Citat:
Ursprungligen postat av
PeterSoderqvist
Nej Gud skapade allt på sex dagar enligt Bibeln , på sjunde dagen vilade han sig, alltså söndag som är vilodag!
Adam och Eva skapades i samma vecka som jorden!
Njae, fast är det vad bibeln faktiskt säger?
1 Mosebok kap 1, vers 1-2
1 I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.[a] 2 Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet.
I
begynnelsen skapade Gud himmel och jord.....i begynnelsen? När är det?
....sen vers 2, jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds ande svävade över vattnet.
....så vad hände mellan vers 1 och 2? Vad menas med "i begynnelsen"? Varför får beskrivs inte detta mer tydligt som allt annat i skapelseberättelsen?
Det här glappet mellan vers 1 och 2 antyder att det finns mer till berättelsen. Jag säger inte att du har fel, bara att det finns vissa frågetecken att ta i beaktning och kanske vara öppen för att det finns mer till skapelseberättelsen än Herren valt att avslöja för oss.
När skapades änglarna tex? När kastades djävulen ner till Jorden? Plötsligt i kapitel 3 i Moseboken finns han bara där, men sen när, var kom han ifrån? Vad hände egentligen mellan vers 1 och 2?
Jag själv har valt att inte fördjupa mig i den frågan eftersom svaren inte finns i bibeln, inte särskilt tydligt i alla fall. Men vi lär få en förklaring sen när vi förenas med Herren för evigt.