2023-05-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Har du svårt att se fler dubbelhöjningar?😂 Vi kommer att se höga räntor & hög inflation i kombination kan jag tala om för dig.
Och det grundar du på? Eller gubbgissar du nu bara?
Citera
2023-05-15, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Nu kom inflationssiffran in med en sänkning på 0,4%, så det borde väl minska risken för fortsatt räntehöjning? Svårt att se dubbelhöjningar två kommande möten om inte inflationen vänder kraftigt upp igen.
Ja! Det är toppen att inflationen börjar vika. Hoppas att det fortsätter så.

Risken för fortsatta höjningar minskar nu markant. Skönt att se!
Citera
2023-05-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Och det grundar du på? Eller gubbgissar du nu bara?

Det stavas ”monetär mekanik” 🙂
Senast redigerad av Auba 2023-05-15 kl. 09:45.
Citera
2023-05-15, 09:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej.
Det måste man nödvändigtvis inte.

Siffrorna idag talar för att Rb är rätt på det, med ev. höjning juni eller september.
Det lutar med det sagt åt det senare just nu.
Inflationen rensat från energi är 8,4 %, med energi ligger inflationstakten över 10 %, givetvis måste räntan upp en bra bit till.
FED ligger på 5,25 % och har inte nått 2 % ännu och då toppade USA’s inflation sommaren 2022.
Citera
2023-05-15, 09:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raksol
Från DN:
"Ökande boendekostnader, huvudsakligen på grund av högre räntor, bidrog mest till inflationen i april. Räntekostnaderna bidrog med 3,0 procentenheter, skriver SCB. Totalt utgjorde boendekostnaderna 4,0 procentenheter i KPI."

Hur går detta ihop, borde inte Riksbanken sänka räntan för att i sin tur få ner inflationen eftersom boendekostnaderna står för 4%? Den höjda styrräntan påverkar ju mig veterligen inte matpriserna eller drivmedelspriserna på ett direktverkande sätt. Sedan är jag mycket väl medveten om att Riksbanken har en press på sig att hålla räntorna uppe för att kronan inte ska tappa ännu mer i värde, men om vi bortser från det för en sekund..
RB tittar på KPIF.
Citera
2023-05-15, 09:58
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raksol
Från DN:
"Ökande boendekostnader, huvudsakligen på grund av högre räntor, bidrog mest till inflationen i april. Räntekostnaderna bidrog med 3,0 procentenheter, skriver SCB. Totalt utgjorde boendekostnaderna 4,0 procentenheter i KPI."

Hur går detta ihop, borde inte Riksbanken sänka räntan för att i sin tur få ner inflationen eftersom boendekostnaderna står för 4%? Den höjda styrräntan påverkar ju mig veterligen inte matpriserna eller drivmedelspriserna på ett direktverkande sätt. Sedan är jag mycket väl medveten om att Riksbanken har en press på sig att hålla räntorna uppe för att kronan inte ska tappa ännu mer i värde, men om vi bortser från det för en sekund..

KPIF är det viktiga måttet, det är KPI justerat för ränteeffekter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja! Det är toppen att inflationen börjar vika. Hoppas att det fortsätter så.

Risken för fortsatta höjningar minskar nu markant. Skönt att se!

Många som försiktigt pustar ut tror jag, men jag tror fortfarande det kommer en 25-punkters höjning innan hösten om inte nästa inflationssiffra drar åt ett eller annat håll.
Citera
2023-05-15, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
KPIF är det viktiga måttet, det är KPI justerat för ränteeffekter.

Många som försiktigt pustar ut tror jag, men jag tror fortfarande det kommer en 25-punkters höjning innan hösten om inte nästa inflationssiffra drar åt ett eller annat håll.
Ja vi får se vart inflationen tar vägen. Om den faller snabbt kanske det inte behövs någon höjning alls, för den här gången.

Positivt så här långt i alla fall!
Citera
2023-05-15, 10:10
Medlem
doncroces avatar
Vi kan se detta i denna tråden som är så full med cope att det nästan är svårt att ta in.

Citat:
I Sverige finns ett problem där människor tror att inflationen snart vänder nedåt, utan att det finns något egentligt fog för denna uppfattning, varnar Svensk Handel i en rapport.

https://www.svenskhandel.se/api/documents/rapporter/laget-i-handeln-2023.pdf
Citera
2023-05-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Du tror alltså att man låter styrräntan ligga kvar i juni ?

Inte osannolikt alls sammantaget dagens inflationssiffror samt tidigare utspel från Rb.
Men jag tror inte så mycket.
Blir inte förvånad om man justerar med 0,25 till. Det blir väl ingen.
Citera
2023-05-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inflationen rensat från energi är 8,4 %, med energi ligger inflationstakten över 10 %, givetvis måste räntan upp en bra bit till.
FED ligger på 5,25 % och har inte nått 2 % ännu och då toppade USA’s inflation sommaren 2022.

Nej den måste inte det, nödvändigtvis.
Inget pekar på det heller. Det är 0,25 till man pratar om. Kanske 0,5 utspätt på två olika gånger.
Inflationen kommer med den mätmetod man använder sig av att rasa kommande 6-12 månader. Idag visar det en början.

Inflationen är absolut hög.
Det finns ingen motsättning i hög och att den går neråt.
Citera
2023-05-15, 10:23
Medlem
Overminds avatar
Mycket underhållande att se alla överbelånade korkade människor få panik över detta och lever i förnekelse.
Citera
2023-05-15, 10:25
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Vi kan se detta i denna tråden som är så full med cope att det nästan är svårt att ta in.

Citat:
I Sverige finns ett problem där människor tror att inflationen snart vänder nedåt, utan att det finns något egentligt fog för denna uppfattning, varnar Svensk Handel i en rapport.

https://www.svenskhandel.se/api/documents/rapporter/laget-i-handeln-2023.pdf

Var kommer citatet ifrån? Hittar det inte i rapporten du länkar.

[EDIT]
Okej, hittade det nu. Det var alltså det välrenommerade finansbladet Fria Tider som citerades. De i sin tur gjorde en fultolkning av följande stycke i rapporten:
Citat:
I sammanhanget bör det naturligtvis nämnas att träffsäkerheten i de makroekonomiska prognoserna historiskt har varierat. En stigande inflation tenderar att upptäckas för sent medan det finns en övertro när det gäller hur snabbt inflationen vänder ner igen. Detta skapar en dynamik där centralbankerna underskattar vilken grad av penningpolitisk åtstramning som behövs för att tackla prisökningarna, vilket leder till att än tuffare åtgärder till slut behöver tas till

Det är alltså Svensk Handels brasklapp om deras prognoser skulle slå fel, och är en historisk betraktelse och inte en undersökning om svenska hushålls inflationsförväntningar.
Senast redigerad av nudas.veritas 2023-05-15 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in