Citat:
En keps står antagligen ut lite mer än en rock. Det var sannolikt nämnandet av kepsen som fick GM-SE att klättra på väggarna.
SE pratade med RB vid tiden för detta, vilket kan ge en bild av vad som rörde sig i hans huvud:
"Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han 'så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel'."
I senare versioner springer han efter för att meddela LP:s signalementsuppgift: "mörkblå täckjacka". Men på förmiddagen eller eftermiddagen den första mars hette det att polisen redan från start hade hans, Skandiamannens, signalement.
Med reservation för att RB minns fel efter 3 månader, eller har påverkats av PH. Annars är han relativt "brusfri".
SE pratade med RB vid tiden för detta, vilket kan ge en bild av vad som rörde sig i hans huvud:
"Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han 'så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel'."
I senare versioner springer han efter för att meddela LP:s signalementsuppgift: "mörkblå täckjacka". Men på förmiddagen eller eftermiddagen den första mars hette det att polisen redan från start hade hans, Skandiamannens, signalement.
Med reservation för att RB minns fel efter 3 månader, eller har påverkats av PH. Annars är han relativt "brusfri".
Ja, olika typer av mörka rockar är föga utpekande. Har samlat kända rockar 1/3 nederst.
Keps förekommer före kl. 12, såvitt jag känner till, endast i det s.k. taxisignalementet vilket trycks i vissa tidningar. Där anges närmare bestämt ”mössa eller keps” i ett signalement som i övrigt inte har någon överensstämmelse med SE. Så det kan man nog lägga åt sidan här.
Den andra kepsen dyker upp på presskonferensen kl. 12 och som inte sänds direkt. Det rör sig här om en ”möjlig” eller ”trolig” keps i ett signalement som inte heller det liknar SE i något annat avseende (mörk yngre kortare man med täckjacka).
Det föreslås att det som triggar honom är den detaljerade keps-uppgiften från presskonferensen som sänds i radion. Keps med öronlappar på skulten. I sådana fall klättrade han på väggarna åtta minuter innan han ringer.
Angående RB så uppger väl han att SE sagt att han försökt ringa PU tidigare på dagen, men inte kommit fram (vilket låter rimligt). Dvs, före det att öronlappskepsen förekommit i media.
Jag menar att det framgår tydligt att SE inte på något sätt pekas ut av de signalement som florerar 1/3 och som sägs pressa honom till sitt agerande. GM-SE borde tvärtom bli aningen lättad av att signalementen pekar åt helt andra håll än honom. Hans verklighetsuppfattning framstår ju som intakt, hur än stressad han var av att ha råkat avrätta statsministern.
Keps och nån slags rock pusslas ihop från olika signalement och som inte överensstämmer med SE i några andra avseenden.
—-
Kända rockar i media 1/3:
två män 40-45, den ene med mörkt hår och lång mörk rock. I Volkswagen på väg mot Tensta.
mörkhårig man 35-40 år, lång mörk rock
modern grå lång rock med svarta ränder.
två utländska gärningsmän klädda i långa mörka rockar.
långrock, hatt, stor person.
35-40-årsåldern, mörkhårig och trenchcoat
35-40 mörkbrun eller grå knälång rock
35-årsåldern, mörkt hår, medellängd, mörk rock.
ev omkring 180 cm, ev mörk rock.