2023-06-04, 04:49
Medlem
Har det ens varit någon diskussion om vad som menas med "jorden" på dessa 95 sidor tråd?

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord" står det i min bibel, hur vet ni vad som menas med dessa ord ni som bombsäkert säger det ena eller det andra i trådens frågeställning?

Innan nån svarar reflexmässigt med diverse glåpord och dylikt ,tänk en gång till över frågan.
Citera
2023-06-04, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletFresh
Jag trodde att gud skulle ha sagt att jorden skapades för 2023 år sedan? Men jag kan ha fel.

Nej, det var ungefär då Jesus föddes, när Augustus var kejsare i Rom:

"Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas. Och Josef... begav sig från Nasaret i Galileen upp till Judeen... för att skattskriva sig tillsammans med Maria, sin trolovade, som väntade sitt barn... Medan de befann sig där var tiden inne för henne att föda, och hon födde sin son, den förstfödde." (Lukas 2:1,4-7 Bibel2000)

Det står inte i bibeln när jorden skapades, det kan ha varit så som man säger miljarder år sedan.
Däremot skapades Adam och Eva för 6000 år sedan.
Citera
2023-06-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Har det ens varit någon diskussion om vad som menas med "jorden" på dessa 95 sidor tråd?

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord" står det i min bibel, hur vet ni vad som menas med dessa ord ni som bombsäkert säger det ena eller det andra i trådens frågeställning?

Innan nån svarar reflexmässigt med diverse glåpord och dylikt ,tänk en gång till över frågan.
Översätter man ordets ursprungliga betydelse så menas det vara något fast, fysiskt, som motsats till de gudomliga dimensionerna.

https://www.blueletterbible.org/lexicon/h776/nkjv/wlc/0-1/
Citera
2023-06-04, 09:28
Medlem
Eastwings avatar
Vissa tror att jorden är jätte gammal andra att den är jätte ung.
Låt alla dessa tro på sin sak utan att tjafsa med de olika troende.
Både kyrkan och vetenskapen vara mer öppna mot varandra och samarbeta.
Citera
2023-06-04, 09:31
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Vissa tror att jorden är jätte gammal andra att den är jätte ung.
Låt alla dessa tro på sin sak utan att tjafsa med de olika troende.
Både kyrkan och vetenskapen vara mer öppna mot varandra och samarbeta.
Det finns ju bevis på hur gammal jorden är och man ska inte gå runt och ljuga. Religiösa tror även att jorden platt.
Citera
2023-06-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Det finns ju bevis på hur gammal jorden är och man ska inte gå runt och ljuga. Religiösa tror även att jorden platt.
Finns inga bevis, bara teorier. Det är mycket som man inte kan förklara. Nu senast har man "hittat" en "fejkmåne" som påstås ha följt jorden i tusentals år utan att man sett den. Så, jaa man missar en del som funnits tom mitt framför näsan och erkänner det öppet också.

https://www.expressen.se/nyheter/fyndet-fejkmane-har-foljt-jorden-i-tusentals-ar/

Så om du hellre tro på en massa gissningar hit och dit så är det upp till dig. Jag är inte religiös, (men tror du är det eftersom du blint tror på människors teorier) dock är jag troende och sätter mitt hopp och vetande till skrifterna som skaparen själv lämnat efter sig. Det framgår inte där om jorden är rund som i platt eller rund som sfärisk. Så det låter jag vara öppet.
Citera
2023-06-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind

Nej, de tror inte jorden är platt.

Däremot hade de en tendens att sätta Jerusalem i centrum av kartan, och jordklotet i centrum av universum.
Citera
2023-06-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Finns inga bevis, bara teorier. Det är mycket som man inte kan förklara. Nu senast har man "hittat" en "fejkmåne" som påstås ha följt jorden i tusentals år utan att man sett den. Så, jaa man missar en del som funnits tom mitt framför näsan och erkänner det öppet också.

https://www.expressen.se/nyheter/fyndet-fejkmane-har-foljt-jorden-i-tusentals-ar/

Så om du hellre tro på en massa gissningar hit och dit så är det upp till dig. Jag är inte religiös, (men tror du är det eftersom du blint tror på människors teorier) dock är jag troende och sätter mitt hopp och vetande till skrifterna som skaparen själv lämnat efter sig. Det framgår inte där om jorden är rund som i platt eller rund som sfärisk. Så det låter jag vara öppet.

Vilka skrifter som skaparen lämnat efter sig tror du på?

Tror du på en aktiv skapare är du nog religiös??

Vetenskapen vet naturligtvis inte allt om universum. Ingen vet allt.

Men fakta är trots allt fakta, logik är logik. Av det följer att jorden är betydligt äldre, och så även människan.

Teorier är de bästa förklaringarna vi har av vad det kan vara för fråga. De är bekräftade hypoteser. De är falsifierbara.

Och teorin att jorden är 6000 år är falsifierad.
Citera
2023-06-04, 11:35
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, de tror inte jorden är platt.

Däremot hade de en tendens att sätta Jerusalem i centrum av kartan, och jordklotet i centrum av universum.
Kristna torterade/avrättade personen som sade att jorden var rund.
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak

Du har tillgång till all vetenskap, men ändå så är du så dum för att det inte passar din verklighetsuppfattning. Big bang går däremot att diskutera.
Citera
2023-06-04, 12:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87

Det mentala vs det fysiska/
Ande vs materia/
Förnuftet vs drifterna/
Mjukvara vs hårdvara/
Citera
2023-06-04, 13:11
Medlem
Alla vet att den är äldre än 6000 år det är bevisat.
Citera
2023-06-04, 13:12
Medlem
Nosstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Alla vet att den är äldre än 6000 år det är bevisat.

Och det baserar du på efter vad du lärt dig i skolan, för det har läraren sagt till dig.
Men vilka bevis har du egentligen fått ta del av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in