2023-05-23, 13:04
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
LP har väl inte vittnat om att de mötte SE så det är väl bara rent och skärt önsketänkande?

Hur vet du att Tensonmannen sneddade in över trottoaren just vid Götabanken? Hittar du på det själv?

SE stod väl och pratade med HO i Skandias reception då NF observerade mannen som inte var klädd som SE ute på Sveavägen. "Två-olika-personer-teorin" innehåller en rimlig förklaring till varför en täckjacka som NF såg och senare förväxlar med vittnet ABs jacka inte är samma sak som en rock med axelvaddar som enligt somliga fick SE att se ut som en muskelbyggare.

NF har inte heller sett SEs signaturplagg Keps och handledsväska på mannen han mötte på Sveavägen.

Inget i NFs beskrivning av mannen han möter på Sveavägen strax före mordet tycks passa in på SE.

Jo, att han var äldre! Case closed i Cluedo-communityn.

Man kan kanske också fundera på varför NF inte bara pekade ut Engström som skuggan, när han såg honom i tidningen?
Citera
2023-05-23, 13:23
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Problemet är att det är han själv som sätter in sig i GM:s roll, så pass att han blev förväxlad med GM. Det är ingen utom han själv som hittat på att han gick till vänster, sneddade in, drog undan rocken, vidrörde OP, stod ansikte mot ansikte med LP, sprang I gränden och såg LJ. Finn minst fem likheter med GM!

Men i Klonis värld är detta tydligen helt normalt.

”Problemet är att det är han själv som sätter in sig i GM:s roll, så pass att han blev förväxlad med GM.”

Engström var en uppmärksamhetstörstande tönt, utan vapen och motiv - men med ett bergfast alibi baserat på något så ovanligt som teknisk bevisning.

Han kom ut för sent för att ens vara ett vittne.

Utredarna viftade bort honom som en envis fluga.

Engström gick till SVT när polisen kommit fram till att en eventuell medverkan i mordrekonstruktionen vore såväl meningslös som möjligen störande.

Ingen som såg mördaren har heller lyft ett ögonbryn vid anblicken av den glade grafikern.

Att hävda att Engström mördade Palme tyder på låg begåvning eller ekonomiska incitament.
Citera
2023-05-23, 14:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Duktig vovve. Släpp benet nu.

Jag hade fel i praktiken, men inte i sak.

Nicola sa aldrig att skuggan var en äldre man, men det han sa kunde av logiska skäl tolkas så.

Och då var påståendet inte ”fult” utan mer fel.

Hur korrekt det än var i praktiken.

Skuggan var ändå inte Engström.

Det finns ju faktiskt en till man i närområdet som passar in på skuggan signalementmässigt. Ännu bättre till och med. Grandmannen.

Det är för mig märkligt att gå omvägen via SE som då av någon oklar anledning måste befinna sig norr om Skandias entré, vid en tid som är väldigt orealistisk för honom, för att hitta en förklaring till skuggan.

En man med de signalementen har sett observera Grand under lång tid, vänta tills LOP kommer ut och sedan försvinna därifrån. En man med samma signalement har sedan setts följa efter LOP från Grand. De signalementen passar sedan in på gm.

Att då krångla till det och anta att en man som inte kan ha varit SE, men med samma signalement som gm har stått och väntat utanför grand och sedan följa efter är helt orelaterad till mordet. Istället antar man att en man som inte passar så bra in på signalementet kliver ut, utan motiv och med ett vapen han bara råkar ha med sig, och klipper Palme inom någon minut efter att ha klivit ut från jobbet. Det är Ockhams rakkniv fast inverterad.
Citera
2023-05-23, 16:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Du har gett upp? Kanske till och med läst en bok till?

Dina inlägg nu är bara slappt trams. Vem citerar ens den megalomaniske Holmér år 2023? Och ”kan ha haft” är lite vagt va? Speciellt som flera personer sett mördaren ”stoppa undan” vapnet redan på Sveavägen.

Att kalla Tensonmannen ”äldre” är också fult. För att Nicola sa att han var ”äldre” än förhörsledaren.

Om Engström varit Tensonmannen skulle han behöva befinna sig på 2 ställen samtidigt. Han stämplade ut mellan 23.19.01 och 23.20.00.

Det är den fantasifulle och koleriske MG som i TV hävdat att det är ”trixigt” att få ihop SE som Grandmannen.

Men att en en ostraffad grafiker utan vapen och motiv kan kliva rakt ut på gatan och klippa Palme vid tidpunkt då han troligen står i vestibulen är inte ”trixigt”.

Alls inte. När LOP passerar NF har de enligt mätning runt 50 sekunder kvar till korsningen där dådet sker. Så SE behöver bara hinna gå upp 60 meter och sen följa paret, sammanlagt, från det han stämplar ut, en sträcka på cirka 200 meter? Det hinner man med på lite över 2 minuter? SE gick tämligen raskt ...

NF använder, enligt protokollet, uttrycket "lite äldre". Alltså ingen i 40-årsåldern ...
Citera
2023-05-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sammanfattning:

1. Färgen på ytterplagget på NFs efterföljare stämmer inte in på SEs ytterplagg.
1. Vi har bara SE egna uppgifter, samt att väktarna lämnar olika uppgifter.

GM-SE har naturligtvis gjort sig av med kläder, vapen, handledsväska.

Detta har GM gjort oavsett vem det var.

Med denna högt naturliga hypotes kan man inte jämföra signalementet med vad SE visar upp.

GM-SE är tvungen att visa upp något likvärdigt då han träffat väktarna före och efter mordet.

Slutsats: Ditt argument håller inte för att få SE till Vittne
Citera
2023-05-23, 17:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag håller kvar i benet.....

Du har fel både i praktiken och i sak.

Om någon säger att en person ser äldre ut än förhörsledaren (titta på bilden) + att personen är för gammal för att vara livvakt rör det sig uppenbarligen om en äldre person.

Hur fasen ska man annars "tolka" det menar du?

Om det är Engström eller inte är helt irrelevant för sakfrågan.
Personen Fauzzi såg var enligt honom en äldre man.
NF säger väl att han aldrig ser ansiktet?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-05-23 kl. 17:36.
Citera
2023-05-23, 17:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Vi har bara SE egna uppgifter, samt att väktarna lämnar olika uppgifter.

GM-SE har naturligtvis gjort sig av med kläder, vapen, handledsväska.

Detta har GM gjort oavsett vem det var.

Med denna högt naturliga hypotes kan man inte jämföra signalementet med vad SE visar upp.

GM-SE är tvungen att visa upp något likvärdigt då han träffat väktarna före och efter mordet.

Slutsats: Ditt argument håller inte för att få SE till Vittne

Vi har ingern aning om GM lämnat bort eller förstört vapen och kläder tiden efter mordet. Beroende på vem GM är så kan det vara för riskabelt.

Vi vet inte ens om GM hade handledsväska.
Citera
2023-05-23, 17:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
NF säger väl att han aldrig ser ansiktet?

Oklart hur det är relevant.

Jag citerar bokstavligen vad NF säger i förhör.
Och går man efter det är det inte "fult" att påstå att en rimlig slutsats är att NF pratar om en "äldre man".

Jag har aldrig påstått att det är en äldre man han ser.
Jag påstår att av de få uppgifter han har lämnat verkar hans upplevelse vara att det rör sig om en äldre man.
Citera
2023-05-23, 17:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Oklart hur det är relevant.

Jag citerar bokstavligen vad NF säger i förhör.
Och går man efter det är det inte "fult" att påstå att en rimlig slutsats är att NF pratar om en "äldre man".

Jag har aldrig påstått att det är en äldre man han ser.
Jag påstår att av de få uppgifter han har lämnat verkar hans upplevelse vara att det rör sig om en äldre man.

Om du inte förstår att det är relevant om man sett en persons ansikte eller inte när man bedömer ålder på någon i vinterkläder så blir det svårt föra en diskussion.

För mig är personen han ser AB. Har ingen anledning att tro nåt annat.
Citera
2023-05-23, 17:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Om du inte förstår att det är relevant om man sett en persons ansikte eller inte när man bedömer ålder på någon i vinterkläder så blir det svårt föra en diskussion.

AB befann sig inte så långt norrut, enligt stora MOP-tråden, och han hade ingen jacka/rock som gick ner på låren. AB var heller inte äldre än 44, "lite äldre" eller "för gammal" för att vara livvakt. Beskrivningen utesluter CP, VG, CA och AB ...

Men den utesluter inte Skandiamannen.
Citera
2023-05-23, 17:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Och om du inte kan läsa (alternativt förstår) vad man skriver så blir det ännu svårare.

Jag skrev att av de uppgifter NF har lämnat är en rimlig slutsats att det rör sig om en äldre man.

Spännande förresten att när det gäller NF är det så oerhört viktigt med ansiktet.
Det verkar aldrig gälla annars i denna tråd när det kommer till åldersuppskattningar......

Engström brukar ju bli diskad i denna tråd av exakt den anledningen

Ingen har sett en 52-årig grafiker bla bla bla.....
Citat:

Spännande. Jag tenderar inte att tro något alls innan jag har goda anledningar att göra så.
För mig är personen en oidentifierad och troligtvis äldre man.
Inte uteslutet att det är AB. Men inte bekräftat heller.
Citera
2023-05-23, 18:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
AB var aldrig så långt norrut, enligt stora MOP-tråden, och han hade ingen jacka/rock som gick ner på låren. AB var heller inte äldre än 44, "lite äldre" eller "för gammal" för att vara livvakt. Beskrivningen utesluter CP, VG, CA och AB ...

Men den utesluter inte Skandiamannen.

AB har inte varit så långt norrut enligt sig själv. Alltså enligt en person som hällde i sig alkohol motsvarande en kvarting starksprit på 1,5 timme och sen drack öl resten av kvällen.

En fem cm längre jacka är inom felmarginalen.

Att Tensonmannen måste vara äldre än 44 är naturligvis inte sant. Att en lönnfet 39årig ingenjör kan se äldre ut än en smärt 44årig polis är helt rimligt. När NF nu inte ens såg ansiktet på mannen...

Och att knarkare och enstöringar ser äldre ut än sin egen ålder är ett välkänt faktum.

Det blir färre konstigheter som ska förklaras om det helt enkelt är AB som är Tensonmannen. Blir mer cleant.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-05-23 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in