2023-06-06, 16:47
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
God dag alla flashback!

Precis som rubriken lyder… Vad gör ni miljonärer som vanliga svenskar inte gör?

Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur stort andel investerar ni?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Hur ser en vanlig dag ut i era liv? Både innan och nu när ni är miljonärer?
Osv…

Dela gärna med er av era erfarenheter inom ämnet och “feel free” att komma med tips och råd för hur man når ett "miljonär liv"!

//Pax-klow

Att vara miljonär i dag är nog inget ovanligt. Du får nog precisera dig mer vad du menar med miljonär.
Äger man 1 miljon så är man väl miljonär med tanke på ordvalet.
Jag anser mig inte vara miljonär fast jag skulle kunna kalla mig det. Tror det finns en hel del som är "miljonärer" idag men som inte ser sig som miljonärer. Det är inte mycket pengar i dagens penningvärde.
Det finns säker dom som tycker 1 eller ett par miljoner är mycket.
Citera
2023-06-06, 19:16
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Att vara miljonär i dag är nog inget ovanligt. Du får nog precisera dig mer vad du menar med miljonär.
Jag anser mig inte vara miljonär fast jag skulle kunna kalla mig det. Tror det finns en hel del som är "miljonärer" idag men som inte ser sig som miljonärer. Det är inte mycket pengar i dagens penningvärde.

Som jag brukar säga, dags att byta ordet miljonär rakt av mot miljardär, det är inte år 1880 längre, en miljon är ingen större summa idag.

Hade vi infört euron så hade det varit en halvstor summa men ändå inget häpnadsväckande.
Citera
2023-06-06, 19:19
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gjgjtrjtk
Kliver upp kl 05,15, går ut med hunden, äter frukost.
Åker till mitt skitiga 7-16 jobb fem dagar i veckan.
Handlar på Willys och köper gärna till kampanjpriser.
Kör en 10 år gammal Volva.
Lever som vilken Svennebana som helst men går i pension om 5 år då jag fyller 55 år.

Vad kommer du ha netto i månaden från 55?
Funderar på detsamma!
Citera
2023-06-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Som jag brukar säga, dags att byta ordet miljonär rakt av mot miljardär, det är inte år 1880 längre, en miljon är ingen större summa idag.

Hade vi infört euron så hade det varit en halvstor summa men ändå inget häpnadsväckande.

En miljon är kaffe pengar. Men att man är miljonär kan också betyda att man har 400 miljoner, eller 950 miljoner!
Citera
2023-06-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Nu är du liksom jag miljonär, men troligen känner du dig inte rik.
Jag gör det inte men rätt skönt att slippa bli jagad av fogden, kunna byta värmepumpen om den går sönder och inte behöva vara orolig om räntan går upp. Då mina räntebudna tillgångar är högre en skulderna.

Men de jag känner som jag skulle anse som rika, beter sig som de alltid gjort jobbar jämt och har 100 järn i elden.
Citera
2023-06-06, 19:27
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
En miljon är kaffe pengar. Men att man är miljonär kan också betyda att man har 400 miljoner, eller 950 miljoner!

Jäpp, bytet till miljardär som uttryck för en rik person är motiverat.
Citera
2023-06-06, 23:29
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är du liksom jag miljonär, men troligen känner du dig inte rik.
Jag gör det inte men rätt skönt att slippa bli jagad av fogden, kunna byta värmepumpen om den går sönder och inte behöva vara orolig om räntan går upp. Då mina räntebudna tillgångar är högre en skulderna.

Men de jag känner som jag skulle anse som rika, beter sig som de alltid gjort jobbar jämt och har 100 järn i elden.

Jag sover i alla fall gott om nätterna och behöver inte låna pengar om något går sönder eller göra vad som helst samt att huset är betalt och har inga skulder överhuvudtaget.
Allt detta är rätt skönt i dessa tider.😄
Citera
2023-06-07, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Vad kommer du ha netto i månaden från 55?
Funderar på detsamma!
I dagens penningvärde kommer jag behöva 12 tusen och min sambo lika så....
Det kommer vi klara med god marginal!
Citera
2023-06-07, 07:36
Medlem
Sonny00s avatar
Jag borde väl kunna titulera mig som mångmiljonär eftersom jag äger en obelånad bostadsrätt som är värd flera miljoner.

Vad jag gör på dagarna? Måndag - Fredag sköter jag mitt jobb som kontorsvaktmästare. På fritiden promenerar och cyklar jag runt i Stockholmstrakten. Ibland dricker jag en öl på en parkbänk eller på balkongen. Någon timme om dagen skriver jag meningslösa inlägg på Flashback.
Citera
2023-06-07, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gjgjtrjtk
I dagens penningvärde kommer jag behöva 12 tusen och min sambo lika så....
Det kommer vi klara med god marginal!

Låter tråkigt. Vid en bodelning så blir det kärvt. Min mor lever på de pengarna varje månad som sjukpensionär. Det är inte något flådigt liv. Vad ska dessa 12 000 betala? Jag själv satsar på ca 30 000 per månad i dagens penningvärde när jag ska släppa arbetslivet. Då gäller det att mina investeringar går åt rätt håll. Tänker mig att jag behöver ca 10 miljoner när jag går i pension.
Citera
2023-06-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad är det för jobb ungefär?

Investeringar,
Hittar något som är intressant, jag analyserar hur investeringen kan öka i värde och om man kan ordna med finansiering som motsvarar det man behöver. Förklarar caset för chefen, han säger go och så hoppas jag att jag inte tryckt fel i Excel och så väntar man allt från 4 dagar eller 1 år innan man gör exit på caset.

Som att byta pokemonkort när man var yngre, fast korten är värda 100-1 000 miljoner och du måste förstå finans för att fatta vad som är viktigt när man byter kort, och för att inte se ut som en idiot när du pratar med medinvesterare. Men 6 års universitetsstudier har väl lärt mig något.

Och ja. det är superchill jobb, sitter ju här och skriver på Flashback som en jävla apa och slår ihjäl tid för har inget på agendan kommande 2 h. Jobbiga var att ta sig hit kan inte understryka hur jobbigt det varit.
Citera
2023-06-07, 13:09
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag borde väl kunna titulera mig som mångmiljonär eftersom jag äger en obelånad bostadsrätt som är värd flera miljoner.

Vad jag gör på dagarna? Måndag - Fredag sköter jag mitt jobb som kontorsvaktmästare. På fritiden promenerar och cyklar jag runt i Stockholmstrakten. Ibland dricker jag en öl på en parkbänk eller på balkongen. Någon timme om dagen skriver jag meningslösa inlägg på Flashback.
Alla inlägg är väl inte meningslösa. T ex var du inne på att ha barn, det är väl meningen med livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in