Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Väl sammanfattat! Karln är ett mysterium.
Varför tittade han på klockan? Om inte hade han som vittne sett tillräckligt för att bli kallad till rekonstruktion, och bli tagen på det allvar som han hoppades på?
Hypotesen är väl att han faktiskt inte tittade på klockan. Det är hans "bortförklaring" för att förklara varför han missade allt av värde. Lampers spekulerar ju om att Engström kom fram ca 30-40 sek efter mordet och höll sig sedan i bakgrunden. Alternativt att han gick förbi Tunnelgatan och kom sedan tillbaka när han såg från håll att något hände.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Var det för att dölja att han kom till platsen något, cirka en halvminut, senare. Var det för att spegla GM:s rutt och hur denne plockade fram vapnet?
Lampers hypotes är ju att Engström ökar på sin förväxlingshistoria då han märkte att den gav honom uppmärksamhet. För att han faktiskt vill bli förväxlad är ju även Lampers slutsats. Och även Lampers lägger fram att det är just det som är mest försvårande och svårförklarat när det kommer till Engström.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Men i så fall blev han knäpp i rekordfart med sin förväxlingslängtan, över natten av allt att döma. Ungefär i samband med "Extra: Rapport", när han kastar sig på luren och börjar vaska fram utstämplingstiden ...
Mmm. Det där är inte enkelt. Och det kommer alltid att "störa" mig.
Slutsatsen blir ju att upplevelsen (om han inte är GM) måste ha påverkat honom något oerhört.
Kanske var han sedan tidigare redan på en mental bristningsgräns?
Karriären hade ju stått still sedan tidigt 80tal. Äktenskapet var troligtvis kallt.
Ekonomin ska ju ha varit kämpig. Urkass självkänsla. Längst ner i den sociala hierarkin i Täby. Sviktande fysiskt hälsa och en ökande alkoholkonsumtion.
Plötsligt får han strålkastarljuset på sig.....Det kanske kändes farligt härligt att få ljuset på sig en stund?
Jag spekulerar bara. Men ska man lägga fram hypotesen om Engström som "varande" behöver man förklara varför karln aktivt försöker bli förväxlad med GM. Det kommer alltid vara svårt att greppa. Och det kommer alltid att störa mig.