Citat:
Ja, en hel del områden och objekt har ju inte gått ned vidare mycket i pris. Max 10% liksom och 10% är inte direkt mycket om vi pratar om objekt för 2-3 miljoner. Inte direkt så att det känns billigt att köpa något 10% billigare från toppen. Och kom ihåg, de flesta köpte ju inte in sig på marknaden på toppen. När folk pratar om att priserna har fallit och folk har tappat mycket pengar. Det handlar ju bara om den lilla del förstagångsköpare under typ 2021. Vi är ju typ tillbaka på 2020 nivåer tops. Lång väg till säg 2017 nivåer på priserna. Och det är ju inte direkt länge sedan heller.
Håller med. 2017 var väl räntan på ett bolån drygt 1% med? Jag tyckte priserna var dopade då och sedan blev det absurt under covid…
Uppenbarligen har jag haft fel. Nu tänker jag att när avgifterna i BRF går upp pga räntan och räntan på de egna lånen nog går upp med ytterligare någon procent kommer priserna rasa. Men med mitt track record jag har nog fel igen.
Någon stans måste ju ändå räntehöjningar påverka priserna tänker jag. Om räntan skulle vara 20% (tror förstås inte att räntorna nånsin blir så höga) måste väl priserna rasa eller är det något jag inte förstår?
Folk kanske har mycket bättre ekonomi än jag tror och kalkylerade med boräntor på 6% när de tog lånen och sparade mellanskillnaden så skillnaden nu blir bara att de drar ner på sparandet. Att betala 17000 i räntekostnad per månad är kanske inte så mycket för de flesta familjer, jag trodde många inte hade de marginalerna.