2016-07-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felix33
Bibeln.
Ok. Då lägger vi ribban där. Då säger jag "nej, inte bibeln". Hur gör vi nu? Kom ihåg var ribban ligger när du påstår något. Jag kan nämligen väldigt lätt motbevisa dig nu, med dina regler.
Citera
2016-07-10, 13:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att saker ska kunna bekräftas om och om och om och om igen.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilka saker som säger att jorden är 6 000 år klarar sådana test?

Citat:
Bibeln.

Men nu klarar bibeln inte av kritiken av den som ultimativ verklighets-beskrivande.
Citera
2016-07-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
proconsul pratade enbart om Jesus existens, som jag svarade på med argument, som du kritiserade. Men du kritiserade inte proconsuls indirekta påstående att Jesus aldrig har existerat.
Det får stå för han. Jag vet inte vilken Jesus han menar.
Jag kritiserade mest att det rör sig om satanism när evolutionen och ifrågasättandet av Jesus blev vanligt.
Citera
2016-07-10, 13:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Väntar fortfarande på bevis, men visste innan vi ens började denna disskution att du inte skulle kunna ge mig bevis och nu fick jag det bekräftat.

Det enda du implicerar vad angår "bevis" är att du opererar med pseudo-vetenskap.
Citera
2016-07-10, 13:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vad för slags bevis kräver du? Att Flavius Josephus bekräftar Jesu existens i motsats till att anklaga kristna för att hitta på en person, är ett starkt bevis för att han existerat.

Kraven på bevis blir till slut löjliga hos er, där ni ifrågasätter allt i stil med om månlandningen har skett.

Om jag frågar dig, kan du leda i bevis att Aristoteles existerat som en historisk person, genom att inte använda partiska grekiska källor? Det kan ju ha varit ett hopkok från flera grekiska personer som man senare samlade ihop till en mytisk person, som utförde fantastiska, nästan omänskliga saker inom många områden.

Så, hur leder du i bevis att den historiske personen Aristoteles har funnits? Och att det är han som ligger bakom alla storslagna tankar?

Som sagt, det finns fler bevis för att Jesus har funnits än många andra historiska personer som jag antar du tar för givet har existerat. Men så fort det handlar om bibeln så ändrar man förutsättningarna.

Som jag skrev innan så var svaret inte riktat till dig. Jag bad bara om samma typ av bevis för jesus existens som felix kräver för radioaktivt sönderfall. Personligen skiter jag i om jesus funnits eller inte.
Citera
2016-07-10, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ok. Då lägger vi ribban där. Då säger jag "nej, inte bibeln". Hur gör vi nu? Kom ihåg var ribban ligger när du påstår något. Jag kan nämligen väldigt lätt motbevisa dig nu, med dina regler.

Arkeologi, biologi, astrologi och alla kända vetenskaps områden stödjer bibeln och därför går bibeln använda som bevis för att jorden är 6000 år gammal.

Sen finns det en massa andra saker också som stödjer det.
Citera
2016-07-10, 13:48
Medlem
Citat:
Det får stå för han. Jag vet inte vilken Jesus han menar.

"vilken Jesus han menar"

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Presentera tre oberoende forskare som bevisar att jesus öht existerat.

Han menar: "den Jesus som överhuvudtaget existerat".

Så, nu vet du vilken Jesus han menar.
Citera
Medlem
Citat:
Arkeologi, biologi, astrologi och alla kända vetenskaps områden stödjer bibeln och därför går bibeln använda som bevis för att jorden är 6000 år gammal.

Sen finns det en massa andra saker också som stödjer det.
Då säger jag "nej".
Citera
Medlem
Lite nyfiken på varför jorden inte åldras. Har hört det där om 6000 år ganska länge nu. Borde inte jordens ålder bli 6001, 6002, 6003 i takt med att åren går?
Citera
2016-07-10, 13:50
Medlem
Citat:
"vilken Jesus han menar"

Han menar: "den Jesus som överhuvudtaget existerat".
Ska Jesus inkl. alla påståenden bevisas, eller "bara Jesus existens"? Ta det med honom.
Citera
2016-07-10, 13:55
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Lite nyfiken på varför jorden inte åldras. Har hört det där om 6000 år ganska länge nu. Borde inte jordens ålder bli 6001, 6002, 6003 i takt med att åren går?

Nej 6000 år är det som gäller tills insikten infinner sej
Citera
2016-07-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ska Jesus inkl. alla påståenden bevisas, eller "bara Jesus existens"?

Jag förklarade nyss: "Den Jesus som överhuvudtaget existerat", han skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Presentera tre oberoende forskare som bevisar att jesus öht existerat.

"öht" betyder "överhuvudtaget" om du inte visste det.

Citat:
Ta det med honom.

Han har ändrat sig. Nu säger han: "Mycket möjligt att den historiske personen jesus har funnits".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in