2023-06-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag kom ut i arbetslivet i efterdyningarna av nittiotalskrisen, massarbetslöshet och höga räntor.
Men då vår generation inte var curlade så bet vi ihop och gjorde det bästa av situationen.

Mina föräldrar som gjort ännu bättre bostadskarriär tog sig igenom en rad ekonomiska kriser.

Nu är jag faktiskt rejält missnöjd med hur politikerna hanterat bostadsmarknaden senaste 20 åren så vi är nog rätt överens där. Varför skulle jag inte vilja att min familj skall ha goda förutsättningar i framtiden?

Kan man bara sätta sig i ungas sits. Trots hög prestation, partner som också presterar högt, stora ambitioner och 70 000 på sparkontot trots att man studerat, så är man helt utprisad. Och kommer aldrig avnjuta samma massiva QE cykel och räntesänkarrace som äldre generationer gjorde. De har levt på sina barns bekostnad.

Cyniskt och äckligt.
Citera
2023-06-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Kan man bara sätta sig i ungas sits. Trots hög prestation, partner som också presterar högt, stora ambitioner och 70 000 på sparkontot trots att man studerat, så är man helt utprisad. Och kommer aldrig avnjuta samma massiva QE cykel och räntesänkarrace som äldre generationer gjorde. De har levt på sina barns bekostnad.

Cyniskt och äckligt.

Säger inte emot, jag vill inte de skall behöva vänta tills de får ett arv för att få det bra, jag är inte femtio än så det kan dröja ett tag.

Däremot kan jag bara konstatera att det lät så här när jag själv blev vuxen också.
Det kommer säkert dröja en del år men det kommer vända upp igen och då gäller det att vara med.

Faktum är att om det sker ett ras i bostadspriserna så kan många unga göra goda affärer, kostnaden för att bygga nytt ser inte ut att sjunka. Skulle inflationen bita sig fast så kommer deras belåningsgrad sjunka precis som den gjorde för mina föräldrar och delvis för mig.
Citera
2023-06-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ja så om du inte lämnar efter ett par miljoner så kommer dina barn inte ha samma förutsättningar som du. Du levde genom historiens QE cykel och ränktesänkningar på 10 procentenheter. Och helt slappa krav på bostadsmarknaden där amortering inte fanns och räntebidrag var enorma. Och där värdeökning gjorde amortering åt dig - inte att du faktiskt amorterade. Såhär ser det ut för miljontals gubbar & gummor idag.

Dina barn kommer få det skit jämfört med dig. Även om de är högutbildade akademiker och drivna.

Det är ett enormt problem.

Visst, det är sant att vi lever i en annan ekonomisk tid än tidigare generationer. Men vi får inte glömma att varje tid kommer med sina egna utmaningar och möjligheter. Nya teknologier, innovationer och förändrade samhällsstrukturer kan skapa nya vägar till framgång för kommande generationer.

Dina barn, som kanske är högutbildade och drivna, kan hitta lösningar på dagens problem som vi inte ens kan föreställa oss idag. Dessutom innebär utbildning och ambition ofta förmågan att anpassa sig till förändrade förutsättningar. Så även om de inte har samma utgångspunkt som du, behöver det inte innebära att de får det svårare. De kan mycket väl skapa sina egna framgångshistorier utifrån de förutsättningar de har.

Slutligen, trots dagens ekonomiska utmaningar, finns det fortfarande gott om möjligheter för de som är villiga att arbeta hårt, vara kreativa och tänka utanför boxen. Och det är precis dessa egenskaper som vi bör uppmuntra hos våra barn.
Citera
2023-06-03, 21:25
Medlem
gratrunkarns avatar
min kompis är i mäklare ock säger inga bostad säljs nu för pris någon vill ha allt är ner mellan 40 och 70 percent men det skrivs inte ut på rigtigt
Citera
2023-06-03, 22:19
Bannlyst
Citat:

Cyniskt och äckligt.

Citera
2023-06-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon

Sparade du ihop mer än 70k medan du pluggade till jurist eller ingenjör i 5 års tid och hyrde en etta för 5-6k/mån?
Citera
2023-06-03, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
min kompis är i mäklare ock säger inga bostad säljs nu för pris någon vill ha allt är ner mellan 40 och 70 percent men det skrivs inte ut på rigtigt
Våren är den tid på året då försäljningen och priserna nästan alltid stiger efter vintern. Med den här typen av bolåneräntor, i en ekonomi som är beroende av nollräntor, har säsongen förvandlats till en komisk tragedi, och dramat lär sannolikt fortsätta medan vi rör oss djupare in i 2023.
Citera
2023-06-03, 23:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det brukar ju stå "budgivning pågår" dvs. presens. Det kan det ju knappast sägas göra om ett enda bud las in för flera månader sedan, då är den inte särskilt "pågående", snarare döende... I nästa steg klickar man på "visa bud" och inte f*n får man upp någon summa på något bud. Två fel på raken alltså.

Jeebus. Aspies i köpatagen.
Citera
2023-06-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sen är det ju ett sjukt system med budgivning i Sverige, öppnar för manipulation och oklarheter.
Det är en feuture, dvs det är exakt detta som är syftet.
Citera
2023-06-04, 00:04
Avstängd
Citat:
Sparade du ihop mer än 70k medan du pluggade till jurist eller ingenjör i 5 års tid och hyrde en etta för 5-6k/mån?

Nä, men förmågan till sparande ändrar sig drastiskt den dag du får en anställning. Som du sen måste hålla då att det blir en heltidsanställning som banken godtar. Ser du nu?

70 k i sparande i dagens läge är ett par månadslöner om man är två. Känns även orimligt att köpa en bostad innan du med säkerhet vet vart du kommer att ha din anställning/företag.

Så nej, det är inte mer synd om unga idag än vad det var för 20 år sen. Att köpa sitt första boende kommer alltid att vara ”dyrt”.
Citera
2023-06-04, 06:42
Avslutad
Citat:

Cyniskt och äckligt.

Jag fattar inte den här posten. Är 70k en stor summa pengar för nån idag? Vad ska man göra med 70k? Jag har iofs aldrig tagit ett lån så det kan vara del i min okunskap i det här fallet.

I övrigt lever vi i tiden när Rom faller. Men det har många generationer fått uppleva.
Citera
2023-06-04, 07:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag är sugen på att köpa en lägenhet med ambition att amortera ned den helt på 20-30 år.
Men räknar man på det verkar det super svårt eftersom jag konkurrerar med typ alla andra som inte har ambitionen att göra det. Lägenheterna är ju dyrare för att ingen betalar amortering.

Vad fan gör man.
Vad är problemet?

Visst kan du spara något extremt i 20-30 år (dvs amortera). Men då har du ju inte råd med så mycket annat. Det är ditt val.

Det du gnäller över är att andra inte vill tokspara och leva på vatten och bröd i 30 år.
Du behöver lära dig att du inte har något att göra med hur andra gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Hur kan bankerna tillåta detta och vad är konsekvensen för de att de tillåter detta pågå?
Tillåta vad?
Vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in