2023-06-01, 16:44
  #13861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack men min teori går ut på att LR klarade helt enkelt inte av en separation till och det var därför hon klamrade sig fast vid MJ med katastrofalt resultat för hennes egen del.

Efter ett kort avbrott i deras relation i mitten av maj så var det faktiskt hon som tog kontakt med honom efter att ha sett en bild på Facebook (25/5), hon klarade troligtvis inte av att gå vidare utan uppträdde närmast som besatt de följande 10 dagarna när hon skickade 189 sms till honom förutom alla telefonsamtal. Sms-konversationerna pekar faktiskt i denna riktning, hon gav alltså inte upp utan ville till varje pris fortsätta relationen trots hans misshandel och tunga missbruk.

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/a2vjJA/nar-karleken-blir-besatthet

Hon var kär i honom, men sen var hon rädd för honom samtidigt. Hon ville att han skulle få hjälp för sina psykiska problem, drogproblem etc, samtidigt hadde hon psykiska besvär själv..

Det var en jävla häxdans av känslor, hot, våld och hopp. En häxdans, fattar du? Om du är autist och inte fattar att verkligheten inte är svart/vit så måste du på nåt sätt akseptera att det är så. Försök!

För så ÄR det.
Citera
2023-06-01, 16:45
  #13862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du insinuerar att det hon säger om Lotta inte är sanningsenligt.
Hon underlåter att ge en korrekt bild för att hon är bekymrad över att patienter läser journaler.

Vilket är hur korkat som helst och jag påminner ånyo om att du då även påstår att hon isf inte talar sanning inför polis i förhör.

Nice try men det sket sig.

Tack för att jag får korrigera att du slingrar dig.
Inte alls.
Jag insinuerar inte, jag beskriver hur man skriver.
Att du med dina ögon läser nånting annat än vad som står där, det hänger som alla här förstår, direkt ihop med uttrycket "i betraktarens öga".

Tack för att jag fick visa dig och tråden att du läser andras inlägg som Fan läser Bibeln!
Citera
2023-06-01, 16:46
  #13863
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Helt uppenbart inte!
Jag svarade på din fråga med ett flertal källor. Igen.
Läs på om begrepp och samband innan du svänger dig med dem eller fortsätt bli avklädd.
Jag är inte här för att få en svärm googlade länkar från Wikipedia, nån hälsosida och allt du drog till med utan citat och diskussion.

Jag diskuterar fortfarande Martins psykopati.
__________________
Senast redigerad av develi 2023-06-01 kl. 16:49.
Citera
2023-06-01, 16:59
  #13864
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Inte alls.
Jag insinuerar inte, jag beskriver hur man skriver.
Att du med dina ögon läser nånting annat än vad som står där, det hänger som alla här förstår, direkt ihop med uttrycket "i betraktarens öga".

Tack för att jag fick visa dig och tråden att du läser andras inlägg som Fan läser Bibeln!
Faktum inte och det märks mer än uppenbart att det är påhitt ur huvudet i egenmäktigt syfte och inte från nån erfarenhet från att skriva journaler.
Att anpassa språk till korrekt svenska är givet men att det skulle ändras av nån rädsla för patienter och få en annan betydelse kan du glömma.

Har Lotta upplevt MJ som en vän som lyssnade initialt - och ssk förmedlar detta - så behöver du inte fundera mer kring detta.

Sjuksköterska:

"En gång hade Anncharlott sagt att de inte passade ihop till mannen, och då hade han sagt att det är han som bestämmer. "

Påminner väldigt mycket om det JK., Lottas väninna beskriver:

"Hon sa till Martin att hon inte kunde leva så, att hon ville ha barn och att hon mår dåligt över förhållandet. Då hade han blivit galen och sagt att det är han som bestämmer när förhållandet ska avslutas."
Citera
2023-06-01, 17:03
  #13865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hon var kär i honom, men sen var hon rädd för honom samtidigt. Hon ville att han skulle få hjälp för sina psykiska problem, drogproblem etc, samtidigt hadde hon psykiska besvär själv..

Det var en jävla häxdans av känslor, hot, våld och hopp. En häxdans, fattar du? Om du är autist och inte fattar att verkligheten inte är svart/vit så måste du på nåt sätt akseptera att det är så. Försök!

För så ÄR det.

Ja. Och "it takes two to tango".
Citera
2023-06-01, 17:08
  #13866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Ja. Och "it takes two to tango".

Jo, men om det du skriver skulle haft någon vikt så skulle det här lika gärna kunnat sluta med att Lotta åkte hem till Martin och slog ihjäl honom. Vi vet båda två att det inte var så.
Citera
2023-06-01, 17:19
  #13867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men om det du skriver skulle haft någon vikt så skulle det här lika gärna kunnat sluta med att Lotta åkte hem till Martin och slog ihjäl honom. Vi vet båda två att det inte var så.

Jag förstår inte på något vis vad du menar? Hur gör du den kopplingen?
Citera
2023-06-01, 17:22
  #13868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Faktum inte och det märks mer än uppenbart att det är påhitt ur huvudet i egenmäktigt syfte och inte från nån erfarenhet från att skriva journaler.
Att anpassa språk till korrekt svenska är givet men att det skulle ändras av nån rädsla för patienter och få en annan betydelse kan du glömma.

Har Lotta upplevt MJ som en vän som lyssnade initialt - och ssk förmedlar detta - så behöver du inte fundera mer kring detta.

Sjuksköterska:

"En gång hade Anncharlott sagt att de inte passade ihop till mannen, och då hade han sagt att det är han som bestämmer. "

Påminner väldigt mycket om det JK., Lottas väninna beskriver:

"Hon sa till Martin att hon inte kunde leva så, att hon ville ha barn och att hon mår dåligt över förhållandet. Då hade han blivit galen och sagt att det är han som bestämmer när förhållandet ska avslutas."
Jag har inte skrivit nånting om att "rädsla" skulle finnas med när anteckningar görs. Läs igen!
Jag påpekade bara att eftersom vårdpersonal vet att patienter idag har både rätt och möjlighet att läsa sin journal, så undviker man kränkande formuleringar och undviker att spekulera på ett sätt som patienten skulle kunna ogilla.
Likaså undviker man värdeomdömen gällande patienten. Om man är klok.

Ang ditt citat vad ssk skriver blir jag inte klok på vad du vill illustrera.
Det var inte särskilt mycket av "stöd" som framskymtar där inte!
Så om det är samma syrra som enl dig skrivit en journalanteckning om att "Martin är ett stöd för Lotta" (ungef citat), så går det ju inte ihop med att "det är han som bestämmer". Då stöder man inte, då bossar man. Då är det inte korrekt beskrivet att påstå att Martin är ett stöd för Lotta. Om det är en och samma syrras anteckningar.
Eller hur?

Edit: Du hänvisade mig till att läsa i FUP när jag undrade om Lottas familj gett tillstånd att få ta organ från henne.
Länkarna jag funnit har varit lika döda som Lotta, så nåt svar på min fråga har jag ännu inte fått.
Försöker en gång till:

Är det nån som vet om familjen gav godkännande till vården om att få ta organ från Lotta?
__________________
Senast redigerad av Carinah78 2023-06-01 kl. 17:32.
Citera
2023-06-01, 17:34
  #13869
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag har inte skrivit nånting om att "rädsla" skulle finnas med när anteckningar görs. Läs igen!
Jag påpekade bara att eftersom vårdpersonal vet att patienter idag har både rätt och möjlighet att läsa sin journal, så undviker man kränkande formuleringar och undviker att spekulera på ett sätt som patienten skulle kunna ogilla.
Likaså undviker man värdeomdömen gällande patienten. Om man är klok.
Vad tillför du ang att ssk beskrivit följande som du tog upp med annan skribent om det "develi" citerat?

7 april är hon hos SSK för samtalsstöd och beskriver misshandel för första gången.
3 april hade hon blivit misshandlad:
Han har varit "vän och stöd" i hennes krisreaktion.

11 maj, Sjuksköterska samtalsstöd:
" Patienten är rädd för mannen, försöker hålla låg profil, vågar inte direkt säga att hon ej vill ha kontakt med honom."
Citat:
Ang ditt citat vad ssk skriver blir jag inte klok på vad du vill illustrera.
Det var inte särskilt mycket av "stöd" som framskymtar där inte!
Jag vill poängtera att det som framkommer kring Lotta från ssk är överensstämmande med vad som ses via andra vittnen likaväl.
Citat:
Så om det är samma syrra som enl dig skrivit en journalanteckning om att "Martin är ett stöd för Lotta" (ungef citat), så går det ju inte ihop med att "det är han som bestämmer". Då stöder man inte, då bossar man. Då är det inte korrekt beskrivet att påstå att Martin är ett stöd för Lotta. Om det är en och samma syrras anteckningar.
Det går väldigt väl ihop eftersom det finns en kronologi i en kontakt med en patient.
Det finns en retroaktiv del som är återberättande om vad som skett, en tillbakablick och det finns sen fortlöpande om vad som sker.
Beroende på och utifrån vad patienten berättar.

Så följande är en resumé om hur de möttes, där sköterskan givetvis inte var engagerad i detta än, ditt spån.
Lottas misshandel är som sagt 3 april.

Sjuksköterska psykiatri:
" De hade träffats via nätet. Han hade funnits som ert stöd när hon upptäckte att mannen hon hade varit tillsammans med hade fört henne bakom ljuset. "

Han hade funnits som stöd för henne."

" Han hade varit så förstående"

Han hade "varit en tröst för henne, han var vänlig och snäll men att allt hade ändrats och allt blivit ett helvete för henne."
__________________
Senast redigerad av develi 2023-06-01 kl. 17:45.
Citera
2023-06-01, 17:36
  #13870
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Så är det.
Och när develi gräver upp en ssk-anteckning där det framstår som att vederbörande syrra kunnat konstatera att MJ är ett "stöd" för Lotta, så behöver det inte vara dennas absoluta uppfattning.

Alla sjukskötersor och läkare är högst medvetna om möjligheten ("risken") för patienten att kunna läsa samtliga journalanteckningar rörande sig själv (med några få undantag men de kan vi just nu lämna därhän), så det sker definitivt en anpassning av de anteckningar som förs och hur fakta presenteras.

För vem vill ha ett hembesök av MJ för att denne sett en journalanteckning som gjort honom "missnöjd och besviken"? Dvs fått honom till att flippa.
MJ är inte den typ av patient som vänder sig till patientnämnden eller till Ivo när han bland anteckningarna hittar nånting han stör sig på. Detta vet vårdpersonalen. Man anpassar sig. Särskilt när det redan på långt håll syns att det där, det som kliver in på mottagningen, det är trubbel på två ben..
Ja, eller Svarte-Petter..

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag är väl medveten om att Flashback inte tolererar att man försöker kartlägga postares identitet men så mycket kan jag säga att du med ditt inlägg har visat att du inte har legitimerad sjukvårdspersonal inom ditt umgänge, åtminstone inte sådan som är verksamma inom psykiatrin.

OnT: Det sker hela tiden en anpassning av hur text förmuleras men skrivs så att den ändå innehållsligt är korrekt och oantastlig.
Man skriver så neutralt som möjligt men på ett sätt som kollegor ibland kan uppfatta som "mellan raderna"-info.


När en ssk enl develi skriver att MJ är ett stöd för Lotta, så kan vi faktiskt inte vara helt säkra på att det är dennas innersta uppfattning om saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag har inte skrivit nånting om att "rädsla" skulle finnas med när anteckningar görs. Läs igen!
Jag påpekade bara att eftersom vårdpersonal vet att patienter idag har både rätt och möjlighet att läsa sin journal, så undviker man kränkande formuleringar och undviker att spekulera på ett sätt som patienten skulle kunna ogilla.
Likaså undviker man värdeomdömen gällande patienten. Om man är klok.

Ang ditt citat vad ssk skriver blir jag inte klok på vad du vill illustrera.
Det var inte särskilt mycket av "stöd" som framskymtar där inte!
Så om det är samma syrra som enl dig skrivit en journalanteckning om att "Martin är ett stöd för Lotta" (ungef citat), så går det ju inte ihop med att "det är han som bestämmer". Då stöder man inte, då bossar man. Då är det inte korrekt beskrivet att påstå att Martin är ett stöd för Lotta. Om det är en och samma syrras anteckningar.
Eller hur?
Du påstår ju faktiskt att sjukvårdpersonal pga rädlsa över att få ovälkomna hembesök, förskönar i journalerna.

Det är inte sant.

Vad jag har för människor i mitt vardagsliv och yrkesliv hör inte hit.
Citera
2023-06-01, 18:01
  #13871
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du påstår ju faktiskt att sjukvårdpersonal pga rädlsa över att få ovälkomna hembesök, förskönar i journalerna.

Det är inte sant.

Vad jag har för människor i mitt vardagsliv och yrkesliv hör inte hit.
Det är ett enda sammelsurium av svammel från att ha börjat diskutera mina citat från ssk med en annan.

Som jag skrev tidigt så kommer givetvis inte ordval formuleras i varken nåt tyckande eller inkorrekt svenska.

Om Lotta beskrev vad som skett initialt, dvs från början av februari, då är det givet att dokumentera en kort resumé och det har skett.
Det lär behöva bli begripligt om hon sen beskriver misshandel.

Sen är det däremot fortlöpande dagsaktuellt i behandlingen.

Att formulera nåt finare av rädsla för att en patient läser finns inte. Faktum är att om en patient iscensätter hot ska det snarare vara väldokumenterat att kunna återfalla på om det blir anmälan. Vilket är lika viktigt att ha i åtanke ang en patient, det kan beröra allt från anmälan till försäkringsfrågor vid skada.
Därför sitter den här sköterskan sen i förhör och förklarar när journalen granskas av polis.

För övrigt ser jag inte vitsen öht med diskussionen, men det kanske klarnar. Just nu är det försök att slingra sig.
__________________
Senast redigerad av develi 2023-06-01 kl. 18:11.
Citera
2023-06-01, 18:48
  #13872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Jag förstår inte på något vis vad du menar? Hur gör du den kopplingen?

Ok, nej, men det spelar ingen roll. Glöm hela #13868.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in