Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Låter lite konstigt att en värnpliktig sergeant från S1 skulle få stridsuppgift att med kompani, oklart vilken typ skytte?, besätta och försvara Stäketbroarna norr om Enköping när de befann sig i vad jag tycker mig höra Örsundsbro med 28 mils marschväg.

Men någon kanske kan lyssna bättre än jag och korrigera.

Ösrsundsbro ligger i Enköpings kommun. Dom måste mena 28 km.
Avser förmodligen pansarskyttefordon från P10 Strängnäs.
Citera
2023-05-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qoz
Du skulle för en tid sedan träffa en informatör som hade bäring på en eventuell lösning av MOP, efter det vände du på klacken då du hade fått det bekräftat från din kontakt att du hade fått en hel del om bakfoten, men mer kunde du inte säga, utöver att du efter den här kontakten hade en klar bild om vad som hänt, eller snarare om vad som inte hänt den 28/2-86. Sen dess har du envist påpekat för många om att det finns ingen bäring i bl.a. mötesscenariot och på senare tid, även med ihärdig och hetsk bestämdhet, riktat bort ljuset från allt som har med eventuella militära övningar att göra osv.

Vad är anledningen till att du vänt på klacken? Alltså mot hur du resonerade första åren. Andra respekterade skribenter har ju hintat om eventuella militära övningar, både i och utanför Stockholm, bl.a. 14thInt som exempelvis nämnt "Mjölkört". Även operationen Cosi Fan Tutte, som ingen kände till på bra länge, började det nysa om "nyligen", om än ingen koppling åt det militära (återstår att se), så visar det väl på att det både kan och har funnits hemliga operationer som sannolikt förgrenas på ett eller annat vis i MOP.

En skribent bland de desinformatörer som blivit avklädda sen länge och som mig veterligen fortfarande är ganska aktiva och låtsas som att det regnar, stavas Utredaren, ska vi sätta dig i samma fack?

Vi hade ju siffernörden som började lovande för något år sen, han som ville få Fauzzi till GM, som fick ge med sig till slut och började trava på annan bana. Även andra som Gothus, Iesho, Cianelli plus ett dussintal andra verkar fått kramp i fingrarna senaste åren.

Tycker Paketipiketen börjat lovande, och underhållande, även om timingen av hans närvaro ter sig något suspekt så har jag inte sett någon trovärdig förutom Mvagrippa bjuda på lite dans, men festen har ju bara börjat.

Eftersom jag är omnämnd här så tar jag det för att bli uppbjuden på golvet. Det är ju ett hyggligt inlägg dessutom. I alla fall ganska. Annars har det inte varit någon lustiger dans igår och idag, utan lite mer togaparty à la Deltagänget kanske. Men städpatrullen har visst varit inne och röjt upp i röran.

Med de hälsningsfraserna avklarade ville jag mest bara upprepa ett par saker på substansfronten.

Den första handlar då om tidsanalysen jag gjort, och som visar att den officiella mordtiden hamnat fel med cirka två och en halv minuter. Istället för 23.21.30 ska tiden heta 23.19.00, det är vad jag funnit i min utredning av tiderna som pågått i gott och väl tre år vid det här laget.

Det resultatet ville jag "avrapportera" här på forumet i en slags provkörning, för att se hur andra som är intresserade och insatta reagerar på det. Den feedback jag fått hittills tycker jag har varit värdefull men skulle gärna se ytterligare diskussion av saken – förutsatt då att den sker på ett acceptabelt sätt med hyfs och fason, och gärna en glimt i ögat lite då och då.

Så det är då huvudanledningen till att jag är här på forumet och härjar. Medan jag ändå är här så menar jag att man även kan pröva lite andra idéer och hypoteser som verkar ligga, eller åtminstone kunna ligga, implicit i de scenarier och förlopp som följer på korrigeringen av tiderna.

I den här kategorin hamnar då sådana "stora" frågor som den om ett mötesscenario vid mordplatsen eller flyktbilsfrågan vid Snickarbacken. Vidare hakar tidsfrågorna i sådana problem som skeendet utanför Grand före mordet, utryckningsfordonens eventuella försening, osv. Allt detta har vi varit inne på, i alla fall i någon mån.

Om mötesscenariot har jag lagt fram en rad omständigheter och vittnesuppgifter som sammantaget mycket starkt tyder på att ett möte varit planerat vid Dekorima, och att mannen som följer efter paret Palme från Grand till Dekorima känner Palme och följt med denne till mötesplatsen om än på lite avstånd. När mordet sedan sker stannar han emellertid inte och hjälper Lisbeth utan flyr istället springande upp på åsen. På den här idén har jag till viss del fått feedback, men kärnfrågan har ingen tagit upp utan det har då handlat om förloppet från Grand ner till Dekorima och inget annat.

Om Snickarbacken har vi inte kommit så långt ännu, men jag har i alla fall lagt fram några idéer. En central sådan är att vi måste utgå från att mannen som hoppar in i en väntande bil som sedan drar iväg med rivstart har med mordet att göra. Och har han med mordet att göra så kommer han med största sannolikhet från mordplatsen över åsen och dit. Både tiden och stadsgeografin lägger då starka restriktioner på hur mannen kan ha tagit sig dit. Här har jag emellertid inte fått någon feedback alls, i alla fall inte hittills.

Eftersom du nu tar upp det här så ville jag passa på att inbjuda dig till en sakdiskussion av de här frågorna, så får vi se hur det låter från ditt håll. Kanske har du synpunkter eller egna idéer som kan föra saken framåt? Här vill jag även understryka, att dem du förtrampar som nedkämpade ändå har en del intressanta idéer att komma med – detta även om de kanske gått bet på totallösningen. Bara för att någon snubblat på ett hinder längs banan – kanske vallgraven då – så behöver man ju inte kasta ut barnet med badvattnet. Metaforen haltar men haltande metaforer kan ju också vara kul.
Citera
2023-05-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ösrsundsbro ligger i Enköpings kommun. Dom måste mena 28 km.
Avser förmodligen pansarskyttefordon från P10 Strängnäs.

Tack, då har väl Google fel.

Delad rutt
Från Örsundsbro till Stäketbron via väg 55 och E22.

3 tim 30 min (281 km)
3 tim 30 min med aktuell trafik

1. Kör söderut på Enköpingsvägen mot Bangårdsvägen
2. Sväng vänster till väg 55 (skyltar mot Enköping)
3. I rondellen tar du 1:a avfarten och stannar kvar på väg 55
4. Ta infart E18/väg 55 till Oslo/Strängnäs/väg 70/Mora
5. Ta avfart 141 mot väg 55/Strängnäs/Enköping V/Sjukhus
6. I rondellen tar du 2:a avfarten in på väg 55
7. Kör ut ur rondellen vid väg 55
8. Sväng vänster för att fortsätta på väg 55
9. Ta infart väg 55 till Norrköping/E20/Stockholm/Göteborg/Eskilstuna
10. Kör in på väg 55/E20
11. Ta avfart 137-Trafikplats Biskopskvarn mot väg 55
12. I rondellen tar du 1:a avfarten in på väg 55
13. I rondellen, fortsätt rakt fram in på väg 53/väg 55
14. I rondellen tar du 1:a avfarten in på väg 55
15. I rondellen, fortsätt rakt fram in på Kungsvägen/väg 55/väg 57
16. I rondellen tar du 2:a avfarten in på väg 52/väg 55/väg 56
17. I rondellen tar du 2:a avfarten in på väg 55/väg 56
18. Kör ut ur rondellen vid väg 55/väg 56
19. Kör in på E4
20. Ta avfart 119-Trafikplats Norrköping Södra in på E22 mot Kalmar/Flygplats/väg 209/Arkösund/Norrköping S
21. Ta avfart Trafikplats Kneippen in på E22 mot Kalmar/väg 209/Flygplats/Arkösund/Centrum/Industrilandskapet/S Hamnen
22. Håll till höger där vägen delar sig, följ skyltarna mot E22/Kalmar/väg 209/Flygplats/Arkösund/Centrum/Industrilandskapet/S Hamnen
23. Håll till vänster och fortsätt på Söderleden/E22
24. Kör i högerfilen och ta påfart E22 mot Kalmar/Söderköping
25. Håll till vänster och fortsätt på E22
26. Fortsätt rakt fram för att stanna kvar på E22
27. Fortsätt rakt fram för att stanna kvar på E22
28. Sväng vänster till väg 213 (skyltar mot Loftahammar)
29. Sväng höger
30. Sväng vänster till Ekvägen
31. Sväng höger till Stäketbron
32. Ankomst till plats: Stäketbron
För bästa rutt i nuvarande trafiksituation kan du besöka https://maps.app.goo.gl/RYngqCwD11urHXiH8
Citera
2023-05-25, 16:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qoz
Du skulle för en tid sedan träffa en informatör som hade bäring på en eventuell lösning av MOP, efter det vände du på klacken då du hade fått det bekräftat från din kontakt att du hade fått en hel del om bakfoten, men mer kunde du inte säga, utöver att du efter den här kontakten hade en klar bild om vad som hänt, eller snarare om vad som inte hänt den 28/2-86. Sen dess har du envist påpekat för många om att det finns ingen bäring i bl.a. mötesscenariot och på senare tid, även med ihärdig och hetsk bestämdhet, riktat bort ljuset från allt som har med eventuella militära övningar att göra osv.

Vad är anledningen till att du vänt på klacken? Alltså mot hur du resonerade första åren. Andra respekterade skribenter har ju hintat om eventuella militära övningar, både i och utanför Stockholm, bl.a. 14thInt som exempelvis nämnt "Mjölkört". Även operationen Cosi Fan Tutte, som ingen kände till på bra länge, började det nysa om "nyligen", om än ingen koppling åt det militära (återstår att se), så visar det väl på att det både kan och har funnits hemliga operationer som sannolikt förgrenas på ett eller annat vis i MOP.

En skribent bland de desinformatörer som blivit avklädda sen länge och som mig veterligen fortfarande är ganska aktiva och låtsas som att det regnar, stavas Utredaren, ska vi sätta dig i samma fack?

Vi hade ju siffernörden som började lovande för något år sen, han som ville få Fauzzi till GM, som fick ge med sig till slut och började trava på annan bana. Även andra som Gothus, Iesho, Cianelli plus ett dussintal andra verkar fått kramp i fingrarna senaste åren.

Tycker Paketipiketen börjat lovande, och underhållande, även om timingen av hans närvaro ter sig något suspekt så har jag inte sett någon trovärdig förutom Mvagrippa bjuda på lite dans, men festen har ju bara börjat.

Ja, vad kan vara anledning till att man ändrar åsikt?
Bättre information, egna kontakter än att bara läsa redan skrivna alster och prata med folk som var i tjänst den kvällen, är väl anledningen för min del. Kalla det utveckling.

Jag kom till en punkt där jag tyckte att de som en gång fick mig intresserad av fallet, Borgnäs, Anér och liknande, mest kändes som att de upprepade gammal skåpmat och och försöker kränga mer böcker genom att driva teorier istället för att vara granskare. Till slut ifrågasatte jag dem istället för polisen. Jag har haft kontakt med flertal blåljuspersonal som jobbade den kvällen och som berättade att de blivit intervjuade av journalister och författare som sedan helt förvanskat det de sagt. Värst var Anér, som sedan totalt förlorade sig i konspirationsteoretiska galenskaper. Och fler är på väg att göra samma som han.

Ja, jag hade en kontakt, väldigt högt upp i hierarkin. Man kan nog inte komma högre än h*n befann sig. H*n nämnde för mig redan hösten 2019 vad KP sedan berättade 10 juni 2020. Vi hade en hel del utbyten av uppgifter, och i efterhand så har inget av det h*n nämnde visat sig vara annorlunda mot det som sedan offentliggjorts.

Övningar, javisst. Moelv var ju en som tidigt skrev om det där. Jag mailade med honom 2018, vill jag minnas, och undrade om han följt upp det han skrev om på 80-talet. Nej, han hade ingen nyare information, istället fick jag floskler i sann arkiv X anda. Ordagrant skrev han "sanningen finns därute", "inget är vad det ser ut att vara" och "lita inte på någon" vilket är citat direkt från arkiv X. Det var allt, ogrundat skvaller, som det visade sig vara, supportat med konspirationsteoretiska citat.

Att SÄPO, och andra organisationer, hade aktiva operationer är väl snarare förväntat, man skulle blivit mer förvånad om de inte hade det. Men det är ju inget som har med mordet att göra.

Fack, du får sätta mig i vilket fack du vill.
Senast redigerad av PeoFallmo 2023-05-25 kl. 16:26.
Citera
2023-05-25, 16:52
Medlem
Citat:

Delad rutt

3 tim 30 min (281 km)

10. Kör in på väg 55/E20
19. Kör in på E4
20. Ta avfart 119-Trafikplats Norrköping Södra in på E22 mot Kalmar/Flygplats/väg 209/Arkösund/Norrköping S
21. Ta avfart Trafikplats Kneippen in på E22 mot Kalmar/väg 209/Flygplats/Arkösund/Centrum/Industrilandskapet/S Hamnen
22. Håll till höger där vägen delar sig, följ skyltarna mot E22/Kalmar/väg 209/Flygplats/Arkösund/Centrum/Industrilandskapet/S Hamnen
29. Sväng höger
För bästa rutt i nuvarande trafiksituation kan du besöka https://maps.app.goo.gl/RYngqCwD11urHXiH8

Du har slagit avståndet till fel plats , den här platsen du slagit till ligger nära Västervik men heter också
Stäketbron.
Citera
2023-05-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du har slagit avståndet till fel plats , den här platsen du slagit till ligger nära Västervik men heter också Stäketbron.

Tack, det förklarar saken och att han säger att det skulle ta cirka 45 minuter, fordonsmarsch antar jag.
Citera
2023-05-25, 17:06
Medlem
Citat:
Tack, det förklarar saken och att han säger att det skulle ta cirka 45 minuter, fordonsmarsch antar jag.

Jag undrar om han menar den här platsen som ligger nära Kungsängen.

https://trafiken.nu/stockholm/kameror/841-enkopingsvagen/staketbron-o/
Det är synd att jag kan geografin runt Stockholmsområdet så dåligt.
Citera
2023-05-25, 19:49
Medlem
Citat:

Delad rutt

3 tim 30 min (281 km)

10. Kör in på väg 55/E20
19. Kör in på E4
29. Sväng höger

Denna rutt verkar helt korrupt. Örsundsbro ligger i Enköpings kommun.
Citera
2023-05-25, 20:20
Medlem
Idag fyller denna tråd 23 år.
Vilket har varit det mest
intressanta du har läst i tråden, något
som gett dig en riktig aha-upplevelse?!
Citera
2023-05-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Denna rutt verkar helt korrupt. Örsundsbro ligger i Enköpings kommun.

Ja, vi har konstaterat att det är fel Stäketbro. Jag fick inte ihop vad han sa först.

Sen har vi det här med NATO-officerare på svenska militära övningar 1986. Jag lämnade det militära sent 1970-tal och har aldrig ens hört talas om något sådant. Det finns regler för sådant.

BESÖKSTILLSTÅND
Tillträde för utländsk personal besök till svenska militära anläggningar, förband, skolor, centrum eller liknande kräver särskilt tillstånd. Processen benämns Request for Visit (RfV). Ansökan sker på särskilt fastställda blanketter som kan utfås från respektive besöksmottagare.

Ifyllt och vidimerat underlag sänds till HKV INSS J3 Tillstånd som e-post till swaf-diplo@mil.se via besökarens beskickning ackrediterad till Stockholm.

UNIFORMSTILLSTÅND
För att, som utländsk medborgare, få bära sin uniform i Sverige krävs särskilt tillstånd oavsett var man ska befinnas sig inom svenskt territorium. Ansökan sker på särskilt fastställda blanketter som kan utfås från respektive besöksmottagare.

Källa: https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/forsvarsmakten-i-samhallet/tillstand-och-anmalan/diplomatiska-tillstand/#:~:text=till%20svenskt%20territorium.-,Bes%C3%B6kstillst%C3%A5nd,kan%20utf%C3%A5s%20fr%C 3%A5n%20res pektive%20bes%C3%B6ksmottagare.
Citera
2023-05-25, 20:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Idag fyller denna tråd 23 år.
Vilket har varit det mest
intressanta du har läst i tråden, något
som gett dig en riktig aha-upplevelse?!
Att inte så få människor på fullt allvar tror på konspirationsteorier, den ena värre än den andra.
Citera
2023-05-25, 21:15
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/david-fredin-pekades-ut-for--palmemordet-trader-fram/

David Fredin i Expressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in