2023-05-25, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Varför alla dessa villospår nu?

Därför att sanningen om Palmemordet håller på att uppdagas.
Citera
2023-05-25, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
I femmans nya serie "Palmemordet - den stora mörkläggningen" som började i dag flashade en av Stieg Larssons anteckningar förbi. Först zoomades Alf Enerströms namn in och sedan EAP. Tyvärr verkar serien tillslut handla om detta villospår även om man, vid första anblicken, kan tro att serien kommer att handla om polisspåret. Men ska den handla om EAP så kommer den vara lika värdelös som serien om SE och den senaste "30 sekunder". Varför alla dessa villospår nu?

Det gäller för Stocklassa att krama ut så mycket pengar som möjligt nu på detta villospår, innan sanningen om Palmemordet kommer fram.
Citera
2023-05-25, 07:25
Avstängd
Alla vet att de är polisspåret som är de rätta, anti avsan, carl gustav östling m.fl
Citera
2023-05-25, 08:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Ledsen för att behöva knota lite här, PeoFallmo, men ditt inlägg är ett sådant där meningslöst "oneliner"-inlägg som bara innehåller påståenden men ingen argumentation bakom dem. Att påstå de här sakerna rätt ut i luften är en sak, men att påvisa dem är en annan. Det klarar du nog inte, törs jag påstå.

Skälet till att jag påstår det är att vi vet att bankomaterna gick lika när de kollades mot Fröken Ur, vilket emellertid skedde först den 24/4, alltså nästan två månader efter mordet. Då gick bägge bankomater efter med cirka 90 sekunder mot Fröken Ur.

Arto Valtonen beställde fram materialet från den då nynedlagda utredningen och skrev en bloggartikel om det som du kan läsa här: https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html

I artikeln framför Valtonen hypotesen att bankomatklockorna gick 90 sekunder efter även vid mordet, vilket förutsätter (1) att man inte bootat om maskinerna sedan dess, samt (2) att de inte dragit sig nämnvärt under tiden.

Av de två är det väl (1) som jag funnit mest tveksam. Om de dragit sig under tiden så är det i varje fall inte med särskilt mycket utan det hamnar i så fall inom felmarginalen. Så (2) är nog okej.

Om man bootat om systemet någon gång mellan den 28/2 och 24/4 så har i alla fall inte larmapplikationen plingat, för de ligger ju fortfarande inom den marginal på två minuters felvisning som larmet tillät (se artikeln). En ombootning betyder då att bägge maskinerna halkar efter med lika mycket. I och med att vi vet att de låg lika den 24/4 så kan vi sluta oss till att de låg lika också vid mordet.

Men att de låg "lika" betyder ju inte med automatik att de låg rätt, och då får man försöka stämma av bankomattiderna vid mordet mot andra tidskällor som fanns att tillgå. Det har jag gjort, och då har jag kommit fram till att bankomaterna låg cirka 15 sekunder efter realtid. Fröken Ur på LAC-bandet låg däremot cirka 2.30 minuter före realtid. Detta är då den "timewarp" som jag lagt fram och som diskuterats (främst med thorhan då) här i tråden alldeles nu på sistone. Om du vill ta del av detaljerna kan du ju bläddra bakåt och läsa upp dig på vad som sagts.

Bankomaterna går i alla fall lika, och de går ungefär rätt. De ligger bara cirka 15 sekunder bakom realtid, plus/minus en felmarginal på cirka 15 sekunder. Felintervallet täcker alltså rätt tid, vilket i princip betyder att de rentav kunnat gå helt rätt.
Det är utförligt beskrivet sedan länge, så jag tyckte inte det behövdes.

Valtonen är helt ute och seglar, fattar inte vad vitsen är med att förvilla här. Mordtiden och klockorna är ju utrett sedan lång, lång tid.

Att påstå annat är desinformation och lögner.
Citera
2023-05-25, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Valtonen är helt ute och seglar, fattar inte vad vitsen är med att förvilla här. Mordtiden och klockorna är ju utrett sedan lång, lång tid.

Den enda officiella utredning av tiderna som blivit publicerad är Granskningskommissionens, och den är så bristfällig och missvisande att den borde stämplas som "desinformation" – i mörkläggningssyfte.

(Inga-Britt Ahlenius och Hans Gunnar Axberger var mest drivande i GK och har förblivit aktiva i Palmemordet efteråt och ända till idag. Ahlenius i synnerhet har profilerat sig som "orädd kritiker" av polisens utredningsarbete, men när man synar hennes egna idéer i sömmarna så rämnar den bilden och istället framträder en vanlig apparatjik med samma gamla agenda. Samma med Axberger som satt på Bokmässan alldeles härförleden och gaslightade Delsborn i mörkläggningssyfte.)

Privata tidsutredningar växer heller inte på träd utan det är väl bara Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" som kan göra anspråk på det. Men som jag visat i ett antal inlägg så landar Bröderna P i fel slutsats rörande tiderna, de lyckas helt enkelt inte nysta upp härvan och hitta vägen ut ur labyrinten.

Därför är det kort sagt inte sant som du påstår, att tiderna sedan länge är utredda i botten och "utförligt beskrivna". Även om du säkert tror att du står för sanningen så är det nog dessvärre så att det är du själv som sprider "desinformation och lögner" om tiderna.

Vad Arto Valtonens artikel beträffar så har jag redan pekat på problemet med hans analys. I övrigt är artikeln förträfflig, särskilt det faktum att han begärt ut materialet från utredningen och lagt ut det med artikeln. Det förtjänar han en stor éloge för.

Under alla förhållanden blev tiderna felutredda och mörklagda när det begav sig, och då har jag tagit på mig den otacksamma uppgiften att få bukt med dem nu på senare år. Om du vill prata tider med mig så går det fint men då får du skriva ordentliga inlägg med utförliga argument och lite källhänvisningar.
Citera
2023-05-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Det gäller för Stocklassa att krama ut så mycket pengar som möjligt nu på detta villospår, innan sanningen om Palmemordet kommer fram.

Går det att se i efterhand någonstans?
Citera
2023-05-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Går det att se i efterhand någonstans?

Den visas på kanal 5 imorgon 22,30 i repris.
Eller https://www.discoveryplus.com/se/show/palmemordet-den-stora-morklaggningen?utm_source=tv.nu&utm_content=Palmem ordet+-+den+stora+m%C3%B6rkl%C3%A4ggningen

Vet inte om Discovery är gratis, finns även som betal på Hbomax (2 första delarna av 4).
Citera
2023-05-25, 11:33
Medlem
Jag vet inte hur man ska tolka och värdera klippet.
Så jag lägger ut det här för eventuella synpunkter.

https://www.youtube.com/watch?v=sSy8c-AFZb8

Palmemordet. NATO-befäl väcker värnpliktiga på svensk militär slutövning med ”Statskupp i Sverige”.
Citera
2023-05-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte hur man ska tolka och värdera klippet.
Så jag lägger ut det här för eventuella synpunkter.

https://www.youtube.com/watch?v=sSy8c-AFZb8

Palmemordet. NATO-befäl väcker värnpliktiga på svensk militär slutövning med ”Statskupp i Sverige”.

Låter lite konstigt att en värnpliktig sergeant från S1 skulle få stridsuppgift att med kompani, oklart vilken typ skytte?, besätta och försvara Stäketbroarna norr om Enköping när de befann sig i vad jag tycker mig höra Örsundsbro med 28 mils marschväg.

Men någon kanske kan lyssna bättre än jag och korrigera.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-25 kl. 13:01.
Citera
2023-05-25, 13:23
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkoopia
Därför att sanningen om Palmemordet håller på att uppdagas.

Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy

Det ska vara det då, men jag tror MOP aldrig kommer att lösas. För det första är Palmeutredningen stängd och en ny riksåklagare skulle behöva öppna upp den. För det andra (för att det första ska inträffa) så måste man rentvå Stig Engström på ett logiskt sätt. Det finns personer i livet idag som skulle kunna göra det, både civila och tidigare poliser. Men det verkar inte finnas något intresse för det, trots mina uppmaningar till "vissa" boendes i norrort och utanför Stockholm. Jag är övertygad att många av dem läser det här forumet. Samtidigt passar MSM på att prångla ut villospår efter villospår den senaste tiden och det i alla olika format som påhittade serier och pseudodokumentärer. Tyvärr får nya generationer då en helt annan bild av det som hände än den bilden många av oss har som levde då när MOP inträffade.
Citera
2023-05-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Du skulle för en tid sedan träffa en informatör som hade bäring på en eventuell lösning av MOP, efter det vände du på klacken då du hade fått det bekräftat från din kontakt att du hade fått en hel del om bakfoten, men mer kunde du inte säga, utöver att du efter den här kontakten hade en klar bild om vad som hänt, eller snarare om vad som inte hänt den 28/2-86. Sen dess har du envist påpekat för många om att det finns ingen bäring i bl.a. mötesscenariot och på senare tid, även med ihärdig och hetsk bestämdhet, riktat bort ljuset från allt som har med eventuella militära övningar att göra osv.

Vad är anledningen till att du vänt på klacken? Alltså mot hur du resonerade första åren. Andra respekterade skribenter har ju hintat om eventuella militära övningar, både i och utanför Stockholm, bl.a. 14thInt som exempelvis nämnt "Mjölkört". Även operationen Cosi Fan Tutte, som ingen kände till på bra länge, började det nysa om "nyligen", om än ingen koppling åt det militära (återstår att se), så visar det väl på att det både kan och har funnits hemliga operationer som sannolikt förgrenas på ett eller annat vis i MOP.

En skribent bland de desinformatörer som blivit avklädda sen länge och som mig veterligen fortfarande är ganska aktiva och låtsas som att det regnar, stavas Utredaren, ska vi sätta dig i samma fack?

Vi hade ju siffernörden som började lovande för något år sen, han som ville få Fauzzi till GM, som fick ge med sig till slut och började trava på annan bana. Även andra som Gothus, Iesho, Cianelli plus ett dussintal andra verkar fått kramp i fingrarna senaste åren.

Tycker Paketipiketen börjat lovande, och underhållande, även om timingen av hans närvaro ter sig något suspekt så har jag inte sett någon trovärdig förutom Mvagrippa bjuda på lite dans, men festen har ju bara börjat.
Senast redigerad av Qoz 2023-05-25 kl. 15:12.
Citera
2023-05-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Den visas på kanal 5 imorgon 22,30 i repris.
Eller https://www.discoveryplus.com/se/show/palmemordet-den-stora-morklaggningen?utm_source=tv.nu&utm_content=Palmem ordet+-+den+stora+m%C3%B6rkl%C3%A4ggningen

Vet inte om Discovery är gratis, finns även som betal på Hbomax (2 första delarna av 4).

Ok tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in