Citat:
Jag har också läst hela! Har varit med om det förr att någon som inte läst Den romantiska texten ber om en sammanfattning. Då har jag gjort en resumé ur minnet, dvs vad jag fick ut av den, vad jag uppfattade som centrala och intressanta tankegångar, men det har inte tjänat något till alls för personen som inte läst den förblev precis lika övertygad om att det är oläsligt och värdelöst. Bortkastat möda alltså. Så om inte Saltkatt nappar får du nog göra den där "närläsningen" själv.
Dessutom OT i tråden. Men lite intressant fenomen i sig, att en del tror att allt de inte förstår och inte har läst måste vara obegripligt och värdelöst.
Till ämnet:
Citat:
Malte är nog en sådan som trivs betydligt bättre på sin isolerade skrivkammare än på Gyldene Freden. Precis som Lotass (och Martina Lowden och Helena Granström, för den delen). Det är då fan att det ska vara så svårt att hitta folk som både kan sina saker och kan föra sig åtminstone hjälpligt i offentliga sammanhang.
Jag tror att de du nämner kan föra sig i offentliga sammanhang, men kanske att Svenska Akademien är gammaldags på ett vis som många är obekväma med. Lotta Lotass gillade väl inte att gå på kungamiddag, t.ex. Och måste det vara Gyldene Freden? Sitta med Per Wästberg och Horace Engdahl på Gyllene Freden? Låter hemskt, hemskt jobbigt.