2023-06-03, 22:15
Medlem
En viktig detalj, som jag ser det alltså🤔
När Föräldrarna Andersson kommer hem från sommarstugan, söndag eftermiddag/kväll och blir varse att Helena saknas skulle modern utbrustit nånting i stil med: Det förstår ni väl..Helena kommer inte att komma hem igen! Vad visste hon eller handlade det om moderlig instinkt!?
Jag undrar vad de hade på han C.L…?
B.W
P.U
Samt ett par till borde kollas upp i ärendet!
Citera
2023-06-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Ett inlägg som ingen verkar ha tagit notis om är detta av Joe Blow men jag tycker det är något att reflektera över. Varför skulle Helena ringa hem bara för att berätta hur trevligt hon hade haft det? Hon skulle ju ändå komma hem inom ca en timmes tid och då kunde hon ju berätta hur kvällen hade varit. Låter ju faktiskt mer sannolikt att hon ringde hem för att berätta för Ulrika att hon inte skulle komma hem förrän dagen efter. Detta för att Ulrika inte skulle bli orolig, vilket också rimmar väldigt bra med det Ulrika säger i "Blås inte ut mitt ljus" i Tv4 30/4-95, nämligen detta:

"När jag vaknar går jag in för att väcka henne, och hon finns inte i sin säng, men jag inser inte att något har hänt henne, tänker inte ens tanken att nånting hänt henne utan hon liksom finns hemma hos någon av sina kompisar eller hon finns nånstans så jag väntar istället, jag väntar på att hon ska komma hem och jag väntar faktiskt långt fram på eftermiddagen. för tanken just liksom att det skulle ha hänt henne nånting, den gick inte in alltså, det gick inte, kan inte tänka i dom banorna."

https://www.google.com/search?q=bl%C3%A5s+inte+ut+mitt+ljus+special&oq=bl %C3%A5s+inte+&aqs=chrome.0.35i39j69i57.6334j0j7&so urceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:817efb77,vid:91IkHNm1XC0 Börjar ca 9 minuter in.

Ulrika väntar alltså till långt fram på eftermiddagen utan att känna någon oro som det verkar. Skulle ju kunna tyda på att hon inte väntar hem henne tidigare eftersom det blev så sent kvällen innan? Men för Helenas del förändras något under den sista halvtimmen på stadt som gör att det inte blir som hon tänkt sig och därför kommer frågan om någon ska gå åt hennes håll?

Det är också konstigt att i andra sammanhang framkommer att de var i kontakt med polisen vid två tillfällen innan föräldrarna kom hem vid fyratiden. En gång ska ha varit före lunch. Men jag har inte sett några officiella uppgifter om det verkligen var så. Motstridigt mot påstående att UA inte gjorde något förrän sent på eftermiddagen = när föräldrarna kom hem.
Citera
2023-06-04, 13:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Varför tror du att de var på Dillö ens..?
De var i stan i en stuga i Krontorp/Högelid, vid vattentornet ju!
Var har du fått Dillö ifrån…B.Ws föräldrar hade sommarstugan där däremot…Dille..?

Det är inte jag som tror det, det hittade Skvagg och Pudelfrillan på när de insåg att BW inte passade in i GW Perssons beskrivning att "de åkte mot där de bodde utanför stan" ... Eftersom BW bodde på Gärdesgatan, blev Skvagg och Pudelfrillan tvungna att "flytta" BW - och KM.

Stugan/huset i Krontorp hade inget med BW, RoEk, MO med flera att göra. ThordOlavsson, VictoriaWestling och Reimer kunde visa att det aktuella huset beboddes av en annan person, som inte hade med de nämnda att göra.

Hela din story om BW och hans "klädtvätt" är bluff från början till slut.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-06-04 kl. 13:29.
Citera
2023-06-04, 13:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Och där kom det igen. Helena är en skötsam tjej. Vad man nu menar med det. De flesta vill tolka det som att allt Helena ville på natten var att skyndsamt komma hem till Ulrika för te och bibelstudier innan sängdags.

Samtidigt säger Ulrika att Helena var glad och uppspelt eftersom en speciell kille hon var intresserad av var på Stadt. Det är väl inte alltför långsökt att Helena i första hand inte alls hoppades på att komma hem snart utan istället att krypa till kojs med den där killen. Ulrika kan då ha sagt att hon skulle ta taxi hem på morgonen efteråt det gästspelet. (Var bodde killen som nobbade Helena?) Därför gick Ulrika och lade sig, själv eller med sin kille från Stockholm. Vidare blev ej heller Ulrika överdrivet orolig då hon fann Helenas säng tom på morgonen. Så hon åkte fram och tillbaka till Töreboda. Vad frågade Ulrika kompisarna som hon senare ringde runt till? Om hon sovit över hos dom? eller vem hon gått hem tillsammans med?

Då Ulrika tidigt proklamerade att hon inte alls blev det minsta orolig för att något skulle ha hänt stämmer dessutom illa med att hon bett Helena ta taxi därför att det var riskabelt att ta sig hem mitt i natten och genom skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Ett inlägg som ingen verkar ha tagit notis om är detta av Joe Blow men jag tycker det är något att reflektera över. Varför skulle Helena ringa hem bara för att berätta hur trevligt hon hade haft det? Hon skulle ju ändå komma hem inom ca en timmes tid och då kunde hon ju berätta hur kvällen hade varit. Låter ju faktiskt mer sannolikt att hon ringde hem för att berätta för Ulrika att hon inte skulle komma hem förrän dagen efter. Detta för att Ulrika inte skulle bli orolig, vilket också rimmar väldigt bra med det Ulrika säger i "Blås inte ut mitt ljus" i Tv4 30/4-95, nämligen detta:

"När jag vaknar går jag in för att väcka henne, och hon finns inte i sin säng, men jag inser inte att något har hänt henne, tänker inte ens tanken att nånting hänt henne utan hon liksom finns hemma hos någon av sina kompisar eller hon finns nånstans så jag väntar istället, jag väntar på att hon ska komma hem och jag väntar faktiskt långt fram på eftermiddagen. för tanken just liksom att det skulle ha hänt henne nånting, den gick inte in alltså, det gick inte, kan inte tänka i dom banorna."

https://www.google.com/search?q=bl%C3%A5s+inte+ut+mitt+ljus+special&oq=bl %C3%A5s+inte+&aqs=chrome.0.35i39j69i57.6334j0j7&so urceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:817efb77,vid:91IkHNm1XC0 Börjar ca 9 minuter in.

Ulrika väntar alltså till långt fram på eftermiddagen utan att känna någon oro som det verkar. Skulle ju kunna tyda på att hon inte väntar hem henne tidigare eftersom det blev så sent kvällen innan? Men för Helenas del förändras något under den sista halvtimmen på stadt som gör att det inte blir som hon tänkt sig och därför kommer frågan om någon ska gå åt hennes håll?

Men Ulrika har trots allt detta sagt att hon blev mycket orolig när hon såg att Helenas säng stod tom på morgonen, och att hon började ringa runt.

Sedan har vi de faktumen att Helena hördes fråga om någon skulle gå åt hennes håll strax före stängning - plus att Helena pratade kort med minst tre manspersoner på torget innan hon ska ha setts vika av runt hörnet på Knallen-huset vid Österlånggatan. Jag är säker på att Ulrika menade att Helena skulle ta taxi direkt efter stängning - de skulle ju faktiskt dricka te och prata om kvällen/natten.

Det känns för mig helt främmande att Helena frivilligt skulle ha tagit vägen någon annanstans utan att först meddela Ulrika.
Citera
2023-06-04, 13:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Vi VET vem som höll festen den kvällen.
Vi VET att denna person, PW, stod Helena och familjen nära.
Vi VET att PW är undersökande journalist och springer i täten för att hålla detta olösta mord i folks minne.
Med det som vi VET utgår du ifrån att PW inte fått all information runt detta från familjen för att undersöka saken?
Jag drar iallafall slutsatsen att om någon är insatt så är det PW och gällande frågan om vad Ulrika hade för sig och med vem så är jag ÖVERTYGAD om att Ulrika berättat för PW, samt om pojkvän blivit hörd, OM INTE det är så att det finns något där att dölja från utredningen men till och med det kan ha yppats mellan PW och Ulrika privat.
Så där tror vi olika du och jag.
Har känslan av att när PW och co gav sig efter stackars Klas så var det med Ulrikas välsignelse.
Fattar inte hur det inte kommit en ursäkt till honom i media.
Varför var de så angelägna om att hänga ut honom, för det gjorde de även om allmänheten gjorde jobbet att vidare namnge honom? Den ivern var inte att leka med märktes väl. Men att ens nämna sista att prata med Helena i dokumentären, deras nära vän, det var inte något de ville göra.
Även om BW har alibi kommer man inte ifrån att han var sist ut där.

Önskar att de hade samma iver som de hade med Klas att gå till botten med Ullber&g. De läser här och kan ju bara snacka med Kröm#er som sägs inte blivit lyssnad på Det vore ju kanoners men kanske vet de att något i det leder in på Wallber#g och då vill de inte.
Jä la skojare till objektiva undersökande journalister.

Men du missar själva kärnan här. Det inte PW som svarade i radiochatten om hur det låg till eller inte låg till med förhör av Ulrikas pojkvän - det var Mats som svarade! Båda satt upptagna med att svara på frågor, så jag tror inte att Mats hade möjlighet att diskutera med Pernilla innan han svarade.

I övrigt håller jag med om att det var konstigt att inte låta BW få säga några ord i radiodokumentären. Kanske har han ett vattentätt alibi - eller så har han ett bräckligt sådant eller inget alls. Jag utesluter inte att BW skulle ha kunnat vara inblandad, men absolut inte på det sätt som Skvagg och Pudelfrillan ville få det till. PU ville ju inte kännas vid BW hur många det än var som kunde intyga att de hade umgåtts på fester och så vidare, och man kan ju då fråga sig varför. Skulle PU och BW kunna vara en kombination? Båda lär ju ha haft bil, om inte annat.

Nu kommer jag inte ihåg allt som sades i de fyra programmen i radiodokumentären, men var det överhuvudtaget någon utomstående förutom möjligen Ulrika, Gabriella och någon/några poliser som fick uttala sig? Åklagaren Marianne Aldén uttalade sig, minns jag. Likaså polisen H*åkan F*asth. Och ett par till, om jag inte minns fel. Det var kanske så att Pernilla och Mats hade bestämt tillsammans med den ansvariga utgivaren att inga "privatpersoner" skulle tas med?
Citera
2023-06-04, 18:37
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men Ulrika har trots allt detta sagt att hon blev mycket orolig när hon såg att Helenas säng stod tom på morgonen, och att hon började ringa runt.

Sedan har vi de faktumen att Helena hördes fråga om någon skulle gå åt hennes håll strax före stängning - plus att Helena pratade kort med minst tre manspersoner på torget innan hon ska ha setts vika av runt hörnet på Knallen-huset vid Österlånggatan. Jag är säker på att Ulrika menade att Helena skulle ta taxi direkt efter stängning - de skulle ju faktiskt dricka te och prata om kvällen/natten.

Det känns för mig helt främmande att Helena frivilligt skulle ha tagit vägen någon annanstans utan att först meddela Ulrika.
Även du kan väl läsa innantill vad Sunset transkriberat, eller se på filmsnutten som är inspelad mindre än tre år efter att Helena försvann. Problemet är att Ulrika berättar allt möjligt närhelst hon tillfrågas offentligt. En gång är det nyckeln en annan gång är det plånboken. Ena gången blir hon orolig en annan gång inte alls. Därför kan vi inte tro på det hon berättar. Man behöver inte misstänka att Ulrika är inblandad för att undra varför hon inte kan hålla sig till en, och då helst den riktiga, historia om sin kväll, natt, morgon och eftermiddag när hon uttalar sig i media.

Om det är sant som påstås så blev ju Helena brädad av den killen hon var intresserad av efter att hon pratat med Ulrika. Att hon därefter avser att ta sig hemåt och vill ha sällskap låter rimligt. Men vi kan nog anta att hon är lite stukad efter att ha fått nobben efter att ha varit så glad, uppspelt och förhoppningsfull innan. Det plus en okänd mängd alkohol i blodomloppet kan ha fått henne att acceptera skjuts av någon hon normalt inte skulle.

Är det någon som minns när det blev offentligt att killarna i bilen på Hällristningsvägen såg en bil på cykelvägen under natten för Helenas försvinnande?
Citera
2023-06-04, 20:36
Medlem
Citat:
Det är inte jag som tror det, det hittade Skvagg och Pudelfrillan på när de insåg att BW inte passade in i GW Perssons beskrivning att "de åkte mot där de bodde utanför stan" ... Eftersom BW bodde på Gärdesgatan, blev Skvagg och Pudelfrillan tvungna att "flytta" BW - och KM.

Stugan/huset i Krontorp hade inget med BW, RoEk, MO med flera att göra. ThordOlavsson, VictoriaWestling och Reimer kunde visa att det aktuella huset beboddes av en annan person, som inte hade med de nämnda att göra.

Hela din story om BW och hans "klädtvätt" är bluff från början till slut.
Nu påstår du att ” min sanning” om den tidiga tvätten är bluff…tidigare har du påstått att jag medvetet ljuger!
Om tvättmaskinen som B.W skulle ha använt står i Krontorp eller på någon annan adress i stan är inte superviktigt just nu. Som vanligt fokuserar du på ovidkommande detaljer och är direkt otrevlig mot andra användare som bara vill berätta om något de hört eller sett (eller båda)!
Jag tycker dina antaganden är felaktiga (ibland korkade) och dina förhastade slutsatser är helt ointressanta faktiskt!
Tror du fortfarande K.M som favvo🤔
Du gick på den grejen stenhårt…brovittnen o allt! Var det efter den dåliga radiodokumentären i P4?
Nu får du byta skiva o sluta gnälla på inlägg som du inte vet ett skit om (sanningshalten)!
Okej..?
Citera
2023-06-04, 23:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Nu påstår du att ” min sanning” om den tidiga tvätten är bluff…tidigare har du påstått att jag medvetet ljuger!
Om tvättmaskinen som B.W skulle ha använt står i Krontorp eller på någon annan adress i stan är inte superviktigt just nu. Som vanligt fokuserar du på ovidkommande detaljer och är direkt otrevlig mot andra användare som bara vill berätta om något de hört eller sett (eller båda)!
Jag tycker dina antaganden är felaktiga (ibland korkade) och dina förhastade slutsatser är helt ointressanta faktiskt!
Tror du fortfarande K.M som favvo🤔
Du gick på den grejen stenhårt…brovittnen o allt! Var det efter den dåliga radiodokumentären i P4?
Nu får du byta skiva o sluta gnälla på inlägg som du inte vet ett skit om (sanningshalten)!
Okej..?

Det är jätteviktigt var din påstådda tvättmaskinen stod eftersom du har hävdat att RoEk var vittnet på den adressen! Varför RoEk skulle ha tagit sig till en tvättmaskin uppe på Stockholmsvägen runt kanske 04:30 efter att ha umgåtts med kompisar bakom badhuset efter att Stadt hade stängt när han hade nära till sin bostad, är lika obegripligt som osannolikt.

Och nej, jag har inte avskrivit KM. Det beror inte på att P4 skulle ha gjort en dålig dokumentär, utan på att polisen i många år har haft honom som gärningsman. P4 var ju bara budbäraren - den som någon i tråden alltid hävdar inte ska skjutas ...

Så fort man sätter dig under press, duckar du. Helt plötsligt slår du om till rent trams. Varför är det så? Ditt utpekande av BW är starkt knutet till Skvaggs och Pudelfrillans påhitt.
Citera
2023-06-04, 23:02
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Även du kan väl läsa innantill vad Sunset transkriberat, eller se på filmsnutten som är inspelad mindre än tre år efter att Helena försvann. Problemet är att Ulrika berättar allt möjligt närhelst hon tillfrågas offentligt. En gång är det nyckeln en annan gång är det plånboken. Ena gången blir hon orolig en annan gång inte alls. Därför kan vi inte tro på det hon berättar. Man behöver inte misstänka att Ulrika är inblandad för att undra varför hon inte kan hålla sig till en, och då helst den riktiga, historia om sin kväll, natt, morgon och eftermiddag när hon uttalar sig i media.

Om det är sant som påstås så blev ju Helena brädad av den killen hon var intresserad av efter att hon pratat med Ulrika. Att hon därefter avser att ta sig hemåt och vill ha sällskap låter rimligt. Men vi kan nog anta att hon är lite stukad efter att ha fått nobben efter att ha varit så glad, uppspelt och förhoppningsfull innan. Det plus en okänd mängd alkohol i blodomloppet kan ha fått henne att acceptera skjuts av någon hon normalt inte skulle.

Är det någon som minns när det blev offentligt att killarna i bilen på Hällristningsvägen såg en bil på cykelvägen under natten för Helenas försvinnande?

Jag håller med Ugglan i det jag fetat. Ulrika satt hemma som storasyster med lite skuld kanske och beskyddarinstinkt. Lillasyster Helena hade glömt plånbok och antagligen även husnyckel i den. Allt detta får nog Ulrika att be Helena ta taxi hem, samt det också att Helena faktiskt ringde hem en halvtimme innan stängning. Kan även det tolkas av Ulrika som att Helena bör omhuldas med en taxihemkörning ? Ja, jag tror detta. Ja, Helena måste börjat att gå hem, så måste det gått till. Vittnena pekar i den riktningen helt klart.

Bra, Joe Blow. Min fetning. Helt klart så att Helena kan ha hamnat lite i obalans efter denna brädning då av RoEk inne på Stadt mot stängning. Detta kan gjort henne lite sårbar. Att hon glömde plånboken, var redan där otur och ett dåligt omen om man skall vara skrockfull. Hon hamnar ju redan i en sorts beroendeställning i början på Stadt kvällen i och med detta, att hon inte har några pengar med sig.

Hon kan ha stött på PU (f.1972) på väg hem, han bodde ju åt samma håll med en bil kanske vid Trädgårdsgatan/Trädgårdskolan någonstans, enligt PK. Han hade även båt. Jag känner mig för övrigt väldigt säker på att det bör varit just han som är den man som springer ifrån Sjukhusparkeringen i riktning söderut mot Lockerud 4.20 . Han var blond och mycket vältränad. Längden som vittnet uppgav, emellan 1.75-1.80 inbillar jag mig att den också kan passa. Han bodde i riktningen denna man sprang åt och brukade enligt PK ställa bilen där de gånger han hade varit ute på "ljusskygga räder".

Hans tänkbara MGM:
JF (f.1972)
NMB (f.1972)
BW (f.1968)

Det är alltså bara BW utav dessa som är åtalbar, om KF får för sig att intressera sig för dessa namn inklusive PU. Ett annat namn är ju förstås den danske PN (f.1966) och tillhörande loudamus berättelse, men det blir knepigare tycker jag att addera in honom i denna grupp av MGM till PU i alla fall. Kan PU sökt alibi hos PN ? Eller förklarar det dåligt, loudamus berättelse, om den stämmer förstås. En parantes.

Beträffande killarna på Hällristningsvägen så hördes dessa av Polisen 920617, SRs hemsida (Helena Fallet, förhör) Dessa båda grabbar var tydligen också födda 1972 för övrigt.

Att ett sådant här hastigt påkommet och galet brott kan hända på så kort tid, så gör det ju definitivt inte PU mindre intressant av betänkandet av det faktum att han brukade anabola steroider vid denna tid, addera alkohol och... Han var säkert taggad under denna kväll då han var gräsänkling och ville att det skulle hända lite mer denna kväll. Hans unga ålder som nämnts tidigare talar inte heller emot honom som GM, då jag tycker detta galna högriskbrott, osar- "yngling" lång väg.
Citera
2023-06-05, 01:05
Medlem
Citat:
Det är jätteviktigt var din påstådda tvättmaskinen stod eftersom du har hävdat att RoEk var vittnet på den adressen! Varför RoEk skulle ha tagit sig till en tvättmaskin uppe på Stockholmsvägen runt kanske 04:30 efter att ha umgåtts med kompisar bakom badhuset efter att Stadt hade stängt när han hade nära till sin bostad, är lika obegripligt som osannolikt.

Och nej, jag har inte avskrivit KM. Det beror inte på att P4 skulle ha gjort en dålig dokumentär, utan på att polisen i många år har haft honom som gärningsman. P4 var ju bara budbäraren - den som någon i tråden alltid hävdar inte ska skjutas ...

Så fort man sätter dig under press, duckar du. Helt plötsligt slår du om till rent trams. Varför är det så? Ditt utpekande av BW är starkt knutet till Skvaggs och Pudelfrillans påhitt.
Oj dah’…trodde nästan du kravla tillbaks under din sten där…men icke😊
Jag vet via F.B var tex. B.W bodde..Gärdesgatan som du skrev nyligen.
Dock kanske man inte ska fokusera vem som är skriven var 1992🤔
Man kan bo i andra hand och folk är hemma hos varandra på efterfest, efter stadt, på fyllan!
Nu vet jag inte exakt var detta festgäng höll till men det var ju någonstans där det tittades på fotboll, lite kortspel, bärs samt kanske annat, vet inte, var aldrig där!
Initialer som du nämner stämmer…där tvättade oxå B.W sina smutsiga kläder (skor) tidigt på söndagsmorgonen den 14/6-92🧐
Fanns ett ”E.M/festhus för detta grabbgäng…antingen låg det i Krontorp eller möjligtvis nere vid Trädgårdsskolan/Badhus-området…detta vet jag inte säkert faktiskt…bara spekulationer samt andrahandsinformation jö!
Citera
2023-06-05, 08:04
Medlem
Sunsets avatar
Citat:

Det jag skrev var en alternativ händelseutveckling, så jag tar det igen. Det skulle ju kunna vara så att den egentliga anledningen att hon ringde hem var för att tala om för Ulrika att hon inte tänkte komma hem förrän dagen efter. Detta för att Ulrika inte skulle bli orolig. Så jag tror alltså inte heller att hon skulle gett sig iväg någon annanstans utan att meddela Ulrika men att anledningen till samtalet kan ha varit just att meddela Ulrika sina ändrade planer.

Jag skrev också "Men för Helenas del förändras något under den sista halvtimmen på stadt som gör att det inte blir som hon tänkt sig och därför kommer frågan om någon ska gå åt hennes håll?" Då blir det ju inget konstigt varken med hennes fråga eller att hon ses gå iväg.
Citera
2023-06-05, 12:41
Medlem
Det känns som om vi närmar oss "pudelns" kärna. Jag har varit en av dem som inte tror på Ullber*g som gm av den enkla anledningen att jag känner Krä#mer och hans utfall emot Ullber*g talade i mina öron ett helt annat språk.
Men efter allt som läggs fram så måste jag säga att Ullber*g känns rimligt. Någon jävla gång ska väl Kräm#er snacka sanning med. Nu tror jag inte allt han skrivit är sant MEN just det kanske är det ändå. Att vara Kräme#r i det läget känns nog frustrerande när han för en gång skull har något att komma med och det finns sanningar i det. Haha! Herre gud vad jobbigt för honom.
Var det inte i samma veva som detta hände som Kräme*r och Ullber*g blev allvarligt oense? Då Ullber#g helt plötsligt sågs leka med Magnusso*n istället? Eller när var det i tiden? Någon som vet?
Däremot är jag säker på att om Wallber&g är oskyldig till detta så hade han något annat fuffens för sig den där kvällen och det är ju inte otänkbart. Grejen är att hade han inget att dölja så skulle han bara vara ett helt vanligt vittne som pratade med någon som skulle komma att mördas. Nu handlar ju inte tråden om honom utan om stackars Helena men man undrar helt klart.
Synd att man inte var ute den kvällen för det verkade hända lite av varje både här och där, även om det mesta skett obemärkt. 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in