2023-05-20, 11:41
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Ja, en hel del områden och objekt har ju inte gått ned vidare mycket i pris. Max 10% liksom och 10% är inte direkt mycket om vi pratar om objekt för 2-3 miljoner. Inte direkt så att det känns billigt att köpa något 10% billigare från toppen. Och kom ihåg, de flesta köpte ju inte in sig på marknaden på toppen. När folk pratar om att priserna har fallit och folk har tappat mycket pengar. Det handlar ju bara om den lilla del förstagångsköpare under typ 2021. Vi är ju typ tillbaka på 2020 nivåer tops. Lång väg till säg 2017 nivåer på priserna. Och det är ju inte direkt länge sedan heller.

Håller med. 2017 var väl räntan på ett bolån drygt 1% med? Jag tyckte priserna var dopade då och sedan blev det absurt under covid…

Uppenbarligen har jag haft fel. Nu tänker jag att när avgifterna i BRF går upp pga räntan och räntan på de egna lånen nog går upp med ytterligare någon procent kommer priserna rasa. Men med mitt track record jag har nog fel igen.

Någon stans måste ju ändå räntehöjningar påverka priserna tänker jag. Om räntan skulle vara 20% (tror förstås inte att räntorna nånsin blir så höga) måste väl priserna rasa eller är det något jag inte förstår?

Folk kanske har mycket bättre ekonomi än jag tror och kalkylerade med boräntor på 6% när de tog lånen och sparade mellanskillnaden så skillnaden nu blir bara att de drar ner på sparandet. Att betala 17000 i räntekostnad per månad är kanske inte så mycket för de flesta familjer, jag trodde många inte hade de marginalerna.
Citera
2023-05-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://www.expressen.se/nyheter/protest-i-nytt-ostermalm-omrade-klassfraga/

Någon som har tillgång till artikeln och vet vad det handlar om?

Är det överbelånande BLTs som inte längre har råd med parkering?

Bara lite folk med mycket cash som gnäller över principen att boendeparkering inte innefattas i norra djurgårdsstaden. Har ingenting att göra med att folk tycker det är jobbigt med räntor eller dylikt.

Tvärtom tycker de det är värt att ha bil i innerstan för att slippa åka buss ett par minuter om dan. Riktiga lyxlirare mao.

De har tom citat från de som bor i HR i området som tycker att en hyra på 25k i månaden inte är något som helst problem och att de aldrig kommer flytta ur innerstaden. Dvs tvärtemot vad su letade efter
Senast redigerad av flanders 2023-05-20 kl. 11:46.
Citera
2023-05-20, 12:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
kommer priserna rasa.
Det har dom gjort. Från April till Maj/Juni förra året rasade priserna.
Köparna räknade efter och la sig på en nedkorrigerad nivå. Dom räknade ganska bra för priserna har inte rört sig mycket sedan dess. Lite har dom stigit så det var väl en viss överreaktion.

Citat:
Att betala 17000 i räntekostnad per månad är kanske inte så mycket för de flesta familjer, jag trodde många inte hade de marginalerna.
Har man 17k/månad i räntor så har man lånat 7.3 MSEK. Då har man en månadsinkomst på 110k/månad. 17k i räntor för det hushållet är inte ett bekymmer.

Du kanske har ignorerat kopplingen mellan inkomster och lån?
Och har ignorerat vad jag och en del andra har skrivit. Då är det inte konstigt att man hamnar fel.
Citera
2023-05-20, 13:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Aldrig sett så stort utbud. Ligger ute typ 800 hus i Stockholms län mellan 5-8 milj. Och ännu fler ligger ute på Booli. Enorm prutmån.
Om vi istället tittar lite på fakta. Hemnet har statistik.

* För fritidshus har vi det kanske lite oväntade att utbudet var lägre i April i år än tidigare år. Och tittar man på nytillkomna i April så är det rekordlågt.
Hushållen vill definitivt inte släppa ifrån sig sina sommarstugor.
Det är en tydlig indikation på att hushållens ekonomi är stark. Hade den varit svag hade dom sålt.

* För villor så är utbudet i April högre än bottenåren 2020-2021. Men klart lägre än 2014-2015.
Och tillskottet av nya villor i April var rekordlågt. Har aldrig varit så litet.
Ändå lite konstigt för det nyproduceras ju villor. Så utbudet borde snarare öka lite varje år. Men så är det inte.

* För BR så är utbudet i April högre än tidigare. Inte så konstigt eftersom vi har en del nyproduktion så utbudet borde öka. Och trenden är stigande och vi ligger bra på trenden. Inget anmärkningsvärt här.
Och tillskottet av nya BR i April är ungefär på all time low. Och det kan man ju undra lite över. De som skulle sälja har lagt ut till försäljning kanske.
Citera
2023-05-20, 13:42
Medlem
Bob-Dylans avatar
liksom-fb försöker hålla uppe hoppet för bostadsmarknaden. Förgäves.

Det ligger ute mycket villor just nu (tittar själv efter nytt) och det verkar trögt som satan att sälja.

Det är många objekt som inte ens säljs.

Någon som har en susning om vad snittbelåningen ligger i storstadsområdena?

Tråkiga tider för de som köpt sista åren och redan förlorat sin kontantinsats (förutsatt runt 85% belåningsgrad).
Citera
2023-05-20, 13:51
Medlem
r4ll3s avatar
Rent nominellt kommer fastighetspriserna återhämta sig, dock inte reellt. Detta då vi kliver in i stagflationsscenariot som innebär både högre räntor och högre inflation. Skulderna inflateras bort, vilket gynnar reala tillgångar. Just nu kliver vi in i en kortvarig deflation. Naturgaspriser och elpriserna faller, leveranskedjeproblematiken har löst sig och vi kliver in i en rätt så kraftig lågkonjunktur. Det kommer leda till att långräntorna sjunker, liksom den 30-åriga TIPS räntan som är den som har starkast korrelation till fastighetspriser.

Faktorer som bidrar till fortsatt inflation kommande åren efter detta är åldrande befolkning, högre löner, ökad kostnad på energi till följd av den gröna omställningen, etc. Vi får samtidigt en låg tillväxt. Centralbankerna kommer tvingas backa för att undvika försätta oss i en finanskris, vilket leder till att de reala långräntorna sjunker.

https://fastighetstidningen.se/en-del-fastighetsbolag-ser-billiga-ut-pa-borsen/
Vi är sannolikt nu några år in i en ny historisk era med högre och mer volatil inflation, lägre produktivitet/real ekonomisk tillväxt och högre nominella räntor. Realräntorna (USA:s 30-åriga inflationsindexerade obligationsränta, TIPS) ligger på runt 1,4 procent och har legat i intervallet 1,4–1,8 procent sedan i höstas. Realräntorna samvarierar tydligt med prissättningen på fastighetsmarknaden och har varit en avgörande faktor till den tuffa marknad vi nu ser.

Realräntorna kommer sannolikt att falla tillbaka igen när det står klart för marknaden att centralbankerna kommer att strama åt för lite för att hålla tillbaka inflationen och accepterar en inflation inom intervallet 3–4 procent, men det är sannolikt fortfarande några kvartal kvar innan vi är där. När det väl blir uppenbart för marknaden kommer realräntan sannolikt sjunka tillbaka mot nollstrecket samtidigt som vi får ett kraftigt rally för fastighetsaktier.
Citera
2023-05-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Skulderna inflateras bort, vilket gynnar reala tillgångar

Skulder inflateras inte bort om du har negativa reallöner och värdet på din tillgång går ner.
Senast redigerad av Matipa 2023-05-20 kl. 14:14.
Citera
2023-05-20, 14:14
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Skulder inflateras inte bort om du har negativa reallöner och värdet på din tillgång går ner.

Menar du att vi kommer ha negativa reallöner de kommande 5 åren? Och att värdet på fastigheter nominellt kommer fortsätta ned kommande 5 åren? Då lär vi hamna i deflation och djup depression, vilket inte blir bra för någon i slutändan. Råder dig att läsa det jag skrivit, samt även denna:
https://www.catellaproperty.com/csp/reports/snapshot/may-2023
Citera
2023-05-20, 14:23
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det har dom gjort. Från April till Maj/Juni förra året rasade priserna.
Köparna räknade efter och la sig på en nedkorrigerad nivå. Dom räknade ganska bra för priserna har inte rört sig mycket sedan dess. Lite har dom stigit så det var väl en viss överreaktion.

Har man 17k/månad i räntor så har man lånat 7.3 MSEK. Då har man en månadsinkomst på 110k/månad. 17k i räntor för det hushållet är inte ett bekymmer.

Du kanske har ignorerat kopplingen mellan inkomster och lån?
Och har ignorerat vad jag och en del andra har skrivit. Då är det inte konstigt att man hamnar fel.

Jag tänker att 17k är väldigt mycket pengar för ett par som tjänar 110k tillsammans innan skatt, men jag är väl mycket mer riskavers än folk i gemen kanske.

Folk betalar väl itne av villan heller så då slår det mindre. Utomlands ska det vara avbetalt på 25-35 år
Citera
2023-05-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Menar du att vi kommer ha negativa reallöner de kommande 5 åren? Och att värdet på fastigheter nominellt kommer fortsätta ned kommande 5 åren? Då lär vi hamna i deflation och djup depression, vilket inte blir bra för någon i slutändan. Råder dig att läsa det jag skrivit, samt även denna:
https://www.catellaproperty.com/csp/reports/snapshot/may-2023

Vi hade negativ reallön förra året, och troligen har vi det även detta och nästa år baserat på det nya löneavtalet.

Det blir 3år av negativ reallön. Om vi kommer ha det ytterligare 2 år efter det vet jag inte.

Hur priserna på fastigheter blir vet jag inte. Det låter inte troligt att de skulle gå upp om ränteläget är högre/oförändrat. I kombination att vi blir fattigare låter det inte troligt att det är någon vinstaffär. Men vad vet jag, jag spekulerar ju bara som alla andra I denna tråd.
Senast redigerad av Matipa 2023-05-20 kl. 14:29.
Citera
2023-05-20, 14:36
Medlem
Citat:
Jag tänker att 17k är väldigt mycket pengar för ett par som tjänar 110k tillsammans innan skatt, men jag är väl mycket mer riskavers än folk i gemen kanske.

Folk betalar väl itne av villan heller så då slår det mindre. Utomlands ska det vara avbetalt på 25-35 år

Fast 110k är ju absolut minimum för att få det lånet (och förutsätter att man saknar barn, billån, övriga lån, csn osv)

En bostadskostnad på kanske 25k är ju peanuts om man har drygt 77k netto. Ger ju över 50k per månad att röra sig med när boendet är betalt. Vad exakt måste man bränna typ 13-14k i veckan på om man inte ens har kostnad för bil eller barn?
Citera
2023-05-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Snälla knip bara. Varannan artikel i nyhetsblaskor handlar om hur ränteläget idag är ohållbart och om hur alla går på knäna blabla. Folk omkring en klagar stämbanden av sig. Eller hänger du bara på Djursholms golfklubb och är besparad detta?

Kom ut i världen.

Rekordutbud av bostäder på hemnet. Rekordfå avslut. Ingen vill köpa skiten till dagens nivåer.

Många debattörer hävdar det ja. Men jag ser inte många som gråter. Ser du många hus som säljs till vrakpriser av desperata? Då borde det väl vara lätt för dig att länka??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in