2023-05-20, 18:43
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Driften tillkommer, så pratar vi kanske max 5000kr/månad inklusive el. Hur räknar du på amortering? 2 % på 5 msek ger 8300/månad. Sedan får du tillbaka 30% på räntan.

Kanske räknat fel?
Tänker lån på 7 miljoner, det är minimum för en mindre villa/radhus i OK område här i sthlm.

Räntan är 4%, blir cirka 3% efter avdrag. 17k/månad.
Kanske räknade konstigt på amorteringen men tänkte helt enkelt att man betalar tillbaka lika mycket varje månad i 30 år, 19k/månad. De flesta betalar nog mindre i börjar och mer i slutet dock, en del inget alls kanske.
Underhåll 5k utslaget på 30 år, vissa månader bara lite el och vissa månader lägger man om taket, låter rimligt.
40k per månad ungefär.

Om två personer tjänar 110k i månaden får de ut 70 kanske. 30k kvar till bil, buffert, barns aktiviteter, resor, sparande etc. Låter snålt tycker jag men kanske räcker.
Senast redigerad av bertil-the-man 2023-05-20 kl. 18:59.
Citera
2023-05-20, 18:58
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Det här är största problemet med den här tråden. Vad är ”extremt stort utbud” enligt dig? Jag skulle kalla det bullshit, men du kommer säkert kunna argumentera mot det genom att säga ”jo, men jag menade mellan v.xx och v.xx i förhållande till toppen 2017 och tittar man på 90-talsraset såg det ut exakt såhär innan den absoluta proppen gick ur blahablaha”. Extremt i jämförelse med vad?

Refererar till mitt tidigare inlägg. Det behövs ingen speciell tidsaspekt utan bara filtera på lägenheter.

Som flera i tråden nämner så har många väntat med att sälja, eller tagit tillbaka annonser osv. Nu börjar tålamodet tryta. Det kommer märkas på budgivningarna när det ofta är flera likvärdiga lägenheter uppe på samma gata i städerna.

Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Nu tangerar utbudet rekordet, från förra hösten. Nu pratar vi om lägenheter alltså. Strax under 19k ute på Hemnet.
https://imgur.com/a/mbtlFcg

Men det är inte som då när det nådde peaken i september, inför en vanligtvis ganska aktiv period, utan istället peakar det nu inför när sommarmånanderna kommer.

Det syns verkligen på Hemnet i Gbg där jag brukar kolla. Har lite mindre koll på Stockholm.
Citera
2023-05-20, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Kanske räknat fel?
Tänker lån på 7 miljoner, det är minimum för en mindre villa/radhus i OK område här i sthlm.

Räntan är 4%, blir cirka 3% efter avdrag. 17k/månad.
Kanske räknade konstigt på amorteringen men tänkte helt enkelt att man betalar tillbaka lika mycket varje månad i 30 år, 19k/månad. De flesta betalar nog mindre i börjar och mer i slutet dock, en del inget alls kanske.
Underhåll 5k utslaget på 30 år, vissa månader bara lite el och vissa månader lägger man om taket, låter rimligt.
40k per månad ungefär.

Om två personer tjänar 110k i månaden får de ut 70 kanske. 30k kvar till bil, buffert, barns aktiviteter, resor, sparande etc. Låter snålt tycker jag men kanske räcker.
Ok, räknade iofs inte på ett lån på 7 miljoner.

Klart att det är mycket pengar när räntan har stigit till 4% istället för 1% för bara drygt ett år sedan men man klarar sig fortfarande, det är långt ifrån att man får lämna sitt hem.

Sedan ska det som sagt ställas mot vad det kostar med en hyresrätt.
Citera
2023-05-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bara lite folk med mycket cash som gnäller över principen att boendeparkering inte innefattas i norra djurgårdsstaden. Har ingenting att göra med att folk tycker det är jobbigt med räntor eller dylikt.

Tvärtom tycker de det är värt att ha bil i innerstan för att slippa åka buss ett par minuter om dan. Riktiga lyxlirare mao.

De har tom citat från de som bor i HR i området som tycker att en hyra på 25k i månaden inte är något som helst problem och att de aldrig kommer flytta ur innerstaden. Dvs tvärtemot vad su letade efter

Det finns 2 lägenheter i hela det området med hyra över 25k per månad. Men det är väll inom din felmarginal?

Att alla i innerstaden är stenrika och inte påverkas av höjda kostnader är nog en av dina dummare idéer. Du verkar tro att ingen annan känner folk som bor i Stockholm?
Citera
2023-05-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Hur mycket tänker du att räntan kan gå upp utan att priserna går ner mer än ett par procent då?

Om vi får räntor på 10%, kommer inget hända då heller?

Ja 10% är ju långt över vad bankerna kalkylerat att folk ska klara så det är ju en annan sak.

Men varför folk i den här tråden tror att världen ska gå under pga 4% ränta när bankernas kalykler räknat med minst 6% är oklart. FB ser alltid domedagen i en snar framtid
Citera
2023-05-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det finns 2 lägenheter i hela det området med hyra över 25k per månad. Men det är väll inom din felmarginal?

Att alla i innerstaden är stenrika och inte påverkas av höjda kostnader är nog en av dina dummare idéer. Du verkar tro att ingen annan känner folk som bor i Stockholm?

Du menar att citaten i artikeln är felaktiga? Det får du nog styrka. Hur exakt vet du områdets alla hyror förresten?
Citera
2023-05-20, 19:39
Medlem
Citat:
Du menar att citaten i artikeln är felaktiga? Det får du nog styrka. Hur exakt vet du områdets alla hyror förresten?

Det är bara att gå in på https://bostad.stockholm.se/statistik/hyra-och-kotid-per-omrade/ och titta Hjorthagen. De täcker ju in princip allt sedan 2014.

Så ditt uttalande om hyresnivån var alltså bara ren lögn av dig då du inte vet hur man tittar upp den.
Senast redigerad av trickget 2023-05-20 kl. 19:42.
Citera
2023-05-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Fast räntorna är fortfarande inom KALP-marginalen, även om du gick in på marknaden i februari 2022 och maxbelånade dig med rörlig ränta.

Men visst, det är en trist kostnad som hushållen tycks kompensera med mindre insättningar på Avanza/Nordnet, om man ska tro ekonominyheterna på radion (några månader gammal uppgift, men lär knappast ändrats). Konsumerar gör folk fortfarande.

Det kommer inte att vara någon större fara sålänge folk har jobben kvar. Vanliga Svensson-lägenheter och villor (dvs, inte "toppobjekten") lär inte sjunka mer men knappast stiga heller utan reallöneökningar. Så tror de kommer att guppa runt dagens nivåer året ut, plus/minus 3% beroende på säsong. Visst, det finns ett uppdämt köpbehov men också ett uppdämt säljbehov. Så ökat utbud lär vi se om köparna skulle visa sig budpigga igen, vilket kan få en dämpande effekt.

Ang. räntan så ja, nollräntan har del i att bostadspriserna ökat kraftigt mellan 2001-2021-ish. Men det är inte hela sanningen. Andra effekter som exempelvis ökade löner, minskad tillgång på hyresrätter b.la. pga regleringar och sociala förturer, börsuppgångar, invandring, föräldrar som börjar köpa bostäder åt sina barn etc., vilket i kombination har lett till detta. Det blir synergieffekter: 1+1+1=5, om du förstår hur jag menar.

Men visst, för att få samma boendeutgift som folk hade 2021, skulle köpeskillingen med dagens ränta behöva gå ner ännu mer. Men uppenbarligen prioriterar folk boendet väldigt starkt. Jag tror många hellre skulle äta barkgröt och spånbröd, men bo kvar i innerstaden, än att flytta ut till något billigare i ett mindre attraktivt område, där man har råd med en bättre materiell standard. Så stor är viljan att bo på "rätt adress" i Sverige. Sedan är bostäder ingen aktie man lättvindigt kan köpa och sälja huxflux, det är en process att dra upp bopålarna och slå sig ner någon annanstans. Speciellt om du har familj. Inget man efter 30 vill göra om vartannat år.

Så är det. Generellt bor folk mkt hellre i en gammal villa med rätt låg standard i Bromma än ett nybygge i toppskick i Huddinge.

Som du säger hade folk ett stort sparande. Bankerna kräver att man klarar 6% ränta och folk satt med 1%. Det blev en hel del sparande trots hög konsumtion. Nu har många lugnat sig med sparande för att de vill fortsätta konsumera. Sommarens flygresor är bokade till ATH. Skistar hade sin högsta omsättning någonsin i vintras.

Thedeen är ju även han förvånad över hur låg svenskarnas räntekänslighet visade sig vara. Domedagsprofeterna i den här tråden hade inte en siffra rätt när de förutspådde det totala blodbadet för ett år sen
Citera
2023-05-20, 19:48
Medlem
Citat:
Det är bara att gå in på https://bostad.stockholm.se/statistik/hyra-och-kotid-per-omrade/ och titta Hjorthagen. De täcker ju in princip allt sedan 2014.

Så ditt uttalande om hyresnivån var alltså bara ren lögn av dig då du inte vet hur man tittar upp den.

Alla hyreshus omfattas inte av den statistiken. Är mest kommunala bostadsbolags hus

https://www.expressen.se/nyheter/hyran-i-stockholms-dyraste--hus-25000-i-manaden/
Citera
2023-05-20, 19:57
Medlem
Citat:
Alla hyreshus omfattas inte av den statistiken. Är mest kommunala bostadsbolags hus

https://www.expressen.se/nyheter/hyran-i-stockholms-dyraste--hus-25000-i-manaden/

De två dyraste lägenheterna i statistiken är från kommunala Stockholms hem. Det finns statistik från alla privata hyresvärdar jag kan se.

Einar Mattson, Wallenstam etc. Du kan ju visa på en enda privat värd som inte finns med i statistiken för att bevisa påstående.

Här kan du leta efter privata värdar:
https://vaxer.stockholm/omraden/norra-djurgardsstaden/

De enda som saknas är SKB, men de är inte riktigt HR och ligger lägre än 25k
https://www.skb.org/vara-bostader/innerstaden/norra-djurgardsstaden/muddus/

Fast som vanligt är problemet att du inte bara kan säga att du har fel. 25k är på inget sätt en vanlig hyra i det området. Att påstå det år en lögn.
Senast redigerad av trickget 2023-05-20 kl. 20:05.
Citera
2023-05-20, 20:04
Medlem
Citat:
De två dyraste lägenheterna i statistiken är från kommunala Stockholms hem. Det finns statistik från alla privata hyresvärdar jag kan se.

Einar Mattson, Wallenstam etc. Du kan ju visa på en enda privat värd som inte finns med i statistiken för att bevisa påstående.

Här kan du leta efter privata värdar:
https://vaxer.stockholm/omraden/norra-djurgardsstaden/

De enda som saknas är SKB, men de är inte riktigt HR och ligger lägre än 25k
https://www.skb.org/vara-bostader/innerstaden/norra-djurgardsstaden/muddus/

Poängen är att hyrorna är relativt höga och att folk i artiklar specifikt utrycker att det är rimligt. Var exakt har jag pratat om alla i Stockholm? Jag pratade om de i artikeln? Hur var det svårt att uppfatta?

Vad exakt var min lögn? Det finns enligt artikeln bostäder som har en hyra på 25k som mest. Du kan ju skriva till expressen och berätta att du sitter på facit
Senast redigerad av flanders 2023-05-20 kl. 20:06.
Citera
2023-05-20, 20:28
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Poängen är att hyrorna är relativt höga och att folk i artiklar specifikt utrycker att det är rimligt. Var exakt har jag pratat om alla i Stockholm? Jag pratade om de i artikeln? Hur var det svårt att uppfatta?

Vad exakt var min lögn? Det finns enligt artikeln bostäder som har en hyra på 25k som mest. Du kan ju skriva till expressen och berätta att du sitter på facit

Tycker hyrorna är relativt billiga.

För 21000 får man 140 kvm i områdets bästa läge på högsta våning med en stor takterrass. Undrar vad månadskostnaden varit om man belånat sig för att köpa motsvarande.
Senast redigerad av Gammalhiphopare 2023-05-20 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in