2023-05-27, 06:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Håller med om att bor man hemma hos mormor som vuxen så ska man inte prata om mognad alls. Fick man någon förklaring till varför han gjorde det? Det är ju oerhört märkligt… i den åldern. Jag missade första avsnittet (med flit).

Min tolkning:

Han blev i sammanhanget precis befordrad från löjtnant till kapten och för att kunna bli det så måste man ha en akademisk examen eller minst 180 högskolepoäng.

Arvid sa i programmet efter befordran att han "kände sig färdig med Örebro", vilket tyder på att han studerat där.

Det har från första stund i programmet också sagts att han bor tillfälligt hos mormor varför han antagligen bara haft ett övernattningsrum där vid längre ledighet från studierna.

Det är därför rent löjligt hur mycket fokus många i tråden lägger på det felaktiga "faktumet" att han bor hos mormor.
Citera
2023-05-27, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Hörrudu ingen har väl skrivit att dom vet vad han har för läggning men det går inte att diskutera programmet utan att diskutera deltagarna tyvärr. Det kanske är oetiskt men isåfall är hela programmet oetiskt (vilket jag tycker att det är). Har slutat se nästan alla säsonger i förtid och inte sett de senaste alls innan denna. Hela grejen känns helt fel, det är oetiska matchningar och osunt för deltagarna att ens vara med och bli diskuterade om, vilket är precis vad ”experterna” och produktionen vill att man ska göra. Det var absolut inte illvilligt från min sida att skriva något jag skrivit om Arvid, tvärtom. Vi kan ju vända på det, att du tillskriver andra i tråden ”illvillighet” för att vi uttrycker våra reflektioner precis som du gör kanske tyder på ”illvillighet” isåfall. Jag tycker synd om Ida och blir orolig för Ida precis som jag blir beklämd av att se hur Alex och Agust behandlats i serien,

Personlighetsstörningar är rätt så vanliga, speciellt bland reality-deltagare. Det är inte speciellt långsökt att så många reagerar på Arvids sätt och självupptagenhet. Att det vi ser skulle vara ett stort kap beror väl på hur mycket man bryr sig om status, yta och fasad. Ja han är snygg och framgångsrik och har disciplin, i början av serien tyckte jag också att det var hedervärt. Men hans kyla och omognad och tjat om egentid osv är inget jag önskar varken en syster, vän eller främling jag ser på tv. Inte heller hans ego. En man med ett mindre flashigt jobb, mindre ”perfekt” kropp och välformulerade klyschor och med istället värme och humor hade jag tyckt varit ett bättre kap för en trevlig, klok och levnadsglad, äventyrlig tjej som Ida.

Intressant att du själv tillskriver Ida högre eq än Arvid här faktiskt.
Citera
2023-05-27, 10:29
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Apropå att Arvid säger att han ”inte litar på” att Ida ska kommunicera för och ta ansvar för sina behov i förhållandet. Det är väl Ida som borde känna att hon inte kan lita på Arvid. Han verkar väldigt labil. Tre dagar efter bröllopet får han känslomässig baksmälla och nyförälskelsefasen är över. Ida måste känna stor osäkerhet om hur uthålliga hans känslor och viljor är. Om de skaffar barn, får han känslomässig baksmälla och inser att det var fel beslut för honom? Lämnar han henne i graviditeten?

Ida borde ifrågasätta Arvid mycket hårdare, på samma sätt som Agust borde ifrågasätta Carro och Alex borde ifrågasätta Lina.

Ja det är väldigt intressant att han började prata om henne som kanske inte lämplig/pålitlig att ha barn med, när det väl snarare är tvärtom. Och tänk att vara barn till en pappa med så ambivalent/otryggt anknytningsmönster. Ida kommer att bli den som står för både trygghet och lämplighet medans Arvid kommer tveka på sina pappakänslor, bli förvirrad och orolig när barnen kommer i perioder av trots och utbrott, samt lägga sig senast 22.00 med öronproppar oavsett om de har kolik eller härjar runt.
Citera
2023-05-27, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Ja det är väldigt intressant att han började prata om henne som kanske inte lämplig/pålitlig att ha barn med, när det väl snarare är tvärtom. Och tänk att vara barn till en pappa med så ambivalent/otryggt anknytningsmönster. Ida kommer att bli den som står för både trygghet och lämplighet medans Arvid kommer tveka på sina pappakänslor, bli förvirrad och orolig när barnen kommer i perioder av trots och utbrott, samt lägga sig senast 22.00 med öronproppar oavsett om de har kolik eller härjar runt.
Jag har verkligen hängt upp mig på Arvids ordval, att han inte litar på att Ida ska ta ansvar för att berätta för honom vad hon känner. Tydligen är hon skyldig honom att bevisa sig.

Han är märklig på så många plan.
Citera
2023-05-27, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Min tolkning:

Han blev i sammanhanget precis befordrad från löjtnant till kapten och för att kunna bli det så måste man ha en akademisk examen eller minst 180 högskolepoäng.

Arvid sa i programmet efter befordran att han "kände sig färdig med Örebro", vilket tyder på att han studerat där.

Det har från första stund i programmet också sagts att han bor tillfälligt hos mormor varför han antagligen bara haft ett övernattningsrum där vid längre ledighet från studierna.

Det är därför rent löjligt hur mycket fokus många i tråden lägger på det felaktiga "faktumet" att han bor hos mormor.
Det håller jag med om. Men det finns andra saker med mormor som är underliga (sexkursen).
Citera
2023-05-27, 10:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det håller jag med om. Men det finns andra saker med mormor som är underliga (sexkursen).

Ja, det håller jag defintivt med om. Sexkursen och det eviga kindpussandet. Det är creepy. Skulle sprungit fort och långt om min salig mormor behandlat mig så när hon levde.
Citera
2023-05-27, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Fick hem en av böckerna idag på posten, jag och sambon har skrattat gott åt många av sidorna
Det är alltså Lina som är helt humorbefriad och som inte kunde begripa samhällssatir.
Det roliga är att om de rätta personerna hade sagt till Lina att det är kult och samhällssatir då hade hon tyckt att böckerna var toppen.
Citera
2023-05-27, 11:04
Avslutad
Citat:
Det roliga är att om de rätta personerna hade sagt till Lina att det är kult och samhällssatir då hade hon tyckt att böckerna var toppen.

Är inte kultförfattaren själv den rätte personen? Hon har ju skrivit ett långt försvarstal nu R hon inte alls tar ansvar för att hon påförde skuld och skam på Alex, hon säger även att problemet är att Alex inte stod för vad han tycker är humor. Visst visar han dålig självkänsla men hon själv då? Dessutom låtsas hon fortfarande att hon hittade värsta rasistiska serien (men vägrar såklart återge vilken då hon bluffar).
Citera
2023-05-27, 11:13
Avslutad
Citat:
Är inte kultförfattaren själv den rätte personen? Hon har ju skrivit ett långt försvarstal nu R hon inte alls tar ansvar för att hon påförde skuld och skam på Alex, hon säger även att problemet är att Alex inte stod för vad han tycker är humor. Visst visar han dålig självkänsla men hon själv då? Dessutom låtsas hon fortfarande att hon hittade värsta rasistiska serien (men vägrar såklart återge vilken då hon bluffar).
Jag menar att om nån hade visat henne böckerna och informerat om att detta är en kulttecknare som x,y och z ur kultureliten anser är genial samhällssatir då hade hon o:at och ah:at och hållit med. Känns som att hon är väldigt blek och o-originell.

Sen håller jag med om att ett problem är att Alex inte stod upp för sin humor. Men anledningen till det är ju att Lina dessförinnan gjort en stor sak av att han enligt henne inte hade ”integritet” i tröj-gate. Så även det faller i stor mån på henne.

Lina är en blek PK-kärring. Alex ska vara glad om han kommer undan.
Citera
2023-05-27, 11:24
Avslutad
Citat:
Jag menar att om nån hade visat henne böckerna och informerat om att detta är en kulttecknare som x,y och z ur kultureliten anser är genial samhällssatir då hade hon o:at och ah:at och hållit med. Känns som att hon är väldigt blek och o-originell.

Sen håller jag med om att ett problem är att Alex inte stod upp för sin humor. Men anledningen till det är ju att Lina dessförinnan gjort en stor sak av att han enligt henne inte hade ”integritet” i tröj-gate. Så även det faller i stor mån på henne.

Lina är en blek PK-kärring. Alex ska vara glad om han kommer undan.

Glöm inte hur hon behandlade honom som Rainman för att han inte hade en massa superlativ att säga om just DET rapsfältet bland 100 olika fält dom körde förbi med bilen. Eller fnissade som Mean Girls hela måltiden åt honom, sprang t.o.m. från bordet för att han åt ur boxen på tallriken precis som hon uppmanat honom. Han gick in i detta så super INTE redo med sin katastrofala självkänsla (Tack ”experterna” för er ”omtanke” om deltagarna och tittarna) och sen har hon ryckt undan mattan en gång per dag ser det ut som.
Citera
2023-05-27, 11:29
Avslutad
Förresten Arvid bekräftade att dom typ skrivit på ett kontrakt att följa varandra på instagram. Ingår det även att dom måste promota Maria Farm och Kalle Nordlund eftersom alla på given signal omdelar deras svar-på-tal till journalister? Jag blir äcklad av det ömsesidiga fjäskandet vilket bildar en mur mot konstruktiv kritik och verkligen ser klart gränsöverskridande ut när det gäller psykologernas maktposition gentemot sina klienter.
Citera
2023-05-27, 11:41
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Förresten Arvid bekräftade att dom typ skrivit på ett kontrakt att följa varandra på instagram. Ingår det även att dom måste promota Maria Farm och Kalle Nordlund eftersom alla på given signal omdelar deras svar-på-tal till journalister? Jag blir äcklad av det ömsesidiga fjäskandet vilket bildar en mur mot konstruktiv kritik och verkligen ser klart gränsöverskridande ut när det gäller psykologernas maktposition gentemot sina klienter.

Att de måste följa varandra är ju självklart eftersom man annars lättare kan spekulera i vilka som gjort slut.
Jag tror att de fjäskar för Maria, Kalle etc för om de snackar skit om dem sänker de även sig själva för sin "dumhet" att lockas till att vara med i programmet, så den delen tror jag är frivillig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in