Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-20, 22:59
Medlem
siljaeuropa94s avatar
chatGPT svarade vältaligt,men ack så mycket fel på de flesta av 20 frågor från Donald Knuth
https://cs.stanford.edu/~knuth/chatGPT20.txt
Citera
2023-05-20, 23:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Vad är grejen med att den ger helt fel info?
Alla dess svar är ett derivat av konversationerna den haft med alla som interagerat med den samt den eventuella info den kan läsa in själv från externa källor i den mån den får en fråga som triggar den att inhämta information utifrån. Den kan dock inte förstå informationen utan läser bara in den och inkluderar den sedan i sina konversationer.
Citat:
Borde den inte skita i att ge info helt isåfall istället för att bara gissa?
Den är inte programmerad så och har inte förmågan att kunna analysera och avväga data innan den använder den. Endast människor kan det.
Dagens AI's är inget annat än automatiska datasorterare, fullt utlämnade till de användare som interagerar med dem.
Garbage in, garbage out.
Citat:
Dummaste skiten jag varit med om och förstår inte hur folk kan säga att detta e framtiden, vi är fan långt ifrån en ai som är tillfredställande .
Den behöver många år på sig med konstanta interaktioner med alla olika människotyper innan den är redo för att försöka leka människa.
Senast redigerad av Trolltestet 2023-05-21 kl. 00:04.
Citera
2023-05-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Alla dess svar är ett derivat av konversationerna den haft med alla som interagerat med den samt den eventuella info den kan läsa in själv från externa källor i den mån den får en fråga som triggar den att inhämta information utifrån. Den kan dock inte förstå informationen utan läser bara in den och inkluderar den sedan i sina konversationer.

Den är inte programmerad så.

Den behöver många år på sig med konstanta interaktioner med alla olika människotyper innan den är redo för att leka människa.

Hur vet den vad för info som är riktig? Folk kan spamma till den att jorden är platt sen kommer den säga att jorden är platt?

Jag har själv rättat den när den gett fel information och direkt efter när man ställer samma fråga så har den med mitt rätta svar men dagen efter när man ställer frågan igen får man det första svaret som var fel.

Den är alltså helt värdelös i flera år framöver tills den lärt sig, om den nu ens lär sig nått som stämmer.
Just nu är den som såna AI man pratade med för skoj skull när man var liten som inte hade något vettigt att säga.
Citera
2023-05-21, 00:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hur vet den vad för info som är riktig?
Se min edit.
Citera
2023-05-21, 05:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
En stor fördel med ChatGPT är att modellen kan förtydliga text. Denna genomgång av hur LLM och Transformer fungerar är den bästa genomgång jag läst. Den verkar vara skriven av författaren, och, GPT4.
https://machinelearningmastery.com/what-are-large-language-models/
Citera
2023-05-21, 06:13
Medlem
Citat:
Hur vet den vad för info som är riktig? Folk kan spamma till den att jorden är platt sen kommer den säga att jorden är platt?

Jag har själv rättat den när den gett fel information och direkt efter när man ställer samma fråga så har den med mitt rätta svar men dagen efter när man ställer frågan igen får man det första svaret som var fel.

Den är alltså helt värdelös i flera år framöver tills den lärt sig, om den nu ens lär sig nått som stämmer.
Just nu är den som såna AI man pratade med för skoj skull när man var liten som inte hade något vettigt att säga.

Det du säger till den påverkar bara din session. Den är tränad av andra och inte av användare just för att inte kunna luras att korden är platt.

Kvalitet kräver alltså bra träning och bra tränare, riktigt intressant blir det när den själv blivit bättre än människor på att träna upp nästa version.
Citera
2023-05-21, 10:39
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
chatGPT svarade vältaligt,men ack så mycket fel på de flesta av 20 frågor från Donald Knuth
https://cs.stanford.edu/~knuth/chatGPT20.txt

Intressant! Imponerande av en 85-åring, att samtidigt som han cyklar, komma på de 20 frågorna. Men framför allt att minnas dem alla...

Jag tycker emellertid att det här är intressantast:

Citat:
And I asked one of our grad students to carry out that experiment.

Det finns några få genier inom IT. Donald Knuth är definitivt ett...

(Hejlsberg och Carmack är två andra.)
Citera
2023-05-21, 16:32
Medlem
Myschs avatar
Jag förstår inte varför chatGPT inte har tillgång till Internet?
Citera
2023-05-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch

Använd Bing så har den det.
Citera
2023-05-21, 16:59
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Använd Bing så har den det.

Bings är fantastisk
Citera
2023-05-21, 17:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch

Det har den/hen om du är plus, användare. Fungerar bra, så länge, du inte frågar något "besvärligt", typ, "kan du göra, en Rorschach test på dig själv", för då blir det, plötsligt, "tekniska problem". 🙂

Men behöver, du inte kontinuitet eller tillgång till plug-ins, så fungerar Microsoft Bing alldeles utmärkt!
Citera
2023-05-21, 17:51
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det har den/hen om du är plus, användare. Fungerar bra, så länge, du inte frågar något "besvärligt", typ, "kan du göra, en Rorschach test på dig själv", för då blir det, plötsligt, "tekniska problem". 🙂

Men behöver, du inte kontinuitet eller tillgång till plug-ins, så fungerar Microsoft Bing alldeles utmärkt!

Jag använder ju Bings hellre egentligen, men tycker chatGPT skriver bättre om jag ber den om att summera te.x
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in