Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-04, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har dom passerat Adolf Fredriks Kyrkogata innan LOP kommer fram till Sari så är det inte märkligt alls.

Borde kanske inte svara på oneliners, men om du kollar mitt förra inlägg (om bankomattiderna) så ser du att Björkmans kamrater ligger EFTER Fauzzi på vägen norrut.

De kommer ut från banken ganska precis samtidigt som Fauzzi möter paret Palme (med Grandmannen i släptåg) vid La Carterie. Så de ligger en halvminut efter Fauzzi och paret Palme befinner sig just då "inklämda" mellan Fauzzi och Björkmans kamrater.

Mysteriet blir då varför ingen av Björkmans kamrater ser och känner igen Palme. Man tycker ju att om de mött paret Palme gående på samma sätt som Fauzzi gjorde, så borde någon av dem ha känt igen Palme. Men icke.

Den förklaring som jag föreslagit till det här mysteriet, det är att paret Palme pausar cirka en halvminut redan däruppe, alltså i trakten mellan La Carterie och Götabanken. Pausen handlar då om att låta Grandmannen komma ikapp och sedan prata lite med honom. Under den tiden vänder Palme ryggen mot det förbipasserande gänget som därför inte lägger märke till honom.

Paushypotesen förklarar inte bara varför Björkmans kamrater inte ser Palme, utan även (lejonparten av) de "43 sekunderna" som utgör skillnaden mellan å ena sidan Fauzzis gångtid från La Carterie upp till platsen där han hör skotten (95 sekunder), och å andra sidan paret Palmes gångtid från La Carterie ner till mordplatsen (52 sekunder) – enligt klockningen som gjordes när man vallade Fauzzi.

Den just sagda paushypotesen kallar jag för "förmötet" eftersom det då blir två "möten" i teorin. Det andra mötet ligger då nere vid Dekorima, vilket Delsborn ser från bilen. Då har de tre gått i sällskap vägen ner från förmötet till det andra mötet, vilket även förklarar Björkmans egendomliga fundering om att det för honom verkade som om de tre gått en längre sträcka tillsammans – trots att han själv inte sett det utan bara de sista fem metrarna.

Enligt egen utsago, i det tredje förhöret ligger det, stod Björkman först halvvägs inne i banken när kamraterna gått in för att hämta pengar. Men när de automatiska dörrarna ville stänga fick han bestämma sig, och då gick han ut. Väl utanför tvekade han lite men sedan gick han snett bakåt (söderut) och ända ut till sträckstenskanten där han ställde sig och spanade efter de andra kamraterna som hamnar på efterkälken nere på Kungsgatan. Där står han en längre stund, ända tills han börjar gå hemåt. Under tiden kommer kamraterna ut från banken och fortsätter norrut, men tydligen utan att ens lägga märke till Björkman.

Björkman finns alltså ute vid kanten direkt norr om pelaren. Han befinner sig alltså inte inne på gångbanan när Fauzzi respektive ekipaget Palme (med Grandmannen) kommer gående. Ingen av dem ser honom, och det gör heller inget annat vittne som passerar under tiden han står där.

Det handlar om flera stycken: Inga Ålenius & Anja Landgré, Ami Rolder & Göran Åslund och fru Schaefer med två döttrar, kanske rentav någon till Bohemia-besökare som kom från Grand. Men ingen av dem lägger märke till Björkman. För egen del tycker jag nog att det är lite märkligt. Det är som om han håller sig undan, vilket man ju lätt kan göra genom att ställa sig "i skuggan" av reklampelaren.

En annan egendomlighet med Björkman är att när han väl börjar knata hemåt, efter nästan två minuter efter att kamraterna lämnat banken och fortsatt norrut, så gör han det exakt på sekunden för att få se Olof Palmes sista steg. Däremot missar han mötet som Delsborn ser, för då står reklampelaren naturligtvis i vägen och skymmer sikten åt det hållet.

Vidare är det oklart varför han överhuvudtaget ställer sig där och spejar, för Björkman ska ju ändå hem, det påstår han att han redan bestämt sig för när han ställer sig. Eftersläntrarna ska ju komma från det hållet och då borde han väl börja gå söderut mot tunnelbanan vid Kungsgatan i förväntningen om att möta eftersläntrarna när de kommer lallandes runt hörnet och upp på Sveavägen. Men det gör han alltså inte, utan han står stilla i sexgradig kyla och fryser därute vid trottoarkanten.

När det blir dags att kila hem rundar han pelaren exakt på sekunden för att missa mötet med Grandmannen men ändå få in mordet i bild. Snacka om tajming! Han har inte sett ett jota på flera minuter, men nu helt plötsligt "ser han allt" – i alla fall allt som han ska se.

Alltihop ter sig väldigt egendomligt, såvida man inte antar att han blivit ombedd eller beordrad att ställa sig precis där och hålla sig osynlig för folk, för att sedan börja gå söderut på given signal. Då blir det hela betydligt mer begripligt.

Om Adolf Fredriks Kyrkogata så handlar det enda "problem" vi har däruppe om familjen Schaefer, som måste hinna förbi den korsningen i ledig tid innan paret Palme korsar Sveavägen och dyker upp där. Problemet består i att paret Palme sinkas med 45-60 sekunder i Skandiakvarteret, dels av de "43 sekunderna" men även av Saris skyltfönster. Schaefers måste förbi Adolf Fredriks Kyrkogata minst två och en halv minuter före skotten och gärna något tidigare än så.

Vidare möter Schaefers Fauzzi men inte Björkmans gäng, vilket betyder att de passerar banken medan gänget befinner sig därinne. Det betyder i sin tur att Schaefers mött Fauzzi söder om Götabanken, men vi vet inte exakt hur långt söderut. Till skillnad från Fauzzi blev de aldrig vallade och fick peka ut någon mötesplats. Men de måste som sagt ner i tunnelbanan innan det smäller och då vill jag lägga det cirka 30 sekunder före skotten, plus/minus kanske 15 sekunder. Då har vi dem uppe vid Adolf Fredriks Kyrkogata cirka tre minuter före skotten och de möter Fauzzi ungefär vid mordplatsen eller rentav strax söder om den.

Övriga filurer som omnämnts passerar mordplatsen så pass tidigt att de trillar bort från hela den här analysen av vem som möter vem och var längs vägen. Utan de går så att säga raka spåret utan några möten. Det enda egendomliga med dem är att de inte ser Björkman, och dessutom ser naturligtvis ingen Morelius' Dekorimaman – utom Morelius själv då. Med det inte sagt att Dekorimamannen är ett hjärnspöke, men precis som Björkman verkar han hålla sig undan när folk kommer gåendes.
Citera
2023-06-04, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har dom passerat Adolf Fredriks Kyrkogata innan LOP kommer fram till Sari så är det inte märkligt alls.

Exakt. Det är ett alternativ. Kanske kan gått över gatan tidigare än de sa också (=framme vid Rådmansgatan). Men tror nog att det är de LP nämner under rättegången, som passerar när de står vi Sari. När man går och pratar så där minns man inte vilka man passerat på alla gator man gått, Kungsgatan, Sveavägen, Rådmansgatan. OP lär ju vända bort huvudet när det kommer folk också. Inget konstigt att de inte upptäcker att det var han.
Citera
2023-06-04, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det enda egendomliga med dem är att de inte ser Björkman, och dessutom ser naturligtvis ingen Morelius' Dekorimaman – utom Morelius själv då. Med det inte sagt att Dekorimamannen är ett hjärnspöke, men precis som Björkman verkar han hålla sig undan när folk kommer gåendes.

Ja det är väl lösningen på den frågeställningen? Han är noga med att inte bli sedd och igenkänd före skotten. Naturligt. Håller sig mest inne i porten de minuterna.

Det finns tio olika alternativ var han kom ifrån och ingen idé att spekulera kring det eller hur länge han var där. Lär finnas i arkivet... i botten någonstans. Men kanske kom han inifrån gränden trots allt, Tunnelgatan? Och att det var då IM noterade honom? (Han har sagt att han gick runt lite och det borde varit när han kom dit, uppgiften var sen att hålla sig gömd)

Alla som passerade.
Tolv stycken, när han stod där.
Ingen såg Dekorima-mannen.
Lösningen är väl perspektivism? menar: vad de sett från olika vinklar... De två portarna var rätt djup och bra gömställe (som även CP ska ha använt ibland).

Nicola F, AB-gänget, de två kvinnliga paren och Familj Schaeffer, de gick norr-söder. Upptäcker inte mannen i porten.
IM ser framifrån, väst-öst, ser honom hela tiden.

Mannen går ut från porten några gånger, lär kika ut med huvudet i alla fall för att hålla koll på gatan? Men så fort han ser någon komma på avstånd gömmer han sig.
Naturligt att det är nummer ett i boken, tänka på att inte bli sedd.
Citera
2023-06-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Ja det är väl lösningen på den frågeställningen? Han är noga med att inte bli sedd och igenkänd före skotten. Naturligt. Håller sig mest inne i porten de minuterna.

Det finns tio olika alternativ var han kom ifrån och ingen idé att spekulera kring det eller hur länge han var där. Lär finnas i arkivet... i botten någonstans. Men kanske kom han inifrån gränden trots allt, Tunnelgatan? Och att det var då IM noterade honom? (Han har sagt att han gick runt lite och det borde varit när han kom dit, uppgiften var sen att hålla sig gömd)

Alla som passerade.
Tolv stycken, när han stod där.
Ingen såg Dekorima-mannen.
Lösningen är väl perspektivism? menar: vad de sett från olika vinklar... De två portarna var rätt djup och bra gömställe (som även CP ska ha använt ibland).

Nicola F, AB-gänget, de två kvinnliga paren och Familj Schaeffer, de gick norr-söder. Upptäcker inte mannen i porten.
IM ser framifrån, väst-öst, ser honom hela tiden.

Mannen går ut från porten några gånger, lär kika ut med huvudet i alla fall för att hålla koll på gatan? Men så fort han ser någon komma på avstånd gömmer han sig.
Naturligt att det är nummer ett i boken, tänka på att inte bli sedd.

Det är bra iakttagelser du gör, Thorhan. Var mördaren ursprungligen kom ifrån kan kanske kvitta eftersom han verkar hänga i faggorna under åtminstone ett par minuter före skotten. Om man förutsätter att det är Dekorimamannen som är mördaren, vilket jag menar att man nog nästan måste göra.

Ska man göra en skattning av tiden när Morelius ser honom där så är det i alla fall efter att både Fauzzi och Schaefers passerat. Han verkar hålla koll på gångtrafiken och håller sig undan när något ekipage är i antågande. Men när Fauzzi och Schaefers passerat är kusten klar och då går han fram en stund.

Varför han ska ut dit kan man nog grunna över, men det kan ju tänkas ha att göra med signalering från Wiklunds kille vid Posten (som i min modell fungerar som "lekledare" och dirigent i den här övningen). Det kan också vara en personlig grej att han vill provgå och känna av terrängen alldeles innan det blir dags. Det är svårt att säga, men ut verkar han i alla fall komma och då ser Morelius honom där.

Kollar man tiderna för Fauzzi och Schaefer så kan Dekorimamannen komma ut dit först cirka en och en halv minut före skotten och sedan lär han stå där typ en halvminut innan han går undan igen. Att han går undan vid den tiden är inget konstigt med tanke på att sällskapet Palme (med Grandmannen) då är i antågande. Men det är i alla fall under den ungefärliga halvminuten, alltså 60-90 sekunder före skotten, som Morelius ser honom vid Dekorima.

Vad Morelius däremot inte ser, det är när Dekorimamannen kommer dit och när han går undan igen. Därför kan vi inte säga om han kom inifrån Tunnelgatan eller från något annat håll. Men i och med att det sker så pass långt före skotten så är det inte så viktigt för förloppsanalysen.

Däremot blir det naturligtvis viktigt vart han tar vägen EFTER att Morelius sett honom stå där. Då är det så pass lite tid kvar till skotten att frågan om vart han tar vägen mellan Morelius och skotten i praktiken är identisk med frågan var han kommer ifrån när han skjuter. För han går bort och ställer sig någonstans, och sedan kommer han tillbaka in på banan igen och skjuter.

Det vi har att gå på i det avseendet är vad sköterskan Lena Österman på Sabbatsberg berättar om vad Lisbeth Palme sagt medan de tog hand om henne där. På sidan 4 i förhörs-pdf:en står det så här:

"Österman hade under samtalets gång frågat Lisbeth Palme om denna inte såg någon eller kände igen någon person. Då hade Lisbeth berättat, att vi mötte en man och sedan hörde hon smällarna och sedan såg hon en man springa från platsen. Österman kan dock inte säga om det var samme som hon mötte och som också sedan sprang från platsen." *
https://drive.google.com/file/d/1QlrCP0ENWShQ1uo8_ki_uIDbsTOLt0eK/view

Eftersom den här mannen – som alltså kommer gående norrut på trottoaren och möter paret Palme alldeles innan skotten – inte har stannat vid mordplatsen, inte har givit sig tillkänna, och inte heller setts av Björkman så blir det svårt att komma till någon annan slutsats än att mannen är mördaren.

Såvida man inte vill avfärda den här iakttagelsen som "hörsägen" eller någon slags "hjärnspöke" så betyder det att mördaren kommer gående söderifrån längs trottoaren, och då följer det ju av det att han omgående efter att ha mött paret Palme måste ha vänt på klacken, kilat ikapp och skjutit.

Som jag framhöll så sent som igår när jag redogjorde för "min modell" dvs förloppssyntesen, så kan det bara ha gått till på det här viset – såvida man inte ska undertrycka vissa centrala uppgifter från kärnvittnena. Då menar jag även att den här uppgiften måste räknas till de "centrala" uppgifterna från "kärnvittnet" Lisbeth Palme.

Även om den här uppgiften om att de precis mött en man på trottoaren kommer indirekt via Lena Österman så menar jag ändå att den är ytterst trovärdig. Det finns ingen anledning i världen till varför Österman skulle koka ihop något sådant utan hon framstår som mycket samvetsgrann och väldigt noggrann med att hålla de här sakerna i minnet.

Därför menar jag att vi verkligen har en gubbe som kommer gåendes norrut längs trottoaren och som möter paret Palme bara sekunder innan skotten. Och då ligger det inte bara nära till hands utan det är rentav tvunget, att den mannen är mördaren.

Kopplar vi då ihop det med Morelius iakttagelser av Dekorimamannen så ser vi att han går undan söderut, vilket Morelius emellertid missar. Men Morelius är ju inget under av uppmärksamhet och fokus, utan dels han har mycket att hålla reda på där han sitter, i synnerhet nojan över trafikljusen och avkännaren som han tror sig stå på med bilen. Han har passagerarna och trafiken att tänka på, och dessutom sitter han ju inte och väntar sig att få bevittna ett mord. Så det är i och för sig inget konstigt med att hans minnesbilder är fragmentariska, röriga och sammanblandade.

Samtidigt har han ju sett mannen som sköt Palme, och inte bara under en eller två sekunder, utan han kunde följa honom med blicken både när han kilar ikapp före skotten och sedan när han rör sig runt Palme och joggar inåt gränden efter skotten. Vi talar i alla fall om cirka fem sekunder, och kanske någon till. Och då förknippar han mördaren med mannen han sett stå vid Dekorima.

Även den iakttagelsen är ju gjord under åtminstone några sekunder men troligtvis lite längre än så. Av sammanhanget tycker jag det känns som 10-15 sekunders iakttagelse, och kanske i två omgångar fast i så fall två lite kortare snuttar typ 2 x 5-10 sekunder. Då hinner han få en bild av mannen som räcker till för att identifiera mördaren som samme man, detta även om han inte bokstavligen ser mannen "komma ut från väggen" när paret Palme passerat.

Som jag tidigare sagt menar jag att det är klackvändningen som utgör "tilldragelsen" sekunderna före skotten. Folk ser i ögonvrån att någonting ovanligt händer, och Morelius hojtar (i alla fall inne i sitt eget huvud) att "nu j-vlar händer det något!" Även Elisabeth Johansson säger att hon kände att "det var bråk på gång" (eller något i den stilen). Ett antal andra vittnen har också fått för sig att "det är bråk" och jag skulle tippa att det är det intrycket som ligger bakom att flera uppfattat det som om paret Palme och mördaren står vända mot varandra, och att "skottet tog rätt i bröstet" istället för ryggen.

Morelius ser alltså inte mördaren "komma ut från väggen" utan han uppfattar klackvändningen i ögonvrån och kopplar sedan ihop mördaren med den man han sett stå precis där bara minuten innan. När de snuttarna ska klippas ihop inne på Morelius' hjärnkontor så blir det att han kom ut från väggen. Inget konstigt med det egentligen, utan det är så att säga mer logiskt än verkligheten.

* Jag hade fått för mig att det var den andra sköterskan, Ingeborg Sundh, som berättat det här, men kollade nu och då såg jag att jag missminnt mig om det. Det är Lena Österman som berättar om det här, medan Ingeborg Sundh står den andra pikanta detaljen i de här förhören, om att det var Olof Palme som ville gå dit till Dekorima dvs att valet att gå på östra sidan Sveavägen inte var någon slump därför att de ville titta i Saris skyltfönster – som det ju heter i den officiella storyn.
Citera
2023-06-04, 16:43
Medlem
SHA70 eller Carl Schiller har en youtubekanal sha 70 - YouTube med 10 300 prenumeranter.

i en intevju med Otto Ekevi Poliskonstapeln del 1 | Polisen | SHA 70 | Palmemordet - YouTube anser SHA70 Palmemordet är typ uppklarat och att det är bra att palmeutredningen är nedlag trots att ingen är dömd för mordet?

Carl Schiller jobbade på kvällen när Palme mördades och antyder att CP mördade Palme i intervjun med Otto Ekevi.

Vet SHA70 nåt han inte säga rakt ut?
Citera
2023-06-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Anser du att Palmepodden med Dan Hörning och Tobias Jeppsson är oseriösa?

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/380-ynglingen-del-1

" I ett av de tidigaste förhören nämnde Anna Hage en "yngling" som var framme vid Palmes kropp. Under alla år har folk förutsatt att det var Stefan G, men kan det vara någon annan? Det menar i alla fall den person som hörde av sig till mig och säger att han är just "ynglingen". Kan det stämma? Kanske klarnar det om ni lyssnar på dagens avsnitt av Palmemordet!

Av och med Tobias Henricsson/PRS Media"

Säger inte att podden är oseriös på typ Gjutarenäfve-nivå där alla med puls får sprida sin dynga, men sen den fullföljt uppgiften att krasst redogöra för utredningen famlar den onekligen. Anser sig ha nån sorts journalistisk ambition men kan inte leverera på den nivån.
Citera
2023-06-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Borde kanske inte svara på oneliners, men om du kollar mitt förra inlägg (om bankomattiderna) så ser du att Björkmans kamrater ligger EFTER Fauzzi på vägen norrut.

De kommer ut från banken ganska precis samtidigt som Fauzzi möter paret Palme (med Grandmannen i släptåg) vid La Carterie. Så de ligger en halvminut efter Fauzzi och paret Palme befinner sig just då "inklämda" mellan Fauzzi och Björkmans kamrater.

Mysteriet blir då varför ingen av Björkmans kamrater ser och känner igen Palme. Man tycker ju att om de mött paret Palme gående på samma sätt som Fauzzi gjorde, så borde någon av dem ha känt igen Palme. Men icke.

Den förklaring som jag föreslagit till det här mysteriet, det är att paret Palme pausar cirka en halvminut redan däruppe, alltså i trakten mellan La Carterie och Götabanken. Pausen handlar då om att låta Grandmannen komma ikapp och sedan prata lite med honom. Under den tiden vänder Palme ryggen mot det förbipasserande gänget som därför inte lägger märke till honom.

Paushypotesen förklarar inte bara varför Björkmans kamrater inte ser Palme, utan även (lejonparten av) de "43 sekunderna" som utgör skillnaden mellan å ena sidan Fauzzis gångtid från La Carterie upp till platsen där han hör skotten (95 sekunder), och å andra sidan paret Palmes gångtid från La Carterie ner till mordplatsen (52 sekunder) – enligt klockningen som gjordes när man vallade Fauzzi.

Den just sagda paushypotesen kallar jag för "förmötet" eftersom det då blir två "möten" i teorin. Det andra mötet ligger då nere vid Dekorima, vilket Delsborn ser från bilen. Då har de tre gått i sällskap vägen ner från förmötet till det andra mötet, vilket även förklarar Björkmans egendomliga fundering om att det för honom verkade som om de tre gått en längre sträcka tillsammans – trots att han själv inte sett det utan bara de sista fem metrarna.

Enligt egen utsago, i det tredje förhöret ligger det, stod Björkman först halvvägs inne i banken när kamraterna gått in för att hämta pengar. Men när de automatiska dörrarna ville stänga fick han bestämma sig, och då gick han ut. Väl utanför tvekade han lite men sedan gick han snett bakåt (söderut) och ända ut till sträckstenskanten där han ställde sig och spanade efter de andra kamraterna som hamnar på efterkälken nere på Kungsgatan. Där står han en längre stund, ända tills han börjar gå hemåt. Under tiden kommer kamraterna ut från banken och fortsätter norrut, men tydligen utan att ens lägga märke till Björkman.

Björkman finns alltså ute vid kanten direkt norr om pelaren. Han befinner sig alltså inte inne på gångbanan när Fauzzi respektive ekipaget Palme (med Grandmannen) kommer gående. Ingen av dem ser honom, och det gör heller inget annat vittne som passerar under tiden han står där.

Det handlar om flera stycken: Inga Ålenius & Anja Landgré, Ami Rolder & Göran Åslund och fru Schaefer med två döttrar, kanske rentav någon till Bohemia-besökare som kom från Grand. Men ingen av dem lägger märke till Björkman. För egen del tycker jag nog att det är lite märkligt. Det är som om han håller sig undan, vilket man ju lätt kan göra genom att ställa sig "i skuggan" av reklampelaren.

En annan egendomlighet med Björkman är att när han väl börjar knata hemåt, efter nästan två minuter efter att kamraterna lämnat banken och fortsatt norrut, så gör han det exakt på sekunden för att få se Olof Palmes sista steg. Däremot missar han mötet som Delsborn ser, för då står reklampelaren naturligtvis i vägen och skymmer sikten åt det hållet.

Vidare är det oklart varför han överhuvudtaget ställer sig där och spejar, för Björkman ska ju ändå hem, det påstår han att han redan bestämt sig för när han ställer sig. Eftersläntrarna ska ju komma från det hållet och då borde han väl börja gå söderut mot tunnelbanan vid Kungsgatan i förväntningen om att möta eftersläntrarna när de kommer lallandes runt hörnet och upp på Sveavägen. Men det gör han alltså inte, utan han står stilla i sexgradig kyla och fryser därute vid trottoarkanten.

När det blir dags att kila hem rundar han pelaren exakt på sekunden för att missa mötet med Grandmannen men ändå få in mordet i bild. Snacka om tajming! Han har inte sett ett jota på flera minuter, men nu helt plötsligt "ser han allt" – i alla fall allt som han ska se.

Alltihop ter sig väldigt egendomligt, såvida man inte antar att han blivit ombedd eller beordrad att ställa sig precis där och hålla sig osynlig för folk, för att sedan börja gå söderut på given signal. Då blir det hela betydligt mer begripligt.

Om Adolf Fredriks Kyrkogata så handlar det enda "problem" vi har däruppe om familjen Schaefer, som måste hinna förbi den korsningen i ledig tid innan paret Palme korsar Sveavägen och dyker upp där. Problemet består i att paret Palme sinkas med 45-60 sekunder i Skandiakvarteret, dels av de "43 sekunderna" men även av Saris skyltfönster. Schaefers måste förbi Adolf Fredriks Kyrkogata minst två och en halv minuter före skotten och gärna något tidigare än så.

Vidare möter Schaefers Fauzzi men inte Björkmans gäng, vilket betyder att de passerar banken medan gänget befinner sig därinne. Det betyder i sin tur att Schaefers mött Fauzzi söder om Götabanken, men vi vet inte exakt hur långt söderut. Till skillnad från Fauzzi blev de aldrig vallade och fick peka ut någon mötesplats. Men de måste som sagt ner i tunnelbanan innan det smäller och då vill jag lägga det cirka 30 sekunder före skotten, plus/minus kanske 15 sekunder. Då har vi dem uppe vid Adolf Fredriks Kyrkogata cirka tre minuter före skotten och de möter Fauzzi ungefär vid mordplatsen eller rentav strax söder om den.

Övriga filurer som omnämnts passerar mordplatsen så pass tidigt att de trillar bort från hela den här analysen av vem som möter vem och var längs vägen. Utan de går så att säga raka spåret utan några möten. Det enda egendomliga med dem är att de inte ser Björkman, och dessutom ser naturligtvis ingen Morelius' Dekorimaman – utom Morelius själv då. Med det inte sagt att Dekorimamannen är ett hjärnspöke, men precis som Björkman verkar han hålla sig undan när folk kommer gåendes.
Jag tycker du gör det svårare än det behöver vara.

Din hypotes har en märklig detalj.

Varför skyms inte NF sikt av AB-vänner? Redan innan är märkligt att inte sikten skyms av vittnet-SE.

För mig är det mer rimligt att kolla på vad dom möts. Låt dom gå åt varsitt håll.
Ingen tid som saknas, inget möte.

Vallningen med NF är en uppskattning.

NF passerar Adolf Fredrik Kyrkogata och kan där blivit nedsaktad av nån bil som paserar.

Platsen kan varit 10-50 m norr om gatan när det smäller och NF strax vänder sig om.

Din hypotes utgår också från att LP vittnesmål inte stämmer när det gäller vägen fram tilll dekorima.
Citera
2023-06-04, 23:59
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
SHA70 eller Carl Schiller har en youtubekanal sha 70 - YouTube med 10 300 prenumeranter.

i en intevju med Otto Ekevi Poliskonstapeln del 1 | Polisen | SHA 70 | Palmemordet - YouTube anser SHA70 Palmemordet är typ uppklarat och att det är bra att palmeutredningen är nedlag trots att ingen är dömd för mordet?

Carl Schiller jobbade på kvällen när Palme mördades och antyder att CP mördade Palme i intervjun med Otto Ekevi.

Vet SHA70 nåt han inte säga rakt ut?

Poliser har alltid hållit poliser bakom ryggen, speciellt i MOP. I stort sett alla poliser, döda, pensionerade eller fortfarande i tjänst idag, har ansett/anser att CP var skyldig när väl den historien rullade igång 1988. Den här Schiller verkar inte vara något undantag. En av få poliser som gick emot strömmen, oavsett om han hade rätt slutsats eller inte, var Gösta Söderström, och vi vet väl alla hur han behandlades av sitt eget skrå.
Citera
2023-06-05, 00:32
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Säger inte att podden är oseriös på typ Gjutarenäfve-nivå där alla med puls får sprida sin dynga, men sen den fullföljt uppgiften att krasst redogöra för utredningen famlar den onekligen. Anser sig ha nån sorts journalistisk ambition men kan inte leverera på den nivån.

Tycker att Danska Podden på Spotify DHADH "Det Hemmeligaste af De Hemmelige" är mycket bra

Handlar om StayBehind i Europa CIA Samt Palmemordet ... Bra Fakta som Dramatiseras lite av den ena journalisten.
Citera
2023-06-05, 00:49
Medlem
I-van-Toers avatar
Lars Krister Jeppsson säger att det inte var Christer Pettersson som sprang förbi honom vid slutet av byggbarackerna på Tunnelgatan.

Jacek Robert Barestrand säger att det inte var Stig Engström som sprang förbi honom vid sidan av byggbarackerna på Tunnelgatan.

Lars har inte noterat Robert (vad vi officiellt vet). Robert har noterat Lars.
Senast redigerad av I-van-Toer 2023-06-05 kl. 00:53.
Citera
2023-06-05, 02:30
Medlem
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14207-01

Den här har jag funderat på mycket.
Citera
2023-06-05, 05:51
Citat:
Ursprungligen postat av AlmeP
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14207-01

Den här har jag funderat på mycket.

Hur går dina tankar?