2023-06-02, 01:33
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Personen är kanske väldigt ung. Det är rätt normalt att som tonåring eller åren därefter ha någon olycklig kärlek och de flesta "råd" är trams. Det är tiden som avgör. Jag blev tokförälskad i en kille jag var tillsammans med i några dagar och det tog mig 1 1/2 år att komma över honom. Tjugo år senare kan jag verkligen säga att jag inte räknar personen som viktig när jag ser bakåt i backspegeln.

Det känns som om du bara kommer med en massa dumheter. Vi vet inte om personen är förälskad i en okänd eller någon som personen har haft en relation med, känner och så vidare. Det är åldern som gör att man blir kär alltmer sällan och får svårare att bli det, och i det kommer kärleken istället eftersom den är mer rationell och mindre projicerade. Att inte känna något alls är däremot inte hälsosamt. Olycklig kärlek är normalt i livet. Annars hade det inte funnits tusentals böcker och filmer i ämnet
Oavsett hur länge och hur gammal man är så finns det nåt i det? Det handlar om dig. Det är när någon annan har sagt nej till dig. Känslan att du inte kan påverka den situationen . Olyckligt kärlek är ingen kärlek det är din egen hjärna som vill hitta svar och hoppas dfxa det eller kan vara att du har gjort nåt som hindrar dig från att få chans med personen och då reagerar du på dina egna skuldkänslor. För att komma över kärleksorg krävs det djup förståelse av dig själv.
Citera
2023-06-02, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterdoft
Oavsett hur länge och hur gammal man är så finns det nåt i det? Det handlar om dig. Det är när någon annan har sagt nej till dig. Känslan att du inte kan påverka den situationen . Olyckligt kärlek är ingen kärlek det är din egen hjärna som vill hitta svar och hoppas dfxa det eller kan vara att du har gjort nåt som hindrar dig från att få chans med personen och då reagerar du på dina egna skuldkänslor. För att komma över kärleksorg krävs det djup förståelse av dig själv.
Nej.

Förälskelseer handlar om onyanserade projiceringar och kärlek är dess mer förnuftiga och stabila tillstånd.

Det handlar inte alls om att "ha fått ett nej" då majoriteten sannolikt aldrig fått något sådant.
Allt du säger är totalt fel och någon skev analys som grundar sig i dålig mentaliseringsförmåga. Du förstår helt enkelt inte att det är dig själv du pratar om och inte människor generellt som är olyckligt kära.

https://svenska.yle.fi/a/7-975456
https://www.elle.se/lifestyle/darfor-blir-du-foralskad-i-en-viss-person/4331290
https://www.hjarnfonden.se/2023/02/karleken-sitter-i-hjarnan/

Ni som ska "bestämma" hur andra fungerar känslomässigt har som regel svårt att mentalisera kring er själva och andra och förstår inte att ni lider av en funktionsnedsättning när det kommer till er slutledningsförmåga i vad andra känner och tänker eller varför de fungerar som de gör.
Citera
2023-06-02, 02:00
Medlem
Merwinnas avatar
Man kan vara det i flera år, om man fortsätter att mata känslorna genom att ha kontakt med personen, läsa hans inlägg på sociala media, titta på bilder och eventuella videor med honom, tänka på honom, prata om honom med sina väninnor, skriva om honom i sin dagbok, lyssna på kärlekssånger och läsa kärleksdikter och konstatera att "precis så känner jag för HONOM", titta på kärleksfilmer och tänka "så där skulle det vara för honom och mig också, om han bara kom hit och hälsade på mig"...

Det bästa man kan göra är att bryta tvärt, när man har konstaterat att det inte kan bli något. Inte mata känslorna med några stimuli alls som har med honom att göra. Då går det - i min erfarenhet - över på 6-8 månader.

Det längsta jag har haft en crush var nog ungefär fem år. Men jag har ändå alltid varit rationell på det sättet, att jag har FATTAT att vid det laget har personen blivit en lysande drömgestalt i min fantasi, som inte skulle ha mycket med den verklige mannen att göra, om jag skulle få möjlighet att lära känna honom på riktigt.
Citera
2023-06-02, 09:47
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Nej.

Förälskelseer handlar om onyanserade projiceringar och kärlek är dess mer förnuftiga och stabila tillstånd.

Det handlar inte alls om att "ha fått ett nej" då majoriteten sannolikt aldrig fått något sådant.
Allt du säger är totalt fel och någon skev analys som grundar sig i dålig mentaliseringsförmåga. Du förstår helt enkelt inte att det är dig själv du pratar om och inte människor generellt som är olyckligt kära.

https://svenska.yle.fi/a/7-975456
https://www.elle.se/lifestyle/darfor-blir-du-foralskad-i-en-viss-person/4331290
https://www.hjarnfonden.se/2023/02/karleken-sitter-i-hjarnan/

Ni som ska "bestämma" hur andra fungerar känslomässigt har som regel svårt att mentalisera kring er själva och andra och förstår inte att ni lider av en funktionsnedsättning när det kommer till er slutledningsförmåga i vad andra känner och tänker eller varför de fungerar som de gör.
Du är ingen som man kan föra en dialog med. Jag har varken behov att visa min rätt eller motbevisa dig.
Citera
2023-06-02, 09:55
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan vara det i flera år, om man fortsätter att mata känslorna genom att ha kontakt med personen, läsa hans inlägg på sociala media, titta på bilder och eventuella videor med honom, tänka på honom, prata om honom med sina väninnor, skriva om honom i sin dagbok, lyssna på kärlekssånger och läsa kärleksdikter och konstatera att "precis så känner jag för HONOM", titta på kärleksfilmer och tänka "så där skulle det vara för honom och mig också, om han bara kom hit och hälsade på mig"...

Det bästa man kan göra är att bryta tvärt, när man har konstaterat att det inte kan bli något. Inte mata känslorna med några stimuli alls som har med honom att göra. Då går det - i min erfarenhet - över på 6-8 månader.

Det längsta jag har haft en crush var nog ungefär fem år. Men jag har ändå alltid varit rationell på det sättet, att jag har FATTAT att vid det laget har personen blivit en lysande drömgestalt i min fantasi, som inte skulle ha mycket med den verklige mannen att göra, om jag skulle få möjlighet att lära känna honom på riktigt.
Alldeles rätt det är när du tänker logisk och förstår att det är en bild man målar och idealiserar därför gäller no kontact som bäst strategi men en del använder sig av den regeln för att hoppas få tillbaka personen och då är det inte till hjälp.
Citera
2023-06-02, 19:39
Avslutad
Citat:
Hur gick det till? Vad sa det och vad fick du för svar?
Måste säga modigt och bra 👍

Tack jag skrev som det var bara! Liksom jag förstår att du inte känner samma sak, det är heller inte därför jag skriver detta. Jag vill helt enkelt bara få det ut ur systemet, jag är så oherhört kär i dig osv.

Hjälpte i stunden men inte längre..
Citera
2023-06-02, 19:39
Avslutad
Idag är värsta dagen på länge. Klarar knappt av vardagliga sysslor, vara går runt och bölar som en liten bebis. Vet inte hur jag ska passera detta.
Citera
2023-06-02, 22:53
Medlem
Det är dags att rycka upp sig!! ju längre man går ju svårare är det att släppa.... ut och lev lite dejta på som fan, träffa folk, GÖR NÅGOT! sitta hemma och grunna är ingen bra ide
Citera
2023-06-02, 23:41
Medlem
godboys avatar
Citat:

Tror du har helt rätt, det gäller att gå vidare, framförallt ska man sluta mata känslorna genom att inte följa personen på t ex Facebook, man ska heller inte åka förbi för att bara titta på adressen där personen bor, inte kolla upp på Mr.koll mm.

Jag har väl inte haft någon jättelång Crush mer än i grundskolan o gymnasiet, som då varade något år eller så. Sen tror jag att det ingår i tonåren att ha olycklig kärlek och lära sig hantera det, precis som så mycket annat. Jag är ganska rationell av mig och lärde mig rätt tidigt att inte mata just såna hjärnspöken.

Sen kan jag nog tycka att det även kan vara lite fördel att bo i en storstad, där är ju risken inte lika stor att man springer på personen i fråga plus att det finns massa andra man kan vara nyfiken på.
Citera
2023-06-02, 23:48
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Precis så här.
Allt. Precis allt, är riktigt imo också.
Speciellt det där med att bryta omedelbart och undvika att ha någon kontakt alls.

/VV
Citera
2023-06-03, 08:46
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Tack jag skrev som det var bara! Liksom jag förstår att du inte känner samma sak, det är heller inte därför jag skriver detta. Jag vill helt enkelt bara få det ut ur systemet, jag är så oherhört kär i dig osv.

Hjälpte i stunden men inte längre..
Det rekommenderas att skriva en sån brev där man utrycker allt vad man tänker och känner, utan att skicka den men det är starkt av dig att skicka den. Tänker du fortfarande på personen? Då är det bra att skriva ner vad har personen för egenskaper du uppskattar och giller eller av värde för dig (positiva sidor), bredvid skriver du ner de negativa sidor, vad du har märkt som du inte gillar eller i längden kan skapa problem.
Citera
2023-06-03, 09:50
Avslutad
Citat:
Det rekommenderas att skriva en sån brev där man utrycker allt vad man tänker och känner, utan att skicka den men det är starkt av dig att skicka den. Tänker du fortfarande på personen? Då är det bra att skriva ner vad har personen för egenskaper du uppskattar och giller eller av värde för dig (positiva sidor), bredvid skriver du ner de negativa sidor, vad du har märkt som du inte gillar eller i längden kan skapa problem.

Bra tips! Ska skriva sånt brev när jag slutat jobba ikväll och typ bränna upp den efter
Ska göra en lista också

Vi tar studenten på torsdag och kommer aldrig träffa honom igen efter det, vilket såklart gör det lite extra jobbigt. Vi är dock vänner och ska försöka få till en träff, han har dock sagt nej innan. Inte för att han inte vill utan för att han inte vill göra mig liksom besviken eller ge mig falska förhoppningar. Synd att han inte är en otrevligt osv. utan just ör så respektfull osv, gör det svårare att släppa honom…

Tack för tipset, får se om det funkar😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in