Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
kilo98 kanske känner till några exempel?
Jag tror så här: Akademin har sin sekretess. Så om någon tackar nej till inval så förblir det hemligt. Iaf så länge "god sed" kräver (under dennes livstid eller så).
Akademin har iofs en halvofficiell ställning genom att vara grundad av en kung och därigenom att den handhar olika stipendier.
Men den är inte en del av statsförvaltningen och har inte dess legala krav på transparens (såsom möjlighet att överklaga dess beslut). Akademin väljer in vilka den vill; den ger Nobelpriset till den det vill. Inget kan överklagas. Så det hela försiggår under sekretess och därför kan det vara tämligen svårt att få veta vilka som tackat nej till inval.
+++
(Vad gäller något jag nämnde ovan, om kandidaten som tvekade att bli invald eftersom nyvald medlem måste möta kungen för ett formellt "acceptans-samtal", så kan det möjligen ha varit något Gyllensten berättat. Och att kandidaten ifråga möjligen var Karl-Ragnar Gierow. Som ju ändå blev medlem till sist.
I ljuset av detta och vad som nyss sagts i tråden är det nog så att få eller ingen
under klassisk tid tackat nej till att bli invald. Men för
de senaste årens manövrer och krumbukter kan det jag påstått vara aktuellt, dvs. att propåer och avslag om inval försiggår i det tysta. Inget legalt krav finns på att offentliggöra om något nekat till inval.)