2023-06-03, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min första fetning: Nu var det ju du själv som hävdade att vittnet till "paniktvätten" var RoEk ... Samme RoEk har i en tidningsartikel som Prinzezzan har återgett sagt att han gick till badhuset för att umgås med kompisar efter det att Stadt hade stängt. RoEk bodde dessutom alldeles nära badhuset. Varför skulle han ha tagit vägen någon annanstans än hem när umgänget var slut? Säg att umgänget var slut vid kanske 04:00. Skulle RoEk då ha begett sig till Dillö för se hur BW skulle ha paniktvättat sina kläder i Skvaggs och Pudelfrillans nöduppfunna sommarbostad? Varför skulle RoEk ens ha begett sig till någon annan adress än sin egen?

Min andra fetning: Ja, du ljuger medvetet. Och saboterar därmed tråden.
Varför tror du att de var på Dillö ens..?
De var i stan i en stuga i Krontorp/Högelid, vid vattentornet ju!
Var har du fått Dillö ifrån…B.Ws föräldrar hade sommarstugan där däremot…Dille..?
Citera
2023-06-03, 01:51
Medlem
Citat:
Min fetning: Men frågan handlar inte om huruvida Pernilla och Mats inte skulle veta vilka som var på inflyttningsfesten. Frågan handlar om huruvida Pernilla och Mats visste om Ulrikas pojkvän hade varit förhörd i någon form eller inte. De måste faktiskt inte veta det. Dessutom var kanske inte minnet på topp för dem heller efter 25 år.
Vi VET vem som höll festen den kvällen.
Vi VET att denna person, PW, stod Helena och familjen nära.
Vi VET att PW är undersökande journalist och springer i täten för att hålla detta olösta mord i folks minne.
Med det som vi VET utgår du ifrån att PW inte fått all information runt detta från familjen för att undersöka saken?
Jag drar iallafall slutsatsen att om någon är insatt så är det PW och gällande frågan om vad Ulrika hade för sig och med vem så är jag ÖVERTYGAD om att Ulrika berättat för PW, samt om pojkvän blivit hörd, OM INTE det är så att det finns något där att dölja från utredningen men till och med det kan ha yppats mellan PW och Ulrika privat.
Så där tror vi olika du och jag.
Har känslan av att när PW och co gav sig efter stackars Klas så var det med Ulrikas välsignelse.
Fattar inte hur det inte kommit en ursäkt till honom i media.
Varför var de så angelägna om att hänga ut honom, för det gjorde de även om allmänheten gjorde jobbet att vidare namnge honom? Den ivern var inte att leka med märktes väl. Men att ens nämna sista att prata med Helena i dokumentären, deras nära vän, det var inte något de ville göra.
Även om BW har alibi kommer man inte ifrån att han var sist ut där.

Önskar att de hade samma iver som de hade med Klas att gå till botten med Ullber&g. De läser här och kan ju bara snacka med Kröm#er som sägs inte blivit lyssnad på Det vore ju kanoners men kanske vet de att något i det leder in på Wallber#g och då vill de inte.
Jä la skojare till objektiva undersökande journalister.
Citera
2023-06-03, 09:47
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Med "i händelsernas centrum" menade jag bara att pojkvännen "var där på något sätt". Lite luddigt uttryckt, jag vet.

Angående pojkvännen är det som jag ser det omöjligt att veta om han var med alls, lite här och där eller hela tiden. Det känns inte som att någon i tråden med full säkerhet kan bedyra varken eller. Eller har jag missat något? Det som talar för att pojkvännen var där, är att det var föräldrafritt och att det vankades fest på kvällen. Det skulle ha varit konstigt om pojkvännen var hos Ulrika, men inte skulle ha följt med på festen. Om han var med på festen, vart tog han vägen sen? Om Ulrika ville åka hem för att hon inte mådde helt bra, följde han då med Ulrika hem eller gick han med in på Stadt? Det enda som vi vet är att Ulrika har pratat endast i jag-form angående att åka hem i stället för att gå med de andra in på Stadt? Någon pojkvän har hon väl aldrig nämnt? Och om pojkvännen skulle ha gått med in på Stadt, hade Helena aldrig behövt fråga om det var någon som skulle gå åt hennes håll. Då hade hon ju haft sällskap per automatik! Vi kan nog dra slutsatsen att Ulrikas pojkvän inte var på Stadt. Var han ens på förfesten i Töreboda? Om ja, bör han ju ha följt med Ulrika hem. Om han nu ens var på besök hos Ulrika överhuvudtaget?

Är det någon som med full säkerhet VET att Ulrikas pojkvän hade åkt till Mariestad för att besöka Ulrika den där helgen?

Nej jag tror aldrig att Ulrika nämnt något om att pojkvännen varit på besök den helgen, vilket jag kan tycka är märkligt. Varför skulle hon inte nämna honom om han var hos henne? De hade ju varit ett par i ca 3 månader. Inget konstigt och inget som skulle behöva döljas att han kom och besökte henne. Man får väl anta att han har varit hos henne tidigare och kanske då även med hennes föräldrar närvarande?

Jag ställer samma fråga som du: Är det någon som med full säkerhet VET att Ulrikas pojkvän hade åkt till Mariestad för att besöka Ulrika den där helgen? Visserligen finns det uppgifter i tråden om att han skulle varit där, men kan man lita på dem?
Citera
2023-06-03, 10:02
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Och där kom det igen. Helena är en skötsam tjej. Vad man nu menar med det. De flesta vill tolka det som att allt Helena ville på natten var att skyndsamt komma hem till Ulrika för te och bibelstudier innan sängdags.

Samtidigt säger Ulrika att Helena var glad och uppspelt eftersom en speciell kille hon var intresserad av var på Stadt. Det är väl inte alltför långsökt att Helena i första hand inte alls hoppades på att komma hem snart utan istället att krypa till kojs med den där killen. Ulrika kan då ha sagt att hon skulle ta taxi hem på morgonen efteråt det gästspelet. (Var bodde killen som nobbade Helena?) Därför gick Ulrika och lade sig, själv eller med sin kille från Stockholm. Vidare blev ej heller Ulrika överdrivet orolig då hon fann Helenas säng tom på morgonen. Så hon åkte fram och tillbaka till Töreboda. Vad frågade Ulrika kompisarna som hon senare ringde runt till? Om hon sovit över hos dom? eller vem hon gått hem tillsammans med?

Då Ulrika tidigt proklamerade att hon inte alls blev det minsta orolig för att något skulle ha hänt stämmer dessutom illa med att hon bett Helena ta taxi därför att det var riskabelt att ta sig hem mitt i natten och genom skogen.

Ett inlägg som ingen verkar ha tagit notis om är detta av Joe Blow men jag tycker det är något att reflektera över. Varför skulle Helena ringa hem bara för att berätta hur trevligt hon hade haft det? Hon skulle ju ändå komma hem inom ca en timmes tid och då kunde hon ju berätta hur kvällen hade varit. Låter ju faktiskt mer sannolikt att hon ringde hem för att berätta för Ulrika att hon inte skulle komma hem förrän dagen efter. Detta för att Ulrika inte skulle bli orolig, vilket också rimmar väldigt bra med det Ulrika säger i "Blås inte ut mitt ljus" i Tv4 30/4-95, nämligen detta:

"När jag vaknar går jag in för att väcka henne, och hon finns inte i sin säng, men jag inser inte att något har hänt henne, tänker inte ens tanken att nånting hänt henne utan hon liksom finns hemma hos någon av sina kompisar eller hon finns nånstans så jag väntar istället, jag väntar på att hon ska komma hem och jag väntar faktiskt långt fram på eftermiddagen. för tanken just liksom att det skulle ha hänt henne nånting, den gick inte in alltså, det gick inte, kan inte tänka i dom banorna."

https://www.google.com/search?q=bl%C3%A5s+inte+ut+mitt+ljus+special&oq=bl %C3%A5s+inte+&aqs=chrome.0.35i39j69i57.6334j0j7&so urceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:817efb77,vid:91IkHNm1XC0 Börjar ca 9 minuter in.

Ulrika väntar alltså till långt fram på eftermiddagen utan att känna någon oro som det verkar. Skulle ju kunna tyda på att hon inte väntar hem henne tidigare eftersom det blev så sent kvällen innan? Men för Helenas del förändras något under den sista halvtimmen på stadt som gör att det inte blir som hon tänkt sig och därför kommer frågan om någon ska gå åt hennes håll?
Citera
2023-06-03, 12:02
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Vi VET att PW är undersökande journalist och springer i täten för att hålla detta olösta mord i folks minne.
Med det som vi VET utgår du ifrån att PW inte fått all information runt detta från familjen för att undersöka saken?
Jag drar iallafall slutsatsen att om någon är insatt så är det PW och gällande frågan om vad Ulrika hade för sig och med vem så är jag ÖVERTYGAD om att Ulrika berättat för PW, samt om pojkvän blivit hörd, OM INTE det är så att det finns något där att dölja från utredningen men till och med det kan ha yppats mellan PW och Ulrika privat.
Har känslan av att när PW och co gav sig efter stackars Klas så var det med Ulrikas välsignelse.
Varför var de så angelägna om att hänga ut honom, för det gjorde de även om allmänheten gjorde jobbet att vidare namnge honom? Den ivern var inte att leka med märktes väl. Men att ens nämna sista att prata med Helena i dokumentären, deras nära vän, det var inte något de ville göra.

Önskar att de hade samma iver som de hade med Klas att gå till botten med Ullber&g. De läser här och kan ju bara snacka med Kröm#er som sägs inte blivit lyssnad på Det vore ju kanoners men kanske vet de att något i det leder in på Wallber#g och då vill de inte.

Första fetmarkeringen: Exakt så Bratis! Om man då tänker sig att hon hade något för sig med någon annan än pojkvännen så blir det ju genast väldigt känsligt. Eftersom Ulrika var i ett förhållande så skulle ju detta inte vara något som familjen och framförallt inte pojkvännen skulle se med blida ögon på. Därför får detta inte komma ut, men Pernilla har fått reda på det i förtroende av Ulrika. OBS spekulation!

Andra fetmarkeringen: Jag känner mig fortfarande inte övertygad om att BW befann sig utanför stadt vid stängningsdags och pratade med Helena. Vi i tråden har väl inga vittnesuppgifter på att han ska ha synts till där? Vi har väl enbart hans egen story om detta? Jag tror ju på att BW var på fest i Radbyn och att han åkte därifrån, men åkte han till stadt eller någon annanstans? Tänker mig att detta samtal med Helena utanför stadt kan vara ett skådespel och att Pernilla känner till detta efter uppgift från Ulrika och därför inte vill ha med honom i dokumentären eftersom hon hellre håller tyst än ljuger. Återigen spekulation!

Från chatten:

Siss: Varför omnämns inte gemensamme manlige bekant till Helena och Ulrika som talade med Helena innan hon promenerande lämnade Statt?

Pernilla Wadebäck, Sveriges Radio: Han är inte väsentlig för utredningen.

14:57, 15 June 2017

Så slutligen, varför är BW inte väsentlig för utredningen? Har Ulrika sagt något till Pernilla som gör att han blir ointressant för utredningen?
Citera
2023-06-03, 13:04
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis

Spot on , igen Bratis.
Ja, att dra i "tåten" Ullber*g , där borde lösningen finnas tycker jag. Jag verkar stanna på honom som GM.
Tänkbara MGM till honom:
JF
BW
NMB

Frågan är bara vad KF kan göra åt detta, när PUs eventuella inblandning är med nuvarande lagstiftning preskriberad och han inte är åtalbar i nuläget.
Citera
2023-06-03, 13:30
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Första fetmarkeringen: Exakt så Bratis! Om man då tänker sig att hon hade något för sig med någon annan än pojkvännen så blir det ju genast väldigt känsligt. Eftersom Ulrika var i ett förhållande så skulle ju detta inte vara något som familjen och framförallt inte pojkvännen skulle se med blida ögon på. Därför får detta inte komma ut, men Pernilla har fått reda på det i förtroende av Ulrika. OBS spekulation!

Andra fetmarkeringen: Jag känner mig fortfarande inte övertygad om att BW befann sig utanför stadt vid stängningsdags och pratade med Helena. Vi i tråden har väl inga vittnesuppgifter på att han ska ha synts till där? Vi har väl enbart hans egen story om detta? Jag tror ju på att BW var på fest i Radbyn och att han åkte därifrån, men åkte han till stadt eller någon annanstans? Tänker mig att detta samtal med Helena utanför stadt kan vara ett skådespel och att Pernilla känner till detta efter uppgift från Ulrika och därför inte vill ha med honom i dokumentären eftersom hon hellre håller tyst än ljuger. Återigen spekulation!

Från chatten:

Siss: Varför omnämns inte gemensamme manlige bekant till Helena och Ulrika som talade med Helena innan hon promenerande lämnade Statt?

Så slutligen, varför är BW inte väsentlig för utredningen? Har Ulrika sagt något till Pernilla som gör att han blir ointressant för utredningen?

Ulrika ska man inte lyssna på då hon ändrar versioner och vad jag kallar för: Svamlar.

Typiskt beteende för en tjej som är "skraj" för verkligheten och flyr undan in i en påhittad drömvärld.

Men Pernilla som är Journalist borde skolad som hon är gjort ett bättre jobb och genomskådat Ulrika för länge sedan av vad jag tycker i alla fall.

Läser du detta Pernilla så min rekommendation är att du intervjuar folk igen, men gör om och gör rätt!

Gör ett reportage till men gör det rätt denna gången.

Rätt och i enlighet med sanningen.
Senast redigerad av Greensky 2023-06-03 kl. 13:36.
Citera
2023-06-03, 15:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ett inlägg som ingen verkar ha tagit notis om är detta av Joe Blow men jag tycker det är något att reflektera över. Varför skulle Helena ringa hem bara för att berätta hur trevligt hon hade haft det? Hon skulle ju ändå komma hem inom ca en timmes tid och då kunde hon ju berätta hur kvällen hade varit. Låter ju faktiskt mer sannolikt att hon ringde hem för att berätta för Ulrika att hon inte skulle komma hem förrän dagen efter. Detta för att Ulrika inte skulle bli orolig, vilket också rimmar väldigt bra med det Ulrika säger i "Blås inte ut mitt ljus" i Tv4 30/4-95, nämligen detta:

"När jag vaknar går jag in för att väcka henne, och hon finns inte i sin säng, men jag inser inte att något har hänt henne, tänker inte ens tanken att nånting hänt henne utan hon liksom finns hemma hos någon av sina kompisar eller hon finns nånstans så jag väntar istället, jag väntar på att hon ska komma hem och jag väntar faktiskt långt fram på eftermiddagen. för tanken just liksom att det skulle ha hänt henne nånting, den gick inte in alltså, det gick inte, kan inte tänka i dom banorna."

https://www.google.com/search?q=bl%C3%A5s+inte+ut+mitt+ljus+special&oq=bl %C3%A5s+inte+&aqs=chrome.0.35i39j69i57.6334j0j7&so urceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:817efb77,vid:91IkHNm1XC0 Börjar ca 9 minuter in.

Ulrika väntar alltså till långt fram på eftermiddagen utan att känna någon oro som det verkar. Skulle ju kunna tyda på att hon inte väntar hem henne tidigare eftersom det blev så sent kvällen innan? Men för Helenas del förändras något under den sista halvtimmen på stadt som gör att det inte blir som hon tänkt sig och därför kommer frågan om någon ska gå åt hennes håll?

Visst kan det tyckas vara lite märkligt att ringa hem till systern en halvtimme innan stängning. Enligt Ulrika i "Veckans brott", ville Helena berätta att killen hon var intresserad av var intresserad av henne, men att hon också skulle komma hem. Hon kan även ha ringt för att berätta om att hon glömt plånboken antagligen också husnyckel i den stora plånboken. Jag tror inte att Ulrika ljuger om någonting, men hon vill självklart inte att något strålkastarljus skall falla på nära vännen BW och att någon skall få för sig att misstänka denne.

Jag tror lite att hon väntar för hon kan aldrig helvete tro att någon skall mördas/försvinna efter en utekväll i Mariestad 1992. Denna tragiska möjlighet fanns inte då i hennes tankevärld. Inte hos någon . Allra minst att detta skulle drabba hennes egen syster. Hon kan ha trott att Helena följde med killen hon var intresserad av hem i sista stund, trots allt. Eller på efterfest hos någon tjejkompis. Fanns ju inte heller mobiltelefoner då i egentlig mening, att meddela sig snabbt med.
Citera
2023-06-03, 16:13
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Från chatten:

Det är mycket märkligt att BW inte omnämns i dokumentären, när han dessutom har helt offentligt i tidningen SLA tre dagar efter försvinnandet deklarerat att han har pratat med Helena utanför Stadt och "till och med fått en kram", som han sade.

Att detta skall vara så farligt att ha med ? Om vi ponerar att PW har diskuterat innan med Ulrika om man skall ta upp den nära vännen BWs sista möte med Helena, varför är det så farligt att ha med om Ulrika ändå tror att han är helt oskyldig ? Eller är hon då rädd att andra skall tro motsatsen om han skulle ha omnämnts ? Om så , varför skulle folk då tro att den nära vännen BW till familjen skulle kunna göra någonting sådant ? Frågor.

Med tanke på KM så är det Gabriella i "Mardrömmen i Mariestad" som säger: "För mig är ingen annan aktuell". Ungefär, med tillägget då: "Så länge han inte kan eller vill redogöra för vad han haft för sig timmarna efter Stadts stängning". Alltså Gabriella som har/hade en starkt tro på KM som misstänkt GM.
Citera
2023-06-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det är mycket märkligt att BW inte omnämns i dokumentären, när han dessutom har helt offentligt i tidningen SLA tre dagar efter försvinnandet deklarerat att han har pratat med Helena utanför Stadt och "till och med fått en kram", som han sade.

Att detta skall vara så farligt att ha med ? Om vi ponerar att PW har diskuterat innan med Ulrika om man skall ta upp den nära vännen BWs sista möte med Helena, varför är det så farligt att ha med om Ulrika ändå tror att han är helt oskyldig ? Eller är hon då rädd att andra skall tro motsatsen om han skulle ha omnämnts ? Om så , varför skulle folk då tro att den nära vännen BW till familjen skulle kunna göra någonting sådant ? Frågor.

Med tanke på KM så är det Gabriella i "Mardrömmen i Mariestad" som säger: "För mig är ingen annan aktuell". Ungefär, med tillägget då: "Så länge han inte kan eller vill redogöra för vad han haft för sig timmarna efter Stadts stängning". Alltså Gabriella som har/hade en starkt tro på KM som misstänkt GM.
Att B.W är ”bortplockad” från dokumentären är mystiskt!
Har U.A ett finger med i detta upplägg?
Jag tror inte att att P.W är agendastyrd men att inte nämna B.W borde vara ett tjänstefel. En journalist som påverkar utredningen är inte förenligt med uppdraget. En seriös journalist ska naturligtvis vara saklig, objektiv och oberoende! Det stinker jäv när B.W plockas bort och därigenom erhåller carte blanche🤔
Att som svensk journalist bedriva en påverkanskampanj eller censurera samt att utelämna information är högst oprofessionellt/oskickligt.
U.A vill naturligtvis inte att B.W blandas in…han är ju hennes (familjens) vän.
Att han skulle kunna vara inblandad finns ju inte på hennes världskarta.
Om han blivit misstänkt så hade ju U.As värld rasat ihop totalt. Jag tror det är därför han aldrig nämnts i Radiodokumentären. Allt ljus på K.M, t.o.m Polisen ”köpte” detta, med hull o hår🧐
Dokumentären kan ha inverkat menligt på polisens utredning då de drev K.M-spåret hårt🤔
Citera
2023-06-03, 18:45
Medlem
Citat:

Jag får erkänna att jag missat detta. Mysko!
Tittade på klippet nu och det är bara konstigt.
Jag har hela tiden fått för mig att hon redan på morgonen var orolig när hon upptäckte tom säng.
Det borde väl betyda att Helena sagt att hon ev skulle sova borta eller att hon brukar göra det, tycker man.
Det lät ju inte heller som att hon vägrar tro eftersom hon säger att hon inte var orolig utan tänkte att hon kommer snart.
En spekulation är ju att hon sagt att hon kanske sover kvar hos någon men det är osäkert. Då skulle ju Ulrika veta att det kan ske.
Det ändrar ju en del i hur det verkat vara, när sökandet drar igång.
Vad handlade samtalet Helena ringde om egentligen!?!

Detta förklara ju också det jag tyckt är konstigt med att Helena snart ska vara hemma men trots det går Ulrika och lägger sig när hon tänkt dricka te med Helena när hon kom hem, så som de brukade.
Citera
2023-06-03, 20:15
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Det Ulrika säger i "Blås inte ut mitt ljus" i Tv4 30/4-95, rimmar väldigt dåligt med det hon säger till journalisten Lotte Dalgaard 25 år senare. Ringde polisen två gånger och kände sig otroligt stressad och rädd över att något skulle ha hänt Helena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in