Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
PV (tillsammans med CV) säger att han omedelbart efter skotten korsar Sveavägen och anländer till brottsplatsen. Bara då är de 5 st. AH, SG, KJ, PV och CV. Och AB förstås.
Engström beskriver inte 5 personer (eller AB för den delen heller). Och egentligen rörde det sig om 10-12 personer en ganska kort stund efter skotten.
Engström kan bara inte ha hört din smäll och sedan kommit fram i tid för att enbart se LOP och 2 personer till.
Oavsett hur du kämpar emot beskriver Engström en tid i händelsförloppet som hände precis efter mordet. Och det rör sig om en väldigt kort tid. Vi pratar om tiden det tar att korsa Sveavägen.
Och jag kommer inte över att ingen i materialet ens nämner denna gubbe som har assisterat med OP, pratat med LP, guidat poliser och gjort en språngmarsch. Det är helt enkelt inte rimligt. Det går inte att dra någon annan slutsats än att han ljuger.
Jag rekommenderar dig starkt att gå tillbaka att läsa förhören. Iaf med de individer jag tidigare har radat upp. Det finns hur mycket referenser som helst mellan varandra. Men ingen nämner Engström eller något han påstår att han har gjort.
Då sjönk det alltså från 10-12 till 5 helt plötsligt.
Och så missar du en detalj. SE säger bara vilka som är framme vid kroppen. Det ska man inte blanda ihop med hur många som var vid mordplatsen.
Sedan som vanligt måste jag kolla igenom förhören och upptäcka att det ni kastar ur er inte är helt sant. Såhär står det i förhöret med CV
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E167-00-A
"F: Ja, Christina. Vill du berätta vad för någonting som du iakttog, när ni kom och gick på Sveavägen.
W: Ja, jag gick på andra sidan Sveavägen och jag hör först ett skott och tittade över - ja, på andra sidan av Sveavägen - och ser då ingenting, men hör ett nytt skott och tittat dit igen och då ser jag tre personer varav en - jag vet inte om han redan ligger där eller om han har fallit ihop då men i alla fall och så en som springer väg. Och då springer jag och min bror över gatan och då ser jag en annan man vid Dekorimaaffären där, som jag tycker inte verkar reagera alls på händelsen.
F: Du börjar med att säga, att ni gick på andra sidan. Du menar alltså, att ni gick då på Sveavägens västra körbana i riktning mot Kungsgatan. Stämmer det?
W: Ja.
F: Hade ni kommit fram till korsningen med Tunnelgatan, när du hör det här första skottet eller var någonstans befann ni er? Kommer du ihåg det?
W: Ja, innan korsningen. Jag kan inte säga exakt, men det var femtio meter därifrån kanske.
F: Så lång bit som femtio meter?
W: Är det femtio meter ända där? Nej, då var det inte alls så långt. Ja, det var innan någonstans där. Det var snett över så såg man ...
F: Var det mycket folk i rörelse vid det här tillfället?
W: Nej, inte så mycket. Det var det inte.
F: Så du tror då, att det var cirka tio meter
W: Ja, tio meter kanske stämmer bättre."
Från det här kan vi ta två saker. Dels stämmer inte det du sa om att de springer iväg direkt efter skotten. Utan först observerar de en man som springer därifrån, därefter beger de sig. Det kan röra sig om en förskjutning på 5-15 sek innan de beger sig. Det är lite oklart efter som den detaljen aldrig reds upp i förhören. Det enda som sägs är, kollade över-såg en man springa ifrån-sprang över själva. Mer exakt än så är det inte.
Det andra man kan ta ifrån det här är att det är oklarheter i hur långt bort dom var. Hon börjar med 50 meter från korsningen och blir av förhörsledaren rättad till 10m, oklart varför. Men det är alltså inte bara rakt över gatan de måste springa, de måste också snedda en oklar bit för att ta sig till mordplatsen. Hon säger att de gick över innan övergångstället. Så det är först över gatan, och sedan en bit till. Det är inte alls säkert att dom är där redan efter 20-30 sek.
Sedan har vi det här senare i förhöret
"F: Vad gjorde du, när ni hade kommit fram till den här mannen som låg ner på gatan?
W: Ja, min första tanke var det att ambulans - vi måste skaffa ambulans och då sprang jag fram till en taxibil som stod där."
CV går alltså inte fram till kroppen när hon är framme vid mordplatsen, hon kan ju då svårligen räknas in bland de som är framme vid OP. Det verkar vara oklart vad PV sysslar med väl där, så honom vet jag heller inte om vi kan räkna in.
Så som sagt. Gör lite efterforskningar och visa på felaktigheter istället för att bara kasta ur dig saker som du inte vet om dom stämmer, och så måste jag kolla upp det. Länka istället var du har läst det och plocka ur de delar av förhöret som är relevanta.
Sedan vet jag inte hur många gånger jag måste påpeka att de där sakerna visst finns i materialet. GS ser en man som dirigerar, LL påstår att han sett språngmarchen, AH återger samma detaljer som SE om ett samtal, folk pratar om folk som är framme och rycker i ben och pratar om framstupa sidoläge. Att man väljer att inte tro det är en annan sak. Men sakerna finns absolut i materialet.