2023-05-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Vill du bo i en sunkig sommarstuga eller är du tvungen?

Varför ska du försöka babbla om exakt vad enskilda skribenter eventuellt har för bostad? Oavsett vad som sägs kan det aldrig bevisas eller motbevisas så det är helt meningslöst
Citera
2023-05-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Varför skulle det vara så ovanligt? Två sålda BRF som varit med under bubblans tillväxt, sålda med 4-5M vinst. 8-9M i lån under nollräntetiden, varför tror du mekklarna är nedringda av folk på Lidingö som vill sälja för att de inte har råd med mer än räntorna. KALP tar inte hänsyn till livsstil och utgick när lånen togs på 6% ränta och innan de kraftiga reallönesänkningarna.
8-9M beviljades för Dinkies på rätt normala löner, lägg till tre barn på det och 4,5% ränta, nya kontinentala elpriser så förstår du nog

De som köper villor i denna prisklass går inte via Hyresrätter. Ingen med barn pallar hålla på med sådant om de inte måste. Ingen som köper för 12-14 msek är i en ekonomisk sits när de måste. Alla med barn själva fattar detta
Citera
2023-05-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Vad säger det om skribenterna?

Men 10-15-miljonersvillor nu är väl 13-18-miljonersvillor nyss och flera köpare nyligen gar åkt på ganska så saftiga smällar. Pengar som aldrig fanns på riktigt.

Att de har all tid i världen att bara gå och vänta på att leva livet de vill leva. Det gör man inte frivilligt
Citera
2023-05-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Var väl förvisso ett torp hen satt och ugglade i. Först sa hen att hen sålde på toppen förra året, sen var det för några år sedan. Verkar vara olika svar på när man frågar 😂

För att det bara blir ett jävla tramsande. Jag kan säga att jag har en 25msek villa eller en hydda i skogen. Det är totalt oväsentligt eftersom det är ett anonymt forum. Förstår inte vad någon får ut av det
Citera
2023-05-17, 16:26
Medlem
Gällande diskussionen kring villor som ligger ute i prisklasserna 10-15M, av fem jag tittat på ligger de mellan
75-85% i belåning (baserat på pantbrev). Så, jag skulle säga att många får en chock nu när räntekostnaderna går från 5-6000 till närmare 30 000 - 40 000 per månad. Men i Flanders fantasivärld så har de flesta räknat på detta och kommer inte påverkas. :-)
Citera
2023-05-17, 18:33
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Gällande diskussionen kring villor som ligger ute i prisklasserna 10-15M, av fem jag tittat på ligger de mellan
75-85% i belåning (baserat på pantbrev). Så, jag skulle säga att många får en chock nu när räntekostnaderna går från 5-6000 till närmare 30 000 - 40 000 per månad. Men i Flanders fantasivärld så har de flesta räknat på detta och kommer inte påverkas. :-)
Finns en ganska stor skillnad mellan att vara rik och ha en hög inkomst. Bara för du fått låna mycket pengar innebär det inte att du har mycket pengar.
Citera
2023-05-17, 18:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
SvD idag: 'Sparandet rasar: ”Unikt i modern tid”'

https://www.svd.se/a/onlO1m/sparandet-i-sverige-rasar-foll-med-10-miljarder-forsta-kvartalet-2023

Den stora frågan är väl om svenskens "buffert" räcker hela vägen tills det som alla i medelklassen nu verkar sätta hoppet till, Den Stora Orgiastiska Sänkningen Av Riksbankens Styrränta som jag antar är beräknad till 2024?
Annika Winsth och Robert Boije har lovat att räntan snart sänks och de kan väl inte ha fel
Frågan är vart vi tar vägen om räntan inte sänks?
Citera
2023-05-17, 18:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
SvD idag: 'Sparandet rasar: ”Unikt i modern tid”'

https://www.svd.se/a/onlO1m/sparandet-i-sverige-rasar-foll-med-10-miljarder-forsta-kvartalet-2023

Den stora frågan är väl om svenskens "buffert" räcker hela vägen tills det som alla i medelklassen nu verkar sätta hoppet till, Den Stora Orgiastiska Sänkningen Av Riksbankens Styrränta som jag antar är beräknad till 2024?
Nja, det där är inte hederliga formuleringar i SvD skulle jag säga.

SCB's sparbarometer för Q1 kom idag. Data kommer därifrån.

Hushållens utlåning till bankerna minskade med 10 mdr. Det är riktigt. Men det är långt ifrån allt sparande för hushållen.

Så här ser det ut:
* Nysparande för hushållen under kvartalet var 59 mdr.
* Hushållen tog lån för 8 mdr.
* Hushållens nettosparande var således 51 mdr under kvartalet.

* Hushållen nettoköpte aktier och fonder för 34 mdr.

* Hushållen finansiella nettoförmögenhet ökade från 2022 Q3 13'062,299 till 2023 Q1 13'752,654. Dvs 69 mdr. (Då ingår inte fastigheter).
Citera
2023-05-17, 18:57
Medlem
pop-ikons avatar
Nu tangerar utbudet rekordet, från förra hösten. Nu pratar vi om lägenheter alltså. Strax under 19k ute på Hemnet.
https://imgur.com/a/mbtlFcg

Men det är inte som då när det nådde peaken i september, inför en vanligtvis ganska aktiv period, utan istället peakar det nu inför när sommarmånanderna kommer.

Det syns verkligen på Hemnet i Gbg där jag brukar kolla. Har lite mindre koll på Stockholm.
Citera
2023-05-17, 19:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Ett pris på 15 MSEK och en belåningsgrad på 75% innebär att hushållet har en inkomst på ca 2 miljoner i månaden.

Att det existerar sådana hushåll som har den månadsinkomsten (stadigt) tvivlar jag inte på. Men de är ju klart färre än villorna.

Låter mer som fantasier.
Citera
2023-05-17, 19:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Visst men nu pratade vi om 12-14 msek villor. Inte så många unga som kliver in direkt i en sådan bostad.
På min gata har det på senare tid varit mest familjer med vuxna barn som flyttat in.
Senast var det en hög chef i offentlig sektor som avancerade från radhus.

För 10 år sedan var det familjer med små barn som flyttade in. Kan vara en slump också.
Citera
2023-05-17, 19:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Men folk som köper hus för 15 miljoner har väl inte 15 miljoner på sparkontot?
Det vanliga är nog att man lånar lite. Säg 4 MSEK och betalar 11 MSEK kontant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in