detta. Ungefär samma nivå som tipsen på FB. Ska nog sluta läsa analytikertips. Känns inte trovärdigt det minsta. Nu har det iofs gått upp lite, men det kan sjunka igen med dubbla multiplar.

Vissa ”experter” hade kvar ”låg risk” i SBB när den var ner 60% och det haglade dåliga nyheter dagligen. Låg risk kan ju tolkas som köpläge när kursen gått ner kraftigt, om man inte har koll på något övrigt. Analytiker och sk experter är väl som yrkesgrupper i allmänhet. Det finns briljanta, kassa och allt där emellan. Plus att marknaden kan ha sina nycker.

Ang Hexatronic, så har Viceroy fått mothugg av andra research-blankare. Som sagt, tycker inte det verkar vara den mest underbyggda blankningen. Men i övrigt är det helt klart en indikation att ha med i strategin. Är en aktie väldigt högt blankad, så brukar det ofta finnas en bra anledning. Men kanske är de lite snett ute denna gången?

Kanske sälja av idag på plus? Inger hindrar ju att kliva på igen om man tror på den som investering. När det lugnat sig lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in