Citat:
Ja här har du onekligen en poäng. Anna 17, Robert 16. Jag förhåller mig fortfarande avvaktande till Roberts berättelse men det var ju som sagt en intressant iakttagelse.
En annan "yngling" som också är okänd är den som "stod och flinade" när de försökte rädda Palmes liv. Om jag minns rätt var det Christina Vallin (?) som fräste åt honom - "det här är inget att skratta åt". Vem var han? Var det inte en tjej där också? Tidigt i händelseförloppet. Som jag och många med mig sagt tidigare har vi fortfarande inte koll på alla som befann sig vid mordplatsen. Har PU det?
En annan "yngling" som också är okänd är den som "stod och flinade" när de försökte rädda Palmes liv. Om jag minns rätt var det Christina Vallin (?) som fräste åt honom - "det här är inget att skratta åt". Vem var han? Var det inte en tjej där också? Tidigt i händelseförloppet. Som jag och många med mig sagt tidigare har vi fortfarande inte koll på alla som befann sig vid mordplatsen. Har PU det?
Anna H måste sagt att han var väldigt ung, när de skrev ordet yngling, bra poäng. Ordet yngling brukar användas till tunna 16-åringar, inte 22-åringar som vuxit klart och fem år äldre än en själv...
Om man ska leta fler detaljer.
Lena B säger i maj att personen i grå jacka beskrev vart skytten sprang, pekade mot gränden. SG såg inte skytten.
Så man får acceptera felaktigheter i förhören om man tror på ynglingen och felaktigheter om man inte tror på honom.
Det måste vara det ultimata testet, tro på ynglingen eller inte.
Hans H´s bok var full av vittnen som ljög, t ex SE och personer som hittat på allting, t ex flickorna som sprang upp från tunnelbanan på andra sidan.
Det enda man kan vara säker på är att man inte kan säga något tvärsäkert om ynglingen med så lite info…
Det var bra debatt om Ynglingen här för en månad sen, långt innan podden. Mellan Whiskeyroy och Mvagippa.
Whiskeyroy:
Israelsson vittnade om att den unge mannen hade blod i ansiktet, när han kom fram till brottsplatsen i sitt vittnesförhör.
Vem var han och var finns uppgifter och förhör med honom i utredningen?
Mvagippa:
Det är Stefan Glantz som har blod i ansiktet efter att ha gjort mun-mot-mun metoden på Olof Palme.
Whiskeyroy:
Hur kan du få detta till att killen med det blodiga ansiktet är Stefan Glantz. Skulle Göran inte känna igen sin egen kamrat som han delade taxi med och som dessutom anlände till brottsplatsen i samma bil som Göran?
Mvagippa:
Stefan Glantz säger i förhör fem dagar efter MOP att han försöker få blod ur Olof Palmes mun och ge denne mun-mot-mun-metoden. Då får man blod i ansiktet . Vid förhöret i maj-86 igenkänner han Anna Hage som den person som ger OP hjärtmassage . Under de första månaderna efter MOP kommer också AH att identifiera SG som den person som tillsammans med henne försökte rädda livet på statsministern. Detta gör att i min värld råder det ingen tvekan om SG är personen som är blodig i ansiktet.
Om det sista kan man fråga, är det rimligt att inte flera personer gav konstgjord andning? Jag var i nästan exakt samma situation nyligen med en avtuppad på gatan. Det var många som jobbade med kroppen i etapper. De höll på 10-15 sekunder, sen reste de sig upp, själv ångrade jag mig efteråt att jag stod där som en SE och inte också gjorde något med kroppen...
Att Anna H pekat ut Stefan G säger inget om ynglingen var där eller inte.
Som du sa, lätt att övertolka detaljer.
Men tycker man kan ta fasta på: flera vittnen har bevisligen försvunnit. Och som du säger, mordplatsvittnena har sagt att det fanns fler personer på plats, än de kända.