Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Varför Ulrika säger till Helena att "ta taxi" är för att Helena har tankar på att gå hem, för hon inte kanske sett någon inne på Stadt som hon OCH Ulrika vanligen brukade kunna få skjuts av efter Stadt. Ulrika säger då detta taxi och lägger även fram plånboken i hallen till Helena, utifall Helena tar det alternativet. Framläggningen av plånboken i hallen är också logisk. Att dessa tjejer antingen, 1. brukade gå hem tillsammans eller 2. fick skjuts av någon kompis de vanligtvis träffade på torget efteråt, anser jag vara klart. Detta säger ju även Jenven att ungdomarna brukade alltid efter Stadts stängning träffas på torget och prata ihop sig om hemskjuts.
---
Ulrika sitter inte och ljuger i "Veckans brott" om någonting, då skulle hon i så fall behövt ljuga om samma saker i polisförhör kort tid efter försvinnandet. Nej. Det hon gör är att endast utelämna mycket viktig info , anser jag. "Vi brukade alltid gå till..hm..taxin det gjorde vi aldrig vi gick hem". Översatt: "Vi brukade alltid gå fram till torget för att se ifall någon vi kände kunde köra hem oss". Mycket enkelt.
---
Helena sitter sedan i baren innan stängning med en tjejkompis och två killar och frågade något i stil med: "Är det ingen som skall gå åt mitt håll ? " . Det är inte konstigt att tänka sig som Pudelfrillan sade att de väljer: "gå" åt, som en passande formulering för att knyta MMPG med Helena. KM alltså. Både på Stadt och på bron. Man utelämnar även helt det möte med BW hade med Helena strax utanför Stadt, allt för att inte "störa" detta hitjob på MMPG-KM. Hursomhelst har de båda gjort ett pissdåligt jobb med denna dokumentär, det kan jag säga.
---
Varför Helena frågar dessa personer i baren, som man borde anta, hon vet var de bor. Så varför frågar hon ? Vi vet inte vad gäller killarna , men Helena som skötsam tjej borde enligt många inte slagit följe med vem som helst. Jag tror hon frågar för att hon vill slå följe med någon hon känner och kanske även rekar läget om de vet någon som Helena känner som kan köra hem. Hon frågar inte denna fråga för skojs skull, utan jag tror hon frågar för hon är lite ovan att vara utan Ulrika.
---
Jag kan hålla med Ugglan att BW kan tala sanning när han träffar Helena utanför Stadt. Det han säger givetvis. Det han säger angående det Helena sade att Ulrika sagt till henne att ta taxi, stämmer givetvis. Alternativet är då att Ulrika skulle vara i maskopi med BW om denna lögn och då kan det istället indikera starkt på inbladning i hennes systers försvinnande. Nej. Det han säger med Helenas humör kan faktiskt också stämma. Tjejer har nog generellt sett mycket lättare att dölja och maskera irritation/besvikelse, särskilt inför yngre killar som bör ha mycket svårare att se igenom detta än t ex andra tjejer. Efter detta sen kan det bli mer osäkert på vad som sades och vad mer som sades.
---
Hon kan också ha börjat att gå över torget ensam som kan passa in på vad vittnen sett. BWs bil kan ju inte heller stått parkerad direkt utanför Stadt utan mer sannolikt en bit ifrån. Något säger ju mig att BWs kväll/natt inte slutar där, att han går hem och lägger sig. Mitt bästa tips är ändå att det är han och hans kumpan (MK) som plockar upp Helena någonstans emellan Österlånggatan och Marieforsleden någonstans.
Min första fetning: Du hittar heller inget stöd för att systrarna aldrig skulle ha gått hem själva, eller hur?! Och Ulrika säger ju att de aldrig tog taxi hem,
utan brukade gå hem! Ulrika har till och med sagt att de brukade gå hem genom skogen. Inte konstigt då att Ulrika beskrev den vägen som polismannen med hunden hittade den första skon på redan under söndagskvällen. Det där får du allt tänka på lite till.
Min andra fetning: Du "uppfinner" en variant som du inte har belägg för. Fortfarande sitter du fast i Skvaggs och Pudelfrillans grepp. Du lyckas förvandla Ulrikas ord om att "vi gick hem" till "vi brukade alltid gå fram till torget för att se ifall någon vi kände kunde köra hem oss." Bespara oss dina tolkningar. Uselt!
Min tredje fetning: Du låter irriterad?! Kom ihåg att det finns en ansvarig utgivare som står över Pernilla och Mats!
Sedan blir det på tok för mycket av fabler när du skriver att man i radiodokumentären skulle ha "valt" ett visst uttryckssätt bara för att det skulle "passa in" på KM. Har du aldrig tänkt tanken att man i radiodokumentären bara citerade det som polisen hade gett Pernilla och Mats om vad Helena ska ha sagt?
Min fjärde fetning: Tror du på fullaste allvar att Helena strax före 02:00 letar skjuts hem bland en skara människor som utgörs av 99,9 procent fulla personer? MrsPollifax tog ju upp just detta bara för några timmar sedan. Och återigen: Tror du på fullaste allvar att de vuxna tjejerna aldrig gick hem själva från en utekväll? Tror du att de var 13-åringar? Kom igen.
Min femte fetning: Igen, då: BW kan omöjligen ha vetat att Helena hade frågat folk inne på Stadt om någon skulle gå åt hennes håll. Jag skrev ju tidigare att vi kan glömma all påstådd "maskopi" mellan BW och Ulrika på den punkten. När BW säger att Helena skulle gå hem, säger han sanningen. Och varför skulle han då ljuga om att Helena hade sagt att hon ville promenera hem för att få frisk luft? Helt ologiskt.
Min sjätte fetning: På den tiden kunde man parkera precis på andra sidan om Nygatan vid Stadt. Det fanns en parkering framför Knallen-huset där korvkiosken då låg och glasskiosken fortfarande ligger. Parkeringen finns till och med kvar än idag, men man kan inte längre köra in på den från Österlånggatan. Så nog fanns det parkeringsmöjligheter precis vid Stadt, alltid. Därmed inte sagt att BW - om han körde ner till centrum - inte hade kunnat parkera lite längre bort.
Om du hade läst mina tidigare inlägg idag lite noggrannare, hade du sett att jag tog höjd för att BW mycket väl kan ha kommit i sällskap med Helena redan från Mariestads absoluta centrum - men då som ett möjligt promenadsällskap. Andra presumtiva promenadsällskap är KM och PU. Om vi tar hänsyn till iakttagelsen från Österlånggatan och iakttagelsen från Marieholmsbron kombinerat med det vi vet om att Helena högst sannolikt tänkte promenera hem, är skjuts helt utesluten under i vart fall den första halvan av promenaden. BW kan alltså självklart fortfarande vara gärningsman, men han faller då ännu mer utanför GW Perssons kriterier än vad han redan har gjort, då han inte passar in i GW Perssons beskrivning om förhör samt bostadsadress.