2023-05-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ai96
vart flyttade du ? funderar på medel/lång sikt att flytta till Schweiz eller USA för högre potential i karriär / lön (är mjukvaruutvecklare). höjer jag min lön i sverige försvinner typ 60+% ändå.

Fina olje-grannen till Sverige.

I USA så MÅSTE du älska jobbet ditt.
Det är inget skämt att folk har en 3-8 semesterdagar per år. Jobb är allt där, och de gillar det.

London kan ge dig bra löneökning snabbt men de lider av lite väl stökig vardag, jobbat där men har mycket mer fritid där jag lever nu. Cirkus 4h extra ledighet per dag och typ samma lön.

Schweiz är fint, Singapore och Kanada, Australien med.
Citera
2023-05-24, 17:31
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Är inte väldigt många svenskar miljonärer, även netto? Är själv miljonär, två obelånade fastigheter, inga skulder, någon dryg mille i likviditet (drar mig för börsen, äter hellre lite inflation - OMX-index ligger Julen 23 på under 850 - tro mig), inte höginkomsttagare.

TS skulle nog döpt tråden till "...mångmiljonärer...".
Var och varannan jävel som jobbat på golvet på Volvo bör ju vara miljonärer, om dom sparat och investerat lön, bonusar, aktier som dom fått via sitt jobb. Det är helt sanslöst hur mycket en vanlig industriarbetare kan tjäna där. Nu pratar jag dock inte om Volvo Cars.
Citera
2023-05-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Var och varannan jävel som jobbat på golvet på Volvo bör ju vara miljonärer, om dom sparat och investerat lön, bonusar, aktier som dom fått via sitt jobb. Det är helt sanslöst hur mycket en vanlig industriarbetare kan tjäna där. Nu pratar jag dock inte om Volvo Cars.

Vet personer som haft nattpass på volvo cars på bandet och haft 50K lön och 19 år gamla.
En del av de grabbarna kunde spara men de köpte fina bilar istället för att att investera.
Har själv jobbat lite extra inom industri när jag var yngre.
Fick 350kr/h på natten och körde 12 h pass. Är nog liknande på flera industrier men samtidigt, personer som gör det kanske inte väljer att vidare-studera som mig och andra nissar här.

Drar 1 m + / år i lön nu och kan i princip bränna alla pengar jag har sedan leva sparsamt 2 år och så är man miljonär per se igjen ( 1 m på kontot skattat )
Citera
2023-05-26, 07:10
Medlem
Kliver upp kl 05,15, går ut med hunden, äter frukost.
Åker till mitt skitiga 7-16 jobb fem dagar i veckan.
Handlar på Willys och köper gärna till kampanjpriser.
Kör en 10 år gammal Volva.
Lever som vilken Svennebana som helst men går i pension om 5 år då jag fyller 55 år.
Citera
2023-05-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Vet personer som haft nattpass på volvo cars på bandet och haft 50K lön och 19 år gamla.
En del av de grabbarna kunde spara men de köpte fina bilar istället för att att investera.
Fick 350kr/h på natten och körde 12 h pass. Är nog liknande på flera industrier men samtidigt, personer som gör det kanske inte väljer att vidare-studera som mig och andra nissar här.

Drar 1 m + / år i lön nu och kan i princip bränna alla pengar jag har sedan leva sparsamt 2 år och så är man miljonär per se igjen ( 1 m på kontot skattat )

Jag körde natt där 2015-2016 och inte va det några 50k, men iaf runt 35k för 6h skift mån-fre och 12h sön-mån.
Citera
2023-05-27, 16:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gjgjtrjtk
Kliver upp kl 05,15, går ut med hunden, äter frukost.
Åker till mitt skitiga 7-16 jobb fem dagar i veckan.
Handlar på Willys och köper gärna till kampanjpriser.
Kör en 10 år gammal Volva.
Lever som vilken Svennebana som helst men går i pension om 5 år då jag fyller 55 år.

Nyfiken; Varför leva så fattigt?

Känns som du lever sämre än oss i den övre halvan av typisk svensk medelklass. Dvs vi som kör nya tyska bilar (eller kinesiska Volvo för den delen), har pool, bor vid hus vid havet, golfar, spelar tennis, och tar en matbit på en skärgårdsrestaurang (även om inga alls michelinställen).

Tycker du det är tråkigt att leva väl och bekvämt som oss andra?

Vad är det som gör ditt jobb så tråkigt att du vill pensionera dig redan vid 55?
Senast redigerad av peterpanp 2023-05-27 kl. 16:52.
Citera
2023-05-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nyfiken; Varför leva så fattigt?

Känns som du lever sämre än oss i den övre halvan av typisk svensk medelklass. Dvs vi som kör nya tyska bilar (eller kinesiska Volvo för den delen), har pool, bor vid hus vid havet, golfar, spelar tennis, och tar en matbit på en skärgårdsrestaurang (även om inga alls michelinställen).

Tycker du det är tråkigt att leva väl och bekvämt som oss andra?

Vad är det som gör ditt jobb så tråkigt att du vill pensionera dig redan vid 55?
Köpa bilar är kapital förstöring, tennis intresserar mig inte. Bor vid en sjö så pool behövs inte.
Jagar, fiskar och odlar samt plockar bär och svamp så jag vill påstå att vi äter bättre än dom flesta.
Gillar mitt jobb men vill kunna välja....om jag ska jobba eller inte. Tror säkert jag kommer hoppa in och hjälpa till kortare perioder....efter 55...
Tycker jag lever ett rikt liv och gillar att vara sparsam utan att för den skullen vara snål.
Att kunna stämpla ut vid 55 är inte alla förunnat och jag vill kunna tillbringa mer tid i fritidshuset och mer tid till odling, jakt och fiske som är mina intressen.
Citera
2023-05-27, 19:24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Tycker jag lever ett rikt liv och gillar att vara sparsam utan att för den skullen vara snål.
Att kunna stämpla ut vid 55 är inte alla förunnat och jag vill kunna tillbringa mer tid i fritidshuset och mer tid till odling, jakt och fiske som är mina intressen.

Låter extremt snålt i mina ögon, men vi är alla olika. Gott så.

Men hade oavsett känts alldeles för tråkigt för mig personligen (även bortsett från pengarna) att lämna yrkeslivet och mitt jobb redan vid 55. Men inser att jag kanske har tur och är en av få svenskar som faktiskt tycker att jag har ett givande och utvecklande meningsfullt arbete.
Citera
2023-06-04, 21:57
Medlem
Är 35år och således fortfarande tidig i karriären och i en uppbyggnadsfas för ett mer relax liv framgent.

Drar in norr om 2m per år och har gjort det dem senaste 5 åren. Tysk SUV på uppfarten och 12m hus vid vattnet, dock lån på 8m. Sitter på ett par millar likvida i aktier och sparkonto. Utöver detta på 2m+ i insparad tjänstepension och lyfter in strax över 30k per månad. Bara takten i tjänstepensionen gör att jag inte känner stress över framtiden.

Lever dyrt generellt även om jag också ser till att spara.

Vaknar 07,00 utan klocka på vardagar, chillar en timme innan sonen skall till förskolan. Jobbar hemifrån (om jag inte reser i tjänsten) mellan 09,00 och 17,00, sen är det familjen med middag och soffhäng. Köper det vi vill, reser iaf 4 ggr per år med familjen och allmänt generös mot släkt och vänner. Ganska nöjd med tillvaron även om man definitivt är löneslav.
Citera
2023-06-05, 12:38
Medlem
Citat:
Köpa bilar är kapital förstöring, tennis intresserar mig inte. Bor vid en sjö så pool behövs inte.
Jagar, fiskar och odlar samt plockar bär och svamp så jag vill påstå att vi äter bättre än dom flesta.
Gillar mitt jobb men vill kunna välja....om jag ska jobba eller inte. Tror säkert jag kommer hoppa in och hjälpa till kortare perioder....efter 55...

Låter helt underbart. Du har skapat ett drömliv där alla de viktiga sakerna i livet prioriteras och sanslös pengajakt för konsumerandets & skrytandets skull går bort. Bra jobbat!
Citera
2023-06-05, 12:52
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster

Vad är det för jobb ungefär?
Citera
2023-06-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
Låter helt underbart. Du har skapat ett drömliv där alla de viktiga sakerna i livet prioriteras och sanslös pengajakt för konsumerandets & skrytandets skull går bort. Bra jobbat!
Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in