Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har nu lyssnat på "Robert del 2" och fört anteckningar. Jag vill vara hederlig och läsa och fundera innan jag avger ett slutligt omdöme.

Jag har dock 2 spontana frågor:

1. Om en grupp män planerar att mörda Palme, varför tar de med sig en 16-årig grabb till den blivande mordplatsen? Som de ber provspringa trappan och klocka tiden? Några få minuter före mordet?

2. Hur visste gruppen i förväg att Palme skulle passera Dekorima? Gruppen hade enligt Robert tillgång till Skandias lokaler, Dekorimas lokaler, byggbarackerna, en lgh mittemot mordplatsen mm.

Nåväl. Trots maskningen av namnen framgår i alla fall att gärningsmännen vd 22-tiden åkte i en grön Volvo från Solna förbi Norrtull och hela Sveavägen fram till (om jag förstår rätt) Apelbergsgatan. Enligt Robert.

Det framgår också att minst en polis ingår i denna grupp.

Palmes mördare kallas "Gösta" i podden, en medelålders entertainer i nöjesbranschen som utför uppdraget mot 360 000 kr i ersättning. Med hjälp av sina polare.

It´s a pretty big story. Uppenbarligen rörigt framförd.

Men jag läser, lyssnar, funderar vidare och återkommer.

Jag har också lyssnat , flera gånger , årets varmaste dag!

Ganska rörigt och svårt att hänga med i svängarna....hade varit mer spännande om de inte maskat vissa namn som kom upp!

Om nu vissa poliser var insyltade så visste de var OP befann sig under aktuell kväll.

Scheva mannen vittnar om att belysningen över mordplatsen var släckt när han kom till mordplatsen, senare när SVT var där och filmade så var den tänd.
Enligt ynglingen kommer en man som snabbt passerar...hade blivit glad om han vittnade om att mannen bar beige jacka.

GM känns "bonniga"...inget mordkommando direkt.
Dessa beskrivningar har förekommit men då av ev. Gm som förföljde paret från Grand.

Men vem är Gösta?
Vem är mannen som betalar för utförd gärning? Alf E ?

I ett av mina tidigare inlägg skrev jag att GM kom inifrån Dekorima...inte en galen tanke! Och dessa dörrar som är öppna vid Skandia!

Kan denna grupp som beskrivs av ynglingen vara tyst om sitt dåd...de hatade OP och blev ekonomiskt belönade ?
NJA...
Citera
2023-06-29, 05:07
Medlem
I should be more to the point:
If Filip Svanberg had to sit in a real Court of Law under Oath - and he claimed he knows "nothing" about the S&W his father had - he would be committing perjury! It is that simple...
He might be good at denying any knowledge or gaslighting it. That doesn't change the facts!
He is hiding the truth for his mother Monika Svanberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag kan bara upprepa att du inte kunnat besvara en enda av mina enkla och uppenbara frågor. Eftersom du inte har någonting att komma med, annat än dina egna lösa påståenden – som du upprepar med en dåres envishet och på taskig svengelska dessutom – så har jag lagt det här ärendet "ad acta". Jag ville höra om du hade något att komma med, och nu har jag som redan sagt konstaterat att det har du inte.

Om den påstådda revolvern överhuvudtaget existerar, vilket jag tvivlar på, så har den ändå inget bevisvärde för Palmemordet. Det har den gemensamt med alla andra vapen, provskjutna eller ej, för mordkulorna är i för dåligt skick för att kunna bindas till något specifikt vapen. Med andra ord är det en återvändsgränd och ett slöseri med tid och energi.

Det råder ingen brist på tokstollar i palmeriet, och en del av dem är "ensamagerande" stollar medan andra finner gemensamma nämnare i dårskap och bildar mobb kring dem. Det senare fenomenet leder till sådana masspsykoser som får folk att vilja dyka i tjärnar efter "Christer A:s revolver" – trots att man redan på förhand kan säga att den killen inte sköt Palme och att vapnet inte heller kan bindas till mordet.

Bland de ensamagerande stollarna finner vi sådana som Michael Maclaine, som helt utan bevis påstår att hans egen far sköt Palme, eller "änkan" Christina Jensen som fått för sig att hennes exmake sköt Palme – även hon helt utan bevis. Även Mathias "Matte" Oscarsson hör till den här kategorin, i det att han lånat Sven Anérs sedan länge vederlagda trams som slagträ för att komma åt Anti Avsan. Där handlar det om personlig vendetta efter att Avsan varit inblandad i det rättsliga efterspelet efter Oscarssons fars bortgång – och på ett sätt som gått mot Oscarssons vilja.

Jag nämner de här exemplen för att understryka att det sitter knäppgökar lite här och var och kommer med helt obelagda påståenden och anklagelser av liknande slag som dina, och som regel med samma frenesi som din. Ställer man sakfrågor till de här filurerna får man inget svar i sak utan istället vänder de på steken och börjar angripa med egna "motfrågor" parade med upprepade insinuationer – för att skyla över det enkla faktum att de själva inte har några svar och inget att komma med i sak.

I början när det här klientelet kröp fram så fanns det i alla fall några som slog tillbaka. Jag tänker på Ekesäter & Piltz som med polisfackets hjälp stämde stollen Lars Krantz och även den där kommunistblaskan Proletären om jag minns rätt. I båda fallen blev det fällande domar och ganska dryga skadestånd. I Krantz' fall kunde man kanske hävda att skadeståndet var i högsta laget, för där fanns ju helt uppenbart psykiska problem med i bilden. Proletären var det däremot lagom åt.

Alldeles oavsett detaljerna så är poängen att de här motåtgärderna upphörde efter det, och sedan dess har det liksom varit fritt fram för tokdårarna att sitta och hålla på som de ovannämnda exemplen gjort – och som du själv gjort och alltjämt gör, för den delen. Familjen Palme har aldrig slagit tillbaka rättsligt, Anti Avsan lät Sven Anérs falska anklagelser bero, och så vidare.

Det här kan man tycka är storsint och fint av dem, men jag är av en annan uppfattning. Jag menar att det även finns en slags allmännyttig renhållningsplikt att beakta, och då har de nämnda utpekade (med flera) inte levt upp till det ansvaret. Den anmärkning jag gjorde rörande Filip Svanberg handlar om det här, och inte om sakfrågan om huruvida han gömt någon påstådd revolver eller om hans pappa skjutit Palme. Utan det man skulle vilja veta är hur han ställer sig till att driva en sådan här sak rättsligt – i renhållningssyfte om inget annat.

Sedan är det väl bara att konstatera, att lagstiftningen är för svag när det gäller sådana här saker. När det begav sig kunde väl lagstiftaren knappast föreställa sig sådana företeelser som anonyma forum av det här slaget där folk kan häva ur sig vilka falska anklagelser som helst utan att löpa någon egentlig risk för rättsliga återverkningar. Det ser jag som höggradigt problematiskt, och jag menar att det här måste stramas upp så att forumens administratörer hålls rättsligt ansvariga i betydligt högre grad än vad som är fallet idag.

Det är den aspekten som intresserar mig med det här "fallet Svanberg". Dina påståenden om revolvern och all annan svada du kommer med är dock för mig totalt ointressant. Om du vill diskutera det ytterligare får du vända dig till någon annan som är intresserad av en sådan diskussion. För min del är saken som sagt avskriven och lagd till handlingarna.
Citera
2023-06-29, 08:51
Medlem
En "grön Volvo"! Var har jag stött på denna tidigare?!
Citera
2023-06-29, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-28_E4426-00-A_Kompl_f%C3%B6rh%C3%B6r_med_Alf_Lundin_Mindre_mas kat.pdf/4
Citera
2023-06-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
I bröderna Poutiainens bok finns allanropet ifrån IM-listan (polisens ingripandemeddelanden). Åtgärd: Allmänt larm!
Anteckningar: Grön Volvo/Kör underligt.
Tid: 86-02-28, 23:23
Citera
2023-06-29, 12:09
Medlem
poirotmoss avatar
Citat:
Det här är sanningen om Palmemordet
http://www.itdemokrati.nu/page15.html

Alla vet vi att De Aderton och specifikt Ioan Petrescu mördade Palme…
Citera
2023-06-29, 12:51
Medlem
Basfaktas avatar
Jag är fortsatt tveksam till Roberts historia. Den är lite för stor och fantastisk för att som helhet vara sann. Den är enligt mig heller inte trovärdig när det gäller "16-åringen och mordkommandot på Tunnelgatan" och "förhandskunskapen om Dekorima".

I berättelsen finns också instrött uppgifter från vittnesförhören som man känner till om man är något så när påläst, exempelvis "De skulle ju inte döda honom" på Klarabergsgatan och (WT-) mannen vid Adolf Fredriks kyrkogård.

Eftersom Robert framstår som osammanhängande misstänker jag att det är hans entourage som varit i farten.

En grundfråga är ju varför denne alternative gärningsman överhuvudtaget presenteras och varför det sker nu? Är tanken att vi ska sysselsätta oss med Robert istället för något annat?

Det som skaver är att det finns detaljer som man måste vara mycket påläst för att känna till - och att beskrivningen av "Gösta", sånär som på åldern, faktiskt stämmer rätt väl in på en man vi diskuterat många gånger i tråden. Enligt följande:

Halvgalen, svår att umgås med.
Kunde vara mycket underhållande med sina anekdoter.
Upptåg och projekt.
Brutal, häftigt humör.
Kapabel att döda utan att blinka.
Högst troligt innehavare av skjutvapen från 1955.
Koppling till Skandiahuset (och Luntmakargatan).
Avskydde Palme och hela det politiska etablissemanget.
Samlade många våldsinriktade unga män med samma negativa inställning till Palme.

Även "Gösta" kan naturligtvis vara klippt ur det redan kända materialet. Mannen jag tänker på var dock bosatt i Sthlm, man behövde alltså inte åka till Sthlm för att reka.

En detalj kan tala för att "Henrik" inte alls var verksam inom nöjesbranschen utan i en annan mer intressant bransch i relation till mordet. Avstår från att nämna den eftersom detaljen just nu är lite för tunn för att bära ett sådant resonemang.

Den gröna Volvon är som sagt intressant, men även den kan ju vara hämtad från förhören. I detta fall från förhören med Alf Lundin (vilket redan noterats i tråden).

Hursomhelst är Roberts historia en märklig skapelse. Det går att sticka hål på/starkt ifrågasätta mycket.

På flera ställen hade man önskat att poddens redaktör varit mer kritisk före publiceringen. Man kan liksom inte oredigerat bara hälla in en persons obekräftade påståenden. En obesvarad fråga bär ju hela storyn - hur kunde mordkommandot i förväg veta att Palme skulle passera Dekorima? Gruppen ankom väl till Tunnelgatan innan filmen var slut?

Ungefär så just nu.
Citera
2023-06-29, 13:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Om nu vissa poliser var insyltade så visste de var OP befann sig under aktuell kväll.

Hur visste de det?
Citera
2023-06-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
I bröderna Poutiainens bok finns allanropet ifrån IM-listan (polisens ingripandemeddelanden). Åtgärd: Allmänt larm!
Anteckningar: Grön Volvo/Kör underligt.
Tid: 86-02-28, 23:23

Ja, bra; här var det!
Citera
2023-06-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag är fortsatt tveksam till Roberts historia. Den är lite för stor och fantastisk för att som helhet vara sann. Den är enligt mig heller inte trovärdig när det gäller "16-åringen och mordkommandot på Tunnelgatan" och "förhandskunskapen om Dekorima".

I berättelsen finns också instrött uppgifter från vittnesförhören som man känner till om man är något så när påläst, exempelvis "De skulle ju inte döda honom" på Klarabergsgatan och (WT-) mannen vid Adolf Fredriks kyrkogård.

Eftersom Robert framstår som osammanhängande misstänker jag att det är hans entourage som varit i farten.

En grundfråga är ju varför denne alternative gärningsman överhuvudtaget presenteras och varför det sker nu? Är tanken att vi ska sysselsätta oss med Robert istället för något annat?

Det som skaver är att det finns detaljer som man måste vara mycket påläst för att känna till - och att beskrivningen av "Gösta", sånär som på åldern, faktiskt stämmer rätt väl in på en man vi diskuterat många gånger i tråden. Enligt följande:

Halvgalen, svår att umgås med.
Kunde vara mycket underhållande med sina anekdoter.
Upptåg och projekt.
Brutal, häftigt humör.
Kapabel att döda utan att blinka.
Högst troligt innehavare av skjutvapen från 1955.
Koppling till Skandiahuset (och Luntmakargatan).
Avskydde Palme och hela det politiska etablissemanget.
Samlade många våldsinriktade unga män med samma negativa inställning till Palme.

Även "Gösta" kan naturligtvis vara klippt ur det redan kända materialet. Mannen jag tänker på var dock bosatt i Sthlm, man behövde alltså inte åka till Sthlm för att reka.

En detalj kan tala för att "Henrik" inte alls var verksam inom nöjesbranschen utan i en annan mer intressant bransch i relation till mordet. Avstår från att nämna den eftersom detaljen just nu är lite för tunn för att bära ett sådant resonemang.

Den gröna Volvon är som sagt intressant, men även den kan ju vara hämtad från förhören. I detta fall från förhören med Alf Lundin (vilket redan noterats i tråden).

Hursomhelst är Roberts historia en märklig skapelse. Det går att sticka hål på/starkt ifrågasätta mycket.

På flera ställen hade man önskat att poddens redaktör varit mer kritisk före publiceringen. Man kan liksom inte oredigerat bara hälla in en persons obekräftade påståenden. En obesvarad fråga bär ju hela storyn - hur kunde mordkommandot i förväg veta att Palme skulle passera Dekorima? Gruppen ankom väl till Tunnelgatan innan filmen var slut?

Ungefär så just nu.

Att mordkommandot kunde veta att Palme skulle passera Dekorima i förväg är intressant. Det tyder på att mordet var planerat minst nån dag i förväg. Man får inte tillgång till Dekorima och byggbarackerna på ett par timmar en sen fredagskväll utan behörighet. Hur kunde man nån dag innan veta att Palme skulle på bio på Grand på fredagskvällen? Om då allt var förberett för att ta Palme av daga på Tunnelgatan utanför Dekorima, så måste dom dessutom ha styrt paret Palme dit. Ett förutbestämt möte?
Hmmm....det här mordkommandot måste ha haft förgreningar hos Polisen, i Säpo och i familjen Palme för att få information om biobesöket i god tid för förberedelser, samt kontakter hos Dekorima och Skandia bla.
Citera
2023-06-29, 15:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Att mordkommandot kunde veta att Palme skulle passera Dekorima i förväg är intressant. Det tyder på att mordet var planerat minst nån dag i förväg. Man får inte tillgång till Dekorima och byggbarackerna på ett par timmar en sen fredagskväll utan behörighet. Hur kunde man nån dag innan veta att Palme skulle på bio på Grand på fredagskvällen? Om då allt var förberett för att ta Palme av daga på Tunnelgatan utanför Dekorima, så måste dom dessutom ha styrt paret Palme dit. Ett förutbestämt möte?
Hmmm....det här mordkommandot måste ha haft förgreningar hos Polisen, i Säpo och i familjen Palme för att få information om biobesöket i god tid för förberedelser, samt kontakter hos Dekorima och Skandia bla.

Ja det är ju det här som gör att historien tappar i trovärdighet. Så här:

1. Att genom buggning/telefonavlyssning veta att Palme skulle gå på bio låter sig göras. Det fanns buggningsutrustning i omlopp, både inom Säpo och knarket. Utrustning som det var dålig koll på.

2. Att genom spaning följa Palmes resa från GS till Grand är inte heller svårt.

3. Att försäkra sig om att Palme är kvar på bion hela föreställningen är också enkelt.

4. Att genom spaning efter bion följa Palmes promenad söderut längs Sveavägen är enkelt. Det är ju bara att titta var LOP tar vägen.

5. MEN. Att veta att de skulle byta trottoar och passera Dekorima kan man inte veta i förväg. Det måste man ju vara säker på om man dagarna innan mordkvällen fixar tillgång till Dekorima, Skandiahuset, byggbarackerna och lägenheten på andra sidan gatan. Den sistnämnda lokalen kan då ha varit en av Säpos holkar.

6. Varför ska Robert provspringa trappan överhuvudtaget och varför sker det så sent som några minuter innan mordet? Det tyder på en fantastisk inkompetens hos ett mordkommando som annars ska ha haft koll på allting. Nu kan man ju alltid säga att Robert fick springa däruppe för att de ville bli av med honom en stund...

7. ...men Robert tillåts sedan vara med nära Gösta laddar revolvern vid pelaren.

8. Det fladdrar förbi en uppgift om att Robert och Henrik via tunnelbanehallen ska ha gått från Sveavägens västra sida fram till mordplatsen. Det var inte möjligt eftersom tunnelbanenedgången vid Tunnelgatan var stängd.

Med mera.
Citera
2023-06-29, 15:29
Hela yngling-historien luktar bedrägeri. Som något bedragaren "Matte" kunde varit inblandat i typ. Möjligen är det en smula för raffinerat för hans svaga intellekt, för att uttrycka det diplomatiskt.

Denna historia, är likt spektaklet med och runt Alf Lundin lite för bra för att vara sant, och likt fallet Lundin, är jag övertygad om att denna ballong kommer att spricka inom kort, alternativt att luften kommer pysa ut över tid. Det är egentligen förunderligt, att det inte skett flera försöka av den här sortens bedrägerier i MOP-soppan tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in