2023-05-25, 23:25
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Något viktigt måste det ha varit, eftersom han redan där började hålla på med väskan. Uppenbarligen trodde han att kusten var klar, och såg aldrig YN och AZ komma runt hörnet. Frågan är om han såg dem alls.

Däremot hade han blivit sedd av LP och LJ. Att LP klarade sig kan ha varit en missräkning.

Som vittne hade han chansen att etablera sig dels i polisens inledande noteringar och dels i media, då fotografer och reportrar snabbt var på plats, men han valde okaraktäristiskt nog att ligga lågt.

Starka papper.

Mördaren utan vapen och motiv börjar jonglera med ”nånting” så snart han möter någon.

Självklart trodde mördaren att ”kusten var klar” efter att ha gått uppför en trappa.

(I dem verkliga världen hade Engström inte kommit ut på gatan.)
Citera
2023-05-26, 00:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Starka papper.

Mördaren utan vapen och motiv börjar jonglera med ”nånting” så snart han möter någon.

Självklart trodde mördaren att ”kusten var klar” efter att ha gått uppför en trappa.

(I dem verkliga världen hade Engström inte kommit ut på gatan.)

Hur lyckades han då få syn på LJ, cirka 40-60 sekunder efter skotten?

Var det inte lite fullproppat då där runt Dekorima? Var den gula linjen blockerad från Sveavägen?

Verkligheter med "benefits"?

Menar du att han ljög om det övriga han gjorde: samtalet med LP, HLR-assistans och rushen på Tunnelgatan?

Varför blev han då förväxlad? Varför gick hans signalement ut?

En dubbelgångare: SE 2?
Citera
2023-05-26, 06:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men läste du vad jag skrev?

Det finns ingen smäll på Lacbandet.

Det är inte logiskt för inget vittne har hört en tredje smäll.

Det är för många vittnen som inte hört en sån kraftfull smäll som hörs ända ner till korvkiosken.

Hör du inte hur orimligt det låter?
Det finns visst en smäll på LAC-bandet.

Två stycken vittnar om att de hört en smäll. Och att ingen nämner en smäll betyder inte att de inte har hört någon. Det är långt ifrån självklart att nämna en avgasknall eller liknande som du hör och inte kan sätta i samband med mordet.

Jag säger heller inte att det här är definitivt. Jag har bara kollat om en tredje smäll, som kan vara den på LAC-bandet skulle förklara den märkliga tidsangivelsen av SE. Och det gör det, och av en slump skulle det även förklara NFs tidsförskjutning på samma gång.
Citera
2023-05-26, 06:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ska vi sänka oss till den nivån tycker du?

De 5 var ett exempel. Jag skriver bokstavligen i samma stycke att det egentligen rörde sig om närmare 10-12.

Tråkig stil av dig.

Om man behöver göra Engström till någon som lider av Asbergers för att få sin tes att gå ihop kanske man ska fundera ett varv extra?

Hon säger ju till och med att de springer över gatan?! Vad är problemet menar du?
Enligt PV befinner de sig ca 15 meter från Tunnelgatan på Sveavägens västra sida. Och enligt honom korsar de gatan ganska omedelbart efter 2:a skottet.

Och väldigt bra exempel på att vittnen refererar till varandra förresten!
och då ser jag en annan man vid Dekorimaaffären där, som jag tycker inte verkar reagera alls på händelsen.

Exakt sådant borde vi hitta om Engström om bara hälften av vad han påstår är sant.
Istället har vi någon som har rykt i ett ben.....

Enligt PV är de i princip först på plats. Förutom de 2 (SG + AH) som gör livräddande försök.
Vi pratar inte om en gigantisk yta här nu Det räcker med att stå vid korsningen och du är bokstavligen på mordplatsen. Engström måste ha sett dem. Och de måste ha sett Engström.

Suck......

- 2 andra personer tar ju också åt sig äran med att peka in i gränden....behöver vi en 3e?
- LL har sagt otroligt mycket över åren. 86 har han inte sett språngmarschen.

Nej, det finns inget i materialet som kan ge oss slutsatsen att Engström var på plats efter skotten.
Det saker som med fantasi möjligtvis kan påvisa att han var där.
Men från det är det extremt långt till vad Engström faktiskt påstår i sina förhör.
Det är inte att tillskriva honom autism att ta honom på ordet. När han säger att två är framme vid LOP så är det märkligt att anta att han nödvändigtvis måste inkludera även folk som inte är i kroppens direkta närhet utan springer vid sidan av och pratar med taxibilar.

Inget vittne beskriver över huvud taget mordplatsen efter mordet så detaljerat. Och verkligen inte utan att få direkta frågor om det. Det är nämligen inte så intressant i sammanhanget.

Och du påstod två saker. Att de bara behöver springa över gatan och att de gjorde det direkt efter skotten. Inget av det stämmer ju. De har sprungit efter att de sett en kille avlägsna sig från platsen, och de har en förskjutning i höjd på Sveavägen att ta in också. Det är inte bara rakt över gatan.

Om vi ska prata om att vittnen refererar till varandra kan vi ju också minnas att SE, till skillnad från de flesta andra på plats faktiskt är utpekad. Men där har ni ju bestämt er med härlig hjärngymnastik att det är JÅS som pekas ut. För att det måste vara så. Eftersom SE är gm.
Citera
2023-05-26, 06:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det finns visst en smäll på LAC-bandet.

Två stycken vittnar om att de hört en smäll. Och att ingen nämner en smäll betyder inte att de inte har hört någon. Det är långt ifrån självklart att nämna en avgasknall eller liknande som du hör och inte kan sätta i samband med mordet.

Jag säger heller inte att det här är definitivt. Jag har bara kollat om en tredje smäll, som kan vara den på LAC-bandet skulle förklara den märkliga tidsangivelsen av SE. Och det gör det, och av en slump skulle det även förklara NFs tidsförskjutning på samma gång.

Det är ljudet när larmsamtalet kopplas upp till den som LL pratar med. Släpp folieekan och gå vidare.
Citera
2023-05-26, 06:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det är ljudet när larmsamtalet kopplas upp till den som LL pratar med. Släpp folieekan och gå vidare.
Kan du bevisa det på något sätt? Kan du presentera något liknande ljud från en annan upptagning?

Eller är det som vanligt så för att det måste vara så.
Citera
2023-05-26, 06:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är inte att tillskriva honom autism att ta honom på ordet. När han säger att två är framme vid LOP så är det märkligt att anta att han nödvändigtvis måste inkludera även folk som inte är i kroppens direkta närhet utan springer vid sidan av och pratar med taxibilar.

Inget vittne beskriver över huvud taget mordplatsen efter mordet så detaljerat. Och verkligen inte utan att få direkta frågor om det. Det är nämligen inte så intressant i sammanhanget.

Och du påstod två saker. Att de bara behöver springa över gatan och att de gjorde det direkt efter skotten. Inget av det stämmer ju. De har sprungit efter att de sett en kille avlägsna sig från platsen, och de har en förskjutning i höjd på Sveavägen att ta in också. Det är inte bara rakt över gatan.

Om vi ska prata om att vittnen refererar till varandra kan vi ju också minnas att SE, till skillnad från de flesta andra på plats faktiskt är utpekad. Men där har ni ju bestämt er med härlig hjärngymnastik att det är JÅS som pekas ut. För att det måste vara så. Eftersom SE är gm.

Citat:
Kan du bevisa det på något sätt? Kan du presentera något liknande ljud från en annan upptagning?

Eller är det som vanligt så för att det måste vara så.

Går säkert att hitta liknande ljud om man gräver djupt.

Men framför allt är det ingen annan som minns en knall, modell snärtig fyrverkeripjäs, cirka 45 sekunder efter skotten. Då hade de som var där blivit mycket rädda: LL, JA, JÅS, HJ, SG & Co, AH, KJ och LP. Du menar att ingen av dem skulle ha reagerat på en tredje knall.

NF måste minnas fel hur långt han gick. Han hann sannolikt passera första korsningen och befann sig cirka 150 meter ifrån. Annars skulle han väl inte ha kunnat se någon blå jacka i porten?
Citera
2023-05-26, 07:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Går säkert att hitta liknande ljud om man gräver djupt.

Men framför allt är det ingen annan som minns en knall, modell snärtig fyrverkeripjäs, cirka 45 sekunder efter skotten. Då hade de som var där blivit mycket rädda: LL, JA, JÅS, HJ, SG & Co, AH, KJ och LP. Du menar att ingen av dem skulle ha reagerat på en tredje knall.

NF måste minnas fel hur långt han gick. Han hann sannolikt passera första korsningen och befann sig cirka 150 meter ifrån. Annars skulle han väl inte ha kunnat se någon blå jacka i porten?

Men gör det då innan du hävdar saker bestämt.

Vi vet inte om någon har reagerat på en tredje smäll. Vi vet bara att ingen har rapporterat in det. Det är en väsentlig skillnad. Och självklart håller jag med om att bristen på rapporter om det är något som talar emot det här scenariot. Det är dock inget som på något vis gör det omöjligt.

Det är också en möjlighet. Det enda jag har sagt att en tredje smäll skulle funka som förklaringsmodell det med.
Citera
2023-05-26, 07:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men gör det då innan du hävdar saker bestämt.

Vi vet inte om någon har reagerat på en tredje smäll. Vi vet bara att ingen har rapporterat in det. Det är en väsentlig skillnad. Och självklart håller jag med om att bristen på rapporter om det är något som talar emot det här scenariot. Det är dock inget som på något vis gör det omöjligt.

Det är också en möjlighet. Det enda jag har sagt att en tredje smäll skulle funka som förklaringsmodell det med.

Har ett jobb att sköta som upptar större delen av dagen. Har inte tid med sådana efterforskningar, men har minnen av liknande ljud från uppspelningar.

Sedan hörs det ju ingen knall, utan ett ljud av en uppkoppling. Matte har slagit blå dunster i dig.
Citera
2023-05-26, 08:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nej men det ingår väll i vittnet-SE vanligaste hypotes att hittar på detta för att komma tidigare och vara viktig.

Absolut!

Dock existerar det ju tappra försök (främst på diverse forum) med att försöka påvisa att Engström överlag talar sanning.

Ska man lägga fram hypotesen att Engström primärt talar sanning finns det en hel del saker man behöver reda ut.

Enligt mig - Ska man reda ut vad Engström egentligen gjorde under de där 20 min behöver man först landa i att hans utsagor helt enkelt inte går att förena med övrigt händelseförlopp.
Citera
2023-05-26, 09:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Har ett jobb att sköta som upptar större delen av dagen. Har inte tid med sådana efterforskningar, men har minnen av liknande ljud från uppspelningar.

Sedan hörs det ju ingen knall, utan ett ljud av en uppkoppling. Matte har slagit blå dunster i dig.
Det behöver du inte göra. Men då kan du inte heller bestämt hävda att det är så. Varken du eller jag kan veta det.

Och jag förstår inte varför matte måste dras in i detta. Han har bara gjort en ljudförbättratring på det ljudet. Det hörs i originalet också.

Det som talar för att det är ett riktigt ljud och ej uppkopplingsljud, enligt mig, är att det ljudet är klippt i början. Hela ljudet kommer inte med. Är det ett uppkopplingsljud borde väl hela ljudet vara med.

Sedan har en för lång fade mot vanliga sprak. Jag låter verkligen det låter som en avgasknall eller liknande. Men det är klart det är möjligt att det är ett uppkopplingsljud. Den kunskapen för att avgöra det har jag inte.
Citera
2023-05-26, 09:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Jo, det är att tillskriva honom autism

Läs följande utdrag ur förhöret 25/4:
Uppslag:E63-00-C

F: Vad var det för människor runt omkring?

Stig Engström: Ja jag upptäckte en dam som låg på knä, och hon låg då med ryggen ut mot Sveavägen. Hon vädjade både med ögonen och bad att någon skulle hjälpa till att skaffa en ambulans väldigt fort.

Hon såg behärskat chockad ut, men sprang ändå upp och ner vid tillfället trots att hon hade sagt att dom har skjutit mig också, säger den här damen som jag senare får veta är Lisbeth Palme.

Jag tänker att hon kan inte vara särskilt allvarligt skadad eftersom hon för sig ganska obehindrat upp och ner, och fram och tillbaka så fort det kommer någon person så började hon prata om ambulans igen.

I alla fall då är ju min första tanke att avbryta min färd mot tunnelbanan, och eftersom jag har gått

Stig Engström: Röda Korsets förstahjälpenkurs och håller på med lite sån verksamhet på Skandia dessutom, med bulkuddar och sådant, så förstod jag att eftersom munnen var fylld med blod och det rann ur näsan, att så fort som möjligt försöka och få andningsvägarna klara.

Då har vi, ungefär samtidigt kommit fram tre stycken personer.

Jag har en ung flicka till vänster, och en ung grabb till höger. Flickan tar pulsen och vi två andra försöker och få den här personen som visade sig vara Olof Palme i framstupa sidoläge för att blodet skall kunna rinna undan.

F: När du kommer fram då är det bara Palme och hustrun Lisbeth som är där?

Stig Engström: Ja, och två till.

F: Och två till. Vad är det för några?

Stig Engström: Ja som jag minns det två unga personer, en ung flicka som är till vänster, och en ung man som är till höger. Flickan är mest koncentrerad på att försöka ta pulsen och säger att, ömsom kan jag uppfatta pulsen, och ömsom säger att nu kan jag inte känna pulsen.

När i händelseförloppet kan detta ha utspelat sig menar du?
Han får ju en direkt fråga på vilka som befann sig där och han svar LOP + 2 till.

Du förstår väl att ytan är väldigt liten här? Mordplatsen är precis vid Sveavägen.
Det går bara inte att missa övriga människor som ansluter.
Stig kan bara inte (om man utgår från hans egna ord) vara ett sent ankommande vittne.
Enda möjligheten till det är om merparten av hans uppgifter helt enkelt inte är självupplevda.
Alternativt har han autism.
Citat:
De börjar springa efter att GM har börjat springa ja...Är inte det direkt efter skotten? Eller hur länge stannar GM enligt dig? Förskjutning? Enligt PV befinner de sig ca 15 m ifrån Tunnelgatan på Sveavägens västra sida. Alltså är förskjutning ca 15 m. Mycket mer kan det inte vara då de faktiskt ser delar av händelseförloppet.
Citat:

Korrekt. Det är med all säkerhet JÅS som pekas ut. Du är en utav väldigt få individer som inte har accepterat det.

Sedan håller jag inte alls med om att andra inte är utpekade. Förhören bokstavligen kryllar med referenser till varandra. Det är för det mesta solklart vilka de talar om. Många nämns av många andra. Inte med namn självklart. Men fortfarande, man förstår vilka de pratar om.

Men för att hitta Engström behöver man gå igenom alla hans konstiga uppgifter och försöka korrelera det med något som möjligtvis kan vara han. Någon rycker i ett ben. Någon vill vända OP. Ett par står på Sveavägen. Etc Etc.

Inte någonstans beskriver någon en äldre man som pratar med LP eller jagar poliser.

Jag måste säga att jag finner din ståndpunkt smått fascinerande.
Det verkar helt omöjligt för dig att landa i att Engström helt enkelt ljuger om väldigt mycket.
Men du har inga problem alls att köpa en "smäll" som då ska ha hörts från iaf Götabanken till korvkiosken (måste varit en jävla smäll), men ingen på plats nämner den. Låt mig gissa. Ingen fick frågan om smällen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in