Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Visserligen ser mannen på Falks fantombild vid en hastig titt ut att ha en kalott på huvudet om man bortser från resten av huvudbonaden som fantombilds-operatörerna av någon outgrundlig anledning gjort ljust diffus trots att Flaks uppfattat det som en mörk huvudbonad. Så viss likhet finns med din "fantombild"

.
Men den saknar ju skärm, öronlappar och kopplingen till skidåkning. Så här ser min egen "fantombild" ut om man får lov att fortsätta skämta lite.
https://i.imgur.com/mmRSHXz.jpg
Fantombildernas krig! Här skrattar man gott. Jag kan väl undslippa mig nu, att när jag knackade ut den posten hade jag något om "väldigt litet brätte" på tungspetsen, men avhöll mig från det eftersom jag inte visste hur du skulle ta det. För om du tittar en gång till så ser du att skärmen är så liten att den inte finns. Kejsarens nya skärm, den bidde inte ens en tummetott.
I alla fall verkar vi vara på samma våglängd när det gäller "egendomligheten" i Grandmannens huvudbonad. Det är i alla fall ingen vanlig toppluva direkt.
När den diskussionen inleddes så handlade det om "flygledaren" Erikssons iakttagelser av en man med ruskigt utseende och en gulaktig mössa på huvudet. Även om man kanske är frestad att föreslå här att propellermössan kanske tillhör flygledaren själv så kvarstår skämt åsido faktum att den huvudbonad som Eriksson beskriver på mannen knappast kan vara samma som Grandmannens pjäs.
Frågan blir då om Eriksson sett någon annan man än Grandmannen vi talat om. Ända från början har jag hållit öppet för det, men har svårt att få grepp om allt och liksom bestämma mig. Inte för att man behöver bestämma sig utan det går fint att lämna frågor öppna, i alla fall så länge de inte har någon direkt och avgörande betydelse för målet att lösa fallet.
Som jag ser saken är det i alla fall fullt möjligt att Christer Pettersson varit där utanför biografen, men i så fall misstänker jag att Eriksson rört ihop sina minnesbilder och fått ordningen och tiderna om bakfoten. Som jag tidigare visat är det högst troligt, om inte helt säkert, att Eriksson går in på Grand redan vid 23.04 och då frågar Storhök om hon jobbar där. Enligt det scenariot går han emellertid ut igen när han inte kan få svar på sin fråga om när "Amadeus" slutar.
I förhören med Korhonen framgår att hennes iakttagelse av gubben vid pelaren utanför entrédörrarna gjordes vid 23.06. Den exakta tidsangivelsen har förbryllat mig lite, för det framgår inte hur den framkommit. Den mest troliga förklaringen är att Korhonen tittat på klockan alldeles innan de går ut och därför kan säga precis på minuten när iakttagelsen gjordes. Den angivna tiden stämmer också förträffligt med hela min tidsanalys av förloppen vid Grand, för redan en eller två minuter senare börjar folk rinna ut från "Bröderna Mozart" och då måste Storhök & Korhonen iväg innan dess.
Att flygledaren varit in i foajén och talat med Storhök tar jag som sagt för högst troligt, rentav nästan säkert. Det har han gjort medan Korhonen var på toaletten så vi kan sätta tiden till 23.04, direkt efter Ekot slutat på radion. Det är det scenario som ligger närmast till hands för Erikssons första räd.
Men sedan går han ut igen, vilket är ett beteende som i sig innehåller information. För om han bara skulle vänta på att "Amadeus" slutar så är det väl bättre att sitta inne i värmen i foajén än ute i en iskall bil. Varför går han då ut igen? Och varför är han så intresserad av att få veta när "Amadeus" slutar? Om han sitter i värmen i foajén så slutar väl filmen när den slutar. Han kan läsa en kvällstidning i lugn och ro medan han väntar på att föräldrarna ska komma ut från biosalongen.
Ändå går han ut igen, han stannar inte kvar i foajén fastän han nu kommit in i värmen. Kanske är han orolig för bilen. I så fall finns otäckingen kvar därute kring hörnet norr om entrén. Då vill han sitta i bilen ifall att den labile otäckingen företar sig något. Så kan det vara. Men kanske vill han även köra en sväng på stan, dra en repa och titta på någonting därute. Så kan det också vara, och det ena utesluter heller inte det andra.
När Eriksson gått ut igen tar det bara någon enstaka minut förrän besökarna på "Bröderna Mozart" börjar välla ut. Det berättar han om, och då sitter han i bilen. Men han senarelägger det i tiden, till 23.15 eller rentav 23.20 (han ger två olika bud). I praktiken uppfattar han det som "kvart-tjugo över", men i verkligheten slutar filmen redan vid 23.10. Vid pass 23.15 har folkmassan skringats.
Det är då han säger att han går in till Grand, och då lyckas han ta reda på när filmen slutar (kl 23.35) och sedan säger han att han väntar därinne ända tills filmen slutar och föräldrarna dyker upp. Även här har jag mina tvivel.
För jag tror snarare att han visserligen suttit i bilen tills "Bröderna Mozart"-folket kommit ut och i stort sett skringrats, och att han gått in då – fast kring 23.11 snarare än 23.15. Därinne har han fått reda på när "Amadeus" slutar och då inser han att han har ganska gott om tid. Då går han ut en andra gång till bilen och kliver in och sätter sig i den. Det ser Pia Engström medan hon står och pratar med sina kamrater med Robert Gustavsson i spetsen. Klockan är då 23.12 och Pia går strax till bussen.
Sedan står Pia vid busshållplatsen och iakttar då sällskapet Palme vid Bokcirkeln. De avslutar sitt samtal vid 23.14-23.15 och går åt varsitt håll. Pia följer då paret Palme med blicken när de går söderut längs kyrkogården och ända ner till korvkiosken. Klockan är 23.16 när hon släpper dem borta vid korvkiosken och tittar på annat. Det är i det skedet som iakttagelsen av "silverbilen" görs, när den kör iväg söderut längs Sveavägen. Det är alltså samma bil som hon sett en man kliva in i några minuter tidigare. Enligt min uppfattning är det då sannolikt Eriksson som kör iväg.
Men Eriksson berättar inte att han kör iväg, utan i förhören säger han att han satt i foajén under tiden mellan "Bröderna Mozart" och "Amadeus" slutade. Han säger emellertid inte ett barr om vad han företog sig därinne under de första 15 minuterna, men däremot berättar han om hur Roger Östlund kommer in och försöker skaffa växel och ringa. Jag tycker det är lite märkligt att han inget säger om de 15 minuter som leder upp till den östlundska fasen. För Östlund kommer inte in till foajén förrän vid 23.30, alltså bara fem minuter innan "Amadeus" slutar.
Min intuitiva gissning om det här är att Eriksson drog en repa på stan med den fina bilen, men sedan ville han av någon anledning inte berätta om det. Kanske handlar det förtigande inte om polisen utan om föräldrarna, men det kan ju även handla om att han inte vill svara på följdfrågor om vart han styrde kosan om han berättar att han tagit en sväng. Det kan till exempel handla om att han varit uppe på Malmskillnadsgatan och tittat på horor. Det är kanske inget man vill att föräldrarna ska höra, och inte heller är det något man vill ska sitta i ett förhörsprotokoll som kanske blir offentligt.
Att Eriksson gått tillbaka ut till bilen igen säger mig i alla fall att han inte tänkt vänta på föräldrarna i foajén, och i och med att alternativet – att vänta i en iskall bil – är så pass oattraktivt så menar jag att det finns andra motiv till att gå ut igen. Det KAN ju rentav vara så att Eriksson hittat på hela historien om otäckingen i den gulaktiga mössan. Inte för att jag tror det, men helt och hållet kan det inte uteslutas. Däremot misstänker jag att han överdrivit sina iakttagelser om den mannen, och att överdrifterna har något att göra med Erikssons egna förehavanden med bilen.
Är det Christer Pettersson han ser? Det kan absolut inte uteslutas. Om man tänker sig att Pettersson skulle frakta ett halvkilos parti den kvällen för Sigges räkning så torde lite "förspan" ingå i det jobbet. Han vill kolla in Sigges bostad och se om polisen har span på den, och det gör man då kanske från den utkikspunkten på hörnet av Grand. När han sedan ser polisens narkotikaspanare köra därifrån blir kusten klar upp till Sigge. Att Pettersson skulle fungera som kurir för Sigge är heller inget konstigt, för Pettersson var inte lätt att råna och Sigge ville kanske inte bli tagen med ett halvt kilo på sig.
Något i den stilen skulle jag kunna tänka mig om Erikssons otäcking. Men otäckingen är ändå inte otäckare än att Eriksson vågar sig fram till dörrarna och in på Grand. Att han sedan går ut igen kan bero på att otäckingen är kvar därute, och då vill Eriksson vakta bilen. Annars skulle han nog vänta inne i värmen tills någon dyker upp som kan svara på när "Amadeus" slutar. Sedan när "Bröderna Mozart"-klungan kommit ut och Eriksson går in en andra gång är otäckingen borta, precis som han säger i förhören.
Det som stör mig i det här är att Knubbs gubbe, som alltså är urtypen för "skidturist Domus 1960", står precis på den plats där otäckingen enligt Eriksson skulle ha stått. För mig ska det mycket till att otäckingen precis då ska bege sig iväg och istället omgående ersättas av Domus 1960 som framstår som en tönt. Beauty is in the eye of the beholder, men kan en och samme gubbe verkligen uppfattas som en Christer Pettersson-typ av en iakttagare men som en Domus 1960 av en annan? Det är för mig väldigt långsökt.
Det här problemet besvärar mig, och då är det Eriksson som blir "odd man out" i sin beskrivning av mannen. Alla andras beskrivningar pekar åt samma håll, med Storhök & Korhonen kanske lite vid sidan av men inte så radikalt. Men Erikssons är helt ute i lingonskogen. Hur kan det komma sig? Är det två gubbar där trots allt, där Grandmannen avlöser otäckingen just före 23.10? Eller finns det någon annan förklaring till det här? Jag vet inte svaret, men tar gärna emot dina (eller era) tankar om saken.