2023-05-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Stora ord från dig! Är du doktor inom Ekonomi?
Svenska bolag gör och kommer ligga i framkant under lång tid- kolla vinsterna.
Handeln med världens alla bolag har ökat och kommer öka- det är en global värld.

om sverige vräker ut nytrycka pengar så kommer det bli ännu högre vinster för de svenska bolagen.

du är intelligensbefriad, ja

marknadsmässig avkastning på kapital existerar inte i svenska bolag
Citera
2023-05-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Är du säker på att du inte är ute och snurrar här? Prisbasbeloppet beror på inflationen och inte vilken styrränta man har.

https://advisa.se/fragor/vad-ar-prisbasbelopp/

Korrekt! Fel av mig! Rätt av dig.
Citera
2023-05-23, 22:52
Medlem
Kronan faller som sten, backade idag 0,50% mot Dollarn (10.6kr för en dollar och 11.7 kr för 1CHF RB måste höja minst 0,50 % vid nästa möte finns inget annat alt annars rasar SEK ännu mer.
Citera
2023-05-24, 09:32
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
Kronan faller som sten, backade idag 0,50% mot Dollarn (10.6kr för en dollar och 11.7 kr för 1CHF RB måste höja minst 0,50 % vid nästa möte finns inget annat alt annars rasar SEK ännu mer.

Oj, nu verkar också kronan letat sig ner på en rekordlåg nivå mot Euron.

Nej, föreslår än en gång att Riksbankens ledamöter måste gå om dagis så de lär sig att det finns andra lekar än "Följa John".
Att istället "Hoppa bock" med ECBs ränta skulle framstå som betydligt mer förtroendeingivande.
Senast redigerad av DonaldBiden 2023-05-24 kl. 09:34.
Citera
2023-05-24, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
Riksbanken vill att kronan ska sjunka så blir det nån höjning så lär den bli minimal.
Citera
2023-05-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf4
Riksbanken vill att kronan ska sjunka så blir det nån höjning så lär den bli minimal.

Riksbanken vill få ner inflationen. Låg kronkurs -> hög inflation
Citera
2023-05-24, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Riksbanken vill få ner inflationen. Låg kronkurs -> hög inflation
Dom fattar beslut som får kronkursen att rasa baserat på notoriskt felaktiga prognoser som ingen tror på. Jag har svårt att tro att dom faktiskt är så inkompenta så jag tror helt enkelt att dom inte har nåt intresse av att kronan ska stärkas.
Citera
2023-05-24, 11:10
Medlem
Citat:
Dom fattar beslut som får kronkursen att rasa baserat på notoriskt felaktiga prognoser som ingen tror på. Jag har svårt att tro att dom faktiskt är så inkompenta så jag tror helt enkelt att dom inte har nåt intresse av att kronan ska stärkas.

Men dom har ett intresse av att få ner inflationen och det får man till stor del genom att stärka kronkursen, eller ?
Citera
2023-05-24, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Men dom har ett intresse av att få ner inflationen och det får man till stor del genom att stärka kronkursen, eller ?
Inflationen drabbar mest löntagarna. Det är ingen som bryr sig om dom. Det spelar ingen roll för Korrupte Uffe om ett kilo tomater kostar 40 kr eller 70 kr. Om räntan på 20-miljonersvillan går upp så börjar det däremot att svida.

Med låga räntor och låga löner (pga av kronkursen) kan man dessutom sälja ut landet. Riksbanken är nog med andra ord rätt så hårt pressade att hålla både räntan och valutan så låg som möjligt.
Citera
2023-05-24, 15:35
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Inflationen drabbar mest löntagarna. Det är ingen som bryr sig om dom. Det spelar ingen roll för Korrupte Uffe om ett kilo tomater kostar 40 kr eller 70 kr. Om räntan på 20-miljonersvillan går upp så börjar det däremot att svida.

Med låga räntor och låga löner (pga av kronkursen) kan man dessutom sälja ut landet. Riksbanken är nog med andra ord rätt så hårt pressade att hålla både räntan och valutan så låg som möjligt.

Tyvärr en klockren analys.
Citera
2023-05-25, 00:56
Medlem
pn222jws avatar
Kronkursen är bara bra för exporten - "2023-05-24 - Prag köper 246 stridsf 90".
Citera
2023-05-25, 08:01
Medlem
Dollarn ligger på 10.74 just nu.
RB kan dra åt helvete som förnedrar mina sparade pengar.
Men jag förstår, de vill att man omsätter sina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in