Citat:
Ursprungligen postat av
HermanSerman
Är inte det troligaste, att GM och LOP gick i det närmaste tre i rad (GM innerst mot huskroppen, säg ett steg efter OP), sedan strax efter avfasningen, stannar GM upp (IM ser det som att han smyger ut från avfasningen, fast i själva verket så stannar bara GM upp, i motljuset ser IM inte GM, han skyms av OP då han går innerst, OPs ryssmössa gör då att GM "göms" inners mot väggen i det mörka som IM ser). Har för mig att Youtube-Jeremiah varit inne på något liknande i någon video. IM ser alltså rätt, fast ändå fel, så att säga.
Den här "vänsterextrema" varianten (i geometrisk mening då) är Borgnäs också inne på. Då lägger man betoningen på förhör numero två med Björkman (Lena Löhrs oräknat), där han säger att han trodde mördaren sköt med vänster hand. Det är därifrån som hela idén om omvänd skottföljd kommer, för om mördaren är så långt ute till vänster så måste han antingen falla in bakom innan han skjuter eller så får han skjuta ettan framför Olof och i riktning mot Lisbeth.
När jag jobbade igenom den här problematiken för några år sedan så tog jag fram två varianter för själva skjutningen: en vänstervariant och en högervariant. Geometriskt sett lägger varianterna en ruterform (tänk kortlek) kring mördaren och Palme. I tröskningen av dem framkom att vänstervarianten förutsatte omvänd skottföljd medan högervarianten hade "vanlig" skottföljd.
Jag var otillfredsställd med det här, för Björkman som var i särklass bäst placerad menade att mördaren sköt med vänster hand. Även Borgnäs insisterade på det. Men ändå kändes inte den omvända skottföljden rätt, och jag ägnade sedan en del tid åt att vederlägga den – vilket omsider också lyckades. Likväl kvarstod problemet med att Björkman säger vänster hand.
Så det blev lite kognitiv dissonans där. Björkman ser mördaren lägga höger hand på Palmes högra axel ögonblicket innan det smäller. Då hinner han inte riva fram revolvern med höger han innan skotten, utan den sitter i vänster hand. För att tala med Krister Petersson så "går det inte att komma runt" det som Björkman säger. Inte för att det hindrat Sonny Björk med flera, men där handlar det om brist på skrupler.
Polletten trillade i alla fall ner ganska snart. Ruterformen i modellen hade en enkel brist. En idiotgrej rentav. Den förutsatte att Palme stod i mitten av ruterformen. Det gjorde han visserligen vid ettan men vid tvåan var han redan nere, eller i alla fall på väg ner. Då kan man skjuta genom ruterformen om man försöker lägga tvåan i bakhuvudet på Palme medan han är på knä. Plötsligt stämmer geometrin, och det är den enda lösningen som den stämmer för.
Slutsatsen blev att mördaren ändå skjuter med vänster hand fast inte i omvänd ordning utan i "vanlig" ordning. Ettan går in i ryggen på Palme, tvåan missar bakhuvudet och går istället genom Lisbeths kappa. Hon har vridit sig till vänster av smällen och har änglavakt.
Märk även att lisbethskottet går snett uppåt med cirka fem grader. Sonny Björk förvrängde ballistiken genom att flytta på nedslagsplatsen för "spökrikoschetten" som både Jan-Åke Svensson och Bengt Palm ser. Han flyttar den tio meter söderut, till södra övergångsstället.
För att få ihop den nedslagsplatsen med hålen i Lisbeths kappa blev Björk och kompani tvungna att låta Lisbeth stå krökt som en märla över Palme i skottögonblicket. Det är inte bara högre skolans akrobatik utan rent omöjligt eftersom kulan skulle ha klippt ryggraden om hon varit framåtlutad. Att den inte klipper ryggraden beror på att hon är upprätt så att skulderbladen trycker ut kappan från ryggraden.
Jag kallar den för "spökrikoschetten" eftersom vittnena placerar den på ett ställe där ingen kula kan ha slagit ner – såvida man inte ska ge sig in på ett tredje skott vill säga. Enligt min mening ska man inte det utan jag menar att spökrikoschetten handlar om en flisa som gått ur trädgrenen som lisbethkulan träffar och klipper av. Grenen ligger i precis rätt vinkel och höjd när kulan går fem grader uppåt och utåt mot andra sidan Sveavägen för att studsa mot husväggen där och sedan landa på trottoaren.
Summa summarum: Den vänsterextrema varianten stämmer inte riktigt utan i så fall måste mördaren tydligt falla in bakom. Dessutom stämmer inte den omvända skottföljden, det kan vi rentav påvisa (men senare i så fall, eller på förfrågan).
Borgnäs återgav en skiss som Björkman gjort när han talade med honom, och enligt den fanns mördaren mycket riktigt långt ute till vänster. Det var emellertid inte Björkmans egen teckning jag fick se utan Borgnäs' återgivning av den. Skissen behöver alltså inte ha varit helt rättvisande, men om vi utgår från att den var det så har vi i alla fall ett problem som tarvar förklaring.
Hur kunde det komma sig att Björkman uppfattade det som att mördaren var så långt ute till vänster? Efter mycken vändande och vridande med geometrin och optiken så kom jag fram till att det beror på att Björkman själv uppfattar det hela snett bakifrån och inte rakt bakifrån som de flesta utgått från. Man tänker sig spontant att Björkman knatar inne på gångbanan bakom sällskapet på tre och plötsligt smäller det. Men det kan inte ha gått till så, för då går skjutningen helt enkelt inte att få ihop.
Lösningen på det problemet finns i förhöret med Björkman från året efter mordet, där han slutligen tillfrågas om vad han företog sig efter att kamraterna gått in på banken. Då svarar han att han stod vid de automatiska dörrarna en kort stund men att de ville stänga och då fick han bestämma sig om han skulle gå in eller bli kvar ute. Han blev kvar ute, och går istället ut lite snett söderut till sträckstenskanten och ställer sig där alldeles norr om reklampelaren. Från den utkikspunkten kan han spana på utsidan (västra sidan) av reklampelaren ner mot Kungsgatan till. Det är logiskt för man ser bättre på avstånd därute än inne på gångbanan.
När Björkman sedan börjar knata hemåt, vilket han enligt bankomattiderna gör knappa två minuter efter att kamraterna kommit ut och fortsatt norrut, så finns två möjliga vägval: antingen rundar han pelaren på dess norra sida när han går in på gångbanan eller så sneddar han in över snösträngen på södra sidan pelaren för att komma in på gångbanan.
Av de två alternativen menar jag att han sneddar in framför pelaren, och det är alltså därför som han ser mordet i lite snedvinkel och inte rakt bakifrån. Vinkeln förklarar då varför han uppfattar det som om mördaren ligger ganska långt ut till vänster. Det beror på silhuetteffekten där de tre "plattas ut" lite åt det tvådimensionella hållet till, och i och med att mördaren befinner sig lite bakom (och Lisbeth lite före) så ser det då ut som om de går i bredd à la "Three Stooges" fastän de inte gör det.
Där har du en "resultatrapport" från min tröskning av den här frågan som du tar upp. Mina två korvören om man så vill, med förhoppning om att de kan vara till hjälp med att få bukt med saken.