Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
I stora drag så pekar det på att all vinst är genom avyttringar, och inte organisk tillväxt. De menar kort sagt, att de inte gör cash på kärnverksamheten.
Avyttringar handlar det väl inte om? Hexatronic har ju tvärtom växt väldigt snabbt (för snabbt?) genom förvärv och det Viceroy bl.a. verkar anmärka på är att förvärven inte genererar någon vidare organisk tillväxt.
Citat:
Di har också tagit del av en större sammanfattning. Där ifrågasätter Viceroy, som analysfirman heter, nivån på den organiska tillväxten inom de förvärv Hexatronic gjort mellan 2016 och 2022.
Firman skriver också att ökningar av omsättningen inte översätts till kassaflöde.
...
Viceroy riktar också kritik mot Hexatronics rapportering, som anklagas för att sakna detaljer.
”Hexatronic har aldrig hållit ett konferenssamtal i samband med sina rapporter”, skriver blankarfirman.
Hexatronics VD har gett några kommentarer på detta:
Citat:
”Men det jag fått återgivit om kritiken ställer jag mig mycket frågande till”, säger han till Di.
”Till att börja med är vi mycket noggranna när vi gör våra förvärv”, säger han med hänvisning till den granskning som föregår ett bolagsköp.
”Vi är väldigt nöjda med de förvärv vi gjort”, fortsätter han.
Ang. kassaflödet:
Citat:
”Vi byggde mycket lager, på grund av alla störningar, exempelvis på grund av komponentbrist och utvecklingen för priset på råvaror.”
”Det håller vi på att plocka ned nu”, säger Henrik Larsson Lyon.
Känns väl inte direkt som den mest digra blankningsrapporten av vad som framkommit hittills. Men oavsett om det finns något av substans bakom eller inte lär det fortsätta komma strid ström av skit om bolaget från de som har intresse av att pressa ner aktien. Så det känns inte värst lockande att ge sig in och slåss mot det.