2023-05-17, 02:17
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Problemet är att så många människor inte ens begriper hur marknadsekonomi fungerar.

Självklart kommer att inflationen att avta nu när vi går in i sämre tider men för att den ska kunna avta så behöver ju människors kostnader öka till den grad att de inte längre har råd att konsumera och därmed vara med och bidra till ökade priser.

Företagen har mycket svårt att föra vidare kostnaderna till nästa led i nuläget och till slut kommer detta till slutkonsument.

Ett företag kan höja priset hur mycket man vill till pendeln svänger över och Kunden försvinner

Krokus snokus har redan förekommit dig, efterfrågekollapsen kommer att motsvaras av en produktionsdestruktion av alla typer av råvaror inklusive mat och el. Det är det Agenda 2030 går ut på. Så prisökningarna kommer inte att minska. Det är meningen att du och dina grannar ska gå bankrutt svenne. Det är det The Great Reset går ut på.
Citera
2023-05-17, 04:02
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Proffsen gissar på att vi kommer ha en inflation över 2 % flera år framöver. Är de gissningarna korrekta så lär räntan ligga still efter sista höjningarna under flera år.
Det räcker inte att inflationen lägger sig under 2 % i några månader. RB kommer att behöva se att den ligger stabilt en längre period.

Det är den höga räntan som styrräntan lett till som gör att inflationen inte kan lägga sig vid 2% just nu.
Citera
2023-05-17, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Det är den höga räntan som styrräntan lett till som gör att inflationen inte kan lägga sig vid 2% just nu.
Så du påstår att det är vår styrränta, på den nivå den är nu, som gör att vår inflation inte går ner eller kan gå ner?
Jag vet inte om jag skall säga om det påståendet. Vad grundar du det på?

Det här med vad som påverkar inflationen har blivit en så Ja, jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Det känns så korrupt och fördunklande alla politiker och nationalekonomer försöker skylla vissa saker på inflationen för att genomföra åtgärder eller hålla nere löner med mera.
Citera
2023-05-17, 07:32
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Så du påstår att det är vår styrränta, på den nivå den är nu, som gör att vår inflation inte går ner eller kan gå ner?

Det här med vad som påverkar inflationen har blivit en så Ja, jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Det känns så korrupt och fördunklande alla politiker och nationalekonomer försöker skylla vissa saker på inflationen för att genomföra åtgärder eller hålla nere löner med mera.

Ja visst är det märkligt
Citera
2023-05-17, 07:36
Medlem
Citat:
Ja, jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Det känns så korrupt och fördunklande alla politiker och nationalekonomer försöker skylla vissa saker på inflationen för att genomföra åtgärder eller hålla nere löner med mera.

Det är oroande på många sätt, är de antingen korkade, världfrånvända eller är de genomkorrupta?

Hur som är frågan när vi börjar få systeminstabilitet, räntor, mat, energi, löner, kronan -> vi klarar i normalfallet en eller två av dessa svackor men vad händer om allt drar åt samma håll för länge, när blir förtroendet för systemet för lågt.
Bidragsfusket är en sån indikator men vi i Sverige har dålig koll på dessa siffror, men torde vara stigande. Har någon info om vart man får statistik på beräknad bidragsbedrägerier?

Inflationen på mat i USA har svängt ner kraftigt medans EUs kvarstår (då all vår billiga produktion låg i Ukraina). Tyskland fortsätter bidra till energikris (när ska EU sträcka upp dem).

https://www.dagensps.se/investerardygnet/sverige-snart-ett-lagloneland/
https://tradingeconomics.com/
Citera
2023-05-17, 07:37
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
I händelse av absolut värsta utfall så kommer bostadspriserna sjunka med 90-95% till 2030 och hålla sig låga i en generation eller två eftersom nästan hela stocken av potentiella bolånetorskar är bankrutta med miljonskulder och fast i permanenta skuldavbetalningsprogram. I och med att det vi ser hända är en helt regisserad händelse så är det inte otroligt - det är när det är total implosion som de absolut största vinsterna görs när kroksnokarna går in på botten (s.k carpetbagging).

Jag förstår att du sitter och runkar till såna fantasier.
Sitter man fast i hyresrätten och det spelas hög musik från grannarna, somalierna stampar i golvet och araberna skriker hela nätterna, ja då förstår jag att bitterheten biter sig fast.
Citera
2023-05-17, 07:52
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soldi
Det är oroande på många sätt, är de antingen korkade, världfrånvända eller är de genomkorrupta?

Hur som är frågan när vi börjar få systeminstabilitet, räntor, mat, energi, löner, kronan -> vi klarar i normalfallet en eller två av dessa svackor men vad händer om allt drar åt samma håll för länge, när blir förtroendet för systemet för lågt.
Bidragsfusket är en sån indikator men vi i Sverige har dålig koll på dessa siffror, men torde vara stigande. Har någon info om vart man får statistik på beräknad bidragsbedrägerier?

Inflationen på mat i USA har svängt ner kraftigt medans EUs kvarstår (då all vår billiga produktion låg i Ukraina). Tyskland fortsätter bidra till energikris (när ska EU sträcka upp dem).

https://www.dagensps.se/investerardygnet/sverige-snart-ett-lagloneland/
https://tradingeconomics.com/

Förklara Australiens inflation. Varför verkar alla västländer få det precis samtidigt, verkar det inte lite väl orkestrerat? Som någon nämnde WEF 2030 verkar inte osannolikt
Citera
2023-05-17, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du menar mao således att Riksbanken lijvar inflationen?
Hur får man fram inflationen? Tombola?
Centralbanken sysslar med propaganda och psykologi, ja; inte med verkligheten som vi tvingas leva i.
Deras uppdrag är politisk/psykologisk natur i e.
Borde avskaffas förstås, samman med staten; vad ska vi med skiten till?
Prisökning är alltså inte inflation i sig, nej; den kan ju bero på många olika saker ex brustna leveranskedjor medan inflation är knutet till penningmängd och kan man inte mäta den senare (för att man inte längre kan definiera det svåra begreppet "pengar") kan man heller inte mäta inflationen.
Uppdraget är alltså att sprida en bild av verkligheten som passar staten/centralbanken inte att förstå och beskriva ekonomin, ex inflationsläget.
Citera
2023-05-17, 07:57
Bannlyst
Citat:

"Skylla på inflationen"?

Inflation ger många problem och gör alla fattigare även om de nominella lönerna ökar.
Citera
2023-05-17, 08:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Svar nej
Citera
2023-05-17, 08:24
Medlem
Citat:
Förklara Australiens inflation. Varför verkar alla västländer få det precis samtidigt, verkar det inte lite väl orkestrerat? Som någon nämnde WEF 2030 verkar inte osannolikt
Tycker också att en massa saker verkar inträffa samtidigt och mer eller mindre bara västvärlden.
Citera
2023-05-17, 08:24
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svar nej

Du jobbar på bank, tom dina chefer säger att det är så. Lyssna på de
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto