2023-05-25, 08:43
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Dollarn ligger på 10.74 just nu.
RB kan dra åt helvete som förnedrar mina sparade pengar.
Men jag förstår, de vill att man omsätter sina pengar.

Köp guld min vän, det kommer nog bli värre
Citera
2023-05-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Köp guld min vän, det kommer nog bli värre

Nu ligger dollarn på 10.79

Jag börjar misstänka att de inte kommer höja räntan tillräckligt mycket och att vi kommer få leva med denna höga inflation.
Citera
2023-05-25, 15:28
Avslutad
Citat:

Jag börjar misstänka att de inte kommer höja räntan tillräckligt mycket och att vi kommer få leva med denna höga inflation.
Kronraset är bara fluktuationer enligt Thedéen. Det blir max 0,25 % i juni men isåfall kommer fluktaren, precis som sist, vara noga med att snacka ner kursen med duvaktiga prognoser. Det är dock mycket möjligt att det inte blir några fler höjningar öht.
Citera
2023-05-25, 15:58
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:

Såg det nu, EUR mot SEK är ju rekordlågt. 11.6 sek kostar det för en 1 EUR. Fy fan, trodde inte det skulle gå så här fort
Citera
2023-05-26, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdf4
Kronraset är bara fluktuationer enligt Thedéen. Det blir max 0,25 % i juni men isåfall kommer fluktaren, precis som sist, vara noga med att snacka ner kursen med duvaktiga prognoser. Det är dock mycket möjligt att det inte blir några fler höjningar öht.

Blir nog mycket gråtrunkande från alla hyresråttor som skulle handla bostäder för Ullaredspriser framöver nu. Nu kommer kontantinsatsen dom sparat ihop på 12.450 kronor, inte räcka för en 2 plansvilla på Lidingö!

https://www.youtube.com/watch?v=SxlRhT1lNtU&ab_channel=4KSounds
Citera
2023-05-26, 22:07
Medlem
pn222jws avatar
Euron är bara en fluff jämfört med USD - om BRD gick tillbaka till DM skulle den vara värd 5 kronor.
Citera
2023-05-27, 01:41
Medlem
Citat:
Thedéen kan tycka vad han vill om orsaken till kronans försvagning, men det är svårare att ducka prisökningarna som det orsakar när all import blir dyrare. Mer inflation än förväntat innan!
Citera
2023-05-27, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Thedéen kan tycka vad han vill om orsaken till kronans försvagning, men det är svårare att ducka prisökningarna som det orsakar när all import blir dyrare. Mer inflation än förväntat innan!

Den stora orsaken till kronans fortsatta försvagning är förstås att räntehöjningarna i Sverige inte är tillräckliga. De är (något) kraftigare i USA och i Euro-området.

En annan förklaring är att det offentliga slöseriet i Sverige är värre än i USA och i EU. Massinvandringen tex, är värre här. Så inflationen är därför större här.

Är det förresten inte en massa tomtar i tråden som tycker att detta är bra. "En sänkt valutaär bra för exporten ju", heter det ju i alla tider och svenskarna är oförmögna att börja ifrågasätta vad de ständigt gått på.

Fan vet hur det blir i juni. Jag tror på duvor i riksbanken och som lyssnar till duvorna i FED. Dvs, inflationsmålet på 2% har riksbanken svårt att leva upp till. Så varför har vi kvar en målsättning som inte efterlevs???

Men då blir det ännu värre med prisökningar till höst och vinter. Hur vill ni ha det?
Citera
2023-05-27, 10:37
Medlem
Imnshos avatar
Det är bara för Erik Teddybear att jacka upp räntenivån ännu mer, annars knäcker han sunt svenskt småföretagande. De flesta såna företag som inte håller på med låtsasprodukter och låtsastjänster förlorar på en svagare krona.

Det företag där jag ansvarar för produktionen handlar upp råvaror i EUR och producerar och säljer mest i SEK. Givetvis sabbar inflationen våra affärer. Det är bara ett fåtal personalslimmade storföretag som har sina råvaru- och insatsvaror i SEK, och dessa kommer ändå att överleva en starkare SEK.

Om några högt belånade små förhoppningsföretag knäcks av en högre krona har dom ändå ingen framtid, så RB-Teddy gör bäst i att försvara kronan genom att höja räntan rejält. Vi behöver ett rejält stålbad som vränger ut ogräset och slappheten ur svensk realekonomi!

Den enda fördelen jag har just nu av en svagare krona är att mina räntefonder i EUR, USD och CHF samt mina guldinvesteringar gynnas.
Citera
2023-05-27, 12:28
Medlem
pn222jws avatar
"Köp guld min vän, det kommer nog bli värre "

Håller med dig, har hört det viskas om 3000 USD ouncet...som dom säger i London "Gold save the King". Småhandlade lite (tidigt 2000-tal) och fick ett telefonsamtal från Schweiz en fredagkväll..."Have you heard gold is now 400 USD!" Man skulle köpt då.
Citera
2023-05-27, 16:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
SBAB berättar nu att räntan sänks våren 2023
RB borde riva plåster och hissa räntan rejält i juni för att pressa ned inflationen snabbare.
Citera
2023-05-27, 18:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Tja höjer RB med 0.25% så går väl dollarn ned från 10.79 till 10.76.
Större påverkan än så har inte räntan.

Möjligen går inte dollarn ned alls om folk bedömer att räntan blir så hög att näringslivet skadas motsvarande.

Finns ingen anledning att ha aktier i företag som CB skadar. Dålig avkastning på det. Och då flyttar dom sitt kapital till ett annat företag i en annan valuta. Och när dom växlar ifrån sig SEK så vad händer då?

Och när svenskar placerar sitt sparande och lägger det i fonder som har utländska företag, vad händer med växelkursen när fonden växlar ifrån sig SEK?

Det som stärker växelkursen är tillväxt.
Vilka tillväxt-befrämjande åtgärder har regeringen genomfört?

Så länge de saknas varför skall folk investera i Svenskt näringsliv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in