Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Men Ulrika har trots allt detta sagt att hon blev mycket orolig när hon såg att Helenas säng stod tom på morgonen, och att hon började ringa runt.
Sedan har vi de faktumen att Helena hördes fråga om någon skulle gå åt hennes håll strax före stängning - plus att Helena pratade kort med minst tre manspersoner på torget innan hon ska ha setts vika av runt hörnet på Knallen-huset vid Österlånggatan. Jag är säker på att Ulrika menade att Helena skulle ta taxi direkt efter stängning - de skulle ju faktiskt dricka te och prata om kvällen/natten.
Det känns för mig helt främmande att Helena frivilligt skulle ha tagit vägen någon annanstans utan att först meddela Ulrika.
Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Även du kan väl läsa innantill vad Sunset transkriberat, eller se på filmsnutten som är inspelad mindre än tre år efter att Helena försvann. Problemet är att Ulrika berättar allt möjligt närhelst hon tillfrågas offentligt. En gång är det nyckeln en annan gång är det plånboken. Ena gången blir hon orolig en annan gång inte alls. Därför kan vi inte tro på det hon berättar. Man behöver inte misstänka att Ulrika är inblandad för att undra varför hon inte kan hålla sig till en, och då helst den riktiga, historia om sin kväll, natt, morgon och eftermiddag när hon uttalar sig i media.
Om det är sant som påstås så blev ju Helena brädad av den killen hon var intresserad av efter att hon pratat med Ulrika. Att hon därefter avser att ta sig hemåt och vill ha sällskap låter rimligt. Men vi kan nog anta att hon är lite stukad efter att ha fått nobben efter att ha varit så glad, uppspelt och förhoppningsfull innan. Det plus en okänd mängd alkohol i blodomloppet kan ha fått henne att acceptera skjuts av någon hon normalt inte skulle.
Är det någon som minns när det blev offentligt att killarna i bilen på Hällristningsvägen såg en bil på cykelvägen under natten för Helenas försvinnande?
Jag håller med Ugglan i det jag fetat. Ulrika satt hemma som storasyster med lite skuld kanske och beskyddarinstinkt. Lillasyster Helena hade glömt plånbok och antagligen även husnyckel i den. Allt detta får nog Ulrika att be Helena ta taxi hem, samt det också att Helena faktiskt ringde hem en halvtimme innan stängning. Kan även det tolkas av Ulrika som att Helena bör omhuldas med en taxihemkörning ? Ja, jag tror detta. Ja, Helena måste börjat att gå hem, så måste det gått till. Vittnena pekar i den riktningen helt klart.
Bra, Joe Blow. Min fetning. Helt klart så att Helena kan ha hamnat lite i obalans efter denna brädning då av RoEk inne på Stadt mot stängning. Detta kan gjort henne lite sårbar. Att hon glömde plånboken, var redan där otur och ett dåligt omen om man skall vara skrockfull. Hon hamnar ju redan i en sorts beroendeställning i början på Stadt kvällen i och med detta, att hon inte har några pengar med sig.
Hon kan ha stött på PU (f.1972) på väg hem, han bodde ju åt samma håll med en bil kanske vid Trädgårdsgatan/Trädgårdskolan någonstans, enligt PK. Han hade även båt. Jag känner mig för övrigt väldigt säker på att det bör varit just han som är den man som springer ifrån Sjukhusparkeringen i riktning söderut mot Lockerud 4.20 . Han var blond och mycket vältränad. Längden som vittnet uppgav, emellan 1.75-1.80 inbillar jag mig att den också kan passa. Han bodde i riktningen denna man sprang åt och brukade enligt PK ställa bilen där de gånger han hade varit ute på "ljusskygga räder".
Hans tänkbara MGM:
JF (f.1972)
NMB (f.1972)
BW (f.1968)
Det är alltså bara BW utav dessa som är åtalbar, om KF får för sig att intressera sig för dessa namn inklusive PU. Ett annat namn är ju förstås den danske PN (f.1966) och tillhörande loudamus berättelse, men det blir knepigare tycker jag att addera in honom i denna grupp av MGM till PU i alla fall. Kan PU sökt alibi hos PN ? Eller förklarar det dåligt, loudamus berättelse, om den stämmer förstås. En parantes.
Beträffande killarna på Hällristningsvägen så hördes dessa av Polisen 920617, SRs hemsida (Helena Fallet, förhör) Dessa båda grabbar var tydligen också födda 1972 för övrigt.
Att ett sådant här hastigt påkommet och galet brott kan hända på så kort tid, så gör det ju definitivt inte PU mindre intressant av betänkandet av det faktum att han brukade anabola steroider vid denna tid, addera alkohol och... Han var säkert taggad under denna kväll då han var gräsänkling och ville att det skulle hända lite mer denna kväll. Hans unga ålder som nämnts tidigare talar inte heller emot honom som GM, då jag tycker detta galna högriskbrott, osar- "yngling" lång väg.